Is het mogelijk dat ik een vloek meedraag door aanwezig te zijn bij een vloekopheffing op een zolderruimte in het verleden!?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
capthavoc
10 jaar geleden
vraagje is dat "geweest" ?
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee
Cryofiel
10 jaar geleden
Vloeken bestaan niet. Er is geen enkele reden om in vervloekingen te geloven. Voor elke "vervloeking" die iemand ooit heeft ervaren, bestaat een veel betere verklaring dan een vervloeking. Natuurlijk kun je te allen tijde iets heel vreemds gaan verzinnen en vervolgens beweren dat jouw verzinsel een "verklaring" is, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ooit van statistiek gehoord? De gewone, domme, meedogenloze statistiek? Het zou heel bijzonder zijn als er geen enkele familie zou zijn die niet ongeluk na ongeluk zou overkomen. Daar hoeven we echt geen vervloekingen voor te verzinnen. Statistiek is alles wat we nodig hebben als verklaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met zoveel antwoorden/reacties is dit wel een puntje waard als "goeievraag" Daarom start ik met een plusje!
Zodat deze vraag zo snel mogelijk bovenaan komt in de lijst http://www.goeievraag.nl/top/vragen
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies, adriaanv: als je statistiek toepast, zul je zien dat enkele families extreem veel pech hebben, en dat eveneens enkele families extreem veel geluk hebben. Zo werkt dat nu eenmaal met statistiek. Bekijk bijvoorbeeld deze grafiek eens:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Standard_deviation_diagram_%28decimal_comma%29.svg Dit zou de hoeveelheid geluk kunnen zijn per familie. Je ziet dat het overgrote deel der families (68,2%) een ongeveer gemiddelde hoeveelheid geluk en pech heeft. 13,6% van de families heeft erg veel geluk, 13,6% heeft erg veel pech. 2,1% heeft extreem veel geluk, 2,1% heeft extreem veel pech. Een schamele 0,1% van de families heeft echt ongelooflijk veel geluk, eveneens een schamele 0,1% van de families heeft echt ongelooflijk veel pech. Als er maar genoeg families zijn (en die zijn er wereldwijd), kun je dus domweg *verwachten* dat er enkele families zijn die extreem veel pech hebben. Dat is echt niets bijzonders. Het lijkt slechts bijzonder als je alleen maar naar die enkele gevallen kijkt. Maar zodra je naar het grote geheel kijkt, zie je bovenstaand plaatje, en dan weet je dat deze effecten gewoon te verwachten zijn. Het zou pas opmerkelijk zijn als er GEEN familie zou zijn met extreem veel pech.
Cryofiel
10 jaar geleden
Begrijp je überhaupt wat zo'n grafiek wil zeggen? Heb je ooit het standaard middelbareschoolexperiment gedaan met de spijkers die in een driehoekig patroon zijn geslagen, waar van bovenaf een klein metalen balletje op valt, en bij elke spijker naar links of naar rechts kan vallen?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik bedoel, je kunt de gewone standaard statistiek afdoen als "onzin", maar daarmee geef je slechts aan dat je ofwel geen idee hebt van statistiek, ofwel de relatie niet inziet tussen statistiek en de lotgevallen van een familie. Van welke van deze twee mogelijkheden is bij jou sprake?
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarmee? Met mensen die door puur toeval (dus statistiek) in één van de uitersten van de grafiek vallen?

Antwoorden (7)

Als jij daarin gelooft wel
Anders niet.
Dat is hetzelfde als wanneer je denkt dat je lelijk bent, als je dat lang genoeg zegt tegen jezelf ga je het geloven, ook al roept iedereen dat het niet zo is.
Dus als jij gelooft dat je vervloekt bent ga je je daar naar gedragen: Zie je wel dat ik dat examen niet haal, of dat niemand me leuk vindt. Het ligt allemaal aan die vloek. Maar de oorzaak ligt in het algemeen bij jezelf
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies. De "vervloekte" doet zichzelf alles aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus!
Nee Lambrel, vloeken bestaan niet. Mensen kunnen zich op dat punt wel heel veel wijs maken, zodat ze zelf gaan denken dat ze onder een vloek leven, maar dat is echt inbeelding. Ook vloekopheffingen kun je rustig naar het rijk der fabelen verwijzen.
