Moedigt de Koran/Islam ook aan om voor je vijanden te bidden?

Jezus Christus leerde zijn leerlingen te bidden voor hun vijanden. Waarvoor ze dan precies moeten bidden staat er niet bij. Maar het zal iets inhouden dat ze zich moeten onthouden van hun slecht daden, en Jezus als hun Heer mogen aanvaarden.

De moslims zullen natuurlijk vaak hetzelfde denken, en hopen dat hun vijanden mohammed als hun profeet aannemen. Maar is echt bidden voor hun vijanden ook iets wat expliciet wordt uitgedragen door de Koran/Islam?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik kwam erachter dat het eigenlijk zo is dat is staat: Bid voor wie je vervolgen en bemint je vijanden.
Dus moedigt de koran/Islam ook aan om je vijanden te beminnen?

8 jaar geleden
in: Religie
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja we worden vaak genoeg verteld op voor ze te bidden omdat alleen allah ze kan helpen maar ze moeten muhammad (mogen rust en vrede met hem zijn saw ) niet alleen accepteren maar ook jesus (mogen rust en vrede met hem zijn saw ) niet als god maar profeet als je jesus (mogen rust en vrede met hem zijn saw ) niet accepteert dan doe je het ook verkeerd en alle andere profeten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@embel wat betekent saw in mogen rust en vrede met hem zijn saw ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Ach, nu ik er toch ben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peace_be_upon_him_%28Islam%29
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Saw betekent Salu sallā llāhu alay-hi wa-sallam (Moge rust en vrede met hem zijn) Moslims zijn verplicht om deze woorden achter de profeet's naam te plaatsen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom schrijf je dan "moge rust en vrede met hem zijn" en zet je dat dan nog eens als een afkorting achter? Verder ben ik van mening dat dit soort eerbetoon bepaald niet bijdraagt aan toegangkelkjkheid van tekst, zowel geschreven als gesproken. En als het routinematig wordt dan stelt het eebetoon ook niks meer voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog - als het routinematig wordt dan stelt het eebetoon ook niks meer voor.
Dat is erg Westers gedacht, dat routine weinig waarde heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@embel - Goed om te horen dat jullie vaak verteld wordt om voor ze te bidden omdat alleen allah ze kan helpen. Heb je een sura met ayat? Of iets uit de Hadith? Of denk je dat het iets van je locale prediker (imam?) is?

Antwoorden (3)

