Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een geleidehond voor een visueel gehandicapte moslim aanvaardbaar?

Men zegt dat moslims doorgaans geen prijs stellen op de aanwezigheid van een hond in huis. Hoe zit dat met een geleidehond? Is dat voor een visueel gehandicapte moslim een optie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, maar men heeft daar in de VS (en is daar ook in het VK mee bezig) een alternatief voor: een blindegeleide pony. Zie link.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens zijn honden weg degelijk onrein voor moslims, althans, volgens verschillende hadiths. In de koran staat er niets over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als hij goed ingeburgerd is dan zie ik geen enkel probleem, het is namelijk niet verboden door de Islam...

Dus als die in Nederland kan beschikken over zulk hulpmiddel dan zal hij dat zeker doen als hij goed ingeburgerd is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar kijken ze niet naar hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die hond geen alcohol drinkt, geen varkensvlees eet, en niet blaft tijdens het gebed moet het kunnen :).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik leid zelf hulphonden op en het is me nog nooit gebeurd dat in al die jaren moslim gelovige een hulphond wil hebben

overal in de winkels mag ik met mijn hond komen om te trainen maar in tokos van de moslims mag ik absoluut niet komen

dus ik kan me gezien mijn ervaring niet voorstellen dat het voor hen een optie is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag. Zie het onderstaande voorbeeld. In dit artikel wordt uitgelegd dat je volgens de Koran met honden mag jagen. Je door honden laten leiden als je blind bent mag dus ook.

(RJ)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is zeker een optie al zal niet elke moslim hier direct voor kiezen. De hond heeft dan een andere functie dan het zou hebben als huisdier.

Wel moet ik een kanttekening maken: de hond zal niet overal in huis worden toegelaten, maar een aparte ruimte of hok krijgen omdat de neus van de hond nog steeds als onrein wordt gezien. Maar dat het in de islam is toegestaan, daar is geen twijfel over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding