Wanneer werd er voor het eerst melding gemaakt van de aanwezigheid van indigo-/sterren-/kristal-/nieuwetijdskinderen?

Naar mijn idee is dat al vele jaren geleden, langer dan een generatie, maar ik kan er niets van vinden. Misschien onder een andere naam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even totaal off topic, ben jij de zelfde WendyH die een Fries vriendinnetje in het ziekenhuis heeft liggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort vragen kan je misschien beter meer persoonlijk stellen via een privé bericht.
Maar bij mijn weten ben ik niet dezelfde persoon.

Het beste antwoord

Wel, rond 1880 had je al de theosofische beweging. Zij geloven in de 'ontwikkeling van de mensheid' via een ingewikkeld systeem van werelden waar iedereen zich doorheen moet werken, en binnen die 'werelden' ('bollen' eigenlijk, waarvan onze huidige fysieke Aarde er één is), weer een heel stelsel van achtereenvolgens opkomende en verdwijnende golven van 'wortelrassen' en daarbinnen weer 'onderrassen' en zelfs nóg fijner uitgesplitst, die spiritueel uiteraard steeds verder geëvolueerd zijn (wat dat dan ook precies mag betekenen). Of je die 'rassen' rascistisch of enkel 'esoterisch' en overdrachtelijk (in termen van spirituele ontwikkeling en niet van huidskleur e.d.) moet interpreteren is weer een heel andere vraag waarop ik nu maar niet teveel in ga -- het standpunt van de huidige theosofen zal meer overhellen tot de ''overdrachtelijke' interpretatie natuurlijk!

Hoe dan ook, zij geloofden dat we nu in het vijfde "wortelras" van 7 te verschijnen wortelrassen op deze 'bol' zijn. Hoewel de opkomst van het volgende "wortelras" nog vele duizenden jaren in de toekomst zou liggen, zouden we; binnenkort de eerste tekenen van een nieuw opkomend 'onderras' (of : onder-onderras, of onder-onder-onderras, whatever) merkbaar worden in de VS: vertegenwoordigers van een groep mensen die spiritueel gezien net wat "verder" zouden zijn. Uiteraard zouden deze mensen ook gewoon als kinderen geboren worden. Let wel: het gaat hier over enorm lange ontwikkelingen over honderdduizenden jaren.

Het zou me weinig verwonderen als uiteindelijk de hele notie van "nieuwetijdskinderen" op dit soort ideeën terug te voeren valt, en iedere generatie opnieuw in een ander jasje met andere terminologie werd gestoken.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens mij heb je helemaal gelijk.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel.
Heb je ook info/bronnen/sites voor me, zodat ik er meer over kan lezen?
kierkegaard47
10 jaar geleden
Hangt er beetje vanaf wáárover je precies meer wilt lezen. Een heel korte samenvatting over wortelrassen door een "gelovige": http://www.assayya.com/science/Wortelrassen.htm een samenvatting door een linkse scepticus, die ook niet nalaat de gevaarlijke racistische interpretatie te benadrukken: http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10279l17.htm of de hopelijk neutrale wiki-pagina (als engels geen probleem is): http://en.wikipedia.org/wiki/Root_race Eigenlijk moet je het begrip wel beschouwen in het geheel van theosofische leringen. En het geheel van die leringen is (helaas) niet zo eenvoudig. Een heel korte samenvatting van de hoofdlijnen van de theosofische leer: http://www.theosofie.net/theosofie/theosofie.html Overigens vind je op deze site ook allerlei literatuur, zelfs complete boekwerken, bv http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/begin/Beginselen.pdf: die alle leringen van deze groeperingsystematisch uiteenzet. Als je er zoveel tijd in wilt steken. (ik heb dit boek overigens niet zelf gelezen, dus kan niet zoveel over de kwaliteit zeggen, maar het ziet er op het eerste wel uit als een heldere uiteenzetting van wat zij geloven). Indertijd heb ik zelf Barborka "het goddelijk plan" gelezen omdat ik wat meer over hun leer wilde weten. Dit geeft op zich ook een goed beeld, hoewel ook hier nog veel instaat dat niet direct begrijpelijk is. Uiteraard is dit alles wel vanuit het standpunt van de 'gelovige' geschreven, neutraal kan je deze bronnen dus niet bepaald noemen. Objectief gezien valt er bitter weinig van hun beweringen te bewijzen natuurlijk, hoewel de aangehaalde boekwerken en bronnen je natuurlijk anders zouden willen laten geloven :) Als je bedoelt: over de link tussen theosofie en 'nieuwetijdskind': dit is puur mijn eigen hypothese, gebaseerd op dingen die ik her en der heb gelezen in de loop der jaren over esoterie, en overeenkomsten die me opvielen tussen bv. theosofie, antroposofie, de opleving van bepaalde spirituele ideeen de jaren 60 en wat dáár weer uit voortgekomen is, enz. Hiervan kan ik helaas dus niet zomaar bronnen geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
GEWELDIG!! Dank je wel.
Persoonlijk ben ik geïnteresseerd; niet gelovig en niet ongelovig.
Ik neem graag kennis tot mij zowel van gelovigen als niet-gelovigen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Aanvulling: http://www.blavatsky.net/newsletters/indigo_children.htm een link van een poster in de theosofie die het verband tussen indigo-kinderen en de gezichtspunten ook legt. Zie ook nog http://en.wikipedia.org/wiki/Indigo_child hoofdje 'origins'
waar de oorsprong van de term in de 70 er jaren vd vorige eeuw gelegd wordt en er een meer 'sociologische' verklaring gegeven wordt. Maar dat gaat wellicht meer over het specifieke concept 'indigo' dan over het meer algemene idee binnen spirituele kringen van 'verder ontwikkelde mensen die geboren gaan worden' Tenslotte is er nog, naar aanleiding van een uitspraak uit 1889 van Blavatsky, de oprichtster, het idee bij sommigen, dat er elk laatste kwart van een eeuw een 'spirituele impuls' zal komen (dus rond 1975 ook weer) om de mensheid op weg te helpen. Ik denk dat dit ook wel mensen heeft aangezet om daar euh, naar te zoeken rond die tijd. En nu houd ik er over op :)
Cryofiel
10 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Blavatsky Lees vanaf het kopje 'Basic tenets' om haar leer te leren kennen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
oh, ook een aardige samenvatting ja, bedankt cryofiel :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals dank jullie wel!
Ik hoef me dit gehele jaar niet te vervelen *grinnik*
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima bijdrage! +