Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is een positief word voor "onbeschaafd"?

Dus onbeschaafd als zonder nutteloze nuanceringen welke steeds weer verhullen wat iemand echt voelt of denkt. Doel is de onderstroom van iemand te raken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
933

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rustiek, vrank, ongeveinsd.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onbeschaafd is een negatief woord, valt weinig positiefs van te maken. De enige woorden die in mijn ogen wat positiever klinken, zijn onbeholpen, onbehouwen, onhandig, alledaags, gebruikelijk, gewoon, plat en lomp.

Welke term het beste past is afhankelijk van het gebruik van 'onbeschaafd'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 'onbeschaafd' bedoelt in de zin van 'niet bezig met wat een ander van hem/haar denkt' en 'in alle opzichten eerlijk' en 'zonder cultureel ingesleten beleefdheidmaniertjes' (waar ik persoonlijk 'onbeschaafd' geen goed woord voor vind) kun je ook zeggen:

Puur
Authentiek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excentriek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zul je iets beter moeten beschrijven wat je bedoelt, want "zonder nuancering" is niet hetzelfde als "onbeschaafd". Onbeschaafd is meer iets als lomp, onbehouwen, grof, onbeleefd, of bot.

Volgens mij bedoel jij iets als:
direct
eerlijk
open
assertief
duidelijk
onomwonden
rechtstreeks
vrijpostig
onsentimenteel
vrij
helder
vierkant
openhartig
ronduit
zonder omwegen
onverbloemd
ongegeneerd
ongekunsteld
vrijmoedig
rechtuit
expliciet
oprecht
puur
hard
kortaf
confronterend?

Het is nogal breed, maar ik weet dan ook écht niet in welke richting je denkt qua betekenis. Maar misschien zit er één tussen die ongeveer vat wat je bedoelt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding