Gevoel komt van je zenuwen die dat gevoel sturen naar hè hersenen en dan weet je wat je voelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort maar krachtig. Gevoel komt oa van inlevingsvermogen, ervaringen, wetenschap en kennis.

Iemand die veel weet, heeft meegemaakt en zich goed in andermans schoenen kan plaatsen, zal eerder het juiste gevoel ergens bij krijgen dan wanneer iemand dat niet weet, heeft of kan verplaatsen in een ander ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeer aannemelijk, dat de 4 basisgevoelens (Bang, Boos, Bedroefd en Blij) zijn aangeboren.
Onderzoek heeft uitgewezen, dat een baby al heel snel deze gevoelens in uiterlijk gedrag laat zien.
Dan zou je kunnen zeggen, dat dit tóch aangeleerd is.
Maar ook dove en blinde baby's vertonen dezelfde ontwikkeling en uiten hun gevoelens op dezelfde manier.
Bovendien zijn de lichamelijke uitingen van deze basisgevoelens overal in de wereld hetzelfde en dus universeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank +sers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet mee eens! Iedereen beleeft de wereld/het leven op z'n eigen manier. bv:de een lacht als iemand valt,een ander schrikt en roept AUW!. Ik zou dan zeggen dat deze 2 die ervaring anders beleven en dus roept 't een andere emotie op..: een ander gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik jammer Else: het is namelijk uit onderzoek bewezen, dat baby's overal ter wereld op dezelfde manier hun gevoel uiten.
Ik had het niet over volwassenen.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar niet alle baby's worden in de zelfde mate geroerd door bijvoorbeeld 'n rammelaar..de ene baby zal misschien lang en onnozel blijven kijken en de ander begint direct te lachen (of te huilen)..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ben ik met je eens.
Blijft het zo, dat al heel jonge baby's het huilen, lachen, de angst en boosheid overal ter wereld op dezelfde manier laten zien. Dus lachen bij iets leuks, huilen bij iets naars etc.
Wat jij noemt is m.i. de interpretatie van een kind op een gebeurtenis.
Heb deze vraag al eerder gesteld maar werd steeds verwijderd, hoop dat deze wel blijft staan.
Want het is een zeer goede vraag!!
Al jaren loop ik over deze vraag te denken, maar kom er niet goed uit.
Wat is gevoel is al niet eens te beantwoorde.
Koud hebben, of te warm of pijn, dat gaat nog prima, dat is ook gevoel en een reactie van je lichaam op een niet goede ervaring.
Zo is ook angst nog wel uit te leggen, als een reactie van je lichaam op een situatie.
Een blij gevoel gaat ook nog wel, bepaalde stofjes in je hersenen worden aangemaakt en geeft ons het blijde gevoel.
Maar b.v. het zien van een oude foto, het samenzijn met bepaalde personen, herinneringen aan vroeger, zowel de slechte als de goede, een heimweegevoel, een gevoel van geborgenheid, terugdenken aan je jeugd, je overleden ouders, verjaardagen van vroeger, sinterklaas en de kerst toen je nog 5 jaar was enz. enz.
Ieder moment dat we bewust over iets denken, roept een gevoel op, zelfs het typen van dit antwoord, het nu naar buiten kijken en zie dat het regent.
Zelf ervaar ik vaak gevoel als een soort terugvallen in een dagdroom.
Als een trilling in mijn maag en borst.
Vooral je maag is het centrum van je gevoel.
Allerlei razendsnelle verbindingtjes in je hersenen en de daarbij horende stofjes die aangemaakt worden, bepalen voor een groot deel ons gevoel.
Anderzijds is ons gevoel een deel van ons bewustzijn, een deel van wie we zijn.
Maar ook dan komen we weer trerug bij ons gevoelcentrum, de maag en vandaaruit weer bij onze hersenen en vandaaruit weer bij ons bewustzijn en vandaaruit bij ons gevoel.
Zo is het kringetje weer rond
En heb ik een antwoord gegeven wat gevoel is.
Tegelijk voel ik de onmacht het niet goed te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los van het feit, dat de werking van de hersenen grotendeels onbegrijpelijk zijn, zelfs voor de deskundigen op dit gebied:
als gevoelens in de basis aangeboren zijn (bang, boos, bedroefd en blij) en in de loop van het leven door ervaringen verder worden uitgebreid, dan is dat toch een prima verklaring? Want ook je herinneringen (dat zijn ervaringen) zitten opgeslagen in je hersenen.
Overigens heb ik geleerd om gevoelens en emoties ook in andere plekken van mijn lichaam te voelen, dus niet alleen in de maag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy als ik een foto zie van mijn kleuterschool, komt het gevoel terug dat ik toen had ( 5 jaar) wat is dan gevoel?
naarmate ik ouder wordt, is het wel aan het slijten en gaat het steeds moeilijker, die 'sfeer' op te roepen.
Kok lijken gevoelens gedurende je jeugd, veel heftiger te zijn, als op oudere leeftijd.
Wel 10 tot 20 keer heftiger.
Mogelijk raak je wat afgestompt gedurende je leven.
