Dat ligt eraan wat je ermee doet, als je HSP bent en je gebruikt het om geesten op te roepen etc. kan het onder het occulte vallen, als je er verder niets mee doet absoluut niet.
Volgens hele strenge geloven zal worden gezegd dat het occult is omdat deze gave alleen aan God behoort. Maar dat is net hoe je er zelf tegen aan kijkt en er mee omgaat. Als je dingen weet waarmee je anderen kan helpen en dit ook doet is er niets occults aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Cryofiel
10 jaar geleden
Gelukkig is het niet mogelijk om echt geesten op te roepen. Hooguit kun je ervan overtuigd zijn dat er geesten zijn opgeroepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cyrofiel.....ieder zijn eigen mening. ...
Cryofiel
10 jaar geleden
Inderdaad, ieder zijn eigen mening. Daarnaast is er de werkelijkheid. Aan ons ieder de taak om zijn eigen mening zo goed mogelijk in overeenstemming te brengen met die werkelijkheid. Ook dat is natuurlijk een eigen mening.
absoluut niet.ik ben zelf hoog gevoelig.hooggevoeligheid heeft op zichzelf niets met het occulte te maken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Hooggevoelig zijn, of hoogsensitief zoals men dat tegenwoordig vaak noemt, heeft niets te maken met wat je er mee zou kunnen doen.
Maar voor velen is het niet los te koppelen van esorterische verschijnselen, omdat dit vaak een bewust of onbewust onderdeel kan worden, of is, van het hooggevoelig waarnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
niko
10 jaar geleden
@eddijst,hooggevoeligheid heeft niets te maken met wat je er mee zou kunnen doen??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hooggevoeligheid, zoals dat bij jou en mij, wil niet vanzelfsprekend zeggen, dat je het ook toepast in esorterische zaken, je blijft ten alle tijden zelf de keus houden er iets mee te doen.
Of bedoel je iets anders?
niko
10 jaar geleden
ja, ik bedoel dat wat je er mee doet/zou kunnen doen,er dan vanzelfsprekend wel iets mee te maken heeft.
ik doe iets,met iets.die twee zijn verbonden.toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is zeker ook zo, het een zit aan de ander vast.
het is lastig het ene ook toe te laten en het ander te weigeren.
Ik citeer uit de Wiki:

>>> Aron concludeert dat uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen met een gevoeliger zenuwstelsel zowel intern als extern sterker geprikkeld worden dan gemiddeld. In interne zin zijn HSP's gevoeliger voor emoties, pijn, genot en andere lichamelijke en geestelijke ervaringen. In externe zin zijn HSP's niet alleen gevoeliger voor geluiden en geuren en voor visuele en tactiele stimulatie, maar blijken zij ook meer indrukken op te nemen, waardoor zij zich eerder en meer bewust zijn van details en het aantal mogelijke scenario's die een omgeving in zich bergt. HSP's zijn daardoor meer alert op mogelijke gevaren en zijn eerder geneigd tot het overdenken en inschatten van situaties wat volgens Aron door collega's vaak ten onrechte als verlegenheid en geremdheid wordt beschouwd <<<

Het is hiermee iets psygisch, vooral in positieve zin, en heeft geen enkele relatie met iets occults.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogsensitiviteit is iets waarmee je geboren word en of je ontwikkeld door gebeurtenissen in je leven. Het is een grote gevoeligheid voor voelen en ervaren. Mensen die hoogsensitief zijn zijn hoogsensitief. Dit 'behoort' verder nergens bij.

Het hoeft dus nergens onderverdeelt te worden. En vooral niet onder 'goed of slecht'... Alles waarmee je geboren word is puur en dus door 'God' gegeven. Mensen maken de interpretaties van dat het goed slecht occult heilig kwaad... enzovoorts is..