Welke meditatie vorm/methode is zeer geschikt om inzichten te krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor mij werkt dit het best tijdens een (strand of bos)wandeling. De omgeving is dan een ruimte van rust hetzij met veel wind (geruis), goed als basis om mij hieraan over te kunnen geven. Als gevolg wordt mijn hoofd leeg en klaar om ahw plaats te maken voor datgene wat opkomt, wat de aandacht vraagt of waarvan ik vind dat aandacht nodig heeft, bijvoorbeeld een lastige situatie evalueren. In alle rust hierover na te denken ontstaan inzichten die ik internaliseer. Dit noemt men dan wijzer, totaler, completer, weer een stukje verlicht worden. Ikzelf noem dit: bewuster worden.

Geen enkele... Inzichten komen meer en meer zolang jij minder en minder wordt...

Staar je niet blind op technieken, regeltjes en volgorden van wat dan ook. Blijf puur bij je zelf, gun je zelf als het nodig is je rust en wacht af, we hebben alles al in huis om dingen waar te nemen, we moeten er alleen nog mee leren omgaan. Stel je open en laat het toe, pas als jij er klaar voor bent, zal je ervaren wat je zoekt.

Een boeddhistische leermeester vertelde eens tegen een grote zaal mensen die samen meditatie gingen doen: Het is een fabeltje dat je je handen ZUS of ZO moet houden en dat je op de grond moet zitten in zo'n ongemakkelijke houding. Die mensen achter in de zaal die een stoel hebben, die zijn het verstandigst..... Het enige wat echt belangrijk is, het allerbelangrijkste is: glimlach! En dat vooral omdat ik naar jullie kijk en het liefst glimlachende gezichten zie. PS: Het was een Australier en ik kan niet op zijn naam komen, en ik kan de MP3 niet vinden, maar hij vertelde erg grappig. Anwoord: de vorm maakt niet uit. Wel: De rust, de onspanning, je de tijd gunnen, het vaak doen: stil zitten!

Vipassana, ofwel inzichtmeditatie.

Inzichten zijn geen iets dat je kan bestellen of zo.

Dhikr, te vragen bij een docent in het originele Soefisme. Een dergelijke docent is wel moeilijk te vinden. Onder de volgende link is te vinden waar zo'n docent aan moet voldoen: http://www.ontdeksoefisme.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:wat-is-een-sheikh&catid=49:hoofd-pagina

Dat kan je niet afdwingen.Het inzicht zal komen als je het het minst verwacht. Als je erachteraan gaat zal het niet komen.Als je niets verlangt, zal het komen. Doe elke meditatie die je wil maar trek je denken terug.