Hoe ouder hoe wijzer, is als oud en nieuw
Het oude afgelegd en het nieuwe betreden. Zo is mijn leven.
Ik heb zoveel verkeerd gedaan, ik hoop dat mensen die dit hebben ervaren dat ze zullen vergeven en laat mij m`n gang maar gaan. Ook ik heb vergeven aan allen die het goed bedoeld hadden., ja dat hoort ook in jouw leven, en het hoorde bij mijn leven het is mijn weg. Ik relateerde alles aan hebben maar nu wil ik niets, leegte en stilte, verder dan alleen de liefde geven.
Ik was een kei om iedereen de schuld te geven, ik had een plaat voor m`n kop, maar uiteindelijk heeft de geest mijzelf gestopt. En door heel hard werken om anderen te bewijzen wat ik kon. Jaar in jaar uit. Ik ben nu Ongeneeslijk ziek. Ik heb veel gedroomd en bij het analyseren wist ik wat de waarheid was. Ik leer nog steeds. En weet je het is nooit te laat zelfs niet als je zo ziek bent dat je niet meer beter wordt en je bijna vergaat. De dood is dichtbij maar door het licht binnen in mijzelf weet ik dat straks de dood een nieuw begin zal zijn. Nu leer ik om zelfbewust te zijn en dat doe ik elke dag opnieuw. De waarheid onder ogen zien., dus kijken met het hart. Houd van je zelf en geef het geluk maar door aan al diegene die het nodig hebben. Ik weet nu pas wat er niet goed was. En ik kan het wel van de daken schreeuwen, mens durf te leven kijk bij jezelf naar binnen en voel en voel het nog een keer en kom dan er maar mee naar buiten. De ware liefde in jezelf, ik heb mijn pad genomen zoals die was. Geen wrok want het was zoals het was, en nu ben ik dankbaar voor alles wat ik had, en ik kan de liefde in mij en voor jou wel drinken om nog meer te schitteren om nog hoger uit het zelf te komen om te laten zien wie ik ben een gewone man een zieke man die nog een beetje leeft maar met geluk nog even verder kan, zijn in mijn en ik in mij met warme liefde,en die heb ik ook voor jou. Lieve mensen die ziek zijn mensen met verdriet luister naar je hart, daar ligt jouw kracht, en ik zal voor jullie bidden bij het licht van een kaars dat jij je liefde vind daar diep in je hart om verlichting te vinden voor het dragen in nu en voor straks, met het licht mee, voor hierna want ziek of niet ik hou net als jij van dit leven maar ook straks, voor hierna want er is geen einde, alleen eindeloze mooie liefde in het nieuwe begin. Ja een beetje wijzer geworden ben ik wel, lerend volg ik mijn pad elke dag opnieuw. Elke dag is mijn lievelingsdag. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hoe ouder, hoe ouder...

Wijzer wordt men niet van het getal dat je geboorte in het verleden ligt... Maar door geleefde en doorleefde momenten... Heb je die veel kunnen toelaten, dan wordt je wijs... Maar dat hangt totaal niet af van de fysieke leeftijd... En je, dat is leren van fouten, maar je kunt ook leren van fouten van anderen... Als jij ziet dat een ander in zijn vingers snijdt, en je ziet waarom dat gebeurt, den kun jij daar ook van leren...

Ik heb vroeger mijn eigen gevoel op de tweede plaats gezet, dat doe ik nooit meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+altijd inderdaad je eigen gevoel volgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed verwoord XiniX +
Ik hoop nooit meer op foute mannen te vallen. (Nu gelukkig getrouwd met de allerliefste).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud hoe wijzer weet ik niet. Wat het is is denk ik dat je leert met de tijd en dat je leert van je fouten.

Ik zal mijzelf nooit meer neerhalen, nooit meermijzelf op de 2e plek zetten.
Ik zal nooit meer foute vriendjes krijgen. Heb nu de allerbeste die je wensen kan :-D
Ik zal nooit meer mensen kwetsen
Ik zal nooit meer werk aannemen wat ik eigenlijk helemaal niet wil doen.
kan nog wel ff doorgaan heb zoveel fouten gemaakt in me leven :-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je goede intenties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik zou die zegswijze willen veranderen in: hoe ouder, hoe milder.....
Als je geen fouten wil maken in je leven, moet je je je opsluiten, want het is, denk ik, onvermijdelijk, zowel als menselijk, om fouten te blijven maken, als je als onderzoekend en open mens in het leven staat.