Probeer je liever los te maken van zulk soort bijgeloof, dan kun je veel gelukkiger leven. Dan kun je bijvoorbeeld veel gemakkelijker zien waar eventuele nare gebeurtenissen écht door veroorzaakt worden, zodat je ze voortaan kunt voorkomen. En vergeet niet dat er ook gewoon toeval bestaat: soms heeft een mens gewoon pech, en soms heeft iemand zelfs een poosje achter elkaar pech... Daar hoef je niks achter te zoeken.
Je kunt in ieder geval gerust zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vloekopheffing op een zolderruimte, is een vreemde bizarre actie geweest.
Een ritueel dat zinloos is en volkomen onzinnig en nutteloos.
Maar jij geloofd er heilig in en dat is jouw keus.
Maar wees gerust, jij draagt geen vloek mee, waarom zou je ook.
Spiritueel gezien zou je best wel ergens 'last' van kunnen hebben, zelfs zo veel last, dat je er erg ongemakkelijk bij kan vinden.
Maar ook dat heeft niets met een vloek te maken.
Mogelijk voel je een aanwezigheid van een energie en weet niet goed hoe je daar mee om moet gaan.
Laat je in ieder geval NOOIT bang maken, er kan je niet/ nooit iets gebeuren!
Er zijn duizenden mensen die menen iets waar te nemen waar ze last van hebben, dus zo gek is je vraag ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, Ed is er weer.
Dat is inderdaad eigenaardig.
Als je gewoon met beide benen op de grond staat en niet
in allerlei flauwekul gelooft, dan krijg je minnen.
Daar moet dan wel een plus tegenover komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, ja zo gaat dat, dat komt door: mogelijk voel je de aanwezigheid van een energie..........en ja dat is voor velen al niet goed, wel ze doen maar :-) dank voor de plus
Dat ligt er een beetje aan hoe de vloekopheffing is uitgevoerd. Is de vloek echt opgeheven, of is hij doorgegeven naar iets anders? En zou jij dat dan kunnen zijn?
Als de zolderruimte daadwerkelijk vervloekt was, dan zou dan natuurlijk maar zo kunnen. Het beste zou je dan kunnen proberen de vervloeking weer terug in een zolderruimte te krijgen, want daar was hij in eerste instantie ook op zijn plaats. Zoek dan wel een zolder uit waar niemand er last van heeft, anders is het ook weer zo onaardig, bijvoorbeeld in een slooppand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik deel niet graag minnen uit.
Maar in dit geval wel, want dit is echt hele grote
en bovendien gevaarlijke onzin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo gevaarlijk? Als die persoon er in gelooft en er op deze manier vanaf komt dan lijkt mij dat een mooie oplossing. Als u er niet in gelooft, dan zie ik niet zo in wat voor kwaad het kan een onschuldige zolderkamer op te zadelen met een ritueel dat volgens u toch geen verschil maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gevaarlijk omdat je de vraagsteller in zijn geloof in die onzin bevestigd. Dat je dat niet begrijpt.....?
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bevestigt de vraagsteller in een totaal verkeerde denkwijze. Dat is inderdaad gevaarlijk. Je zorgt ervoor dat vraagsteller die verkeerde denkwijze ook op andere situaties zal toepassen. Dat is het tweede gevaar. Je zorgt ervoor dat vraagstellers aandacht wordt afgeleid van de werkelijke oorzaak van eventuele problemen. Daardoor blijven die problemen dus in volle omvang bestaan. Dat is het derde gevaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn juist dit soort zaken, die het spirituele in een totaal verkeerd daglicht zetten, het opheffen, doorgeven en uitspreken van vloeken, is totaal onzin, wie denken die mensen wel die ze zijn, die dat denken te doen.
