Waarom zijn de tijden tot wanneer je mag eten tijdens het vasten verschillend?

Islamitisch

Toegevoegd na 43 minuten:
Want, eigenlijk vasten we niet van zonsopgang tot zonsondergang maar van fadjr tot magrieb

Toegevoegd na 43 minuten:
En tot wanneer je in de ochtend mag eten want bij iedere moskee is dat anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
10.1K

Het beste antwoord

De tijden zijn verschillend, omdat het aan de donkerte ligt. Fadjr bid je als het nog volledig donker is. Dat verschilt per stad, want de zon komt in het oosten op, dus is het in het oosten ook sneller licht, maar ook sneller donker.

Waarom het per moskee verschilt, heeft te maken met de rechtsschool. In de islaam zijn er kleine verschilletjes die je van elkaar accepteert. Een van die verschilletjes is dat de ene rechtsschool vindt dat het al licht aan het worden is als het volgens de andere nog donker is. De hanifitische rechtsschool (zeg maar Turken) zijn daarin 'strenger' dan malikieten (zeg maar Marokkanen). Daar zit sowieso een half uur verschil tussen, vaak zelfs nog wel meer. Als de Turken dus al aan het vasten zijn in Nederland, zijn de Marokkaanse broeders in Nederland nog lekker aan het ontbijten.

Wat betreft zonsondergang, dat is gewoon duidelijk en voor iedere stad en moskee hetzelfde, maar is bijvoorbeeld wel anders in Groningen dan in Maastricht.

Toegevoegd na 3 minuten:
1 augustus hanifitische rechtsschool Amsterdam fadjr: 1:53
1 augustus mailikitische rechtsschool Amsterdam fadjr 4:01

Overigens zijn er ook veel moslims die 10 minuten ervoor al stoppen met eten, terwijl anderen zeggen dat de profeet Mohammed (zvmh) heeft gezegd dat je tot en met de adhaan van fadjr mag blijven eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de ramadan elk jaar 10 dagen eerder begint dan het jaar ervoor. Daardoor verschillen de tijden van zonsondergang(je mag alleen eten als de zon onder is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verschillend omdat het eten of niet eten wordt bepaald door de tijden van zonsondergang en zonsopgang van die dag. Volgensmij kijken ze elke dag hoelaat de zon ondergaat en opgaat en maken ze dit bekend. Het is geloof ik niet zo dat wanneer jij vindt of denkt dat de zon onder is, je mag gaan eten.

Toegevoegd na 4 minuten:
En het verschilt in andere landen van tijd omdat niet in elk land de zon op dezelfde tijd ondergaat ;)