Is pijn op een bepaalde manier iets waar je "onbewust " naar kan verlangen ? Waar je tijdens leven mogelijkheden creeërt om het opnieuw te ervaren ?

En dan bedoel ik psychische pijn , of spirituele pijn , het gevoel van de geboorte waar je de cocon van bescherming moet verlaten, de pijn die dat doet , het gevoel dat je leven lastig zal worden omdat je die pijn in je hebt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

er zijn mensen die een kick krijgen van pijn, maar hier doel je niet op met je vraag.

het is wel mogelijk om pijn te ervaren doordat je in een bepaalde situatie zit, terwijl je weet dat je eruit kan komen door bepaalde stappen te ondernemen.
toch kan de situatie waarin je zit zekerheid geven los gezien van het negatieve. je weet in ieder geval waar je aan toe bent.

mensen kunnen zo vasthouden hieraan omdat ze bang zijn het los te laten en niet te weten of te kunnen voorstellen hoe het anders zal zijn dat ze de pijn accepteren omdat ze bang zijn om verder te gaan in het leven, en dus dingen achter moet laten.

er zijn mensen die indirect ervoor kiezen om de pijn te blijven voelen, omdat ze bij de pakken neer gaan zitten (het helpt toch niet wat ik doe) maar er zijn ook mensen die wel willen maar niet weten hoe, deze hebben een zetje in hun rug nodig. zoals jij zegt, het gevoel hebben dat je leven lastig gaat worden omdat je die pijn in je hebt.

bij elk stapje wat je neemt in het leven moet je wat los durven laten zodat je kan groeien als mens. dit houd ook in dat je de pijn moet durven loslaten. ervan uit gaan dat het altijd zal blijven is geen goede drijfveer en belemmert je hierin.

zelf denk ik dat je de oorzaak van pijn kan ontleden door te kijken waarom je het ervaart als pijn, en elk deeltje hiervan heeft ook een keerzijde die minder pijnlijk is.
waarom voel je pijn? wat is hier de oorzaak van? waar ben je bang voor? waarom ben je hier bang voor? wat is je eigen aandeel hierin? wat wil ik veranderen? hoe wil ik het veranderen? en wat is hier voor nodig, welke stappen moet ik nemen om dit ook daadwerkelijk te veranderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Eucalypje , ik sluit de vraag, ben weer wat verder gekomen. Ik sluit niet uit dat het door de problemen in Japan komt dat ik dit nu voel .

Andere antwoorden (1)

Veel van dit soort pijn is ingebeeld en niet werkelijk.
Sommige mensen denken hun eigen geboorte nog te kunnen herinneren als een nare en pijnlijke ervaring, deze mensen denken bewust terug naar de tijd voor hun geboorte en kunnen daar zelfs naar terug verlangen.
Veel spirituele pijn, wordt soms door het overweldigende verlangen naar 'thuis' veroorzaakt.
Ons 'thuis' de plaats waar we vandaan komen aan gene zijde.
Het is niet nodig bang te zijn voor pijnen die mogelijk je leven lastig gaan maken, want dan creëer je ze zelf.
Het verlangen naar pijn, is ook het verlangen naar aandacht, in welke vorm dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Ed, ik ga de vraag sluiten, maar ik heb hier weer een paar mooie antwoorden. Ik denk zelf dat het komt door de gebeurtenissen in Japan, die hebben mij *iets* teveel aangegrepen. Ik verwonder mij erover dat ik dit nu voel . Misschien komt het omdat ik denk dat het nog niet over is met het lijden in Japan. Bedankt voor je bijdrage.