Gebeurd het vaker dat mensen die op sterven liggen, wachten tot ze iedereen gezien hebben, en dan heen gaan?

Ik ken verschillende gevallen dat een persoon overleed nadat hij zijn dichtstbijstaande vrienden en familie had gezien. Deze personen was het al een hele poos van duidelijk dat ze zouden sterven. Zou het werkelijk zo zijn dat ze zich dan maar een soort van over geven? Zo van: "en nu is het goed.."

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Snuffel
12 jaar geleden
Ik heb dat precies zo meegemaakt met mijn vader afgelopen dinsdag. Net of hij wachtte tot ik, zijn dochter, en zijn vrouw samen bij hem waren. Toen dat zo was, ging hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik zelf meegemaakt met mijn opa. Hij wachtte net zo lang totdat mijn oom stel op sprong terugkeerde van zijn vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snuffel.... gecondoleerd.

Antwoorden (5)

Ja dat gebeurt, maar andersom gebeurt ook, dat iemand sterft voordat iedereen geweest is.
Alleen als iemand blijft leven totdat die ene zoon of zus er is,.dan heeft de familie het er vaker over, daarom lijkt het alsof dat vaker gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat gebeurt veel vaker. Mensen kunnen soms op wilskracht nog op iemand wachten. Ik heb dit zelf meegemaakt van nabij.
Trouwens, het gebeurt ook vaak dat mensen sterven terwijl er bij hun gewaakt wordt, net op het moment dat er even niemand in de kamer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oom werd heel oud, naar eigen zeggen omdat hij voor zijn zieke vrouw en zieke zoon moest zorgen. Toen beide overleden waren zei hij, dat het tijd was voor hem om te vertrekken.
2 dagen later viel hij zonder reden in een diep coma en overleed wat later.

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik bedoel, dat met wilskracht, een mens zijn leven kan rekken of inkorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ik denk ook dat het wilskracht is. soms kan men ook zo enorm knokken en sterk zijn dat artsen ervan staan te kijken.
ook dit hebben mensen in de hand, net als het idee 'ik heb mijn ding gedaan, het is goed zo en ik mag nu ook gaan.' bijzonder voorbeeld!
dat is idd mogelijk, maar het is niet eindeloos uit te stellen uiteraard.

het komt vaker voor dat mensen wachten dat de hele familie is opgetrommeld, maar het komt ook voor dat de hele fam er is en net als ze gaan eten de persoon in kwestie overlijdt.

ik denk dat als iemand zo zwak is deze zelf in de hand heeft om het op een bep moment op te geven, er aan toe te kunnen/willen geven áls het bijna 'zover' is.

zo ook bij bv mensen die na een ongeval aanspreekbaar moeten blijven om niet weg te zakken. de persoon kan scherp blijven omdat ze weten dat de dood dichtbij is, en hieraan toe kunnen geven door te ontspannen en om in 'slaap' te zakken door zich niet meer te verzetten.
alleen spreken we niet van een slaap bij een terminale patient, maar spreek je van sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt wel vaker voor ik heb het heel van dichtbij mee gemaakt .

Ik denk dat er een mensen zijn wanneer ze bij ernstige ziekte weten dat ze niet meer beter gaan worden.
toch nog bepaalde doelen kunnen hebben .

Hebben ze die gehaald dan geven ze zich helemaal over .

Ik heb meegemaakt dat iemand na een griep periode niet helemaal weer de oude werd , als voor het ziek zijn .
zn ogen stonden en bleven mat of dof .
Alsof zn levenlust/vreugde weg was .

en idd tot grote schrik en verdriet van zn geliefden en dierbaren is hij plotseling gestorven tijdens een karweitje doen .
Nu denken of vragen de achtergeblevene oa ik zich af zou hij het zelf hebben(onbewust )geweten dat ....

er zijn wat signalen geweest die opvielen ...achteraf .

Of is dat een invulling /gedachte vd de directe betrokkene?