Behalve als ik soms met spirituele zaken bezig ben, is het in alle heftigheid terug en kan ik me weer als een kind voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijke verklaring voor het heftiger zijn van gevoelens in de jeugd: je ervaart dingen voor de eerste keer. Naarmate je ouder wordt ervaar je dingen vaker, net effe ietsje anders etc. Je ervaringhoeveelheid wordt groter en groter en omdat je het (deels) al eerder hebt meegemaakt wordt de inprenting in de hersenen minder heftig/overweldigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, dat gevoel dat terugkomt is een herinnering. En van herinneringen kun je ook bang/boos/blij/bedroefd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar Een herinnering, bewust of/ en onbewust is een pakketje informatie, een soort van programmaatje, dat nog steeds werkt op de rest van je lichaam.
je 'klikt' dat programmaatje aan en het werkt.
Het gevoel is daar een onderdeeltje van.
Wel een hele belangrijke, het helpt ons verder te komen in het leven, waakzaam te zijn voor slechte zaken enz.
Het is een onderdeel van ons bewustzijn in ons leven.
Maar veel verder kom je niet, mogelijk is het een heel scala van stofjes in ons lichaam, die ons een bepaald gevoel geven, of juist het ontbreken van die stofjes.
Het is veel meer dan bang, boos, blij of bedroefd zijn, dat zijn alleen de meest herkenbare.
Toen ik 65 jaar gekleden op de kleuterschool zat, gaf dat toen voor mij een overweldigend gevoel, een gevoel dat niet past in de vier hierboven, het was veel meer dan dat.
Bij het horen van een aantal liedjes uit die tijd, is het plotseling terug, maar wat is er dan terug.
Zie het als de kleuren rood, blauw, groen en geel.
Of wel bang, boos, blij en bedroefd, maar als je de kleuren gaat mengen, kan je het niet meer in die vakjes plaatsen, je kunt van die vier kleuren wel duizenden andere kleuren maken.
Zo ook ons gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, ja in je prille jeugd is alles nieuw en er is nog veel ruimte in je brein om alles heel heftig te ervaren, later zwakt dat af, omdat er dagelijks nieuwe informatie bij komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet Ed, want bij een herinnering van vroeger waarbij ik toen blij was, kan ik nu bedroefd zijn ("toch vervelend wat ik toen deed, ook al vond ik 't toen heel grappig"). Andersom kan ik om een vervelende gebeurtenis van vroeger nu lachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed: de basisgevoelens zijn blij, boos, bedroefd en bang. Naarmate je meer en meer ervaringen opdoet in je leven worden die gevoelens uitgebreid, gemengd en gekoppeld. Net als bij het mengen van de 3 basiskleuren rood, blauw en geel.
Maar alle gevoelens zijn terug te herleiden naar die 4 basisgevoelens, net als bij de kleuren naar de 3 basiskleuren. Ik ben het eens met Widar, dat het de herinneringen zijn, die gevoelens terug kunnen brengen (geuren ook trouwens). Hoe je die gevoelens in het NU ervaart is weer een ander verhaal. Van een blije gebeurtenis/herinnering van vroeger kan je nu verdrietig worden, bijvoorbeeld omdat de persoon waar die gebeurtenis om draaide, niet meer leeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een herinnering is een paketje informatie, daarbij horen ook gezichten, kleuren voorwerpen, geuren, kleuren, sfeer, geluiden enz.
Dit alles geeft een bepaald resultaat in de vorm van een gevoel.
Het pakketje informatie, kan je als je ouder bent, anders uitleggen, waardoor het resultaat kan veranderen van boos, naar b.v. blij.
Omdat we als ouder iemand, ook gegroeid zijn als persoon, dus anders oordelen.
Zie het nog steeds als een computerprogrammaatje, het programma blijft het zelfde, maar de uitkomsten kunnen telkens weer anders zijn.
En die uitkomsten is HET GEVOEL dat we kennen.
Blijft nog steeds ' wat is dan gevoel?
Gevoel is ook een deel van het bewustzijn, dat we leven.
Gevoel is ook geen ding, maar mogelijk een resultaat van een aantal chemische processen in ons lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk, dat alles rond het gevoel zich afspeelt in de hersenen, en zoals ik al schreef: hersenonderzoek staat nog in de ieniemienie babyschoentjes.
Met andere woorden: als de deskundigen het al niet weten, dan is het logisch, dat wij het ook niet weten, laat staan snappen, toch?
Die vraag "wat is gevoel?" is dus niet even simpel te beantwoorden; dat zullen we (voorlopig?) gewoon moeten aanvaarden vrees ik.
En dat zeg IK Ed, ongelooflijk hè? LOL!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge, tjonge, daar krijg ik maar een raar GEVOEL bij.
En dat zeg ik! ;-)
Maar even terug naar de vraag, als ik me goed concentreer, voel ik me rechts een ander persoon dan links.
Hebben we dan een linker gevoel en een rechter gevoel?
