Welke onafhankelijke onderzoeken zijn gedaan n.a.v. de BDE ervaringen van Eben Alexander in 2008?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1367374

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang iemand nog in leven is, zijn het de hersenen die hem of haar parten gaan spelen tijdens een bewusteloosheid o.i.d.
Daarom moet er aan dergelijke "ervaringen", ik noem het liever hallucinaties, geen enkele betekenis worden toegekend.
Ook tijdens een stevige koorts, terwijl je wel bij bewustzijn bent, komen dergelijke fenomenen voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is jouw geloof/mening/idee en daar zal ik niets tegenin brengen. Waarom niet? Omdat ik die respecteer en omdat het heel goed kan zijn dat je gelijk hebt.
Het punt is, dat deze meneer neurochirurg is en een neurochirurg houdt zich bezig met de diagnostiek en behandeling van ziekten van de hersenen.
Deze meneer zou dan, als wetenschapper en gespecialiseerd op hersengebied, dus eigenlijk het beste moeten weten, dat jouw geloof/mening/idee klopt. Toch?
Hij kent de werking van de hersenen en de problemen ermee als geen ander.
Dus juist van hem zijn deze uitspraken dan, als ik uitga van jouw geloof/mening/idee, buitengewoon vreemd en, zacht uitgedrukt, onhandig.
Mede vandaar mijn vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wéét-ie natuurlijk ook.... en dat zegt-ie ook!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, Wendy, als die meneer nu een week dood was geweest, i.p.v. in coma, dan had ik hem eerder geloofd.
Dan had hij recht van spreken gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb op YouTube gekeken en er stond een gerelateerd filmpje :Near dead doctor exposed'
Ze beweren dat hij veel geld wilde verdienen om patiënten af te betalen die een klacht tegen hem in hadden gediend wegens wanpraktijken.
En hij heeft veel verdiend aan het boek dat hij erover schreef.
Hij zou gehallucineerd hebben door zware medicatie die hij kreeg tijdens de coma waar hij in lag.
Heb je dat ook gezien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moolkeesje: had je dat dan zomaar geloofd????? @Laurena: nee, niet gezien; ik ga nu meteen zoeken!
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
NEE!!! Ik schreef, dat ik hem dan EERDER had geloofd, maar ik heb het interview met mevr. Geel (die trouwens geen enkele echt kritische vraag stelt) nu 3x teruggekeken en ik neig er naar te geloven dat meneer Alexander een ongebreidelde fantasie heeft!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moolkeesje.
Zondag is-ie bij Ivo Niehe.... @Laurena: ik heb het gezien, maar ik vond het een vreemd filmpje met al die humor-beelden ertussen. Bovendien weet ik niet wie die meneer is, jij?
Maar wat ik inderdaad graag wil weten is bijvoorbeeld de levensloop van Alexander en kan daar zo weinig over vinden, om niet te zeggen niks. Dus ben benieuwd of die info van de You-Tube-film-meneer ergens anders bevestigd wordt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook zonder youtube-filmpje weten we dat er helaas enkele chirurgen zijn die vallen voor het grote geld en/of voor de aandacht die ze dan krijgen. En ook al zou dat niet de reden zijn: er zijn ook neurochirurgen die in God of Allah geloven, maar dat is toch echt geen reden om dit als bewijs te zien dat God/Allah echt bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk Cryo en niet alleen chirurgen.
Maar mijn idee is: hoe is het mogelijk, dat een neurochirurg dan tot zoiets komt (ALS alles een leugen is hè....) want JUIST hij valt dan snel door de mand zou je denken..... maar dat gebeurt dus kennelijk niet gezien de knallende hoeveelheid boeken die zijn verkocht en alle positieve media-aandacht.
