Waar komt de term 'alu-hoedje' vandaan?

Wat is dat toch een alu-hoedje? Waar komt de term vandaan en waar staat het voor? Wie gebruiken zo een ding?
(Ik stel deze vraag namens een gewaardeerde medegebruiker die dit zelf niet durfde te vragen...)

Picture for question
14 jaar geleden
25.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag!!!!
rose
14 jaar geleden
Ik dacht dat het iets typisch GV-achtigs was, maar dat je het niet wilde vertellen. Het was niet zo dat ik het niet durfde vragen, maar ik ben wel blij met de uitleg.

Het beste antwoord

Dat moet Antwoordman toch weten.... Staat uitgebreid gedocumenteerd in Wiki:

Een aluminium hoedje of alu hoedje is een hoofddeksel gemaakt van een of meerdere stukken aluminiumfolie of vergelijkbaar materiaal. Eventueel kan het ook een normale hoofddeksel zijn waar aluminiumfolie omheen gewikkeld is. Sommige mensen dragen deze hoedjes, omdat zij geloven dat daarmee de hersenen worden beschermd tegen invloeden van elektromagnetisch velden, tegen gedachtenlezen of tegen gedachtenbeheersing.

Het principe van het dragen van aluminium hoedjes tegen zulke bedreigingen is een populaire stereotype geworden; het woord wordt geassocieerd met mensen die geloven in complottheorieën of voor mensen die paranoïde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou, de foto's lijken al een antwoord te geven. Een hoedje van aluminiumfolie

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, de een gebruikt het voor de fun, maar anderen denken dat hun hersenen beter tot "rust"komen
14 jaar geleden
Was dat niet om apparaten van de CIA/NSA te blokkeren? Zodat ze je gedachten niet konden lezen. Zo'n metalen hoedje zou die uitlees-apparaten dan blokkeren.