In het hypothetische geval dat de mensheid singulariteit bereikt, hebben we dan god gecreëerd?

Filosofen speculeren er al jarenlang over: de mensheid trekt zich steeds meer terug uit de realiteit en wordt steeds beter in staat om intelligentie en bewustzijn in systemen te realiseren. Uiteindelijk doen we een upload van ons eigen bewustzijn en trekken ons helemaal terug uit de realiteit. Als we het punt bereiken waarop we ons eigen bewustzijn kunnen toekennen aan materiële zaken (kunstmatige intelligentie), hebben we dan, met dat gemeenschappelijke bewustzijn, god gecreëerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoel je een afgod?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike: Je kunt alleen afgoden hebben als je gelooft in een god die zegt dat 'ie de enige is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fiederieke: waarom eenzaam? Als je gezellig met z'n allen samen in die singulariteit opgaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duimpje op voor deze boeiende vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'zonderling zitten'?

Antwoorden (5)

Nee, want de mens en zijn bewustzijn is nog steeds de mens en zijn bewustzijn. En die mensen moeten ergens vandaan komen.

Thomas van Aquino omschrijft God als een "noodzakelijk wezen": aangezien mensen komen en gaan, en het bestaan van mensen eindig is, kunnen mensen bestaan op deze wereld, maar zijn zij niet noodzakelijk in of voor deze wereld. Er is geen enkele natuurwet die bepaalt dat ik besta, of dat jij bestaat, of nog preciezer: dat jij in essentie niet anders kúnt dan bestaan. Het heelal kan bestaan zonder ons. Daarom moet er - aldus Thomas van Aquino - een "noodzakelijk wezen" bestaan. Een wezen dat als eigenschap heeft dat het altijd bestaat, altijd bestaan heeft, en altijd zal bestaan. Een wezen dat dus bestaat doordat bestaan zijn essentie is, en dat de voorwaarde is voor het bestaan van het heelal en alle andere wezens. Eigenlijk dus de onafhankelijke variabele in een veelheid van afhankelijke variabelen.

