wat moet je doen als je en heel diepe meditatie ervaart maar opeens bang wordt?

voor het laats had ik iets dieper gemediteerd als normaal, en toen ik en heel dieper rust kwam, had ik opeen redelijk veel schrik , wat was er dan gebeurd moest ik zo verder was gegaan ? ik doe het nu 5 maanden ongeveer 3 uur per dag

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Kristal
9 jaar geleden
Wat is de reden Waterbron dat je zo lang mediteert per dag? Bij je vorige vraag uitte ik al het vermoeden dat je dat deed omdat je mogelijk problemen ontvluchtte. De één gebruikt daar verdovende middelen voor, jij meditatie? Als het zo is dan verbaast het me niet dat je angstig bent geworden, je hebt nog wat uit te werken, een probleem waar je bang voor bent. Eigenlijk geef je nu jezelf de kans om helderheid te scheppen. Zoals ik toen al schreef: meditatie doe je niet zomaar 3 uur per dag, tenzij je een boeddhistische monnik bent of een kluizenaar op zoek naar verlichting. Jij echter kan transcedente meditatie , 2 x 20 min. per dag, gebruiken om kracht in jezelf te ontplooien en je probleem helder te zien. En vraag om hulp wanneer je het niet alleen aan kan. Vraag eventueel je leraar van TM om raad :)
Kristal
9 jaar geleden
Wanneer je angstig wordt kan je het beste diepe buikademhalingen doen, dus je aandacht naar je buik verplaatsen en rustig en diep ademhalen. Daarna, wanneer je rustiger wordt een poos de buitenlucht in en wandelen. Daarna zou je eens mijn reactie kunnen lezen en nadenken wat je zo'n angstig maakt. Dan kan je er ook iets mee doen. :)
Kristal
9 jaar geleden
Sorry, plaatste dit onder reactie maar het is een antwoord :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was je bang dat je uit zou gaan treden?

Het beste antwoord

De redenen waarom men mediteert verschilt per persoon.
Toch komt innerlijke rust veel voor.
Maar om innerlijke rust te vinden moeten er wel ook genezing plaatsvinden. En dan voornamelijk ook op het mentale vlak.
Je angst die je hebt ervaren is niet geheel vreemd. Maar het is een angst die in jou zit en die nog een vredig plaatsje moet krijgen in je hart.

Tijdens mediteren kom je dit soort observaties tegen. Dus wees niet bang hiervoor. Je innerlijke laat je nog zien waar jou heling nog zit.
Wellicht zal je later ook nog de inzichten zien voor deze angst in een volgende meditatie. Of glimpsen waar de angst vandaan komt, hoe en wanneer die is ontstaan. En belangrijker wat jij ervan als een kracht kan gebruiken in dit leven.

Zie mediteren ook voornamelijk als observeren. Zonder oordeel en objectief.

Toegevoegd na 2 minuten:
O, en vergeet niet dat jij de baas bent. Voelt het niet goed. Ga dan langzaam weer uit de meditatie. Lukt dat niet tel dan terug van 10 en sta dan ook op naar een andere plek. Dat je uit die energie gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou stoppen. Angst is een natuurlijke waarschuwing ergens voor. Waarvoor in dit geval kan ik je natuurlijk zo niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je angstig wordt kan je het beste diepe buikademhalingen doen, dus je aandacht naar je buik verplaatsen en rustig en diep ademhalen. Daarna, wanneer je rustiger wordt een poos de buitenlucht in en wandelen. Daarna zou je eens mijn reactie kunnen lezen en nadenken wat je zo’n angstig maakt. Dan kan je er ook iets mee doen. :)
Kristal
9 jaar geleden
Men doet overkomen dat mediteren rustgevend en ongevaarlijk is, een weg tot
verfrissing en verdieping.

In kringen van de oosterse godsdiensten en in New Age kringen spreekt men vaak over “de stilte”. Men spreekt over het bereiken van een toestand die ‘de stilte’ wordt genoemd. Dat is het moment waarop de ziel volledig passief is geworden.
In werkelijkheid wordt je verbonden met boze geesten, met dwaalgeesten.
Je komt door het mediteren dus in aanraking met de bovennatuurlijke wereld.
De Daila Lama die hier in het Westen onschuldig wordt neergezet roept ook
geesten op om advies.

De schrik in je geeft aan dat je op de verkeerde weg bezig bent, het is een soort
teken van God dat je moet stoppen, voordat het je gaat beheersen.
Je gaat namelijk anders ervaringen krijgen uit de verkeerde bron.

De Bijbelse weg tot het verkrijgen van rust voor je ziel is tot Jezus komen en zijn juk opnemen. “Komt tot mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.” (Matth. 11:28-30)
Je bekeren, je zelf onder Hem stellen, in contact met Hem blijven door gebed en Bijbellezing, op Hem vertrouwen en Hem gehoorzamen naar het inzicht dat je in het woord van God hebt. Dat is de weg naar rust voor onze ziel en dat is een heel andere weg dan het gebruik van mystieke technieken.

Veel wijsheid.