Kun je tijdens een uittreding een andere planeet bezoeken?

Overtuigt dit van buitenaards leven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Poet
10 jaar geleden
Hier vind je interessante info over uittredingservaringen en verklaringen daarvoor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uittreding_(parapsychologie)
Poet
10 jaar geleden
Sorry die had SimonV ook al gevonden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boeiende & inspirerende vraag +

Het beste antwoord

Als antwoord op jouw hoofdvraag:
Ja, je kan jezelf tijdens een uittreding als levensecht op een andere planeet ervaren.

(Volgens mij is dit proces van uittreden reeds aan de hand terwijl we ons op de planeet Aarde ervaren doch zijn we hier reeds zo aan gewend dat we het niet langer als een bijzondere ervaring of uittreding benoemen)

Als antwoord op jouw bijkomende vraag:
Ik zie het kunnen ervaren van het fenomeen uittreden en het jezelf als levensecht op een anderen planeet ervaren niet als direct bewijs voor het al dan niet bestaan van buitenaards leven.

Wat niet wil zeggen dat ik bestaan ervan ontken.
Ik heb er tijdens mijn astrale reizen en/of mijn hoge-snelheid-tijdzone-reizen nog geen ervaringen mee gehad.
Ik heb er mezelf ook nooit vragen bij gesteld en wellicht worden mij daardoor ook geen zichzelf bewijzende ervaringen aangeboden.
Ik ervaar dat ik tijdens mijn astrale reizen of uittredingen steeds op verbluffende wijze bruikbare antwoorden krijg op de vragen die tijdens mijn dagelijkse bezigheden spontaan bij mij opkomen.

Zo leeft iedereen binnen de reeds algemeen aanvaarde werkelijkheid toch nog in een soort sub-werkelijkheid die vaak in twijfel wordt getrokken door diegenen wiens sub-werkelijkheid nog te veel verschilt van andere, nog ongekende sub-werkelijkheden.

Iedereen is vrij om te geloven en/of te aanvaarden wat die zelf wil en het zijn de ervaringen die ons automatisch van mening doen veranderen.
En het veranderen van mening brengt weer automatisch andere ervaringen met zich mee.
Focus je dus op datgene waar jij benieuwd naar bent en waar jij je goed bij voelt en je zal steeds vaker en intenser kunnen/mogen genieten van datgene wat velen nog als onwaarachtig en/of onmogelijk benoemen.

En tot slot nog deze opmerking:
er zijn geen gevaren aan uittreden of andere bijzondere ervaringen zolang je jezelf consequent blijft focussen op oprechte vormen van Liefde voor élk facet van de Schepping!
Wie oprecht kan Liefhebben heeft nooit iets te vrezen, neen écht nooit!

Dus laat de ervaringen maar hun gang gaan.
Wie met Liefde begroet die in Liefde ontmoet.
Laat het buitenaards leven zich maar vertonen ;-)

Liefs en fijne ontdekkingsreis gewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chapeau +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor dit mooie antwoord.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een totaal fout antwoord natuurlijk. Maar vraagstelster lijkt een gelover te zijn. Dus ik vermoed dat ze niet openstaat voor nieuwe informatie. Ik wed dat ze dit "antwoord" tot "beste" antwoord zal kiezen. Blijft natuurlijk de vraag waarom, als uittreden zo duidelijk mogelijk zou zijn, er nog nooit iemand heeft kunnen laten zien dat het werkelijk gebeurt. Het blijft bij verhalen. Mooie verhalen, dat wel, maar toch: verhalen. Verhalen die uitstekend verklaarbaar zijn met de kennis die we al hebben. Maar ja, de menselijke psyche... die zo graag gelooft in iets "groters"... die niet doorheeft dat een niet-falsificeerbaar verhaal geen relatie heeft met de werkelijkheid... Ik blijf in alle openheid zeggen: laat nou gewoon eens zien dat er iets mogelijk is. Of geef eerlijk toe dat het slechts een gevoel is, en dat je niets kunt laten zien - en dat het, dus, een geloof is, niet gebaseerd op feiten. Alsjeblieft, wees eens open en eerlijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Dus jij gaat beweren dat allen die het fenomeen uittreden daadwerkelijk ervaren hebben totaal niet weten waarover ze het hebben? Dus jij kan enkel geloven in een fenomeen als er tastbare bewijzen voor zijn? Wel, op een dag zal jij zelf de Gelukkige ervaringsdeskundige van dit soort fenomenen zijn en dan zal jij je afvragen waarom jij in hemelsnaam ooit beweerd hebt dat wij het fout hebben met onze, op eigen bewuste uittredingservaringen gebaseerde, uitleg. Mijn Geloof in deze kwestie is juist wel gebaseerd op feiten.
Maar blijkbaar kan jij de klik niet maken om dat voor één keer eens zomaar aan te nemen, of om op zijn minst jezelf af te vragen waarom er zovele mensen over deze bijzondere ervaringen willen praten?! Ik begrijp jouw standpuntinname wel hoor.
Ooit kon ik ook niet open staan voor de verhalen van anderen op dit vlak.
Maar sinds ik op een dag pardoes met onweerlegbare, als levensecht ervaren feiten werd geconfronteerd begon ik bij te draaien. En neen, ik ben niet gek en ik ben geen meeloper.
Integendeel, ik ben op mijn manier heel kritisch.
Ik heb echter net iets teveel uittredingservaringen opgedaan om eender welk verhaal van anderen zomaar als onwaar, vals of zweverig af te wimpelen. Als mensen mij zeggen dat ze iets bijzonders ervaren hebben waar ik niet direct voeling mee heb dan begin ik vragen te stellen met de bedoeling hen te begrijpen en niet vanuit frustratie of met de bedoeling om hen te kraken.
En aan de hand van hun reacties stuur ik ofwel mijn eigen visie op een bepaald fenomeen bij ofwel ik behoud mijn oorspronkelijke visie omdat ik niet direct weg kan met de nieuwe informatie. En toch zal hetgeen anderen mij aanbrengen vroeg of laat van pas komen. Er bestaan meerdere gelijkwaardige waarheden omtrent één fenomeen.
Wie extreem vanuit het hoofd leeft zal zelden (of nooit?) kunnen begrijpen wat er leeft in de hoofden én de sub-werkelijkheden van anderen.
Wie bewust vanuit het hart (intuïtie) kan/durft te ervaren die ervaart voorbij de grens van het rationeel bevattelijke. Het is dus niet omdat jij iets niet kan bevatten en/of omdat anderen iets niet kunnen bewijzen op de wijze die jou bevalt dat anderen het per definitie fout hebben. Dit gezegd en geschreven zijnde.
Het fenomeen uittreden is dus even werkelijk te ervaren als hetgeen velen als de normale werkelijkheid benoemen. Liefs en nog veel experimenteerplezier gewenst!
Cryofiel
10 jaar geleden
GM schreef:
"Dus jij gaat beweren dat allen die het fenomeen uittreden daadwerkelijk ervaren hebben totaal niet weten waarover ze het hebben?" Nee, dat beweer ik niet.   GM schreef:
"Dus jij kan enkel geloven in een fenomeen als er tastbare bewijzen voor zijn?" Nee, dat beweer ik niet.   GM schreef:
"Mijn Geloof in deze kwestie is juist wel gebaseerd op feiten." Dat is precies de reden waarom ik jou telkens vraag die feiten dan eens te noemen. En daarbij te vermelden wat je vindt van de andere gangbare verklaringen voor diezelfde feiten. Helaas ik nog geen antwoord gekregen op deze vraag. Het enige wat ik kreeg was een voor mij onverklaarbare boosheid.   GM schreef:
"Ik heb echter net iets teveel uittredingservaringen opgedaan om eender welk verhaal van anderen zomaar als onwaar, vals of zweverig af te wimpelen." Kennelijk denk je nog steeds dat ik die ervaring afwijs. Dat is niet zo.   GM schreef:
"Het is dus niet omdat jij iets niet kan bevatten en/of omdat anderen iets niet kunnen bewijzen op de wijze die jou bevalt dat anderen het per definitie fout hebben." Dat heb ik dan ook nooit beweerd.   GM schreef:
"Het fenomeen uittreden is dus even werkelijk te ervaren als hetgeen velen als de normale werkelijkheid benoemen." Dat is precies wat ik zeg.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het bovenstaande geeft voor mij duidelijk aan dat ik er niet in geslaagd ben jou duidelijk te maken wat mijn standpunten en mijn visies zijn. Je laat hier een beeld van mij zien waarin ik mijzelf totaal niet herken. Ik zou je dan ook willen oproepen kennis te nemen van mijn visie. Hiermee bedoel ik niet dat je mijn visie moet overnemen. Wat ik wel bedoel is dat het fijn zou zijn als je zou reageren op wat ik zeg, en niet op jouw beeld van wat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Jouw veronderstelling dat ik boos ben zegt meer over jezelf dan over mij want ik heb bovenstaande vragen in alle rust en vrolijkheid gesteld. Of heb je mijn knipoog-slotzin 'toevallig' over het hoofd gezien ;-) Verder wil ik enkel nog zeggen dat bepaalde zaken nu eenmaal niet aan iedereen met woorden of andere middelen kunnen bewezen of verklaard worden. In wezen komt jouw vraag naar bewijzen ivm uittreden overeen met het willen/moeten uitleggen aan een blinde hoe rood er uit ziet. En dat terwijl die blinde in de door ons waargenomen wereld nog nooit kleuren gezien heeft. Een blinde dient ook te vertrouwen op hetgeen zienden hem/haar aanpraten.
Een dove dient ook te vertrouwen op hetgeen horenden hem/haar met de andere zintuigen duidelijk maken.
enz. De keuze is nu aan jou om geduld te hebben en begrip te tonen voor mijn/ons huidige onvermogen om met door jou accepteerbare bewijzen op de proppen te komen. Liefs en Geniet op jouw wijze van het divers communiceren omtrent al deze bijzondere ervaringen ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Je hangt nu een hele reactie op aan één enkel woordje uit mijn reactie. Al mijn andere woorden... wat doe je daarmee? Zijn die niet van belang? Is de moeite die ik erin heb willen steken, voor jou niet de moeite waard? Vervolgens gebruik je een "argument" dat al lang weerlegd is. Heb je je nooit verdiept in de redenen waarom het argument van "de blinde en de kleur rood" niet van toepassing is? Je zou echt je blik kunnen verbreden door ook eens kennis te nemen van andere meningen. Om terug te komen op de blinde: die zal inderdaad niet weten wat "rood" is. Maar is dat nodig? Nee! De blinde kan, samen met zienden, een eenvoudig experiment uitvoeren. De blinde krijgt twee ballen, een rode en een gele. Voor hem zijn die ballen identiek. Maar alle zienden kunnen hem vertellen welke van de twee ballen rood is, en welke niet rood is. Hij kan ze verstoppen en er eentje tevoorschijn halen, en het oordeel van elke ziende ("rood" of "niet rood") is altijd juist. Dus ook al heeft de blinde geen idee van wat "rood" betekent, hij zal moeten erkennen dat er kennelijk "iets" is dat als "rood" wordt ervaren. Hij weet nu dat "rood" geen mythe is, geen geloof, maar dat er echt iets bestaat. Op dezelfde manier kunnen we omgaan met uittreden. Net als de blinde geen rood hoeft te kunnen zien, hoeft de niet-ervaarder geen uittreding te hebben ondergaan om toch te kunnen weten dat er "iets" is - als dat "iets" tenminste bestaat. Zolang je dat niet kunt, is er geen reden om aan te nemen dat uittredingen meer zijn dan een geloof, dat ze meer zijn dan een overtuiging. Dus opnieuw: laat maar eens zien dat het om meer gaat dan enkel een geloof. Bij de blinde en de kleur rood is dat op eenvoudige manier te realiseren. Bij de dove en geluid ook. Bij uittredingen moet het dus ook mogelijk zijn. Als ze bestaan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel schreef: "Een totaal fout antwoord natuurlijk. Maar vraagstelster lijkt een gelover te zijn. Dus ik vermoed dat ze niet openstaat voor nieuwe informatie. Ik wed dat ze dit "antwoord" tot "beste" antwoord zal kiezen. Blijft natuurlijk de vraag waarom, als uittreden zo duidelijk mogelijk zou zijn, er nog nooit iemand heeft kunnen laten zien dat het werkelijk gebeurt. Het blijft bij verhalen. Mooie verhalen, dat wel, maar toch: verhalen. Verhalen die uitstekend verklaarbaar zijn met de kennis die we al hebben." Ik begin bij de laatste zin.
"met de kennis die 'we al hebben" Geen enkel mens beschikt over identiek dezelfde 'parate' kennis.
Geen enkel mens gebruikt elke voorradig zijnde kennis op hetzelfde moment of in dezelfde situatie.
Dus kan elk van ons beter voor zichzelf spreken en niet veralgemenen om gelijk te willen halen, toch? Jij beweert dat niemand ooit heeft kunnen bewijzen dat uittreden bestaat.
Misschien is dit wel vaak genoeg bewezen doch heeft deze kennis ons nog niet bereikt zodat we er geen nota kunnen van nemen?! Er bestaat zo'n uitdrukking als "You don't know what You don't know" waarmee oa Kevin Trudeau vaak uitpakt en waarmee hij wil aantonen dat we slechts in beperkte mate over parate kennis beschikken maar dat dit geenszins uitsluit dat anderen wel over kennis of bewijsmateriaal beschikken waarmee onze huidige visie totaal ontkracht kan worden. Verder vind ik het 'typisch Cryofiel' om een ander standpunt dan het jouwe direct als onwaar af te schilderen.
Dat je de vraagsteller reeds bij voorbaat als een kortzichtige gelover bestempeld.
Wat vind je daar zelf van? En dan die weddenschap over wiens antwoord als beste zal gekozen worden.
Ben jij daarom op GV?
Om anderen de loef af te steken en punten op te strijken? Laat het duidelijk zijn dat ik niet op GV ben om zoveel mogelijk punten te sprokkelen maar om zo weldoordacht mogelijk én zo respectvol mogelijk over de gestelde vraag te communiceren.
Punten scoren is leuk voor dat steeds krimpende egootje in mij maar voor mijn totale 'ik' is dat pure bijzaak, En nog steeds ben ik niet boos en nog steeds ben ik er van overtuigd dat wij op dit moment en op alle andere momenten in een positie van uittreding verkeren.
En nog steeds zal jij met vragen omtrent 'uittreden' blijven zitten. Vragen waar niet ik maar andere mensen of andere ervaringen antwoorden op zullen brengen. Het ga je goed Cryofiel, het ga je héél goed!
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed, laat ik mijn zin "met de kennis die we al hebben" aanpassen. Dan wordt het: "met de kennis die we, voor zover ik na veel inspanningen heb kunnen nagaan, al hebben". Het "voor zover we/ik konden nagaan" is voor mij zo enorm vanzelfsprekend, dat ik dat vaak niet eens meer noem. Kennelijk is dat hier wel nodig. Je schreef: "Misschien is dit wel vaak genoeg bewezen doch heeft deze kennis ons nog niet bereikt zodat we er geen nota kunnen van nemen?" Kennis die ons niet heeft bereikt, is niet te onderscheiden van niet-bestaande kennis. Als iemand iets heeft bewezen maar dat geheim houdt, had het net zo goed niet bewezen kunnen zijn - dat komt op precies hetzelfde neer. "You don't know what you don't know". Dat klopt. Deze bewering wordt helaas vaak misbruikt om te doen alsof "iets waarin ik geloof, hoe onwaarschijnlijk het ook is, tóch waar zou kunnen zijn". Tja, dat klopt - het *zou* natuurlijk kunnen. Maar *is* het ook zo? Of is het een loze bewering? Laat maar eens zien welke van de twee het is. Over puntenjagen ga ik niet in. Ik ben hier niet om punten te jagen. Zou ik dat willen, dan zou ik veel meer antwoorden geven, ook als mijn antwoord niets zou toevoegen. Wat jij gelooft over mijn intenties is puur jouw zaak, daar kan, zal en wil ik niets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Het is niet omdat bepaalde kennis (zoals omtrent uittreden) jou, of iemand anders van ons, nog niet bereikt heeft dat die kennis per definitie geheim gehouden wordt. Heb jij enig idee hoeveel kennis er in hoeveel diverse talen gedeeld en verdeeld wordt?
Je hoeft maar één woord in te tikken via Google en je krijgt meer bronmeldingen dan je in één maand verwerken kan. Het is dus onmogelijk om alle relaterende bronvermeldingen over één bepaald fenomeen te kennen en/of te raadplegen. Ja zelfs als je jezelf specialiseert op één specifiek fenomeen, zoals uittreden, dan nog kom je regelmatig tot nieuwe ontdekkingen op dat vlak.
Nieuwe ontdekkingen voor jezelf want anderen hadden het al ontdekt.
Maar, sommige meldingen zijn in een voor mij/ons onbekende taal verschenen en zijn nog niet deftig vertaald enz. Om on topic te blijven.
Ook over uittreden is in diverse talen veel meer geschreven dan ik/wij kunnen vermoeden.
Daarom heb ik geduld leren opbrengen aangaande zaken die mij nog onvoldoende duidelijk zijn om ze als logisch of aanvaardbaar te aanvaarden.
Dat is mijn manier om de rust en levensvreugde in mezelf te bewaren én om de andere zijn/haar geloofwaardigheid intact te houden. Dat is voor mij om diverse redenen enorm belangrijk. Verder schoot me vanmorgen plots het volgende te binnen.
Stel nu dat het kwestie van tijd is dat er soort scanner op de markt komt waarmee het fenomeen uittreden daadwerkelijk kan aangetoond worden?
Ooit was er immers een tijd waarin fenomenen als kanker niet door de bestaande onderzoeksapparatuur kon ontdekt worden omdat de 'oude' apparatuur niet in alle dimensies kon waarnemen?
Thans zijn er scanners die de meest denkbare en ondenkbare fenomenen waarnemen en doorseinen. Ik zou het graag hierbij laten wat mogelijkheden omtrent het bewijzen van uittreden betreft.
Volgens mij is het gewoon een kwestie van tijd & geduld dat ook jij overtuigd wordt door ofwel een niet te negeren ervaring ofwel door de resultaten van een ons thans onbekend technologisch hoogstandje. Hopelijk heb ook jij er vrede mee dat ik dit onderwerp nu laat voor wat het is?! Bedankt voor jouw inbreng in deze kwestie.
Ik doe er op mijn wijze heel zeker wat constructiefs mee ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vraag me af wat je nu wilt zeggen. Er zijn veel dingen geschreven over uittredingservaringen. Dat betekent dat dergelijke ervaringen iets menselijks zijn. Dat wisten we al: die ervaringen zijn er nu eenmaal. Maar wat zegt dat? Voor mij zegt het dat uittredingservaringen bestaan. Niet dat uittreden bestaat. Dat is wel een mogelijkheid, maar het is slechts één van de mogelijkheden. Er zijn andere mogelijkheden, en die wil ik niet zomaar onder het tapijt vegen. Jij zegt dat je open moet staan voor die ene mogelijkheid dat uittredingen werkelijk bestaan. Prima, dat ben ik helemaal met je eens. Ik voeg daar aan toe dat je óók open moet staan voor de mogelijkheid dat uittredingen *niet* bestaan. Ik bestrijd dus niets. Ik ben het echt helemaal eens met jouw standpunt. Het enige dat ik doe, is daar iets aan toevoegen. Daar schuilt, naar mijn bescheiden mening, geen kwaad in. -- Een ander punt is jouw hypothetische scanner. Ook dat voldoet precies aan wat ik al die tijd al zeg. Immers, ik houd alle mogelijkheden open. Dus ook de mogelijkheid dat die scanner morgen (of overmorgen, dan begint de werkweek weer) wordt uitgevonden. Ik roep al de hele tijd: 'laat nu eens zien!!!'. Met zo'n scanner zou je voor het eerst iets kunnen laten zien. Als die scanner er zou komen, zou dat voor mij overtuigend zijn, en zou ik mijn standpunt herzien. Op dit moment is die scanner er niet. Naar mijn mening zal die er nooit komen, omdat ik geloof dat uittredingen niet bestaan. Maar, zoals gezegd, sta ik open voor de mogelijkheid dat ik het mis heb. De scanner bestaat echter niet, en daarmee blijven uittredingen iets waarover slechts ervaringen bekend zijn, maar waarvan nog nooit iemand ooit heeft kunnen laten zien dat ze als fenomeen echt bestaan. Dat is (bij mijn weten) de huidige situatie. Mijn mening is daarop gebaseerd. Verandert de situatie, dan verandert mijn mening mee. Op dit moment is daar echter geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met veel tekst, waait er veel stof op!
Maar veel stof, vertroebelt het zicht tijdens de zoektocht naar de waarheid.
Cryofiel
10 jaar geleden
En alweer het aloude ontwijken van de inhoud. Zonder woorden geen gesprek. Zonder gesprek geen toenadering. Wijs je de woorden af, dan wijs je het contact af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me spannend op zo'n ontdekkingsreis te kunnen gaan!

Andere antwoorden (4)

Hoewel zij die een uittreding ervaren hebben er vaak van overtuigd zijn dat hun ervaring 'echt' is, bestaat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs dat uittredingen ook daadwerkelijk plaatsvinden.

Degene die uittreedt zal er misschien overtuigd zijn dat er buitenaards leven bestaat, maar dat is natuurlijk geen bewijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: misschien VAN overtuigd

Toegevoegd na 9 minuten:
In de literatuur over uittredingen komt men veel verhalen tegen van uittreders die astrale reizen maken naar ‘andere werelden’. Daarmee worden zowel werelden ‘aan gene zijde’ bedoeld als letterlijke andere werelden in de zin van andere planeten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als iemand zegt dat hij hoofdpijn heeft is daar ook geen bewijs van, maar hij heeft het wel.
Cryofiel
10 jaar geleden
De ervaring is wel degelijk echt. De uittreding echter niet. Nu ben ik open ingesteld. Ik ben dus best bereid te accepteren dat utitredingen tóch mogelijk blijken. Het enige dat je hoeft te doen om mij te overtuigen dat ze tóch bestaan is: laat maar zien. Maakt niet uit HOE je het laat zien, ALS je het maar laat zien.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een + voor dit antwoord, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Niet alles laat zich bewijzen op de wijze die jij thans voor ogen hebt. Waarom durf/kan je niet gewoon aanvaarden dat er reeds teveel mensen (los van elkaar en/of los van het weten van elkaars ervaringen) met de bijzondere ervaringen van het fenomeen uittreding 'gefonfronteerd' werden, om het nog als toeval of verzinsels te klasseren?! Laat je verrassen Cryofiel, jouw unieke ervaring zal jou een overvloed aan bewijzen brengen ;-) Zeker weten! Liefs en Geniet van wat is zoals het is ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb op een aantal andere plekken op deze pagina al geconstateerd dat je steeds maar blijft doen alsof ik die ervaringen niet zou accepteren. Ik heb al enorm vaak verteld dat ik die ervaringen wel accepteer. Mag ik jou heel concreet vragen waarom je maar blijft doen alsof ik die ervaringen zou afwijzen? Wat is jouw belang daarbij?
Een uittredings ervaring is een ervaring, d.w.z. een gevoel. Er treedt niets uit.
Iets dergelijks gebeurt er met een deja vú. Dat is puur een gevoel, en het blijkt opgewekt te kunnen worden door op de juiste plaats de hersenen elektrisch te prikkelen.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Een déjà-vu inconnu
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie, Ik denk te begrijpen wat je bedoelt.
Indien ik jou verkeerd begrijp dan verneem ik het wel.
Dus...
Voor jou is een ervaring gelijk aan een gevoel? Jij vergelijkt een uittreding ook met een déjà-vu terwijl ik wel degelijk een verschil ervaar tussen beiden.
Bij een déjà-vu blijft de ervaring inderdaad beperkt tot een visueel beeld maar bij een uittreding komt er toch wel wat meer aan te pas. Bij een uittreding ga je daadwerkelijk tot leven komen in dat gevisualiseerd beeld. Je komt tijdens een uittreding of astrale reis (voor mij zijn beiden sterk gelijkend qua ervaring dus ik maak er geen onderscheid meer tussen) op een ongelimiteerde wijze tot leven, je kan alles even levensecht ervaren als hier op Aarde én nog een pak extra's erbij. Indien je jouw ervaring-gevoel-visie over heel de levenslijn doortrekt dan zijn al onze ervaringen op Aarde tot gevoelens te herleiden en dan zijn we hier ook niet echt?! Dus worden onze als levensecht ervaren gewaarwordingen op Aarde ook veroorzaakt door elektrische prikkelingen van hetgeen wij als onze hersenen benoemen?
Of wordt er iets anders geprikkeld waardoor wij menen en/of geloven dat wij hersenen hebben? Jouw antwoord roept een heel pak vragen bij me op.
En ik neem het jou geenszins kwalijk als je hier binnen de nog openstaande termijn van de vraag geen pasklare antwoorden op kan geven hoor ;-) Bedankt voor jouw unieke bijdrage!
Je hebt me geïnspireerd en gemotiveerd om me nog bewuster te verdiepen in deze bijzondere ervaringsfenomen ;-) Liefs en een fijne, leerrijke ontdekkingsreis gewenst!
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, van mij een welverdiende plus. En inderdaad, een uittreding is vergelijkbaar met een déjà-vu. Niet hetzelfde, zoals sommigen dan denken, maar wel degelijk vergelijkbaar.
Ja hoor. Bij een uittreding gelden onze natuurkundewetten helemaal niet meer. Je bent niet meer gebonden aan tijd en afstand. Je zou zelfs op de zon kunnen wandelen, ondanks de hoge temperaturen daar.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij ga je er van uit dat als je uittreedt je ook echt uittreedt en niet dat de hele ervaring zich onder je hersenpan afspeelt. Uittreden is ook nog nooit bewezen. Als je er dan van uit gaat dat dit bestaat maar dat de natuurkundewetten niet meer gelden dan is het wel weer vreemd dat blijkbaar je zintuigen wel blijven werken zoals ze nu werken en die werken echt volgens de wetten van de natuur (die dus niet meer gelden). Dat is een vreemde contradictie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We gaan volgens mij massal NIET meer naar de kerk :-) En het klopt dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Andre0175 "Je kan namelijk ook planeten bezoeken zonder dat je uit je lichaam treed.". Welke, waar? Er hebben ooit een paar man op de maan rondgehuppelt, ik zie niet dat er op korte termijn bijvoorbeeld commerciele reizen naar Mars te maken zijn. Kun je uitleggen wat je hier bedoelt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@teusvh, Ik ben er zelf ook van overtuigd dat bij een versnelde uittreding en/of bij een hoge-snelheid-informatie-uitwisseling tussen lichaam en geest wel degelijk van de als echt ervaren gewaarwording van ongelimiteerd reizen kan genoten worden. Het is niet omdat het voor bepaalde invloedrijke sceptici nog niet of onvoldoende bewezen is dat het onbestaande zou zijn. Ik heb zelf meermaals de ervaring opgedaan en ik ga er vanwege het ontrafelen/ontleden van die veelvuldige bewuste ervaringen (versneld astraal reizen) van uit dat hetgeen wij thans als enige echte werkelijkheid benoemen een even grote illusie is als hetgeen thans als totaal onwerkelijk of onbewezen wordt bestempeld. Astraal reizen speelt zich niet meer of niet minder in gedachten af dan het onszelf werkelijk op Aarde wanen.
Beide ervaringen worden geactiveerd via de gedachten maar beide ervaringen kunnen als even levensecht ervaren worden.
Inclusief de geuren, kleuren, gevoelens, aanrakingen enz. Wij ervaren thans zaken die men eeuwen geleden als onmogelijk bestempelde en toch vinden wij die 'tot onmogelijk bestempelde ervaringen van toen' reeds geruime tijd héél normaal.
En ja, dat komt omdat een mens na x-aantal ervaringen went aan het tempo van interacties alsook aan de aard van bijzondere ervaringen. Zo zal het ook met de fenomenen uittreden en astraal reizen vergaan.
Op een dag zal elk van ons dit als de normaalste zaak van de wereld ervaren en benoemen omdat de ervaringen er nu eenmaal toe bijdragen dat onze dualistische benaderingen afzwakken naar het niveau van aanvaarden zonder meer. Het is enkel een kwestie van tijd en x-aantal gerelateerde ervaringen dat wij met zijn allen in staat zullen zijn om in de daadwerkelijke realisatie en/of het als levensecht ervaren en waarnemen van eender wie & wat te geloven. Of om het min of meer met jouw woorden te zeggen:
tijdens bepaalde ervaringen gelden de thans geldende Aardse Natuurwetten niet meer. Bedankt voor jouw inspirerende bijdrage! Ik geef graag een + voor jouw antwoord ;-) Liefs en fijne ontdekkingsreis nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige mensen schijnen elkaar zelfs te kunnen ontmoeten tijdens een astrale reis.
Cryofiel
10 jaar geleden
Daar zijn verhalen van, ja. Er zijn ook verhalen over kabouters. Zijn die dan ook waar? Om terug te komen bij wat ik eerder schreef: mensen "schijnen" elkaar te kunnen ontmoeten - maar als ze elkaar echt ontmoeten, waarom is er dan in al die eeuwen nog nooit iemand in geslaagd gewoon even te laten ZIEN dat zoiets mogelijk is?
Cryofiel
10 jaar geleden
Mentaal kan alles. Je kunt dingen verzinnen die niet bestaan. Zoals Avalon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Je kan enkel datgene 'verzinnen' waar een grond van bestaansreden voor aanwezig is.
Of anders verwoord, hetgeen waar je kan aan denken heeft een activatiepunt en/of connectiebron. Nogmaals, het is niet omdat jij geen ervaring en/of geen voeling hebt met het fenomeen uittreden en/of astraal reizen dat het fenomeen en de daarbij horende levensechte ervaringen, per definitie onbestaande zijn. Wat belet jou om vanavond eens te gaan slapen met de wil om hier wel voor open te staan? Wat belet jou om jezelf eens in de positie van de 'goed'gelovige te plaatsen?
Wat belet jou om voor het slapen gaan te zeggen "ok, ik wil geloven dat al deze mensen gelijk hebben en dat er wel degelijk een vorm van uittreden bestaat waarbij je jezelf én anderen als levensecht (tastbaar, hoorbaar, voelbaar, ruikbaar, proefbaar) op een ander planeet kan ervaren?" Een absolute aanrader ongelovige Cryofiel.
Een absolute aanrader voor alle hardnekkige ontkenners van dit soort gelijk(w)aardige werkelijk binnen de constante centrale werkelijkheid. Liefs, Succes en Mega Bangelijke Tijdreis gewenst!
Cryofiel
10 jaar geleden
Zoals ik al eerder heb gezegd, kun je alles ervaren wat je maar wilt. Dat is in feite wat jij beweert. Je lijkt te denken dat ik het daar niet mee eens ben, maar dat klopt niet. Je denkt ook nog steeds dat ik de ervaring afwijs. Hoe kan ik nou duidelijk maken dat ik die ervaring juist accepteer? Hoe doe ik dat? Ik heb nu al zo vaak gezegd dat ik die ervaringen accepteer, dat ik ze erken, dat ze echt zijn, dat ze bestaan, enzovoort enzovoort - wat kan ik nog meer doen om duidelijk te maken dat ik die ervaringen accepteer, dat ik ze erken, dat ze echt zijn, en dat ze bestaan? Hoe moet ik het zeggen opdat ik dit kan overbrengen? Ik raad je nogmaals aan te reageren op wat ik zeg. Niet op wat jij denkt dat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijk voor dit soort onderwerpen, is vooral de tegenstand van mensen die er anders over denken.
Hoe meer tegenstand hoe beter,
Het werkt verdiepend en maakt de weg naar een verklaring alleen maar korter.
Kom je op een echte spirituele site, waar iedereen maar ja knikt en elkaar aaitjes uitdeelt, lijkt wel even leuk, maar is zeker niet verdiepend.
Juist de weerstand leidt ons naar meer kennis!
Cryofiel
10 jaar geleden
Geen tegenstand. Geen weerstand. Wel een poging tot contact. En vooral de wens eens inhoudelijk in te gaan op elkaars woorden. Ik doe mijn best inhoudelijk in te gaan op andermans woorden. Helaas wordt dat, volkomen onterecht, als "aanval" en "tegenstand" gezien. Aan de "tegenstander" de oproep eindelijk eens inhoudelijk in te gaan op mijn woorden. Voor mij is dat een elementaire vorm van beleefdheid: reageren op de ander, niet net doen alsof de ander Arabisch heeft gesproken. Gewoon een goede inhoudelijke discussie. Dat is geen tegenstand en geen strijd, dat is samenkomen door middel van een gelijkwaardige uitwisseling van woorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is je doel na zo veel reacties in al die jaren, jij blijft toch bij je standpunt, blijft vragen om bewijzen, dus inhoudelijk in gaan op elkaars standpunten, is niet meer dan een schijngevecht.
En als het er op gaat lijken, wordt hier alles verwijderd, omdat het niet is toegestaan bij GV.
Dus wat is je doel, in een PB mag het wel, maar die krijg ik nooit.
Dus wat is je doel?
Een poging tot contact?
Bij contact maken moet je deuren openzetten, ik zie ze niet.
Ik spreek geen Arabisch.
je wilt discussie om de discussie.
Leuk hoor, ben ik ook gek op, maar dan is dit de verkeerde site.
Vind ik vaak wel jammer, hadden ze hier moeten toelaten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kent mijn doel - dat staat hierboven. Je weet waarom ik tot nu toe bij mijn standpunt blijf. Je weet ook dat ik bereid ben mijn standpunt te veranderen, en wanneer voor mij dat moment gekomen is. Maar je maakt geen gebruik van die kennis. Ik heb aangegeven dat ik opensta voor nieuwe denkbeelden. Jij blijft beweren dat dat niet zo is. Kennelijk heb jij nog steeds een ander beeld van mijn houding dan het beeld dat ik hier al die tijd naar buiten poog te brengen. Ik wil geen discussie om de discussie. Dat is jouw beeld. Wat ik ook probeer om jou van een beter beeld te voorzien, je staat daar niet voor open. Je ziet nu een vijand die er niet is. Jammer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij probeert mij te laten inzien, dat ik het verkeerd heb en dat ik voor jouw overtuiging moet open staan.
Precies, dat is je drijfveer, daarom werkt het niet.
Ik zie geen vijand, alleen een sperring partner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel schrijft: "Wat ik ook probeer om jou van een beter beeld te voorzien, je staat daar niet voor open". Zie je dan echt niet wat hier (en andere plekken) gebeurt? JIJ zal de ander wel vertellen hoe het volgens jou 'werkelijk' in elkaar steekt, Hoe goed je het misschien ook bedoelt, het werkt averechts. In de categorie spiritualiteit noemt men dit beter weten: de ander ontkennen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee Mahric. Het is een kwestie van openheid. Jij vertelt hoe het volgens jou 'werkelijk' in elkaar zit. Je vertelt letterlijk dat voor jou uittreding een gegeven is, waar niet aan getwijfeld kan worden. "Zo is het nu eenmaal en niet anders!", is jouw boodschap. Twijfel is onmogelijk. Stel ik daar vragen over, dan zwijg je. Ik vertel hoe het volgens mij in elkaar zit. Maar niet met zo'n loeiharde "zo is het en niet anders" zoals jij doet. Ik geef aan *waarom* ik denk wat ik denk, ik geef aan dat mijn visie inherent onzeker is. Ik zeg telkens opnieuw dat ik bereid ben mijn visie aan te passen zodra ik nieuwe informatie krijg, en ik nodig jou uit mij die informatie te geven. Twijfel is het kernpunt. Je ziet eenieder die jouw mening niet deelt, als "gesloten". Kijken we onbevangen naar wat wij beide hier schrijven, dan geef jij blijk van geslotenheid, en ik van openheid. -- PS.
Gefeliciteerd! Ook in deze draad zijn jullie erin geslaagd de inhoud te overstemmen met off-topic gepraat. Ik heb enorm mijn best gedaan inhoudelijk op jullie bijdragen te reageren, en jullie hebben enorm jullie best gedaan de inhoud onder te sneeuwen in een zondvloed van woorden. De inhoud is nu ondergesneeuwd. Relevante uitwisseling van gedachten is niet meer mogelijk. Jullie hebben gewonnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
pb
Nee, natuurlijk kun je geen andere planeet bezoeken.

In gedachten natuurlijk wel. Die gedachten kunnen voor sommigen zó gigantisch realistisch lijken, dat ze een levensechte ervaring vormen, die niet meer van de echte werkelijkheid kan worden onderscheiden.

Dit geeft zowel de kracht als de zwakte van me menselijke psyche aan.

De kracht, omdat je kunt zien hoe enorm krachtig ons voorstellingsvermogen is, en welke dingen wij allemaal kunnen meemaken zonder dat er in werkelijkheid iets gebeurt.

De zwakte, omdat je kunt zien hoe slecht wij in staat zijn over onze ervaringen te reflecteren, en dat wij vaak ons beeld van de werkelijkheid liever baseren op de gewenste werkelijkheid dan op de echte werkelijkheid.

Om terug te komen op het bezoeken van een planeet: er is geen enkele aanwijzing dat zoiets ooit is gebeurd.

Stel je voor hoe makkelijk het zou zijn als het wel zou kunnen. Dan hadden we al lang voor de landing van de Huygens-missie op Titan geweten dat het daar methaan regent, en dat er daar rivieren, meren en zeeën bestaan. Dan hadden we ook al lang geweten dat er water op Mars voorkomt. Enzovoort, enzovoort.

Ook expedities naar verre landen of naar de oceaanbodem zouden niet meer nodig zijn. Want als je naar een planeet kunt uittreden, kun je natuurlijk ook naar zo'n ver land uittreden, en even vertellen wat je daar hebt gezien.

Schip gezonken in de rivier? Gewoon even uittreden naar de rivierbodem, en je doet de nabestaanden een enorm plezier door de politie te vertellen waar de lichamen liggen.

Maar helaas... de echte werkelijkheid is niet zo mooi. Jammer, maar dat is wel de situatie, en die hebben we maar te accepteren, in alle nederigheid.

Samenvattend: de *ervaring* is echt, de gebeurtenis niet.

Althans, dat is de huidige stand van onze kennis. Zodra iemand kan laten zien (maakt niet uit op welke manier) dat niet alleen de ervaring, maar ook de gebeurtenis echt is, zal onze visie worden aangepast. Tot nu toe is dat echter, ondanks vele hardnekkige pogingen, nooit gelukt.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Met dit verhaal heb je de (fysische) uittreding wel voldoende om zeep geholpen, dunkt me. plus
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt allebei! Ik had eerlijk gezegd eigenlijk een serie minnen verwacht van mensen die mijn visie liever niet willen horen... @Reddie, ik heb de uittreding niet om zeep geholpen, hoor. Het verhaal heeft zichzelf al om zeep geholpen. Ik heb dat slechts uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet hierbij niet dat het jouw werkelijkheid is die je beschrijft, @Cryofiel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet "mijn werkelijkheid", Mahric. Er is maar één werkelijkheid. Jouw werkelijkheid en mijn werkelijkheid zijn identiek. Hooguit kunnen onze visies op die werkelijkheid verschillen. Mijn visie kan anders zijn dan de jouwe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus eigenlijk zeg je: in mijn visie op de werkelijkheid is uittreden niet mogelijk? Begrijp ik dat goed?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zou hier een prachtige volzin aan kunnen wijden, maar in principe is het antwoord: klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Kan jij bewijzen dat het onmogelijk is om via astraal reizen (uittreden) een andere planeet te bezoeken? Kan jij bewijzen dat wij thans niet aan uittreding onderhevig zijn?
Kan jij bewijzen dat dit lichaam waarin jij je nu bewust bent van dat lichaam jouw ware/authentieke lichaam is en niet een illusie tijdens een uitreding? Stel dat jouw authentieke lichaam zich op Jupiter bevindt en dat jij thans in de illusie vertoeft van daadwerkelijk hier op Aarde te zijn? Stel dat wij allen 'slechts' hologrammen zijn van onze authentieke 'ik' en dat wij ons vanuit het gelijktijdige elders bewust zijn van onze uittreding doch dat wij ons hier op Aarde daarom niet per definitie bewust dienen te zijn van onze uitgetreden toestand? Stel dat wij ons daar enkel ten volle bewust van kunnen worden van zodra we het rationeel willen controleren los kunnen laten? Stel dat niets zo werkelijk is als wij tot nog toe hebben gedacht of geloofd? Er is veel meer aan de hand dan hooguit het verschillen in visie Cryofiel.
Samenhangend met het soort visie die wij activeren ervaren wij ook totaal andere werkelijkheden. En inderdaad, onze werkelijkheid is een gezamenlijke werkelijkheid.
Doch de ervaring ervan is altijd verschillend.
En...
aan de hand van onze persoonlijke ervaringen, in combinatie met hetgeen anderen bijbrengen, vormen wij een voor ons aanvaardbare visie. Dus...
elke werkelijkheid is een ware werkelijkheid van dat specifieke ervaringsmoment. Net omdat onze visie anders zijn. We zijn nu eenmaal geactiveerd of geprogrammeerd om te ervaren wat ervaren en om daarmee om te gaan zoals we daarmee omgaan. Boeiend, toch?
Cryofiel
10 jaar geleden
GM schreef:
"Kan jij bewijzen dat het onmogelijk is om via astraal reizen (uittreden) een andere planeet te bezoeken?" Natuurlijk kan dat niet. Het is onmogelijk te bewijzen dat iets onmogelijk is. Lees bijvoorbeeld eens de werken van de filosoof Russell.   GM schreef:
"Kan jij bewijzen dat wij thans niet aan uittreding onderhevig zijn?
Kan jij bewijzen dat dit lichaam waarin jij je nu bewust bent van dat lichaam jouw ware/authentieke lichaam is en niet een illusie tijdens een uitreding?" Zie hierboven: Russell heeft laten zien dat je alleen kunt bewijzen wat er WEL aan de hand is, en dat je nooit kunt bewijzen wat er NIET aan de hand is. Jouw verdere gedachten staan min of meer bekend als het solipsisme. Ik raad je aan http://nl.wikipedia.org/wiki/Solipsisme te lezen.   Het laatste deel van je tekst is een aaneenschakeling van "stel dat", "stel dat", "stel dat". Het leuke daarvan is dat je met evenveel recht precies het omgekeerde kunt beweren, en dan kunt kijken waar je dan op uitkomt. Ik denk dat dat een goede oefeing is. Heb ik zelf ook jaren geleden gedaan, toen ik me realiseerde dat ik vaak in de vorm van "stel dat" zat te redeneren. De oefening is: gebruik dezelfde "stel dat", maar nu met exact het omgekeerde. Denk dat even serieus door als je nu de oorspronkelijke vorm doordenkt. Mij heeft deze "omgekeerde stel dat" veel inzicht opgeleverd, vooral over de betrouwbaarheid van de "stel dat" aanpak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo, is er dan een verschil tussen *jouw visie op de werkelijkheid* en *jouw werkelijkheid*?
Cryofiel
10 jaar geleden
Nou en of er een verschil is!!! "Mijn visie op de werkelijkheid" geeft aan dat er één werkelijkheid is, dat ik daar een bepaald beeld bij heb, en (impliciet) dat ik mijn best doe dat beeld zo goed mogelijk in overeenstemming te laten zijn met die werkelijkheid. Hier is de werkelijkheid een gegeven, en ben ik iemand die nederig probeert zo goed mogelijk te volgen. "Mijn werkelijkheid" geeft aan dat er meerdere werkelijkheden zijn, waarvan de mijne er één is. In dit beeld zou ik uitgaan van mijzelf en mijn (wens)beeld, en is het de werkelijkheid die zich maar heeft aan te passen. Voor mij is dat je reinste hoogmoed. Ik geef dus de voorkeur aan "mijn visie op de werkelijkheid". Dit beeld stelt de werkelijkheid centraal en plaatst mij in de rol van zoekende, tastende ontdekker die nederig en volgend probeert inzicht te krijgen in de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cogito ergo sum
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelijk mijn instelling, omgang en benadering.
En dan nog zoveel verschil in 'visie'. Mooi, niet?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan zit het verschil misschien in de manier van omgaan met persoonlijke ervaringen. Als ik vragen mag:
Als jij een uittreding ervaart, of als jij een getuigenis hoort van iemand die een uittreding heeft ervaren, wat betekent dat voor jou?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet alleen de persoonlijke ervaring; ook de lering/kennis van vorige levens spelen hier een rol.
Ikzelf heb, bewust althans, geen uittreding ervaren. Ik ken het fenomeen uittreding en vind dit een normaal gegeven. Voor mij bestaat dit dus; het is voor mij dan ook geen vraag. Wanneer een antwoord vragen oproept, zal ik deze stellen. Wanneer het gedeelde veel afwijkt met mijn ‘visie’ zal ik de delende niet van mijn visie kont doen, maar hem respecteren voor zijn verhaal en zijn ervaring. Wie zou ik zijn om zijn verhaal als fout te kenmerken, naar het land der fabelen te verwijzen of er vraagtekens bij zetten(?). Dat zou een actie van hoogmoed zijn. En dat zit niet in mij. Daarbij, wie zegt dat wat we nu bespreken belangrijk voor mij zou zijn in dit leven? Dat weet niemand, alleen ik. En dit geldt m.i. voor alles en iedereen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Eh... ik kan een poging doen te raden wat nu jouw antwoord is op de vraag die ik had gesteld, maar je hebt je antwoord zo verborgen dat er een grote kans is dat ik het verkeerd raad. (Mijn gok zou zijn: als jij hoort dat iemand een uittreding heeft ervaren, ga je er direct van uit dat het een werkelijke uittreding betrof.) Maar ik wil niet verder gaan op basis van een gok. Daarom nogmaals de vraag, een tikje aangepast naar aanleiding van jouw reactie:
Als jij een getuigenis hoort van iemand die een uittreding heeft ervaren, wat betekent dat voor jou? Opmerking: deze vraag is gesteld binnen de context van waar we het over hadden: de werkelijkheid, onze zoektocht daarnaar, onze visie daarop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals: omdat een uittreding voor mij een bestaand gegeven is is het verder niet aan mij er een oordeel over te vellen, cq commentaar op te leveren. Ieder die bewust een uittreding ervaart, zal dit op zijn unieke persoonlijke wijze ervaren. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de vraagsteller uit de gegeven antwoorden datgene eruit kan halen wat hem het meest logisch lijkt of hem het meeste aanspreekt. Ook daarin verschillen wij allen van elkaar. Welke weg loop jij dit leven en welke ik. Welk gegeven antwoord past daar het beste bij of maakt dat de vraagsteller de volgende stap mee kan zetten. Dat is voor mij het belangrijkste. Leren door te delen met zo nodig een vraagje ter bewustwording.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan verander ik mijn vraag te jouwer bewustwording in de volgende vraag:
Hoe komt het dat jij zo kritiekloos aanneemt dat een uittreding een werkelijk bestaand gegeven is? Ik kan dat niet, omdat ik besef dat ik daarmee ontelbare andere mogelijkheden bij voorbaat uitsluit, en ik ook open wil blijven staan voor al die andere mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter mijn bewustwording? Dat vind ik een beetje minnetjes klinken en voelt niet gelijkwaardig. Uit fatsoen en respect voor jou zal ik jouw vraag nog beantwoorden. Het antwoord is: weten (van de ziel).
En wat al die andere mogelijkheden betreft: die heb ik al doorlopen en ervaren. Dat geeft uiteindelijk het finale antwoord: weten. De zwakste schakel hierin is de mens, ikzelf. Die wordt af en toe nog 'geplaagd' door onzekerheid. Maar de ziel die ik ben, weet.
Cryofiel
10 jaar geleden
Die opmerking over "ter bewustwording" was met een knipoog bedoeld - excuses als dat niet overkwam. Het was een directe reactie op de laatste zin in jouw vorige reactie: "met zo nodig een vraagje ter bewustwording", schreef je. Waarop ik dacht dat ik dan best een vraagje ter bewustwording zou mogen stellen. Vandaar die opmerking. Verder totaal niet kwaad of neerbuigend bedoeld. Jouw antwoord "weten" is voor mij betekenisloos. Wij weten niets. Er is geen zekerheid. Sommige dingen kunnen als zekerheid aanvoelen. Dat is een psychisch effect. Daniel Kahneman heeft daar een heel interessant boek over geschreven, over hoe wij dingen "weten" die aantoonbaar onjuist zijn. En over hoe wij ermee omgaan wanneer de onjuistheid van ons "weten" daadwerkelijk wordt aangetoond. Dat is dus één reden waarom "weten" voor mij niet bestaat. "Weten" is niet meer dan "er heel erg vast van overtuigd zijn", en ook die vaste overtuiging kan verkeerd zijn. "Weten" houdt ons ervan af dat onder ogen te zien. Een andere reden is dat twee mensen tegenovergestelde dingen kunnen "weten". Een eenvoudig voorbeeld in deze context is de gelovige die "weet" dat uittredingen niet bestaan, maar een snode truc van Satan zijn om ons weg te leiden van de Goddelijke Weg. Ik zie nu dus twee mensen voor mij die elk iets "weten". Dit toont aan dat minimaal één van de twee het verkeerd heeft. Wie dat is? Dat is iets om uit te zoeken. Zie daartoe mijn reactie vlak boven die van mullog. En jouw korte reactie vlak onder die van mullog, waarin je aangaf het hiermee eens te zijn. Maar als je het daar dan zo mee eens bent, hoe kun je dan ooit uitzoeken wie van de twee (jij of de gelovige) het verkeerd heeft? Vanuit mijn gezichtspunt spreek je jezelf totaal tegen. Het is onmogelijk iets in openheid te onderzoeken terwijl je uitgaat van een "weten". Openstaan betekent juist beseffen dat er geen "weten" is, dat je je oprecht moet afvragen of je huidige visie wel klopt.