Natuurlijk, "God" is een begrip dat door verschillende mensen ook verschillend gezien wordt. Maar alle godssystemen, alle godsdiensten en religies, zijn gebaseerd op dit ene begrip, namelijk dat er een wezen moet zijn, ánders dan de mens, dat in essentie bestaat. En dát is ook de reden dat mensen nooit god kunnen worden, of kunnen creëren. Zou je dat willen beargumenteren, dan moet je eerst uitleggen waar mensen vandaan komen, en waarom zij bestaan als ze dat niet uit zichzelf doen. En daarmee bedoel ik: als je niet logisch kunt beredeneren dat dit heelal om de één of andere reden niet anders kon dan mij voortbrengen, of jou voortbrengen, en dat wij noodzakelijk zijn voor het bestaan van dit heelal, kun je nooit stellen dat WIJ die onafhankelijke variabele kunnen zijn. Sterker nog: het heelal was er al vóór ons, dus kan nooit van ons afhankelijk zijn. We kunnen de onafhankelijke variabele zijn voor datgene wat wij creëren (als ik een pot maak uit klei, zou die pot zonder mij niet bestaan, maar vormloze klei zijn) maar we kunnen dat niet zijn voor de essentie van het heelal, voor het zijn, of voor het bestaan van alle wezens in het heelal. En dat kunnen we al helemaal niet zijn voor God. Die is nu juist - zoals iedereen die gelooft in (een) god of in God het enige wezen dat voor zijn bestaan NIET afhankelijk is van welke voorwaarde dan ook, en kan dus nooit afhankelijk zijn van mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het zou pas 'god scheppend' worden op het moment dat die singulariteit vervolgens als god aanbeden wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je begrijpt volgens mij niet wat ik probeer uit te leggen. Alles wat de mens voortbrengt, is nog steeds voortgebracht door mensen, wat het ook is. En aangezien het heelal er was vóór de mensen, en ook kan bestaan zonder mensen, moet er iets of iemand zijn van wie dat heelal afhankelijk is, en van wie wij afhankelijk zijn. Nogmaals: een afhankelijke variabele kan wel de onafhankelijke variabele zijn voor een andere afhankelijke variabele, maar kan nooit de onafhankelijke variabele zijn waar het mee begon. Daarom heet het: afhankelijk. En die afhankelijke variabele kan al helemaal nooit de onafhankelijke variabele worden van de onafhankelijke variabele waar het zelf afhankelijk van is. In onze werkelijkheid: als God de mens gemaakt heeft, kan de mens noch Gods plaats innemen, noch hem wórden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet er per se iets zijn dat iets voortbrengt ?
Alles in het heelal doet gewoon wat het doet. Waarom moet daar weer iets achter zitten?
Is dat niet een beetje paranoia ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paranoia, paranoïde bedoel je? Wat heeft dat te maken met geloven in God? Ik kan simpelweg niet geloven dat iets zou ontstaan uit niets. Maar daar gaat de vraag niet eens over. De vraag veronderstelt het bestaan van (een) god of God. In werkelijk élke godsdienst gaat men uit van een God die altijd al bestaan heeft en altijd zal bestaan. Dat betekent dat God of god gezien wordt als dat noodzakelijk wezen. God heeft dus een functie - als je dat zo wilt zeggen - die een mens nooit kan vervullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die god komt dan wel uit het niets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee God komt niet uit niets, die was en is gewoon eeuwig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat meer over het causaliteitsprincipe van Thomas van Aquino en ook de ontkrachting ervan is te vinden in Richard Dawkins' boek 'The God delusion'. Dat je het simpelweg niet kunt geloven is een heel zwak argument. Mensen uit de middeleeuwen konden ook niet geloven dat wij harttransplantaties uit zouden kunnen voeren. Als god er altijd al was, wie heeft hem dan gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: iets kan niet ontstaan uit niets. Dat gaat in tegen alle natuurwetten en tegen elke logische redenering. Dan blijft over dat wanneer iemand stelt dat het heelal en de aarde ontstaan zijn uit niets, dat een geloof moet zijn. Een aanname, die niet te bewijzen is. En dat vind ik vele malen moeilijker (én onlogischer) om te geloven dan te geloven dat er een God is die alles heeft gemaakt. Je laatste vraag laat m.i. zien dat je niet begrijpt wat ik probeer uit te leggen. Letterlijk ELKE godsdienst gelooft in een God die er altijd al was. De betekenis van het woord "God" is een wezen dat er altijd was en zal zijn, en de oorsprong is van alles wat er is. Niemand heeft God dus gemaakt, want als er iemand zou zijn geweest die God had gemaakt, zou God geen God zijn. Met jouw vraag veronderstel je dus een andere betekenis van het begrip "God" dan de betekenis die algemeen geldend is. Dan is het natuurlijk niet verbazend dat wij elkaar niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets kan niet ontstaan uit niets maar iets kan wel oneindig bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, ik begrijp ook niet hoe sommige (alle) (gelovige) mensen denken.
In jouw hypothetische scenario hebben we dus ons bewustzijn overgeplaatst naar een materieel goed.
Gezien wij het bewustzijn niet zelf gecreerd hebben zie ik niet in hoe we God gecreerd zouden hebben, we zouden God enkel verplaatst hebben.
Bovendien heeft bewustzijn alleen iets met God te maken als jij dat verkiest.
God is geen objectief, maar een subjectief, hypothetisch iets/wezen dat veel spaties overlaat voor interpretatie.

Je vraag is dus in zijn algemeenheid niet te beantwoorden.
En subjectief gezien zeven biljoen keer, en de rest, en ze zijn allemaal even correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en neen.

Niet wij als afgescheiden fenomeen mens hebben god gecreëerd doch de essentie (oerintelligentie) van waaruit wij voortkomen heeft het fenomeen mens met het vermogen behept om hieromtrent de meest uiteenlopende ervaringen op te doen en de meest uiteenlopende standpunten in te nemen.
Vermits wij allen zowel ontsproten zijn uit, als non-stop verbonden zijn met de oerintelligentie hebben we een evenredig aandeel in het bestaan van hetgeen wij god noemen.

Het is ook zo bedoeld dat het fenomeen mens verdeeldheid zou ervaren rond eender welke stelling die ooit wordt ingenomen.

Op mijn website heb ik onlangs het volgende citaat vermeld (zie citaat.107 via bijgevoegde link):

"De mens is het resultaat en/of het product van een technologisch hoogstandje dat zodanig vernuftig is dat het de mens doet geloven dat technologische hoogstandjes ontwikkeld worden door de mens zelf.
G. Maria .X - 12 februari 2012"

Deze stelling gaat voor mij dus op voor élk fenomeen en/of élk facet van de schepping.
"Alles wat is zoals het is" is dus het resultaat en/of product van een onovertroffen technologisch hoogstandje (oerintelligentie) en er zijn geen experimentele herkansings-limieten binnen de onmeetbare grenzen deze super intelligente oertechnologie.
Met andere woorden:
Alles is mogelijk
Alles is realiseerbaar
Alles is verifieerbaar
Alles is omkeerbaar
Alles is onsterfelijk
Alles is onderhevig aan het soort onfeilbare transformatie-technologie waar wij vanuit louter rationeel standpunt niet bij kunnen.

Immers...
Ook Tijd, Ruimte & Afstand spelen een vernuftig spelletje met ons bevattingsvermogen dus vraagt het soms geduld en vertrouwen vooraleer bepaalde zaken doorleefd, begrepen én aanvaard kunnen worden.

Kortom...
wij zijn zowel mede-creators van god als god in essentie zelf. Wij creëren god en god creëert ons. Het ene bestaat bij gratie van het andere.

Probeer dit niet met je hoofd te bevatten.
Tracht dit gewoon te doorleven door het te laten zijn wat het is.

Liefs en Geniet van wat is zoals het Is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat gebeurt er als je het mysterie er af haalt en god uit de vergelijking schrijft?
Mooie vraag! Kan het zijn dat wij God al zijn en dus God niet kunnen creëren omdat het er altijd al was en is in alles op aarde? Zou het zo kunnen zijn dat we dan pas inzien dat wij al die tijd 1 waren en zijn. Alles wat de mens maakt komt dus voort uit het Goddelijke en is het Goddelijke/vrije wil maar Oorzaak/Gevolg!! Alles wat je doet of maakt heeft consequenties waar je niet voor weg kunt lopen, tenminste niet voor altijd...

Ik denk niet dat de mens zich terug kan trekken van de realiteit simpelweg omdat deze niet bestaat! Iedereen heeft zijn/haar eigen realiteit/waarheid. Omdat wij een auto willen, hebben we auto`s of stoelen of bekers etc. `Wij`hebben dus iets gemaakt wat voorheen niet bestond en nu zijn het voor ons objecten die we gebruiken. Het gevolg is dat we afval hebben/uitstoot van gassen en dus hiermee onze gezondheid en die van alles wat leeft in gevaar brengen. Realiteit is dus iets wat gemaakt, beleefd en erkend wordt als realiteit!!!

Als mensen in kabouters geloven en iedereen dit gaat geloven dan zijn kabouters geaccepteerd. Als de mens gelooft dat hij God maakt dan...juist! Maar is dit realiteit of is dit jezelf voor de gek houden...

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de mens hééft God allang gecreëerd kijk bv. in de Bijbel
eerst werden allerlei krachten en verschijnselen in de natuur toegeschreven aan goden enz, later werd dit allemaal samengevoegd tot één god met een bewustzijn