Ben je een zoeker of een vinder?

Voor diegenen die geloven dat een ziel van te voren een keuze maakt over het leven dat je gaat leiden:

Ik las laatst een boek waarin staat dat er twee categorieën zielen zijn: 'Zoekers' en 'Vinders'.

Citaat: "Voordat je ziel incarneerde, heeft zij gekozen voor een leven als Zoeker of als Vinder. Deze beslissing bepaalt niet alleen je doelstellingen, maar ook je spirituele groei op aarde. Zoekers willen groeien, Vinders willen met hun talenten aan de slag. Zoekers willen een beter mens worden. "

Wat ben jij? Een zoeker of een vinder? En wat vind je van die keuze? Welke weg is makkelijker of moeilijker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Iris, interessante vraag, welk boek had je gelezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat boek werd het zo beschreven: een vinder heeft als het ware een georganiseerde reis geboekt. Hij gaat in dit leven zijn kwaliteiten verder ontwikkelen.
Een zoeker heeft een ongeorganiseerde reis geboekt, hij moet alles zelf uitvinden en is gericht op groei. Citaat: "Zoekers willen groeien, Vinders willen met hun talenten aan de slag. Zoekers willen een beter mens worden, Vinders willen een beter leven leiden. Zoekers blijken onder andere rusteloos, zelfredzaam, mededeelzaam en filosofisch te zijn, terwijl Vinders onder andere behoedzaam, materialistisch, eigengereid en praktisch zijn. 80% van de zielen is vinder, 20% is zoeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Pieker, Het boek dat ik gelezen heb heet 'De DNA-code van de ziel' van William Gijsen. Maar binnenkort komt er een boek van hem uit dat hier helemaal over gaat: 'Zoekers en vinders'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoekt, en gij zult vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iris09, ik geloof dat ik het niet helemaal eens ben met het boek. Ik heb een antwoord gegeven op mijn gevoel af, zonder precies het onderscheidt zoals jij die aangeeft te hebben doorgenomen. Dus ik beschouw mezelf als een vinder, en ben toch spiritueel, filosofisch en niet materialistisch (in ieder geval, dat is mijn streven).
Ik wil niet zoeken naar het spirituele, want dan heb ik nog niets. Ik wil het vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Gdanonym, ik weet ook niet of ik het er 100& mee eens ben, maar er zit zeker wat in. Het is in ieder geval een onderwerp dat mij, als zoeker, fascineert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel een leuke invalshoek. Waardig om gelezen te worden.

Het beste antwoord

Ik ben absoluut een zoeker, maar volgens mij twijfel ik er regelmatig over of ik niet beter voor vinder had kunnen kiezen.

Ik ben voortdurend bezig met te kijken waar ik 'toen' was en 'nu' ben, en wat ik nog wil bereiken. Ik probeer het beste uit het leven te halen, mijn kansen te grijpen en nieuwe wegen in te slaan. Ik probeer aan mijn fouten te werken, inderdaad een beter mens te worden en streef mijn geluk achterna.

Echter... Ik heb talenten waar ik dolgraag mee aan de slag wil, en dat regelmatig ook probeer. Maar door het eeuwig perfectionistische gedrag om mezelf steeds maar te willen verbeteren, stop ik er steeds mee om weer overnieuw te beginnen. Zo bereik ik met mijn talenten nooit wat, en ik wens vaak dat dat anders geweest was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben de laatste vraag vergeten te beantwoorden.

Je kan het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt.
Zoals eerder gezegd is; vooral als je de verkeerde keuze hebt gemaakt zal het zeker moeilijk voor je zijn.
Zolang je achter je eigen keuze blijft staan en daarnaar leeft, en je ook werkelijk de juiste keuze gemaakt hebt, zal het je het makkelijkst afgaan.

Maar ik denk niet dat het ene over het algemeen moeilijker of makkelijker zal zijn dan het ander. Dit verschilt voor de persoon die de rol op zich neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Volgens jou beschrijving ben ik dan een zoeker.
Ik ben heel veel bezig met een zo goed mogelijk mens worden.
Natuurlijk heb ik wel eigenschappen van een vinder. Ik wil heel graag met mijn talenten aan de slag. Het duurt alleen ff voordat ik eraan begin.

Ik denk dat geen van beide wegen makkelijker of moeilijker zijn. