Kan het dat bewustzijn niet-lokaal is of dit is een illusie?

Ik stel deze vraag omdat het iets is wat ik mij al 3 jaar geleden afvroeg en nu sinds een tijdje ook weer. Ik denk hier bv. aan als ik televisie kijk of de radio beluister. Als ik gestresseerd ben en ik luister of kijk naar een live uitzending (dus geen opgenomen film of uitzending) ben dan lijkt het soms zo alsof de nieuwslezer op één of andere manier reageert op hoe ik me voel en gedraag of wat ik denkt als kijker (of i.g.v. van de radio als luisteraar) M.a.w. dat mijn denken dus effect heeft op de ander. Hetzelfde met de radio. Dit terwijl als ik naar een vooraf opgenomen opname kijkt wat jij op dat moment denkt of voelt natuurlijk totaal geen effect heeft. Kan het dus dat wat jij denkt of voelt overgaat op de ander, ook al bevinden zij zich op een totaal andere plaats qua tijd en ruimte,of is dat een illusie? Ik vraag me dan echt af hoe dit mogelijk is. Ik weet dat het niet echt 'gezond' is om hier veel over te piekeren... maar het is iets wat ik me al een tijdje afvraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een betere formulering van mijn derde zin en vierde zin: Als ik gestresseerd ben en ik luister of kijk naar een live uitzending ben dan lijkt het soms zo alsof de nieuwslezer aanvoelt hoe ik me voel en wat ik denk en dat dit ook invloed op hem/haar heeft. (als kijker of luisteraar). Dit terwijl ik dit gevoel totaal niet heb als ik naar een vooraf opgenomen uitzending kijk. Is dit nu een illusie of..?

Weet jij het antwoord?

/2500

Absolute inbeelding. Dit komt omdat jij de zaken waarvan jij dit vermoedt, relateert aan de zaken die jij ziet of hoort. Jij geeft dus betekenis aan de dingen die jij "wilt" zien en/of horen. Daarbij kun je jezelf ook vast wel voorstellen dat er tegelijk veel meer mensen met verschillende stemmingen naar hetzelfde kijken en/of luisteren, die volgens jouw idee ook invloed zouden moeten/kunnen hebben. Mijn kijk op jouw idee wordt kracht bijgezet door jouw eigen test, namelijk wanneer het niet live is. Dan ben jij je dus bewust van het feit dat je geen invloed zou kunnen uitoefenen en dus ga je het ook niet "herkennen", zoals je dat wel doet wanneer het live is. Resumé: jij denkt het jezelf in, omdat jij dit idee bedacht hebt en aan de hand daarvan alle betekenissen en gebeurtenissen koppelt die binnen jouw gedachtepatroon vallen, wat er dan dus voor zorgt dat jij bevestiging krijgt in je eigen idee. Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Er wordt al meerdere keren gezegd dat het absolute inbeelding is. Dit is waarschijnlijk wel zo in het geval van de nieuwslezer, maar er is wel degelijk onderzoek naar een gemeenschappelijk beuwstzijn (collectief). Engels onderzoek met kruiswoordraadsels heeft aangetoond dat mensen die 's avonds de kruiswoordraadsels oplossen dit gemiddeld sneller doen dan de mensen die dit 's ochtends doen. Het kan zijn dat de mensen die dit 's avonds doen intelligenter zijn, maar het kan ook zijn dat mensen de antwoorden weten doordat het collectief het al gedeeltelijk gemaakt heeft. Een ander onderzoek is op basis van random getallen produceren. Er is in New York (dacht ik) een datacentrum wat alleen maar 1-en en 0-en produceert, at random (en dat met miljoenen per seconde). Dit moet dus 50/50 verdeeld zijn. De theorie is dat in gevallen van uitzonderlijke gebeurtenissen (9-11, tsunami, de moord op Rabin), wanneer het collecteif massaal wordt aangesproken door de mens, dat dit evenwicht van 1-en en 0-en wat verschuift. Het lijkt er op dat dit inderdaad zo is, maar wordt nog niet door anderen bevestigd (het verschuiven moet je dan denken aan 49,9999 en 50,0001, iets in die trend. Niet heel groot, maar wel significant anders). In jouw persoonlijke geval zal het niet zo'n directe lijn zijn. Echter, wanneer je bovenstaande in acht neemt en dit waar zou zijn, kan het wel zijn dat het collectief neerslachtig is en dat zowel jij als de nieuwslezer daar gevoelig voor zijn en dat je dat gemerkt hebt. Ik weet niet of het waar is, maar het is een mogelijkheid. (ik ga nog op zoek naar linkjes, die heb ik zo snel niet). Toegevoegd na 4 dagen: Linkje: http://www.collective-evolution.com/2014/03/08/10-scientific-studies-that-prove-consciousness-can-alter-our-physical-material-world/ Random Number Generators is punt 3

Een bijzondere vraag. Het is precies een van die dingen waar ik me zelf ook al jaren mee bezig hou. We leven vrijwel dagelijks in een soort van illusie. Ons bewustzijn is niet het bewustzijn dat we denken te hebben. De evolutie heeft ons als mensachtige een bewustzijn mee gegeven, dat ons nu mens maakt. Echter , dat is een hele lange weg geweest en delen van ons bewustzijn van lang geleden , veroorzaakt nog steeds een verstoring- aanpassing- verbetering- verandering van ons huidige bewustzijn. Ervaringen uit het verleden, fantasie, suggestie en het graag zo willen ervaren van een bepaalde situatie lopen dagelijks door elkaar heen. Onze brein is als een computer, hoe meer je er van een onderwerp in stopt, hoe meer verschillende antwoorden je zult krijgen. Een weer- computer berekent 50 verschillende verwachtigen, voor het weer van de komende dag. Maar slechts een verwachting is de juiste, of zelfs geen enkele. Precies zo werkt ook onze brein. Als we dromen ervaren we vaak dingen alsof we wakker zijn. Als we wakker zijn ervaren we vaak zaken alsof we dromen. Bij het kijken van TV gaan we vaak helemaal op in het geen we zien, we sluiten een groot deel van ons bewustzijn buiten. Tegelijk laten een deel van het geen we op TV zien bij ons binnen komen en raken in een bijna trance achtige situatie, een soort sluimer- bewustzijn. In deze sluimer situatie, kunnen andere zaken een grotere rol spelen , zoals fantasie, suggestie enz., en dit alles gaat met elkaar een tijdelijk nieuw bewustzijn vormen. Vanaf dit punt is nu heel veel mogelijk. En lijkt het TV kijken en jij zelf een persoonlijke verbinding te gaan vormen, waar de TV invloed heeft op jou ervaringen en jij op de TV. Je brein, creëert dan een onwerkelijke ervaring, die je zelf als een werkelijkheid ervaart! Het zien en ervaren van geesten werkt net zo. Dus ja de werkelijkheid en de illusie lopen door elkaar heen en zijn voor even niet te splitsen. Ik hoop dat je mijn uitleg en toelichting zo begrepen hebt.

Of bewustzijn al dan niet lokaal is, als je televisie kijkt - en zeker in gestresste toestand - is er waarschijnlijk sprake van een toestand van vernauwd bewustzijn, een trance toestand. Trance kenmerkt zich door mogelijk optredende fenomenen als hallucinaties. Dus je ziet en hoort dingen die er niet zijn danwel wat wel te zien of te horen is komt niet binnen. Het bereiken van een toestand van werkelijk bewustzijn is niet gemakkelijk, jezelf helemaal bewust zijn (zelfs zonder een TV in de gaten te houden) zonder mee te gaan in alle mechanische reacties die we als mens hebben. En dat bewustzijn lokaliseren, ergens tussen de oren of elders is nog weer complexer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100