Ja, Moslims moeten voor iedereen bidden, een Moslim heeft geen vijanden behalve Satan en zijn helpers, een Moslim moet volgens de Koran respect tonen aan iedereen wie dan ook dus daar hoort ook bidden bij ja
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus een moslim moet voor 'Satan en zijn helpers' bidden? Er zijn toch wel aardig wat ayat die dat lijken tegenspreken, zoals 69:30-31 en 4:89 (en tientallen andere) Misschien moet ik het anders stellen:
Kan je aangeven waar in de Koran staat dat je voor iedereen respect dient te hebben en voor hen moet bidden?
zondag
8 jaar geleden
Wat goedkoop. Je hoeft maar een vijand een helper van Satan te noemen en je kunt alles wat je maar wilt met hem doen. Lijkt wel erg op de interpretatie die IS aan het islamitische geloof geeft.
Castle
8 jaar geleden
"....een Moslim moet volgens de Koran respect tonen aan iedereen wie dan ook dus daar hoort ook bidden bij ja" Dit roept bij mij toch vragen op over hoe er omgegaan wordt met:
1. Vrouwen (ook moslima's zelf)
2. Homosexuele
3. Niet gelovige
4. Anders gelovige
Nu heb ik de Koran nooit gelezen maar in naam van de islam worden mensen wel anders behandeld en vermoord. Ik wil niet kwetsen maar het is een feit. Er zijn duidelijk voorbeelden van te vinden. Hoe is respect en dit te verklaren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Castle
Daarin verschilt de islam inderdaad niet veel van bijvoorbeeld het christen- en jodendom.
Wel even ter relativering: moslims zijn veruit het grootste slachtoffer van radicaal-islamitisch geweld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang in naam van de islam mensen worden vermoord of dit nu voortkomt uit het echte geloof of misbruik van het geloof , het wordt allemaal uit naam van de islam gedaan, christenen worden door de islam als honden gezien , andersdenkenden worden als ongelovigen gezien die vele moslims domweg vermoorden , ik kan werkelijk nergens uit opmaken dat moslims elkaar oproepen om ook voor de ongelovigen te bidden , nee ze ruien elkaar op om ongelovigen, dus niet moslims het hoofd eraf te hakken of op een andere gruwelijke manier om het leven te brengen .
Zolang nu de IS zich roert , heeft u ooit van 1 moslim uit Nederland gehoort dat zij in gebed gaan voor zowel de IS (die toch ook hun vijand is , zelf worden ze ook uitgemoord) en voor hun andere medemensen ??
Het christendom staat bekend om in gebed te gaan voor elkaar ,maar ook zeer zeker voor de ongelovigen , en waarom weten we dat dan wel van de christenen en niet van de moslims ?? Ze wonen toch al genoeg jaren in Nederland zodat we dat best wel eens zouden hebben kunnen horen, dat moslims ook voor homo´s bidden, dat zij ook voor andersdenkenden bidden , maar niemand hoort daar ooit iets over , dus dan zal de koran dit ook niet voorschrijven , alle dingen die de koran voorschrijft worden door vele moslims goed nagekomen en dat horen of zien we ook , maar of zij juist voor hun christen medemens of homo medemens bidden horen we nooit .
Dus erg belangrijk zal het voor hen niet zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PLUS, Passantje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo passantje, het christendom kan er ook wat van. De Duitse holocaust beulen waren ook christenen en ik geloof niet dat zij voor hun slachtoffers baden toen ze ze met miljoenen de gaskamers in joegen. Belangrijk argument was dat de slachtoffers jezus aan het kruis genageld hadden. Een belangrijk argument voor eeuwen van Jodenhaat en vervolging. Israël doet ook geen nette dingen met de Palestijnen en dat is allemaal gebaseerd op een vermeende toezegging in de thora. Daar wordt ook maar weinig bezwaar tegen gemaakt. Kortom iedere religie zorgt voor zijn eigen verschrikkingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@passantje
"ik kan werkelijk nergens uit opmaken dat moslims elkaar oproepen om ook voor de ongelovigen te bidden , nee ze ruien elkaar op om ongelovigen, dus niet moslims het hoofd eraf te hakken of op een andere gruwelijke manier om het leven te brengen ." Dat vind ik een wel erg generaliserende opmerking...
Het zijn vooralsnog voornamelijk moslims die worden onthoofd door de malloten van IS.
In de westerse wereld wordt terroristisch geweld voor het overgrote deel door niet-moslims gepleegd. "[...] maar of zij juist voor hun christen medemens of homo medemens bidden horen we nooit .
Dus erg belangrijk zal het voor hen niet zijn." Je verwacht dat het in de krant zou komen als dit wel gebeurd? Of je komt regelmatig in de moskee dat je dit kan beoordelen?
Ik denk dat je op zich wel gelijk hebt, je beredenering vind ik echter zo krom als een deur.
Als ik bij alles waar ik nog nooit van heb gehoord er vanuit ga dat het niet waar is, blijft er een vrij klein wereldje over... @Alma65
Omdat? @mullog
Inderdaad, het 'kwaad' zit in de mens, niet zozeer in de overtuiging.
Anno 2015 worden er uit naam van het christendom nog steeds gruwelijkheden uitgevoerd.
De grootste massamoordenaars van de laatste 100 jaar waren overigens atheïst (Mao Zedong en Jozef Stalin).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar Stalin en Mao doden niet uit naam van het atheisme maar om hun eigen, niet zo frisse, politieke doeleinden te verwezenlijke. Oveigens vraag ik mijnaf waarom je nu specifiek voor je homo medemens zou moeten bidden. Klinkt als dat er genezen moet worden van een ziekte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Inderdaad niet uit naam van het atheïsme, maar wel uit naam van een areligieuze overtuiging.
Ik bedoelde te zeggen dat het gebruik van dodelijk geweld niet is voorbehouden aan religieuzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais dat wil ik ook niet beweren. Ik wilde alleen passantje erop wijzen dat ze nogal ongenuanceerd is en dat het beeld dat het christendom vroom zit te bidden voor hun vijanden en nooit enig kwaad berokken niet conform de werkelijkheid is.
Ik vind in de Koran nergens een oproep om heel concreet voor je vijanden te bidden. Het staat ook nergens. Het zou ook eigenlijk in tegenstelling zijn met wat er in de Koran over 'de vijanden' staat. Joden en christenen, niet-gelovigen en eigenlijk allen die niet moslims zijn, staan lager dan varkens en apen. "roei ze uit", "hak hun de handen af", "zet valstikken", Allah zal ze straffen", etc. De hadith doet er overigens nog een schepje bovenop. Kortom, een militant bestrijden van alle "ongelovigen". Niks dus bidden voor je gezworen vijanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou graag van de vorige antwoordgever de betreffende sura willen weten waarin staat dat er voor al je vijanden gebeden moet worden.
8 jaar geleden
Het ware gezicht van Islam zie je niet door te kijken naar de brave moslims, die eigenlijk ongehoorzaam zijn aan de Koran. Het ware gezicht van de Islam zie je als je de Koran leest, als je kijkt naar het leven van Mohammed, als je ziet wat de IS doet, als je hoort wat de grote moslimleiders zeggen: ‘We zullen alle mensen tot slaven maken, ze zijn onze oorlogsbuit’....In diverse teksten in de Koran wordt expliciet oproepen om niet-moslims te doden en Dar al-Islam uit te breiden.En dat zien we in verschillende delen van de wereld en vooral in het Midden-Oosten,al 1400 jaar!... „Ik zal terreur zaaien in het hart van de ongelovigen. Slaat hun het hoofd af, verminkt hen in alle ledematen.” (Koran- 8:12).„Dood hen die niet in Allah en het hiernamaals geloven en die niet voor verboden houden wat Allah en zijn Boodschapper verboden hebben verklaard” (Koran 9:29)….„Allah is de vijand van iedereen die niet moslim is” (Koran2:98)…„Tussen ons en u is vijandigheid en haat VOOR ALTIJD totdat u gelooft in Allah alleen!” (Koran 60.4)…