En welke van deze twee is dan dominant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)) LOL Mogelijke verklaring voor links en rechts anders voelen:
je hebt een rechter- en een linker hersenhelft: de ene kant (links) stuurt de andere kant (rechts) van de lichaam aan en omgekeerd (effe simpel gesteld hè).
Bijvoorbeeld: mijn man heeft een herseninfarct gehad aan de rechterkant van zijn hersenen en had uitvalsverschijnselen aan de linkerkant.
Ergo: de hersenen sturen het gevoel aan....???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kunnen alleen maar de hersenen zijn, wetenschappelijk gezien tenminste.
Spiritueel gezien ligt dat anders, dan zou het de ziel kunnen zijn.
Maar dat is een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, daar waag ik me niet aan: teveel vragen en onzekerheden ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo eindigde op een regenachtige donderdagavond, een zinvolle discussie, in een poel van nieuwe vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet serieus niet of je door wilt gaan met de discussie?
De vraag staat bij "spiritualiteit", dus....
Ik vrees alleen, dat ik niet zoveel zinnigs te vertellen heb op spiritueel gebied betreffende ziel en gevoelens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we het maar bij gevoel laten, dat is al moeilijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Als we biologisch naar de hersenen kijken weten we het volgende:
De insula (gebied aan de buitenzijde van de hersenen) wordt grotendeels verantwoordelijk gehouden voor emoties. Angst is een meer primaire emotie (fight/flight situaties middels adrenaline/cortisol) waar onder andere de amygdala een belangrijke rol bij speelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mens bestaat uit Lichaam, Geest en Ziel.
De ziel omvat Voelen, Willen en Denken.
Dus ten diepste komt je gevoel uit je ziel, maar wordt beïnvloed door je geest (intuïtie, geweten en godsbewustzijn) en lichaam (psychologisch en zintuigelijk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gevoel is wel omschreven als de bewuste reflectie van een emotie. Of, anders gezegd: het is de expliciete beleving van de lichamelijk reacties die tijdens een emotie automatisch worden opgeroepen. Vermoedelijk treden gevoelens (volgens deze definitie) vooral op bij mensen, omdat zij beschikken over een sterk ontwikkelde prefrontale cortex. Dit gebied in de hersenen lijkt vooral een rol te spelen bij de bewuste beleving van prikkels uit de omgeving, waaronder dus ook affectieve prikkels. Men vermoedt dat hierbij een circuit in de hersenen betrokken is, dat loopt van limbisch systeem naar de prefrontale cortex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gevoel komt nergens vandaan, oftewel uit het niets, oftewel uit alles.
Je kunt omschrijven waar een gevoel gevoelt word (bijvoorbeeld in je buik of rond je hart), hoe het ontstaat, maar waar het vandaan komt weet niemand. Het is een van de mysteriën van het leven zou je kunnen zeggen.
Dus het gevoel is ook niet van 'jou'.
Wel ben je 'de ontvanger' van het gevoel, en gevoel resoneert iets in jou wat gekoppelt is aan jou unieke wezen, je unieke identiteit. In die identiteit zitten jouw eigen unieke verhalen, beleefde ervaringen en niet doorleefde gevoelens.
Als op de televisie iets jou raakt, bijvoorbeeld verdriet, raakt het jouw verdriet, boosheid, raakt het jouw boosheid. Maar dan nog komt het niet door de televisie.
We hebben alle gevoelens in ons. En zo nu en dan 'plopt' er iets op, gevoed door iets wat de zintuigen waarnemen van buitenaf of binnenin jezelf.

liefs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevoel ontstaat door je denkwijze. Je ondergaat een ervaring en je denken bepaalt of je 't erg vind of dat je 't langs je heen laat glijden.
Je ziet ook dat mensen verschillende dingen voelen bij hetzelfde voorval, de ene mens zit nergens mee, de ander ziet overal beren op z'n weg.
Is de denkwijze gericht op het negatieve, kommer en kwel, dan heb je sneller verdriet, sneller boosheid.
Is je denkwijze gericht op het positieve, dan ben je vaker blij en kun je dingen makkelijker relativeren, zit je niet snel in zak en as.
Dit krijg je al mee bij de geboorte, gedeeltelijk genetisch bepaald en gedeeltelijk "rommel" die je uit vorige levens meebrengt. (Je komt natuurlijk terecht bij ouders waar jij bij past).
Baby's kunnen blije baby's zijn of huilbaby's of boze baby's, geeneen is een onbeschreven blad.
Gevoelens horen bij het mens-zijn, is gerelateerd aan ons ego. Zoals ik al zei, je brengt een hoop rommel mee en tijdens dit leven komt er nog wat bij, waar je mee aan de slag kunt.(opruimen dus)
Het is makkelijker om blij en zorgeloos te zijn als je rommel uit het verleden opruimt, zodat er plek vrijkomt voor licht. Dit is letterlijk minder zwaar, maar ook spiritueel licht.
Niets moet, maar het kan en mag. Mensen doen dingen tot ze er genoeg van hebben en het anders willen en dan gaan ze meestal met zichzelf aan de slag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevoel komt uit de ziel en is geen biologisch te bepalen iets.

Gevoel is het bewustzijn van de ziel, wat los van het lichaam staat.