Welke zingeving halen mensen uit het leven die niet in God geloven?

Ik ben zelf wel gelovig, en ik geloof in het voorbestaan van de ziel na de dood.
Ook geloof ik dat de tijd op aarde bedoelt is om ervaringen op te doen, en hiervan te leren.
Hoe is het voor degene die niet geloven, ben je een product van je brein, en hoe kijk je tegen het leven aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik geloof dus niet, maar geloof heel sterk in mijn zelf. Op eigen kracht leven. Kracht geven aan andere die mijn lief is. Alles uit het leven halen wat er in zit. Ik kan elke dag genieten van zoveel mooie dingen ,in mijn werk, prive, met vrienden vriendinnen. Klaar staan bij wie nodig. Ik heb in het verleden een aantal dingen mee gemaakt die niet prettig waren, dat heeft mij enorm gevormd en gemaakt wie ik nu ben. Daar ben ik trots op. Maar ben met eigen kracht daar uit gekomen. Ik kijk zeer positief tegen het leven aan. Ik ben van nature een zeer positief mens. En zoek ik altijd naar mogelijkheden om dingen te verbeteren in mij zelf of voor een ander. Ik sta stil dat ik zoveel van kleine dingen kan genieten. Dat ervaar ik als een groot geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Ik ben niet gelovig maar geloof wel in de dingen die je beschrijft. Ik geloof in liefde, in mezelf en ben meer spiritueel aangelegd. Ik heb niks met god zoals deze beschreven wordt in de kerk. Ik trouw ook niet voor de kerk en zal mijn kinderen ook niet dopen. Wel ben ik veel bezig met zelfontwikkeling. Geloven zin voor mij niet in een geloof of kerk maar in mijn hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het leven zin moeten hebben? Het leven is. Dat is genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
That's life, allright. So live it.
+
Als je gelooft dat de tijd op aarde bedoeld is om ervaringen op te doen, en hiervan te leren dan kom je al een heel eind.
Dan heb je verder in principe geen religie meer nodig. Mag wel hoor, maar het hoeft niet.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Aan die ervaringen heb je veel. Daar word je steeds wijzer van. Tot je dood. Daarna heb je er niet veel meer aan.
C'est la vie. Moeilijk te aanvaarden, da's waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +
Ik ben niet gelovig en zie het leven als iets moois om mee te maken. Er is niets meer na dit leven voor mij.
Zingeving haal ik uit alles en iedereen om me heen, elke dag weer.
Ik probeer het beste uit mezelf te halen omdat ik me daar goed bij voel, maar genieten is voor mij het belangrijkste in mijn leven.
Kan niet altijd genieten, als ik sta te strijken is dit gevoel ver te zoeken :) maar door het geheel genomen geniet ik van elke dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is mijn doel in mijn leven. Genieten. Mijn zingeving zijn mijn kinderen en de mensen en dieren om me heen maar ook mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top meis +1
Ben het helemaal met nelly3 eens, met als verschil dat ik van een ander geslacht ben. Genieten van het leven (liefst een beetje Bourgondisch) en van mijn gezin. Na de dood is het voor mij afgelopen, dus vóór die tijd moeten we er iets van zien te maken. En dat zullen we toch zelf moeten doen.
14 jaar geleden
Ik probeer gewoon mijn beperkte tijd zo nuttig en plezierig mogelijk door te brengen. Anderen helpen wanneer mogelijk, relaties opbouwen met mensen om me heen, en proberen anderen niet onnodig ten last te zijn.

Het feit dat mijn tijd slechts beperkt is, maakt het voor mij juist nóg waardevoller en belangrijker om er zo goed mogelijk mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leef het leven nu. Wat er wel of niet na komt merk ik dan wel.
Maar ik ga niet het risico nemen 80 of 90 jaar bezig te zijn met een goed hiernamaals en dan mijn dood echt morsdood te zijn. Zonde van die 90 jaren.

Ik neem het leven, geniet en thats it.

Overigens waarom zou het zo moeilijk moeten gaan om eerst een heel leven te leiden om daarna eeuwig als ziel rond te dolen? Begin dan gelijk als ziel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk is om je heen.. Ik zie voldoende zingeving in mijn omgeving. Daar heb ik verder niks voor nodig! Zolang ik maar kinderen krijg.... Zo zie ik mijn leven. Mijn motto is: Wees tevreden met wat je ziet en niet met wat je niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo zolang ik maar kinderen krijg? Is dat zingeving dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige mensen is dat een stukje berusting... weten dat jouw genen (en via de opvoeding een deel van je kennis) zijn doorgegeven aan een volgende generatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is het krizzz!! Als mij dit gelukt is, kan ik gelukkig sterven!!!
Het vergaren van status op alle gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor veel mensen die niet in een god geloven is dit de enige zingeving in het leven.
Natuurlijk is dit niet mijn eigen mening!
dat verschilt enorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zelfde, alleen laten wij ons niet misleiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het leven geen zin heeft. Als ik dood ben, ben ik voer voor de ratte onder de grond. Genoeg reden om me in dit leven te amuseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oplettend zijn en moedig en zorgvuldig je eigen licht proberen te zijn.Niet in uitersten vervallen, de waarheid ligt in het midden.Goed beseffen dat je deel uitmaakt van een groot bewustzijn: het leven.Het leven is een stroom die altijd voortduurt.
'De kern van het bewustzijn kent geen geboorte en geen dood, geen verleden en geen heden en geen toekomst; geen tijd.Het is eeuwig en eeuwigheid is geen deel van de tijd.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yes spijker op de kop, +1
Ik geloof net zoals jij in het voortbestaan na de dood, en dat we hier zijn om lessen te leren.
Maar mijn partner ziet het leven absoluut anders, voor hem bestaat het leven uit dit ene leven en daarna is het voorbij.
Zijn inspiratie krijgt hij uit het genieten van de dingen om hem heen, de natuur, hij houdt veel van dieren dat maakt hem ook gelukkig. Verder is hij een heel integer mens, hij wil alles goed doen en goed voor anderen zijn. Maar soms vindt hij het leven echt een last en ziet hij het zuiver als een evolutionaire ontwikkeling waar hij uit voortgekomen is, toevallig is hij de drager van deze genen, en nu hij er toch is moet hij er het beste van maken, maar hij vind het soms vrij zinloos, zegt hij. Hij is wetenschapper en de bevrediging zit er voor hem dan ook in dingen te ontdekken die andere mensen zouden kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Welke zingeving halen mensen uit het leven
die niet in God geloven?"

De ervaringen
(mét geloof- of zónder geloof in God);

die zingeving haal ik (als mens) uit het leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een ander liefhebben, dat maakt het leven nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel nuttig, want je krijgt er ook nog iets voor terug, t.w. LIEFDE. Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en liefde is het belangrijkste op deze wereld, vind ik.
Ongelovigen proberen net als gelovigen er het beste van te maken (van het leven) echter op rationele gronden verwachten ze niet dat er gestraft of beloond wordt in een door de mens verzonnen hiernamaals.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk precies hetzelfde als de gelovige. Ze noemen het gewoon anders. Of denken dat ze er zlfstandig aan kwamen, of zoiets. Maar in essentie is het hetzelfde. Leven, ervaren, beleven, genieten, noem maar op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is weer een typische vraag van iemand die geloofd. Of atheïsten niet van ervaringen kunnen leren. Als je niet van je ervaringen leert ben je een beetje dom. Dat heeft niets met geloof te maken. En niemand is een product van zijn brein. Als je het over een product wilt hebben, dan ben je een product van je ouders (overerving), je cultuur, ja afkomst, je opvoeding en heel belangrijk van wat je GELEERD hebt en hoe je dat interpreteert en er vervolgens mee omgaat c.q. naar handelt. Je brein (verstand) heb je om de dingen die je geleerd en ervaren hebt op te slaan, te analyseren en vervolgens (hopelijk de juiste) beslissingen te nemen.
Voor de rest hebben mensen die niet geloven een hele realistische kijk op het leven, geloven niet in sprookjes, hebben geleerd, genieten net zo veel van de liefde, de natuur en hun omgeving als niet gelovigen, kunnen heel spiritueel zijn en zeer van het leven genieten. Daarnaast hebben ze een heel positieve kijk op het leven en kunnen anderen heel goed helpen omdat ze o.a. niet de ballast van het geloof met zich mee hoeven te slepen.
En ja dan die zingeving. Zingeving is een begrip uit de metafysica, wijsgerige antropologie en de psychologie en betekent het zoeken naar de zin, de bedoeling of het doel van het leven of van grote gebeurtenissen in het leven, of het trachten dit doel ZELF te scheppen. Het woord zelf geeft al aan dat dit een actief proces is. Zingeving kan gebaseerd zijn op verschillende elementen, waaronder geloof, rede of logos en esthetiek. De geschiedenis van de zingeving is mogelijk haast even oud als de mensheid zelf.
Zoals je ziet zijn er voor niet gelovigen nog mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde als mensen die wel in god geloven. Liefde, geluk, verbondheid, hoop, schoonheid, het gevoel nuttig te zijn, goed te doen etc. etc.

Mensen die wel in god geloven, halen hun zingeving niet uit god zelf, maar ook uit de hierboven genoemde dingen. Die houden voor hen soms wel verband met hun geloof in god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven kent geen bedoeling, kijk maar wat je ermee doet. De een maakt er dankzij zijn talenten iets moois van, de ander raakt in de goot. Voor mij zijn alle mensen de moeite waard. Hoewel ik daar ook weer aan twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een produkt van een natuurlijke samensmelting van een eicel en een spermacel, bij mijn dood heb ik als het goed is voor mijn nageslacht gezorgd zodat mijn genen onsterfelijk zijn,mijn genetisch paspoort houd op te bestaan op het moment dat de organen die ik voor een ieder ter beschikking stel na mijn overlijden de ontvanger niet meer overleven en ook sterven dan is alles voorbij. Voor mij is mijn dood niet belangrijk dan begint namelijk de grote recycling waarmee ik opgenomen word in de natuur en is de rust voor mij verzekert. Het leven is voor mij de manier om ervoor te zorgendat mijn genen niet uitsterven door mij voort te planten,verder wil ik in het leven doen wat ik moet om de tijd zo prettig mogelijk door te komen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat die ´leegte´ vaak opgevuld wordt door materialisme. Althans dat zie ik vaak om me heen bij mensen in mijn omgeving die niet gelovig zijn.
Natuurlijk hecht een ieder wel aan luxe en gemak, maar ik denk dat niet-gelovigen dit sterker hebben dan gelovigen.

Maar nog maals: dat denk ik..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volledige werk van Nobelprijswinnar Albert Camus is hierop gebaseerd : nl. een humanistische levensbeschouwing : zijn plicht als mens te vervullen tov de ander medemens. Echte geengageerde gelovigen leunen qua levensstijl heel dicht aan bij de humanisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet hetzelfde zijn als voor een gelovige als je niet gelooft. Een gelovige gelooft in God en laat het van wat God represent afhangen hoe ze het leven indelen.. Een ongelovige gaat af op z'n verstand en gevoel.
Wat er na onze dood gebeurd, gebeurd, of we geloven of niet.