Is licht wel zichtbaar?

En voor de snelle ja-drukkers: Waarom is het dan donker des nachts, de zon schijnt dan toch ook...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag naar de bekende weg, alleen om de ounten?
Ga naar de gevangenis maar niet langs af. U ontvangt geen punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand op Goeie Vraag! klikt, krijgt ie geen punten. Dus dan moet je daar gewoon niet op klikken, Bitch7.
paulus811
14 jaar geleden
Ik vind de vraag juist goed, door de simpele toelichting ben je snel geneigd 'ja' te toeteren. Maar zo simpel als de vraag lijkt, is deze dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook een goeie vraag, als ik nix zie, dan wil ik óók weten waarom dat is...
+1

Het beste antwoord

Ik ga uit van zichtbaar licht, niet van infrarood licht, ultraviolet licht, of nog andere lichtsoorten. Ik ga er ook van uit dat dat zichtbare licht de juiste intensiteit (zeg maar felheid) heeft om in principe goed zichtbaar te zijn voor een gezond menselijk oog.

Zo, nu zijn de zaken al simpeler.

Zulk licht kunnen we ALLEEN zien als het DIRECT op ons netvlies valt.

Licht dat van links naar rechts door de kamer gaat, al gaat het op 2 cm voor onze ogen langs, kunnen we NIET zien: het valt namelijk niet op ons netvlies.

Als jij en Dounja (of was het die ander die met D begon en met A eindigde? ;-)   naast elkaar op de bank zitten, en op het tafeltje dat voor die bank staat staat een bos bloemen, dan zie jij die bloemen omdat er lichtstralen direct van de bloemen naar jouw netvlies gaan.

Er gaan ook lichtstralen direct van de bloemen naar Dounja's netvlies. Daardoor ziet zij die bloemen ook.

Jij ziet echter NIET de lichtstralen die van de bloemen naar Dounja's netvlies gaan. Dounja kan de lichtstralen die zorgen dat JIJ de bloemen ziet, niet zien.

In spannende films wordt een doorgang wel eens beveiligd met laserstralen. Die zie je dan als dunne rode of groene lichtstralen. DAT KAN NIET! Die lichtstralen, al zijn ze mooi rood of groen, kun je NIET zien, want ze vallen niet direct op jouw netvlies.

Hooguit kun je een laserstraal zien als de ruimte stoffig is. Het licht gaat dan onzichtbaar door de lucht naar een stofdeeltje. Daar wordt een deel van het licht afgebogen in de richting van jouw oog. DAT deel van het licht zie je, en daardoor zie jij het stofdeeltje. Als er genoeg stofdeeltjes zijn, kun je zien waar de laserstraal loopt.

Terug naar je vraag. 's Nachts schijnt de zon, maar dat licht valt NIET direct op jouw netvlies.

Als de maan schijnt, kun je de maan zien. Het zonlicht gaat van de zon naar de maan - maar dat zie jij dus niet. Daarna gaat het licht van de maan naar Venus, naar Mars, naar jouw buurman, naar jouw schoenpunt, en naar jouw netvlies. ALLEEN dat laatste licht kun jij zien.

Het licht dat van de maan naar jouw schoenpunt gaat, kun je niet zien. Slechts het gedeelte dat door jouw schoenpunt DIRECT naar jouw netvlies wordt weerkaatst, kun je zien.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef niet meer te antwoorden (helaas). Het is compleet.
Die films waar ze inbreken en die laserstralen kunnen zien, klopt niet, dat kan niet. Dat is alleen maar voor de film. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord...

Andere antwoorden (14)

Zegt toch snel ja!
Het is altijd licht.. anders kun je ook niks zien. Alleen is de hoeveelheid licht minder door de rotatie van de aarde om de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, iets met de schaduw van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja iets ja..
licht maakt alles zichtbaar. 's nachts zie je ook wel wat, maar niet zoveel omdat er minder licht is.
Er is minder licht omdat de zon de andere kant van de aarde aan het belichten is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als 't in je oog valt. Als 't donker is 's nachts, valt 't niet in je oog maar schiet 't er op grote afstand bij langs (de zonnestralen dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de nacht is de oppervlakte in de schaduw van de aarde.

We krijgen nog een beetje licht van weerkaatsing van de maan (afhankelijk van zijn stand) en (in significante minder mate) van de overige sterren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens niet alle licht (electromagnetisch straling) is zichtbaar. Alleen licht met een golflengte van (ongeveer) 450 nm tot 700 nm is voor mensen zichtbaar. De zon zendt een veel bredere spectrum uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onzichtbare deel van het licht is onzichtbaar.
Het zichtbare deel is zichtbaar als het rechtstreeks of via via op jouw netvlies komt.
Gegeven de definitie van 'licht' en 'zichtbaar' is het antwoord dus JA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk je dat licht een zichtbaar en een onzichtbaar deel heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jouw receptoren in jouw ogen maar op een bepaald frekwentiegebied kunnen meetrillen.
Dat wisselt per levensvoorm. Sommige beesten zien alleen in het gehelen infrarood gebied en dat is voor mensen grotendeels onzichtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denkt hij niet , mmm, dat is wetenschappelijk aangetoond.
licht is zichtbaar... wij zijn licht... lichtgevende wezens...alleen onwetenden zien geen licht...
Een verlicht mens heeft zelfs geen ogen nodig om te zien... want alles is één
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje voor de lach :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk ik nu aan Xinix, hahaha...
Rieneke1
14 jaar geleden
koekje van eigen deeg ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm Was ook het eerste dat in mij opkwam toen ik dit antwoord las. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix heeft dubbel account? :-o hahahaha :-p echt typische Xinix antwoorden (A)
Ik denk dat licht op zichzelf niet zichtbaar is, maar alleen de weerkaatsing ervan op oppervlakten. Je ziet de objecten die het licht weerkaatsen, maar het licht zelf zie je niet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch wel dat je 't zou zien als iemand rechtstreeks fotonen in je ogen kon schieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus Je ziet de sterren toch, of een laserpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bitch
dat weerkaatst dan tog ook tegen de lucht en surroundings
Hoe definieer je zichtbaar?

Een object is zichtbaar als er fotonen op kunnen botsen, die vervolgens in je oog komen. Dat kan met een lichtstraal niet. Een door het vacuum passerende lichtstaal zie je dan ook niet. Dat is dus wat er 's nachts gebeurt. Dus nee, dan is licht niet zichtbaar.

Maar als je zichtbaar definieert als psychologisch fenomeen, dan wel. Maar dan moet de straal (of z'n verstrooiing) wel in je ogen schijnen. Fotonen zijn de enige objecten die je kunt zien zonder hulp van "licht van buitenaf".

Dus ja en nee (of eigenlijk: nee en ja).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten heerst er buiten onze dampkring een vacuum. Volgens jouw theorie zouden dan wij ook geen zonlicht hebben, want dat kan het vacuum niet passeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht kan wel door een vacuum passeren, maar je ziet het niet, tenzij het recht in je ogen schijnt. Je kunt niet op een afstandje naar een passerende lichtstraal kijken, als was het een passerende trein. Op de maan is het na zonsondergang meteen stikkedonker, anders dan op aarde, waar de atmosfeer voor verstrooiing zorgt zodat het nog een uurtje schemert.
Het antwoord boven mij (toen ik op antwoorden drukte) van Mjn klopt aardig: "Ja & neen".

Licht is een elektromagnetisch golfverschijnsel wat zich in de ruimte in alle richtingen voortplant. Een opgewekt elektrisch veld veroorzaakt een magnetisch veld dat op zijn beurt weer een elektrisch veld opwekt. We krijgen zo een ketting van elektronische en magnetische velden.
Onze ogen zijn gevoelig voor het kleine deel elektromagnetische straling dat licht heet. Licht bestaat uit vele kleuren waarvan je van het spectrum altijd de volgende noemt: Rood-Oranje-Geel-Groen-Blauw-Indigo-Violet. (©HLO 8/2008)

Het zichtbaren spectrum kun je zichtbaar maken door wit-licht door een prisma te laat vallen. Onzichtbaar zijn voor ons met het blote oog Infrarode straling en ultraviolette straling.
Licht is dus onzichtbaar totdat wij het zichtbaar maken.

Waarom het des nachts donker is: omdat de zon dan de andere kant van de aarde belicht. De zon schrijnt dan idd ook gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zichtbaar: het eindresultaat van de beeld verwerking- hoe jouw hersenen die informatie verwerken bepaald wat jij ziet.

als je iets gedronken of gegeten hebt
en het beïnvloed je waarneming
is de werkelijkheid niet veranderd
maar jouw interpretatie wel.

tussen je ogen en het geïnterpreteerde beeld
zit een heel proces van eiwitten, waterstof ionen
elektrische pulsen, zenuw-banen, chemische
stoffen en cellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht wat niet direct of via weerkaatsing in ons oog valt zien wij niet; inderdaad van al het zonlicht dat de ruimte in straalt zien we 's machts niets tenzij het door de maan of een satelliet oid wordt weerkaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht is altijd zichtbaar.doordat de aarde om de zon draait komt hier bijvoorbeeld in Nederland de nacht maar op een ander gedeelte komt er licht,.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goeie vraag. Licht bestaat uit meerdere componenten. Een bron , een straal die ook weer uit componenten bestaat. Een deeltje daar weer van is wat we noemen zichtbaar licht. De bron is zichtbaar ( in die frequenties ) als je er naar kijkt, Maar als je er van wegkijkt zie je niets meer van dat licht TOT dat het ergens tegenaan botst en weerkaatst, jouw ogen in. Eigenlijk kun je zeggen dat licht zichtbaar MAAKT, maar zelf onzichtbaar is.