Hoe kun je beter 'gronden?'

invalshoek: spirituele persoonlijke ontwikkeling.
De oefening waarbij je wortels onder je voeten 'voelt' ken ik, ik ben op zoek naar meer mogelijkheden om gegronder te worden, liefst makkelijk toepasbaren/praktische tips. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mij is toen verteld, met aandacht alle dagelijkse dingen doen.
dus bv bij afwassen, bewust zijn van t water, de borstel of spons , t sop, wat je doet, dus gewoon met alles wat je doet in het hier en nu zijn............. ook de wc schrobben bv, heel bewust doet je gronden............ aarden ook wel gezegd. t hielp me toen goed maar ik ben t snel weer vergeten te doen ook.................... mischien help t je wat , succes
Reddie
11 jaar geleden
@umria, je had dit wel als (beste) antwoord mogen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk ineens aan een groentekraam met wortels maar denk niet dat dit de juiste invalshoek is.
(als je in de wortelkrat gaat staan, sta je overigens niet op de grond dus het is een hele rare gedachte van me, mijn excuses)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje Als je kan aantonen dat die wortel een bewustzijn heeft dan komt jouw antwoord onverwacht toch nog uit de juiste op invallen staande krat ;-) Ik wilde ook iets antwoorden wat met zekerheid niet als juist antwoord zou gerekend worden... @apestaartje72 Niet slecht bedoeld hoor maar het eerste wat spontaan bij me opkwam was... ga naar een SM-Club en laat je zolang rechtstaand ketenen tot je genoeg hebt van al dat gronden ;-) Je moet het me maar vergeven dat ik gewoon de lachkriebels kreeg bij het lezen van jouw vraag. Ze heeft op mij hetzelfde effect als een boze juf die zegt dat je stil moet zijn en dan plots gaan alle kinderen giechelen... je kent dat gevoel en dat soort reacties vermoedelijk wel. En nu ga ik in alle 'ernst' een gefundeerd antwoord paatsen bij jouw vraag ;-) Liefs van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GRONDEN of ook wel aarden genoemd kan volgens mij ook wel in een bergbeekje (met de blote voeten erin gaan staan) daardoor voel je de energie van de natuur en ben je als van zelf weer beter gegrond of geaard probeer het een keer en u zult het merken het werkt
\

Antwoorden (6)

Praat eens met een haptotherapeut. Gronden doe je met je gehele lichaam en training is erg persoonsafhankelijk. Ik voel wellicht op een andere manier dan jij. Heb er in een half jaar veel van geleerd en het heeft een plaats in mijn gehele dagelijks fuctioneren. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om beter te gronden kan je visualiseren dat je vanaf je stuit chakra een verbinding met de aarde hebt. Je stuit chakra is voor een goede gronding .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Figuurlijk: Dagelijks een ontspanningsoefening waarbij je je richt op je ademhaling kan helpen je zelfbewustzijn te vergroten. Eigenlijk een soort meditatie dus.
Met meer zelfbewustzijn ben je meer in balans.

Letterlijk: Ik heb ooit een spiritueel psycholoog gesproken die raadde aan om gewoon het bos in te gaan, schoenen uit te trekken en op blote voeten (of op sokken) de aarde te voelen. Klinkt misschien raar maar als je dat bewust ervaart is het wel een apart gevoel en kan je de energie voelen stromen.
Als je dit zo nu en dan herhaalt wordt je zelfbewustzijn wellicht groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gronden kan je ook door te gaan wandelen, lekker doorlopen.
Of door te springen alsof je touwtje springt.
Op blote voeten door je huis heen lopen of door het gras.
Iets eten werkt en/of water drinken.
Een aantal keren je voor- en achternaam hardop zeggen: zo haal je je eigen energie weer terug als die zich vooral met anderen bezig houdt , trek je je energie weer terug in jezelf.
Lachen.
Schoonmaken.
Met klei werken, of iets creatiefs maken, het hoeft niet mooi te zijn, als je maar lekker met je handen bezig bent.

En dan noem ik hier dus niet alle visualisatieoefeningen, want ik vermoed dat je er daar wel wat van kent.

Ik hoop dat er iets bruikbaars voor je tussen zit, gewoon even onderzoeken wat voor jou het beste werkt.
Kristal
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Wat is er niet goed aan dit antwoord mijn minnaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd. lekker wandelen in de natuur, moet je dan je voeten voelen als je thuis komt en ontspannen gaat zitten.!
een simpele manier is om aan je voeten te denken, aan je voetzolen. Hoe sta je, en waarop (zeil? tegels? gras? etc.)
En als je ligt, zijn je voetzolen warm, lauw, koud, zacht, droog ?enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt contradictorisch maar een zeer effectieve remedie om 'beter' te gronden is loslaten wat je nog niet bevatten kan.

En loslaten wat je nog niet bevatten kan dat kan je doen door gewoon te aanvaarden wat is zoals het is.

En aanvaarden wat is zoals het is dat doe je door een onwrikbaar vertrouwen te hebben in de win-win-bedoelingen van onze gezamenlijke, allesomvattende bron van oorsprong.

En vertrouwen opwekken dat doe je op een heel eenvoudige manier via de Glimlach omdat er dan versnelde interacties tussen bepaalde hormonengroepen plaats vinden en zo komt het ook dat jouw vraag om gegrond te zijn ingewilligd wordt met een ervaring van gegrond zijn.

De vraag gaat dus de ervaring vooraf en de mate waarin jij vertrouwt op het effectief bekomen van die ervaring is mede bepalend voor de snelheid, de intensiteit alsook de duurzaamheid van de gewenste ervaring.

Deze regel gaat omgekeerd ook op voor hetgeen je niet wenst. Hoe vaker je aan wat dan ook denkt des te intenser en sneller de gedachte gestalte geeft.

Denk dus bewust aan hetgeen je wél wil en laat ook dat dan los door gewoon te genieten van het leven op zich en het gevraagde dient zich automatisch aan op een wijze die Jij als bevredigend ervaart, begrijp je?

Liefs en Big Smile van me