Is het wetenschappelijk bewezen dat kristallen een genezende werking hebben?

Ik lees op veel new age sites dat kristallen een genezende werking hebben, maar is dat ook wetenschappelijk bewezen?

Wat is de wetenschappelijke verklaring hierover?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb het over stenen kristallen die onder, op of in het aardoppervlak voorkomen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt je ook af vragen, waarom de mens zich beter voelt als de zon schijnt. Doet de zon dat? Doet het meer licht hebben dat? Doet het beter zien van kleuren dat? Nee, natuurlijk niet , dat doe onze eigen geest! Het zonlicht is onze ' trigger' dat we ons beter gaan voelen. Onze brein zet een aantal processen op gang, waardoor we ' denken' ons beter te voelen. Zo ook met deze stenen. We voelen ons aangetrokken tot een bepaalde steen. Die steen heeft dus al onze voorkeur. Als we dan ook nog denken dat die steen kan helpen je beter te voelen, zal dat vaak ook zo werken. Dus werkt de steen wel zeker om je beter te voelen. De steen op de foto, is prachtig rond geslepen en mooi transparant. Voor mij zelf een waardevol geschenk, pas gekregen. Als ik hem vast heb, voel ik warmte. Of is het omdat ik zo graag warmte wil voelen, als ik deze steen vast heb Maar voor mij blijft het een waardevol geschenk, die zeker iets bij mij doet Hij maakt voor mij een verbinding met het moment waarop ik de steen kreeg, een verbinding met mij dierbare mensen, dus maakt deze steen me blij en tintelt hij in mijn handen als ik hem vast heb. Veroorzaakt de steen deze tinteling. Of is dat ook door mijn brein? Zo kan het dat sommige mensen heel heftig kunnen reageren op bepaalde stenen en het lijkt me zeker niet onmogelijk, dat op deze manier, stenen ook helend kunnen zijn, al is het dan via een omweg. Toegevoegd na 2 minuten: De wetenschap kan hier nog niets mee, het is dus ook nooit bewezen. Toegevoegd na 15 uur: Foto twee een markasietknol.

Het is nooit bewezen dat kristallen een genezende werking hebben. Wel schijnt het een positieve werking te hebben als je wel daarin gelooft. (Maar dat is ook niet bewezen).

Wetenschappers gebruiken kristallisatie om stoffen heel zuiver te krijgen. Ook in de alchemie, de bron van al dit soort oplichterij werd van kristallisatie gebruik gemaakt, vandaar het magische van het kristal. Een kristal is een ongelovelijke uitvergroting van een orde op atoomschaal, dus dat heeft wel iets magisch. De nabijheid van een kristal heeft echter geen enkele invloed op de gezondheid.

Nee het is niet wetenschappelijk bewezen dat kristallen helpen, wat wel empirisch door de eigen gebruiker bewezen kan worden is dat zijn/haar portemonnee leger is geworden.

Het is bewezen dat een placebo wel degelijk iemand zou kunnen genezen. Dus als iemand werkelijk gelooft dat een kristal hem zal helpen, dan zal de kristal hem helpen (in meer of mindere mate). Gelooft iemand dat niet, dan zal een kristal hem niet helpen. Ook wel nocebo genoemd. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een steentje, een amulet of een ander mentaal hulpmiddel.

de genezende werking is wetenschappelijk aangetoond, net als bij de placebo is dit ook een placebo effect. als het echt zou werken lagen er wel stenen bij de apotheek en zou niemand meer last hebben van huis tuin en keuken kwaaltjes. de geneeskrachtige werking zit m dus in de verwachtingen van de persoon in kwestie, en niet in de steen, talisman, vossenstaart of welk voorwerp dan ook wat een geneeskrachtige werking zou hebben en bij iedereen zou werken zodat het dmv simpele testen hard te maken is dat de stenen krachten hebben die de gezondheid bevorderen of zelfs kwalen kunnen genezen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Edelsteentherapie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Illusie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)

Als je gelooft dat die kristallen helpt zal deze ook helpen indien u het niet geloofd zal deze niet helpen. Het is de kracht van de gedachten die jou heeft geholpen maar niet die steen. Een mens bezit een kracht in zichzelf, jammer dat de mens dit altijd buiten zichzelf ga zoeken, waaronder we allemaal door god zijn gemaakt dus zelf een goddelijke kracht in ons bezit. Groetjes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100