Is tekenen haram?

Ik heb hier wat over gehoord.
Dat personen of dieren tekenen verboden is in de islam.
Maar betekend dat dat ik nooit meer bijv een konijntje mag schetsen.
Of gewoon een random meisje tekenen.
Ik snapte het niet helemaal dus wat extra uitleg is fijn!

Oh ja! Op school moet ik voor beeldende vorming ook tekenen!
Dus ook mensen en dieren. Maar ik kan moeilijk zeggen dat het haram is,
Aangezien ik ook de enige moslim in de klas ben.

Toegevoegd na 2 uur:
PS: Ik zie dat veel mensen hier het over 'tekenen op school' hebben.
Maar daar gaat het mij hier even niet om.
Waar het mij om gaat is of het verboden is of niet.
Maar dankjulliewel

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even iets, ik wil graag weten volgens de koran.
Niet volgens wat andere mensen denken ofzo.
Dus aleen wat echt in de koran staat of wat de profeet zei.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
29.3K
fremar
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/computers-internet/vraag/42573/toegestaan-islam-betreft-tekenen-ontwerpen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik verwijs je door naar een post van een aantal jaren geleden: http://www.goeievraag.nl/computers-internet/vraag/42573/toegestaan-islam-betreft-tekenen-ontwerpen
Volgens de posts daar mag je niets tekenen/fotograferen etc. wat een ziel heeft. Ik ben zelf geen moslim, dus ik zal niet gaan zeggen wat je wel of niet mag of moet doen. Ik kan je adviseren om het aan je ouders te vragen, of eventueel iemand in de moskee als je daar heen gaat.
Als zij zeggen dat je het niet moet doen, dan zou ik vervolgens met de docent overleggen over andere opties. Ze kunnen je niet verplichten. Als je gewoon netjes aangeeft dat het volgens je geloof niet goed is, dan horen zij dit te respecteren.
Teken dan bijvoorbeeld bloemen, huizen, natuur, een blikje cola etc. Er zijn genoeg zaken om te tekenen en af te beelden.
liveisgreat
8 jaar geleden
je kan daar beter over spreken met de Imam. Hij zal je hierover kunnen vertellen of het toegelaten is of niet. het is een beetje zoals zwemmen voor meisjes. Er wordt ook gezegd dat dat niet toegestaan is, en ook dat is een verplicht vak in vele scholen. Die meisjes raken dan ook soms in moeilijkheden, of zwemmen in het geniep met alle gevolgen van dien.
Nochtans kan een gesprek met de school en de ouders soms voor een oplossing zorgen. Het verwondert mij trouwens dat scholen niet automatisch zoeken naar een manier waarop alle leerlingen, ongeacht hun godsdienst, kunnen deelnemen aan het lesprogramma. Hopelijk komt er een oplossing voor jou!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook in het christelijke geloof had men zulke ( uitleg ) gedachten vandaar die vage iconen gaande weg heeft men dat idee verlaten en heeft men het juist gebruikt om het christelijk verhaal te vertellen ook in het oude joodse geloof was het Men mocht een afbeelding niet vereren ook een beeld niet. Tja in een bepaalde uitleg nu tegenwoordig weer terug ? Is muziek film , dans zelfs vrouwen les geven of naar een dokter gaan niet gepast . Dat is de uitleg bijvoorbeeld Vd Taliban maar ook de is hangt zulke gedachten aan . Kort door de bocht hangen de soenitische en dan de conservatieven stromingen zulke gedachten aan . Zelfs traditionele Marokkaanse volks muziek mag niet meer . De Sjiieten ( Iran ) zijn weer daarin veel vrijer ook qua afbeeldingen . Dus er is geen algemene regel
Amadea
8 jaar geleden
Je mag best levende wezens tekenen, zolang het niet de bedoeling is om die tekening vervolgens te gaan aanbidden. Want dat is verboden. "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in de hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de
aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen
dienen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, volgens mij is dat christelijke.
Maar als ik het begrijp mag ik wel tekenen, maar zonder de bedoeling dat ik het aanbid?
Maar wel bedankt

Antwoorden (2)

Er wordt inderdaad gezegd dat het in de islam verboden is om afbeeldingen te maken van alles dat een ziel heeft. De interpretaties hiervan verschillen. Sommigen vinden bijvoorbeeld dat het enkel verboden is om afbeeldingen te maken van niet-aanwezige objecten, dus van objecten die je zelf verzint. Anderen beweren dan weer dat alle afbeeldingen van mensen en dieren, ook foto's, verboden zijn. Er bestaan gelukkig ook heel wat uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld in de kunst.

We kunnen niet voor jou kiezen hoe je dit wil interpreteren. Bespreek dit met je ouders of familie, als je kan.
fremar
8 jaar geleden
Als ik het forum Maroc.nl doorlees (bron), dan zijn de meningen daarover verdeeld binnen de islam. De een vindt dat het maken van afbeeldingen geheel verboden is, de ander maakt onderscheid tussen foto's (wel toegestaan) en tekeningen (niet toegestaan) van mensen.

De koran doet zelf o.a. de volgende uitspraak:
"Waarlijk, God vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil. En wie iets met God vereenzelvigt, heeft inderdaad een zeer grote zonde begaan."
Dit vind je in vers 48 uit het boek ('soera') “De vrouwen” (“an-Nisa”).

Aangezien ik geen imam of islamdeskundige ben, zal ik geen conclusies trekken over hoe dit in de islam concreet wordt toegepast. Maar je zou dit kunnen (!) lezen als een antwoord dat God ('Allah') niet mag worden afgebeeld, maar mensen wel.
Het kan zijn dat moslims ook andere teksten gebruiken die een andere uitleg kunnen geven aan deze tekst.

NB: Dit vers lijkt trouwens veel op het tweede gebod dat de christenen kennen uit hun Tien Geboden: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ik mag wel gewoon een random meisje schetsen in mijn Schrift? Ik heb het niet over heel erg mooi en helemaal ingekleurd en dat soort dingen, maar gwn iets schetsen uit verveling bij, snap je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals gezegd: dat weet ik niet. De meningen binnen de islam zijn daarover verdeeld.
Op basis van mijn genoemde korantekst zou ik zeggen: ja. Deze doet alleen uitspraak over het 'vereenzelvigen van Allah'. Maar misschien is het grootste probleem hier niet de korantekst zelf, maar het feit dat verschillende mensen een verschillende uitleg geven aan deze tekst. De een is wat vrijer, en zegt dat iets of iemand tekenen geen probleem is (de tekst zegt toch niet dat iemand tekenen verboden is?), terwijl een ander denkt dat dit niet mag. Let daarom ook op het antwoord wat Fremar geeft, hierboven. Je familie zal vast ook een mening hierover hebben. Misschien kan je er open met ze over praten, in die zin dat ze een afwijkende mening van jou op dit punt respecteren. Als ik je vraag goed heb gelezen, dan heb jij zelf er weinig moeite mee om een persoon of dier te tekenen, maar vraag je je alleen af of dit nu mag van de islam of niet. Het kan zijn dat je ouders het ook niet erg vinden dat je dit voor school moet doen. Dan kan jij zonder probleem een persoon of dier tekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel, ik zal het zeker ook navragen.