Wél kan je je natuurlijk voornemen, om te leren van gemaakte fouten, en die daarna te voorkomen.

En juist dóór dat leerproces word je volgens mij milder in je oordeel over de fouten die anderen maken. Waarschuwen helpt nou eenmaal niet : je moet zelf eerst je vingers branden vóór je weet, dat een vlam heet is.

Wijze mensen als Xinix kunnen zelfs leren van de fouten die anderen maken, als hij dat observeert. Maar ook dat leer je pas gaandeweg....

Ik heb moeten leren, dat het OK is om je grenzen aan te geven. Dat kon ik niet : ik dacht altijd, dat mensen waar ik om geef, minder van me zouden houden, als ik 'tegenviel', dus ik was altijd een enorme 'pleaser'. Nadeel is, dat je dan regelmatig een soort 'platgelopen deurmat-gevoel' krijgt, en dat iedereen om je heen ervan uitgaat, dat 'jij het tóch wel goed zult vinden'

Na veel eenzaamheid en een burn-out vraag ik nu ook mijn stukje zonneschijn, en ben goede maatjes met die vrouw in de spiegel, als ik sta te tandenpoetsen. En dat is goed zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je mooie en kwetsbare verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eerlijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+het allerbelangrijkste is inderdaad van jezelf houden dan straal je vanzelf rust en liefde uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord, dank! PS: Daarom ben ik zo dol op deze site, omdat er ook zulke wijze mensen op zitten.
In mijn jeugd is mij verteld hoe de wereld "in elkaar steekt", hoe hard zij is en pijnvol. Hoe onrechtvaardig en vooral hoe ik hier op dien te reageren en handelen.

Dit 'goedbedoelde' advies heeft mij, achteraf bezien uiteraard, alleen nog maar moeilijker gemaakt.
Wanneer mij geleerd was zelf een keuze te maken of de dingen die je 'overkomen' zelf te ervaren, was ik beter af geweest. Ok, mijn omgeving dacht ook vanuit hun eigen perspectief goed te handelen. Daar heb ik nu vrede mee.

Ik heb er ook van geleerd en heeft me veel gebracht. Levenservaring.

Nu leef ik vanuit mijn eigen norm, mijn waarheid, en laat deze niet meer door anderen 'aanpraten'.
Zelfrealisatie is het adies.

Toegevoegd na 5 minuten:
...adies m/z advies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+dankje voor dit antwoord Berth
Ik wil het geen fouten noemen.
Het zijn leer- momenten.
In deze leer momenten heb ik geleerd om te 'luisteren' naar mezelf en me geen dingen aan laat praten die ik niet wil.
Wat ik bedoel te zeggen is; dat ik zelf beslis of ik bv iets wil doen of kopen of ergens heen wil gaan.
En niet dat een ander dat wel goed vindt voor mij, om dat te doen of niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+loes
Met fouten maken leer je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nooit meer mijn tong tegen een bevroren brug houden..
Ik rem nooit meer af met mijn knieschijf..
Ik zou nooit meer stiekum de brommer van mijn zus in de prak rijden..
Ik zou nooit meer een sigaret van schrik brandend in mijn jaszak doen...
Ik zou nooit meer zomaar weglopen van huis...
Ik zou nooit meer mijn haar helemaal zelf afknippen..
Ik zou ook nooit meer de leraar wiskunde opsluiten en daar 2 uur laten zitten..
Ik zou ook nooit meer doktertje spelen met mijn buurjongetje..
En zo kan ik nog wel uren doorgaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was wel erg stout hihi,+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) dit valt nog mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vond dat buurjongentje het niet leuk dan? Of gebruikte hij de verkeerde stethoscoop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg eerlijk +1
door een stom meningsverschil heb ik eens twee jaar geen contact met mijn oudere zus gehad..dat zou ik dus nooit meer doen.