Maar deze discussie hebben we ook al gehad met bijvoorbeeld Derek Ogilvie ;-) Overigens is het grote geld of de aandacht ook geen bewijs dat het leugens zijn, noch zijn al dan niet geloven.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook een neurochirurg kan zich vergissen. Ik zit net een artikel te lezen over vergissingen die zijn gemaakt door grote denkers, en hoe die vergissigen onze kennis vooruit hebben geholpen. Andere vergissingen zijn slechts dat: vergissingen. Een bekende vergissing is die van Nobelprijswinnaar Linus Pauling, die op latere leeftijd ging geloven dat giga-doses vitamine C zouden helpen tegen kanker. Het feit dat een neurochirurg zijn ervaringen toeschrijft aan een echte BDE, zegt voor het grote publiek heel veel, maar voor de wetenschap heel weinig. De wetenschap kent (en accepteert) de ervaringen, maar wil nog steeds bewijzen zien dat die ervaringen op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Die bewijzen levert ook deze schrijver niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was nieuwsgierig toen ik je vraag zag,ik had nog nooit van die man gehoord hoor!
Wel raar gedaan ja,dat filmpje,maar dan kan het nog wel waar zijn natuurlijk.
Veel mensen hebben zo'n verhaal na een BDE,maar sommigen hebben ook hele slechte ervaringen,die hebben het over de hel enzo.
Dat vinden mensen toch minder interessant want dat hoor je bijna nooit.
Ik vind het een eng idee dat mensen zoiets meemaken waar het ook door komt,daar moet ik echt niet te lang naar kijken.>_<
Cryofiel
10 jaar geleden
Er is niet gezegd dat je een BDE meemaakt of ervaart. Het zou net zo goed kunnen dat je geheugen zodanig in de war wordt geschopt door een periode van zuurstofgebrek, dat er allemaal willekeurige impulsen ontstaan. Na herstel van de situatie doen de hersenen wat ze altijd doen met willekeurige chaos: er een patroon van maken. Met andere woorden: het enige wat we weten, is dat NA een periode van zuurstoftekort een *herinnering* aanwezig is. Een levendige herinnering zelfs. Als mens ga je ervan uit dat je herinnering een herinnering is aan iets dat daadwerkelijk is gebeurd. Dat is immers de normale gang van zaken. Maar waarom zou dat ook in dit speciale geval zo zijn? In zo'n bijna-dood-situatie kan er best een herinnering zijn geproduceerd aan iets dat nooit heeft plaatsgevonden, en dat je dus nooit hebt ervaren. Maar daar is met de huidige stand van de techniek niet achter te komen. Een levendige herinnering die "zomaar" is ontstaan zonder dat je iets hebt meegemaakt, of een levendige herinnering aan iets dat je wel degelijk hebt meegemaakt - die twee zijn niet van elkaar te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo: dat zou dan juist voor de wetenschap een enorme uitdaging zijn deze meneer goed aan de tand te voelen lijkt mij. En ik vraag me af in hoeverre dat is gebeurd, mede vanwege de enorme boekverkopen en zijn optredens op de tv.
Wat ik heb begrepen is. dat hij voor zichzelf verschil maakt tussen hallucinaties en de BDE ervaring.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, het is absoluut geen uitdaging. Als je weet hoeveel onbewezen verhalen er dagelijks worden uitgekraamd... Sterker nog, niet alleen onbewezen verhalen, maar ook bewezen onjuiste verhalen... Als de wetenschap daar overal serieus op in zou gaan, zouden we alle serieuze onderzoeken stil moeten leggen om voldoende mensen vrij te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!

Het beste antwoord

Door neurologen is redelijk wat onderzoek gedaan naar BDE ervaringen in zijn algemeenheid. Er is geen specifiek onderzoek gedaan naar aanleiding van de ervaringen van Eben Alexander (althans die heb ik niet kunnen vinden).

Het echte wetenschappelijke onderzoek spitst zich toe op feitelijke metingen van wat zich aan activiteit in de hersenen kort voor, tijdens en na sterven afspeelt. Dit lijkt redelijk standaard te zijn. De eerste twee links geven daar duiding van. Volgens mij is de derde link niet onafhankelijk te noemen maar geeft wel een indruk wat mensen overkomt als ze de effecten van BDE ondergaan. Zoals de onderzoekers in het bericht van NU.NL zeggen, de visioenen zijn te verklaren uit de overactiviteit van hersenen op het moment van overlijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel