Dat ligt er aan wat je met "goeroe" bedoelt.

1) Indiase spiritueel leider en leermeester.
Daar komt het woord vandaan.
Dat is dus een godsdienstige leider met veel volgelingen.
Een voorganger.

Tegenwoordig wordt het woord goeroe ook gebruikt voor:

2) iemand die nieuwe ideeën heeft die vakgenoten erg goed vinden.
Ook een voorganger. Een leider
De term wordt dus in een aantal vakgebieden, zoals ICT en management, ook gebruikt voor bekende personen wier meningen een hoog aanzien genieten.

Wat ze doen hangt dus af van welke betekenis je wilt hanteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Goeroe is dat wat het donkere weghaalt,hoeft geen persoon te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je dat uitleggen of een bron noemen? Ik heb die uitleg namelijk nog nooit eerder gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yogi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hebben yogabeoefenaars met jouw uitleg van goeroes te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@widar Ik had in eerste instantie een gelijkaardig reactie. Maar...
Mogelijks bedoelt u2d dat het de intensieve, bewust liefdevolle levenswijze is die de verlichting brengende goeroe in élk van ons doet ontwaken.
En dat kan door een persoon worden aangewakkerd maar óók door een bepaald geloof of een consequente bezielende levenswijze of levenshouding. Volgens mij kunnen we het begrip goeroe inderdaad vanuit een enorm ruime invalshoek benaderen en omschrijven. Net zoals het woord verlichting trouwens. Ik kijk uit naar een woordje uitleg van u2d zelf want diens antwoord boeit me wel. Fijne zondagavond nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening is iedereen een goeroe, maar ik kan nog steeds u2ds antwoord niet rijmen met enige gangbare definitie van het woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar en Gerda,dmv de MIND kan een yogi je aanwijzingen geven die je in je leven kan integreren,o.a. met bv yoga,mantra's,ademhaling,en dat doen ze ook uit eigenbelang,is niets mis mee lijkt me als je daarmee een aangenamere leefomgeving creeert voor jezelf en de medemens.
Lees ook de link,misschien dat dat nog wat duidelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net even de etymologie van het woord goeroe bekeken en volgens één verklaring betekent het inderdaad zoveel als datgene dat het donkere verdrijft. In het Sanskriet echter is guru/goeroe een woord dat "leraar" betekent. Nu kun je een leraar natuurlijk zien als iemand die het donker der onwetendheid verdrijft. Het gaat hier echter nog steeds om een persoon en niet om iets anders. Deze etymologie wordt echter wel gezien als volksetymologie (dus onjuist) of als occulte etymologie.
Goeroes doen niets!
Het is de mens die een ander als Goeroe (spiritueel leider - leraar) wil zien ipv zichzelf als belangrijk (genoeg) te ervaren en verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden hetzij zichzelf wil nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeroes doen, algemeen gesteld, datgene wat élk van ons ook kan maar iemand die men tot goeroe benoemt leeft met zoveel passie en bezieling dat het er op lijkt dat ze iets kunnen wat voor ons vaak onmogelijk lijkt.

Sommige mensen die tot goeroe benoemd worden doen datgene wat ze doen voor de kick van het beroemd willen zijn. Dus niet zozeer met de intentie om er een grote groep mensen initieel beter van te laten worden maar om zichzelf verheerlijkt te weten.

Andere mensen die tot goeroe benoemd worden doen datgene wat ze doen louter vanuit hun hart en ziel omdat ze hun sterkst ontwikkelde gaven met een intense vorm van bezieling aan anderen willen overdragen.

Iemand met een uiterst sterke gedrevenheid én expliciete kennis op een specifiek vlak kan bijvoorbeeld tot financiele, spirituele, politieke, religieuze, muzikale goeroe, enz. benoemd worden.

Zo heeft dus elk vakgebied of elk levens-item wel minstens één lokale of internationale goeroe.

Zo heeft GV ook een eigen goeroe-systeem waarbij de hoogst scorende in een bepaalde categorie de goeroe van de maand mag zijn, of die persoon daarmee ook écht kwalitatief betere antwoorden heeft gegeven daar durf ik niet garant voor te staan ;-)

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de waardering Widar! Groetjes