Bestaat er volgens het Yin Yang begrip vrede?

Iets heeft altijd een yin- én een yang-kant; wanneer iets Yin genoemd wordt, is ook yang aanwezig....aldus Yin Yang.
Maar dan kan er toch nooit vrede bestaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Het principe bij Yin Yang is dat er een goede en kwade kant is. Samen is er vrede als er maar 1 van de twee aanwezig was dan heb je foute boel volgens de Yin Yang theorie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yin-yang heeft voor de meeste mensen weinig van doen met de concepten 'goed' en 'kwaad'.
Dit zijn namelijk nogal 'Westerse' interpretaties (lees: simplificaties) van de complexe balansen die in yin-yang vertegenwoordigd zijn (man-vrouw, emotie-ratio, orde-harmonie, zon-maan, schepping-vernietiging, et cetera) Yin-yang draait om het diagnosticeren van de kosmos, het beschrijven en begrijpen van processen.
Niet om oordelen; laat dat maar aan politici over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed gezegd, rabelais.
Yin en Yang draait om balans.
Een veel gemaakte denkfout is dat balans altijd 50/50 is.
Daarbij komt dat Yin en Yang weliswaar tegengesteld zijn, maar niet tegenóver elkaar staan. Ze vertegenwoordigen beide eigenschappen die eerder complementair zijn.

Om concreet antwoord te geven op je vraag: Nee, er zal nooit totale oorlog noch totale vrede zijn.
Als je niet weet wat koude is, weet je ook niet wat warmte is. Om het begrip 'vrede' te kunnen definiëren is een zekere notie van 'oorlog' noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom ook volgens mij dat er een zwart deel in het witte zit en vice versa. Correct me if i am wrong.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad; alles is met alles verbonden/verweeft, dat wordt benadrukt door de 'stippen'.
Het woordje vrede zou nooit bestaan hebben als we geen oorlog hebben gekend.
Waar oorlog is is er geen vrede, die is dan ergens anders (op de wereld).
Maar zelf binnen een oorlogsgebied kan men vrede ervaren. Dat is het witte puntje van het zwarte deel.