Verbiedt het islamitische geloof je huisdier te laten castreren?

via via hoorde ik dat een nederlandse moslima dit als reden gaf om haar kat niet te laten castreren.
kon er op google niets over vinden, dus het lijkt me onjuist?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Islamitisch gezien moet iets een doel dienen, als er geen direct islamitisch antwoord is. Door castreren wordt een dier verminkt, waar God geen verdere opdracht toe gegeven heeft. Waarom zou je je dier ook laten castreren? Hoewel het dus niet expliciet verboden is, kun je vanuit dierenwelzijn beredeneren dat het niet de bedoeling is. Mocht het dier in levensgevaar komen zonder castratie, dan is het in het belang van het dier gecastreerd te worden. Tevens mogen er middelen worden aangewend die bevruchting voorkomt (zoals bij de mens de pil en het condoom), maar die wel weer ongedaan gemaakt kunnen worden.

interessante vraag, maar ik denk dat er sowieso in de koran niks over gezegd wordt omdat het toendertijd nog niet bestond (dan heb je één tak te pakken (die alles letterlijk neemt) en die er dus niet specifiek tegen is) wel zijn er verscheidene groepen die tegen dierenleed zijn, ik denk dat de rede van de castratie/sterilisatie dan hier een belangrijke rol speelt (en hoe die wordt uitgevoerd), is het voor het welzijn van het dier, dan wordt dit getolereerd, ligt het ''voordeel'' alleen bij de baas dan wordt het sneller afgekeurd. daarnaast heb je nog groepen moslims die dieren als veel lagere en ondergeschikte schepsels zien, en er dus geen enkele waarde aan hecht wat je ermee doet, als het maar zijn rol vervuld als lekker maaltje. (al heeft het ritueel onverdoofd slachten dan ook weer een rol)

Ja, omdat het dier zich moet voortplanten.

Alleen de Hanafi scholars vinden steriliseren halal. The scholars differed concerning the neutering of non-humans as follows: The Hanafi scholars said that there is nothing wrong with neutering animals, because that benefits both the animals and humans. The Maliki scholars said that it is permissible to neuter animals whose meat may be eaten, and it is not makruh (reprehensible), because that makes the meat better. The Shafi`i scholars made a distinction between animals whose meat is edible and others. They said that it is permissible to neuter animals when they are small if they are animals whose meat is edible, but it is haram (unlawful) in other cases. They also stipulated the condition that this neutering should not cause the animal’s death. According to the Hanbali scholars, it is permissible to neuter sheep because that makes the meat better, but it was said that it is makruh in the case of horses, etc. Geen bron, helaas. Gewoon copy and paste.