Is er één 'hoofd' demoon of meerdere?

Ik hoor vaak namen van demonen als Lucifer, satan, beelzebub, etc. (in de muziek die ik luister)
Nu vraag ik me af, is Satan het soort 'hoofd'demoon? of is hij gewoon één van de velen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus Satan staat boven een demon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Satan of de duivel wordt inderdaad als het hoofd gezien in de zwarte magie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de Bijbel wordt verteld dat demonen onder leiding staan van satan of de duivel, die als een soort opperdemon kan worden beschouwd... http://nl.wikipedia.org/wiki/Demon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag gaat toch niet over wat er in de bijbel staat?? De vraag gaat over wat VS allemaal hoort in "de muziek die hij luistert".

Het beste antwoord

Eerst is het belangrijk te weten wat het woord demon betekent. Het betekent "godheid" en zegt dus iets over de kracht en macht van het wezen waar we het over hebben.

Als we de bijbel mogen geloven (en ook apocriefe geschriften zoals het "boek van Henoch") bestaan er demonenvorsten. Zo wordt in Daniel geschreven over een engelenvorst van Syrie die een engel tien dagen lang weerstond en alleen door tussenkomst van Michael bij Daniel kon komen. Net als engelen hebben dus ook demonen een soort "orde" maar daar is verder niet veel over bekend. Wel zijn een aantal namen te destilleren uit de geschriften. Azazel werd bijvoorbeeld gezien als een leider en die naam komt indirect ook voor in het OT (bok van azazel bijvoorbeeld). Satan is in principe geen naam maar een karaktereigenschap van een opstandige engel namelijk "tegenstrever". Er wordt vaak veronderstelt dat de oorspronkelijke naam van de Satan "Lucifer" was maar daar zijn in het OT en NT geen directe aanwijzingen voor.

Wel wordt er gezegd dat de Satan uit het OT het hoofd is van alle engelen die hun hemelse plaatsen hebben verlaten en wordt in het NT ook beschreven als "de oorspronkelijke slang" en de "Draak".

Dus in het kort: Ja hij is eigenlijk de hoofddemon, de hoofdgodheid van het kwaad. Dit in tegenstelling tot de god van het OT en zijn heerleger. Een enorm epos dus van Goed vs Kwaad en dat doet het eigenlijk altijd goed in iedere cultuur, ieder boek, iedere film etc dus ook in de vroegere literatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Satan is een van de namen van de duivel. Lucifer is volgens de legende een hulp van Satan. Het gerucht ging dat als je 3 maal Lucifer fluisterde, hij tevoorschijn kwam.

Een demon is geen wezen uit hel. Een demon is een gevallen engel, oftewel een boze geest.
Beëlzebub is de "overste" en dus baas van de demonen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie, een demon is wel een hel wezen.
Beëlzebub is ook een ander woord voor satan/de duivel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lucifer is in andere vertellingen alsmede in de bijbel wel degelijk de duivel en Satan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucifer_%28religie%29 Daarmee niet gezegd dat het ook niet voor andere 'wezens' gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interesant! Dank U
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, dankjewel.. ''Het gerucht ging dat als je 3 maal Lucifer fluisterde, hij tevoorschijn kwam'' Dit had je nou niet moeten zeggen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag gaat toch niet over wat er in de bijbel staat?? De vraag gaat over wat VS allemaal hoort in "de muziek die hij luistert".
God maakte Lucifer als de hoogste engel in Zijn Koninkrijk.
Lucifer betekent lichtdrager/brenger en staat in verband met de gevallen morgenster.
Hij was geschapen voor de schepping van de aarde, als engel viel hij onder het type gezalfde cherub, een engel van de hoogste randorde.
Hij was zeer mooi en stond voor de troon van God en was aanbiddingsleider.
Hij werd trots en wilde de plaats van God innemen en is toen gevallen met 1/3 deel van de engelen.

Nadat hij gevallen was verdween zijn zalving en werd hij lelijk en de duivel genoemd.
Satan betekent tegenstander en is een andere naam voor de duivel.
Satan klaagt de mensen aan bij God in de hemelse gewesten voor hun fouten.
Hij is de overste der gevallen engelen en demonen.

Er zijn verschillende rangordes in gevallen engelen, machten en demonen.
Sommige denken dat demonen de lagere rangen zijn en gevallen engelen de hogere rangen. ( demonen zijn onreine geesten die zouden op aarde dwalen )
Ook hebben ze verschillende gebieden waarin ze actief zijn.
Beëlzebub is afgeleid van baälzebub betekent letterlijk "heer van de vliegen",
maar staat voor de prins van de demonen, het is gewoon een andere naam voor satan.

Zoals God woont in Jezus Christus (888) de Messias, zo zal satan wonen in de antichrist (666) die nog moet komen. Dit getal hoor je ook veel in heavy metal.

Het valt allemaal onder het rijk Baphomet - onder de vorst of satan.
Het is de tegenhanger van het rijk van Christus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen van beiden.

De muziek die jij luistert, daar hoor je wat in.
Daar hoor je namen en een verhaal.
Maar daar zijn een heleboel verhalen over te vertellen.
Zoals o.a. de verhalen in de bijbel of allerlei interpretaties daarvan.

Dat wil toch niet zeggen dat die verhalen waar zijn?
Er is geen demoon.
Er is geen hoofddemoon.
Er is geen duivel.
Er is geen satan.

Dus:
afhankelijk van over welk verhaal jij het hebt, zal het antwoord steeds
verschillend zijn.