Op zich zelf is de spirituele wereld erg mooi, maar dan wel zonder deze onzin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich vind ik het bijzonder dat mensen in een zin kunnen zeggen dat de spirituele wereld erg mooi is, om direct verder te gaan met de bewering dat iedereen die dat op een andere manier beleeft dan zijzelf (met daarvoor net zo veel of weinig bewijs) bezig zijn met 'totale onzin'. Maar om enigszins in-topic te blijven: als iemand daar vast in gelooft, dan zal hij (m/v) zich waarschijnlijk niet al te veel laten beïnvloeden door wat er op internet gezegd wordt. Wanneer was de laatste keer dat uzelf iets op internet las wat 180 graden tegenovergesteld was aan uw denkbeelden en dat u dacht: 'grutjes, dat had ik nooit zo gezien, ik gooi direct mijn wereldbeeld om'? Dan kom ik liever met een antwoord dat iemand wel wil horen en dat hem (m/v) misschien wel helpt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zelf heb ik altijd meer geleerd van mensen die het niet met mij eens waren, dan van mensen die het wel met mij eens waren. Daarom zal ik hier op GV nooit een vraagsteller naar de mond praten. Dat voetl misschien eventjes fijn, maar alleen op de korte termijn. Op GV is mijn motto heel eenvoudig: als je een vraag stelt, loop je het risico dat je een antwoord krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En grappig genoeg is de vraagsteller geheel onzichtbaar in deze discussie. Bizar eigenlijk, velen putten zich uit in - overigens weinig beargumenteerde - wel/niet reacties, maar worden ze zelfs maar gelezen door de vraagsteller? In elk geval vind ik dit antwoord wel inventief en verdient geen 9 minnetjes, + van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik probeer ook niet zozeer de vraagsteller "naar de mond te praten" als wel een antwoord te geven waar hij/zij iets mee kan. Dan kan ik wel zeggen: "Vloeken bestaan niet, stel je niet zo aan" maar dat antwoord was al drie keer gegeven; mocht de vrager daar niets mee kunnen dan heeft hij geen zinvol antwoord gekregen. Het staat eenieder vrij om het niet met mij eens te zijn; ik ben het zelf niet eens met mijzelf eens, maar ik denk dat dit wel het beste antwoord op de vraag is, hoewel 'nee' misschien nog wel beter zou zijn. Wel een fijne discussie in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al zou de waarheid op de vraag als antwoord gegeven zijn, dan nog blijft het voor de vraagsteller een zoektocht naar zijn waarheid. Hij/zij zal deze m.n. door ervaring in zijn gevoel leren 'herkennen'. Ieder heeft hierin zijn eigen weg te gaan, met of zonder de goed bedoelde antwoorden en reacties. Dus "foute antwoorden" zijn er niet, wel leermogelijkheden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt de eigen weg slechts vinden wanneer je een zo groot mogelijk overzicht hebt van alle mogelijke wegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle wegen zullen zich nooit tegelijkertijd 'openbaren'. De vraagsteller zal er ééntje moeten 'benadelen' alvorens hij de volgende neemt. Men 'krijgt' die weg die op dat moment in het leven past en nodig is.
Onze grote gunfactor ten spijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'benadelen' m/z bewandelen
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik denk dat je wegen niet alleen 'krijgt', maar dat je zelf een keuze maakt. Ik denk ook dat je niet elke weg actief hoeft te bewandelen om die keuze te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eigen keuze is evident en wel zo handig.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zoals reeds gezegd kun je slechts een keuze maken indien je alle mogelijkheden kent. Zolang je slechts één mogelijkheid kent, kun je nooit een keuze maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar lees jij dat ik uit ga van één keuze?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik had hier een hele reactie neergezet, maar ik realiseerde me net op tijd dat dat tot een enorme discussie zou leiden waar niemand baat bij zou hebben. Ik heb mijn oorspronkelijke reactie dus verwijderd en vervangen door deze. Zijn we het er dus over eens dat je pas een kans hebt een goede keuze te maken, wanneer je een zo goed mogelijk overzicht hebt over zo veel mogelijk mogelijkheden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mits men geen vertrouwen heeft op eigen intuïtie is het inderdaad aan te bevelen een overzicht te hebben over vele bij hem/haar passende keuze mogelijkheden.
Welke keuze het ook wordt, leerzaam zal 'het' zeker zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo Wijs besluit, vaak kan je in 8 regels meer vertellen dan in lappen met tekst.
Veel mensen die hier in deze categorie een vraag stellen, zijn vaak alleen maar aan het dollen.
Ze lokken de meest fanatieke gebruikers hier op GV, (met hun vaak uitdagende vragen), uit hun tent in de hoop dat de voor en tegenstanders elkaar te lijf gaan in een lange discussie.
Wel dat is ze vaak gelukt. :-)
Een vloekopheffing in een zolder ruimte zonder enige toelichting en reactie's...............................
Cryofiel
10 jaar geleden
@Mahric, intuïtie werkt juist het beste bij een grote hoeveelheid keuzes. Rationeel kun je heel moeilijk kiezen, intuïtief gaat het een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens, maar die grote hoeveelheid keuzemogelijkheden zijn bij intuïtie niet noodzakelijk. "Het antwoord" kan er in een vingerknip zijn, met of zonder keuzemogelijkheden..
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo'n "antwoord" zou het soort antwoord zijn dat je krijgt als je alleen maar de hamer kent en geen andere gereedschappen. Als je alleen maar een hamer kent, ga je elk probleem te lijf alsof het een spijker is. Met de beperkte kennis (alleen de hamer bestaat) ben je er volledig van overtuigd dat je "het antwoord" hebt gevonden, dat wel.
De angst die gecreëerd is door deze situatie is de vloek op zich.
Door deze angst te voeden kan je inderdaad vreemde dingen gaan voelen; fysieke tintelingen, koude, etcetera.
Angst is een vreemde en emotie; het kan je lam leggen en ervoor zorgen dat je de realiteit uit het oog verliest.

Dus het lijkt mij het belangrijkste dat je de angst van je af leert zetten, maakt niet uit hoe. Een boeddhistisch gezegde luidt;
"Het is beter een kaars op te steken dan de duisternis te vervloeken."
Je kan dus bijvoorbeeld echt een kaars aansteken, maak het licht. Al is dit maar een handeling, jouw intentie erachter kan ervoor zorgen dan die angst om vervloekt te zijn verdwijnt of in elk geval minder wordt, daar heb je zelf de invloed op.
veel succes gewenst :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dikke plus!
Er is geen enkel bewijs dat iemand ooit op een succesvolle manier occulte krachten heeft opgeroepen om iemand anders kwaad te doen.
Dus het is onmogelijk dat jij een vloek meedraagt of ooit zal meedragen.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Nou... onmogelijk is het niet. Wie weet wordt morgen het bewijs geleverd dat het tóch mogelijk is. Je hebt wel gelijk in dat er op dit moment geen bewijs is geleverd. Sterker nog, niet alleen is er nooit bewijs geleverd, er zijn zelfs geen aanwijzingen dat een vervloeking mogelijk zou zijn. Dat betekent dat we er, met alle kennis en aanwijzingen die we op dit moment hebben, van uit moeten gaan dat vervloekingen verzinsels zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja. Dat de aarde rond is en niet plat, is volgens jou ook "slechts de mening van een schrijver"? Zo kun je elk stuk kennis natuurlijk makkelijk onder het vloerkleed vegen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Geen enkele reden om aan te nemen dat een vervloeking *wel* zou bestaan. (Een vervloeking is daarmee een soort Poolmol.) Elk geval waarin mensen geloofden dat er sprake was van vervloeking, bleek op een heel andere, logische manier te kunnen worden verklaard.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ah, een autoriteits-argument: "belangrijk persoon X gelooft het ook, nou, dan moet het wel waar zijn!". Belangrijk persoon X kan er best flink naast zitten... Wil je meer weten over de zogenaamde vloek van de farao, lees dan hier een goed artikel:
http://skeptoid.com/episodes/4106
Cryofiel
10 jaar geleden
Daar kun je alles over lezen op http://skeptoid.com/episodes/4106 .
Als het exorcisme betreft kan de "duivel/het kwaad" in jou gaan wonen. Maar dat is dan ook wel te merken aan jouw gedrag. Dat kan van vergeetachtigheid zijn tot spastische bewegingen.

Maar "de duivel" kan op verschillende manieren verdreven zijn, hetzij elders heen gaan (bijv. naar een andere land) of hij kan zelfs verbrand worden.
Bronnen: