Neen; met mediteren ben je met jezelf bezig en richt je je op jezelf. Met bidden 'praat' je met God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, maar door je verhaal aan God te vertellen, zet je voor jezelf toch ook alles eens goed op een rijtje? En dus ook met jezelf bezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja misschien voor sommige mensen.. MAar ik vind eigenlijk van niet. Wanneer je bid van "Heer bedankt dat we deze dag weer hebben mogen beleven. Mar wilt U ook met de mensen zijn die het minder hebben en deze kracht geven. Wilt U ook zijn bij ... die ziek is en veel pijn leid. Steun hem alstublieft en help hem door deze moeilijk periode heen." Vraag je dingen aan hem en je bedankt hem. Vind ik persoonlijk niet echt iets op een 'rijtje zetten', snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O sorry ik zag je antwoord net te laat, meestal geef ik eerst antwoord en dan kijk ik de andere pas.
Maar wel een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx Koolwitje :-)
Ja klopt bidden is een vorm van meditatie.
Beschouwing van een Koran/Bijbel tekst is valt onder meditatie. En als je aan het bidden bent, dan ben je eigenlijk aan het beschouwen met teksten uit de heilige boek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jinx;

Zo zie ik het wel, ja. Bidden wordt weliswaar gezien als communicatie gericht tot een hogere macht, maar voor een gelovige is die altijd in hem aanwezig en wordt bidden dus vanzelf mediteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet echt een vorm van meditatie denk ik. Ik zie het meer als het toepassen van de Law of atrraction. (zoals in The secret)
Je vraagt God of een hogere macht/het universum om het een of ander en dan komt het allemaal voor mekaar als je het goed gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pygmalion effect?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pygmalion effect = Selffulfilling prophecy, een iets meer gangbare term..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zo ongeveer. je creeert je leven door je bewuste gedachten en intenties. En volgens mij ook door dingen in je onderbewuste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is geen Sinterklaas, dus zo werkt het niet precies hoor Toerist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, meestal valt het wat tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook mijn antwoord.
Nee, althans zo ervaar ik het niet.
Bidden is voor mij van binnen naar buiten zenden, dat kan zijn als bedankje, of om hulp vragen !
Mediteren zie ik meer als afsluiten voor de omgeving en van daaruit naar je innerlijk te gaan. Jezelf te ontdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit per persoon verschilt.
Voor velen is bidden het onderhouden van een open lijn met God. Je vertelt God over de dingen die je bezighouden, zowel positief (waar je hem voor dankt) als negatief (waar je zijn hulp vraagt) en brengt daarbij ook de nood van anderen aan de orde.
In deze vorm van bidden gaat het echt om een vorm van in gesprek zijn met.

Er zijn echter ook mensen die het op een gegeven moment zo moeilijk hebben in hun leven dat ze wel bidden uit een vorm van meditatie, dus alles op een rijtje zetten voor zichzelf met de hoop op hulp van Boven. In dat geval gaat het voornamelijk om eigen problemen.

En dan zijn er ook nog de schietgebedjes, van zowel gelovigen als niet-gelovigen, die volgens mij met geen van beiden te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bidden is geen vorm van meditatie, bidden is een vorm van schooien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is praten met God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ;-)
Ja bidden is een vorm van meditatie.
Als je vanuit je hart en je ziel bid, en je voelt dat je gebed als het ware wordt overgenomen, zal een stukje Godheid jou vervullen.
Dit kan ook met meditatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meditatie om je hersenen te legen. Gebed om je tot de hogere macht te richten.
Gebed is niet bedoeld zodat je krijgt wat je wenst of zodat je vergeven word voor je "misdaden".
Dit wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd denk ik.
Het probleem is taal en wat we geleerd hebben in die taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar net aan met welk doel je bidt en met welke intentie.

Wanneer je als uitgangspunt neemt dat meditatie helpt om rust te te vinden en dichter bij jezelf te komen, kan bidden dezelfde uitwerking hebben.

Maar er zijn ook mensen die bidden, bewust of onbewust met de gedachte dat hier iets goeds uit voortkomt- of moet komen, dat God dit van ons vraagt of zelfs dat het een verplichting is. In dat geval komen er andere motieven bij kijken en staat het in mijn ogen niet gelijk aan mediteren.

Bidden staat voor mij nooit gelijk aan iets vragen. Het is een overgave vanuit jezelf, zonder verwachtingen van hogerhand. Een moment van rust en bezinning, dichter bij jezelf komen. Als dit is hoe iemand bidt, kan het evengoed meditatie zijn.

Daarbij heb ik nog de persoonlijke overtuiging dat je door te bidden niet dichter bij God kunt komen. God is al dichterbij dan je denkt en heeft niets van ons nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bidden is m.i. een vorm van meditatie. Ook een vorm van bevestiging wanneer je het in de 'dankende'zin doet. Wanneer je dankt voor dat wat je hebt, bevestig jij jezelf dat je hébt!

Je legt contact met het 'Hogere', geconcentreerd je op één ding, dat is een vorm van meditatie.