Wat zijn de tacktieken die Mentalisten gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Suggestie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (3)

De truc is feitelijk heel eenvoudig, alhoewel je wel een soort van zelfvertrouwen, mensenkennis en brutaliteit moet hebben om hem uit te voeren. Een mentalist maakt een wat algemene opmerking zoals bijvoorbeeld "Ik zie dat er iemand ziek is in je familie". Aangezien er in iedere familie wel iemand ziek is (in meer of mindere mate) zorgt de menselijke natuur er vanzelf voor dat mensen dat verder zelf invullen. Een mentalist bevestigd op het goede moment en met de juiste woorden zaken die mensen zelf vertellen en voor je het weet denkt iemand dat zijn hele leven, dat hij/zij net zelf vertelt heeft, door de mentalist is blootgelegd.

Ik citeer Char; "Ik krijg een P door, nee? Een Q misschien, oh jah een O, het is je ome Otto, Onno, Oswald, ja die! Hij is dood? Nee, dan gaat hij dood, ik weet alleen niet wanneer", etc... etc...

Een goed boek hierover is "iedereen paranormaal" van Gili.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Yep. Samen met wat empathisch vermogen van de mentalist, en een positieve houding die de "klant" als het goed is vanzelf al heeft, kom je op deze manier verbazend veel.
Ze gebruiken cold reading, hot reading, of een combinatie daarvan.

Bij cold reading heeft de "mentalist" geen voorkennis over wat hij te weten wil komen, en laat hij zich leiden door de antwoorden, reacties, gezichtsuitdrukkingen, etc. van de ondervraagde. Op die manier kun je al veel te weten komen.

Bij hot reading heeft de mentalist al wel voorkennis. Als hij van te voren al weet wie de ondervraagde is, kan hij bijvoorbeeld al kijken of deze persoon een Facebook- of andere pagina heeft met informatie.
10 jaar geleden
Natuurlijke Mentalisten nemen in 1 seconde meer waar dan een doorsnee mens in 5 minuten of langer.
Ze hebben als het ware facetogen en een extreem snel verwerkend brein waarmee ze gelijktijdig kunnen waarnemen én anticiperen op hetgeen waargenomen werd.
Mentalisten slaan als het ware de fase van gegevensverwerking tussen waarnemen en anticiperen over.
Mentalisten anticiperen dus zonder hoeven na te denken over de volgende stap, terwijl de doorsnee mens dat bij niet-routine-zaken wel doet.

Vaak zijn mensen zich niet eens bewust van de non-verbale en verbale signalen die ze uitsturen en daardoor lijkt het er op dat de ander iets voorspeld heeft wat nog niet is of was.

Nadien kan je dan wel gaan nadenken over hetgeen de mentalist heeft gezegd en over hetgeen je zelf aan signalen hebt uitgezonden maar je zal altijd met de twijfel blijven zitten of het ene nu voor het andere kwam of het andere voor het ene.

Je kan je visueel vermogen en je breinmentaliteit enigszins trainen op het sneller waarnemen, verwerken en anticiperen maar je zal een Mentalist met natuurlijke aanleg tot directe waarneem-anticipeer capaciteiten nooit kunnen evenaren.

Zo heeft iedereen een eigen specifieke gave waar die niet hoeft bij na te denken om ze te uiten én waarmee die de wereld op bijzondere wijze kan dienen, ja iedereen, ook al lijkt het er vaak op van niet.
Vraag het maar aan de mentalist, die zal sneller jouw authentieke gave ontdekken dan jijzelf ;-)

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, helder verhaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je legt het uit alsof mentalisme echt bestaat, terwijl het een trucje is. De meeste mentalisten geven toe dat ze gewoon trucs gebruiken, degene die echt iets meer zeggen te kunnen (Geller, Ogilvie) zijn al lang onderuit gehaald in shows of in onderzoek. Als je deze man zijn ding ziet doen, zou je ook denken dat hij meer kan dan wat trucs(maar dan moet je even zijn verhaal lezen): http://nl.wikipedia.org/wiki/Derren_Brown Je "heldere verhaal" lijkt meer iets wat je zelf gelooft/verzonnen hebt en waar geen wetenschappelijke basis voor is. Als je het toch anders ziet zou ik hier graag een bron van zien: "extreem snel verwerkend brein waarmee ze gelijktijdig kunnen waarnemen én anticiperen op hetgeen waargenomen werd.
Mentalisten slaan als het ware de fase van gegevensverwerking tussen waarnemen en anticiperen over.
Mentalisten anticiperen dus zonder hoeven na te denken over de volgende stap, terwijl de doorsnee mens dat bij niet-routine-zaken wel doet."