Kan ik in de toekomst kijken?

Beste,
Ik heb visoenen, ik heb het een paar keer per maand. Ik droom en wordt wakker, doorloop mijn dag en ineens heb ik een déjà-fu gevoel. Het zijn domme dingen als auto's of gebouwen enz... Maar niemand gelooft me, is dit wel normaal. Ik droom over een bedrijf dat "Lokfefhfs" noemt en als ik wakker wordt herinner ik me dat niet, maar doorloop de dag zie ik het (bedrijf) en krijg ik een déjà-fu gevoel en herinner de droom weer!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het beter voor je zelf houden, en met betrouwbare mensen delen, anders word je waarschijnlijk voor gek verklaard. Verdiep erin en misschien heb je wel een gave ! Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
GV is een slechte plaats om deze ervaringen te delen, ben het dus met Rood123 eens, want ze zullen hun best doen jou te overtuigen dat het niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus voor de reacties als dit kon. er zijn ongetwijfeld fora waar je hiermee beter terecht kan :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom eens terug als je iedere week de lotto goed voorspelt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom eens terug als je iedere week de lotto goed voorspelt

Het beste antwoord

Als het om déja vu´s gaat, het is heel erg makkelijk om jezelf voor de gek te houden. Bewust of onbewust.

Ik schrijf het volgende gewoon vanuit mijn eigen ervaring. Ik zeg dus niet dat het zo "is".

Ik heb zelf veel deja vu's, maar ik probeer nooit uit het oog te verliezen dat het vooral het GEVOEL is dat ik iets al eerder heb gezien. Als ik namelijk de vinger erop probeer te leggen wannéér en waar dan wel precies en wàt het precies is dat ik eerder gezien heb, blijf ik vaak ergens haken in een vaag 'ja dat was in een droom'. Maar vaak weet ik dan niet precies hoe lang geleden. Sowieso vind ik het met dromen gevaarlijk omdat sommige herinneringen daaraan zó vaag zijn dat ik het er achteraf in zou kunnen leggen. Juist het feit dat ik me de droom pas "herinner" naar aanleiding van de trigger, zou ik dan verdacht vinden.

De enige deja vu die ik van mezelf zou vertrouwen zou daarom eentje zijn die ik vóór de 'hé dit heb ik al eerder gezien!' -ervaring op schrift gesteld zou hebben. Met zeer specifieke details. Iets als "ik heb het sterke gevoel dat ik deze maand met een oude man te maken ga krijgen " is te vaag en telt natuurlijk niet :)

En dan nog zou ik andere oorzaken willen uitsluiten. Een voorbeeld hiervan:

Als kind van 8 had ik eens een heel heldere droom over een bepaald lemma in een encyclopedie, waarvan ik het bestaan niet kende ("tandformule"). Ik ging de volgende morgen kijken, en verrek, het stond er in en zelfs precies op de manier zoals ik erover gedroomd had.

Maar het is natuurlijk heel goed mogelijk dat ik het ooit eerder gezien had (ik las me suf als kind), totaal vergeten was, en dat het vanuit mijn onderbewuste weer omhoog was geborreld .

Daarnaast is er het mechanisme dat het waarschijnlijker is dat je "hits" onthoudt, en "misses" vergeet. De telefoon gaat, ik denk: he dat is Truus, en het ìs Truus. Weet ik 3 maanden later nog. Maar bleek het Jan te zijn, dan ben ik de volgende dag vergeten dat ik, voordat ik opnam, dacht dat het Truus was.

Met bovenstaande wil ik niet uitsluiten dat het mogelijk is dat er mensen zijn die dingen weten die ze niet kunnen weten. Ik probeer alleen aan te geven dat je hersenen je ook goed voor de gek kunnen houden op dat vlak.

En daarom zou ik liever te "nuchter" zijn dan te "zweverig". Juist als het over "spirituele" ervaringen gaat, (waarvan ik er zelf heel wat gehad heb, en ik heb ze niet allemaal kunnen verklaren).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend uitgelegd!
We worden meestal voor de gek gehouden door ons eigen onderbewustzijn.
Maar niet altijd.
Een van mijn ervaringen met een déjà-fu.
4 jaar geleden was ik in Australië.
We liepen in een badplaats ergens ten zuiden van Melbourne.
Van de plaats zelf had ik nog nooit gehoord en was er nooit geweest.
We waren net uit de trein gestapt, we hadden een kaart gekocht waar je overal in en uit kon stappen, binnen een bepaalde streek, toen iemand me vroeg naar de weg naar het strand.
Ik schoot in de lach en zei, natuurlijk weet ik die en legde uit hoe de man moest lopen, hij bedankte me en liep verder.
Mijn zoon keek me erg vreemd aan en zei, hoe kan je dat nu weten?
Pas toen realiseerde ik me, dat ik dat onmogelijk kon weten!!
We besloten om te kijken of het klopte en na 20 min. stonden we aan het strand, het bleek toen ook de kortste weg te zijn. Informatie uit mijn onderbewustzijn was niet mogelijk.
Ook waren we zo maar ergens uit de trein gestapt, niet te weten waar.
Maar wat me het meest verbaasde, het grote gemak en het zeker weten hoe je naar dat strand moest lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord! plus. En een mooie ervaring, Ed :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat bewijst alleen dat je wist waar het strand lag en iemand dde goeie kant op hebt gestuurd. Misschien heb je dat lang geleden al een keer gezien in een inmiddels verdrongen documontaire o.i.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik dacht al dat het onmogelijk was om in de toekomst te kijken.

Andere antwoorden (3)

Nee, je kan niet in de toekomst kijken, want je wist niet dat ik dit ging schrijven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kan het wel ik heb het ook zo nu en dan
kierkegaard47
10 jaar geleden
... maar mag ik uit dit antwoord afleiden dat jij dus WEL in de toekomst kunt kijken, omdat je van tevoren al wist dat hij dit niet zou weten ? :)
escape
10 jaar geleden
Ik wist inderdaad dat hij dit niet zo weten. Maar dat komt niet omdat ik in de toekomst kan kijken. Dat komt door ervaring in het verleden: nog nooit kon iemand in de toekomst kijken. En hij gaat niet de eerste worden, dat verzeker ik je.
Spiritueel gezien, staat je toekomst al voor het grootste deel vast.
Zeg maar een soort van draaiboek.
Als dit zou bestaan, dan moet het mogelijk zijn, een kijkje in de "draaiboek" te krijgen in de vorm van een visioen.
Echter loopt de werkelijkheid, de fantasie, ervaringen en wensen, totaal door elkaar heen, en is er vaak geen touw aan vast te knopen wat nu de echte werkelijkheid nu wel niet is.
Flitsen van beelden, lijken iets te voorspellen, maar hoeven ook totaal niet uit te komen.
Onze eigen brein, is in staat, een onvoorspelbare hoeveelheid verkeerde informatie te produceren, waar we met open ogen , zo maar in trappen.
Tegelijk zijn er veel beschreven waarnemingen/ dromen/ visioenen die wel uit kwamen en die we zeker niet allemaal onder de naam 'toeval' kunnen plaatsen.
Het gevoel van herkenning in een onbekende omgeving komt erg veel voor.
Meestal goed uit te leggen, maar zeker niet altijd.
Dus samengevat, is het antwoord op je vraag, ja je kan in de toekomst kijken, maar wel op een andere manier zoals velen zich nu voorstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Déjà vu wordt vaak verklaard als een foute codering in je geheugen. Je hebt het déjà vu beeld inderdaad al eerder gezien: 1/100e seconde geleden. Maar je geheugen maakt bij het opslaan een foutje, waardoor je wél herkent "dit heb ik al gezien", maar niet "dat was daarnet".
Je hebt bij dat déjà vu ook nooit het gevoel dat je het gisteren zag, of vorige maand. Je denkt alleen maar "hé, dit herken ik".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als je dan al van te voren weet wat er om de hoek te zien is, zonder daar ooit geweest te zijn?