hoe voer je een rozenmeditatie uit?

Een rozenmeditatie is naar verluidt goed te gebruiken om je wat minder doordringbaar te maken voor de energie van anderen. als je de meditatie enkele keren uitvoert, zou het volstaan om in gedachten een roos te plaatsen tussen jezelf en iemand anders, om op die manier de energie-uitwisseling te vermijden (bv. als iemand zijn boosheid op je projecteert...).
Ik weet dat de meditatie uit enkele stappen bestaat, maar weet niet welke... Een andere meditatie om je beter af te sluiten is ook prima, zolang je deze ook kan gebruiken op het moment dat iemand zijn energie op je 'stort"...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een cursusje conflicthantering?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kan helpen, mullog. Maar daarmee houd je last van die eerste aanval die de ander op jou uitvoert, en alle (hopelijk slechts verbale) agressie die daarmee gepaard kan gaan. Mensen die sterk zijn en op zichzelf vertrouwen, zijn in staat om die agressie (die vraagsteller "energie" noemt) te zien als gedrag van die ander. (Let op: als *gedrag* van die ander.) Die mensen zien de agressie dus als fout gedrag (dat is wat het is), en niet als komend van een fout persoon (dat zou veroordeling zijn). En misschien zelfs als begrijpelijk gedrag, of in ieder geval als menselijk gedrag. En ze zien de agressie als komend vanuit de ander, en op dat moment *horend bij* die ander - waarmee ze de agressie loskoppelen van zichzelf, ze trekken zich de aanval niet persoonlijk aan. Mensen die wat minder sterk zijn en die erg gevoelig zijn aangelegd, kunnen dit niet zomaar. Zij hebben een hulpmiddel nodig om deze "onthechting" te bereiken. Er zijn vele mogelijke hulpmiddelen. Vraagsteller voelt zich kennelijk aangesproken door de combinatie van meditatie en een roos. Prima. Door zo'n hulpmiddel, in dit specifieke geval dus de combinatie van meditatie en roos, bereikt een minder sterk en meer gevoelig persoon via een omweg hetzelfde wat een sterker persoon uit zichzelf bereikt: onthechting, en daardoor ontspanning.

Antwoorden (1)

Elke vorm van meditatie is prima omdat het al je aandacht vergt en dus de aandacht afleidt van het conflict/spanningsveld. Het is alleen niet erg makkelijk om je terug te trekken in meditatie als je reeds in zo'n situatie zit.
Het visualiseren van een roos is een vorm van meditatie. Het voordeel van deze vorm is dat je, na die roos-visualisatie enkele keren gedaan te hebben, heel eenvoudig en snel wederom een roos kunt visualiseren. Daardoor lukt het ook al snel in die gespannen omgeving.
Het oefenen met visualiseren van een roos is niet zo moeilijk. Doe je ogen dicht en stel je een roos voor. De rode blaadjes, de glanzende doorns, de roodgroene stengel, de blaadjes. Na een aantal keren proberen lukt dat.
Als dit goed lukt tracht dan de roos weer te laten verdwijnen.
Als dat goed lukt dan doe je hetzelfde maar nu sneller.
Vervolgens ga je het doen met open ogen.
Je zult zien dat het steeds makkelijker wordt. Het geeft een immense stilte en rust, zo is mijn ervaring.
Heb je dat goed onder de knie dan kun je dit overal en zelfs in gespannen situaties.
Mensen vinden het merkwaardig dat je zo afwezig en rustig bent. Dat kan allerlei reacties opleveren. Meestal wel een reactie die weg gaat van de spanning.

Met energie heeft het allemaal niets te maken, dat is poëtische lardering uit antroposofische koker.

Een alternatief is dat je gaat lachen. Bijvoorbeeld door je voor te stellen dat de ander naakt voor je zit / staat (dit is van oorsprong een truc om bij sollicitaties te kunnen ontspannen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt ook gewoon zeggen: "ja sorry maar dit hoort niet bij mij" en vertrekken.

Toegevoegd na 1 dag:
Excuseer mijn vinnigheid jegens het antrposofische.
Ik was ooit bestuurder van een Steinerschool. Het gebruik van zulke beeldspraak heeft me daar enerzijds gefascineerd maar anderzijds verbijsterd. Men heeft het gevoel zeer met elkaar in contact te staan maar ook praat men volstrekt langs elkaar heen.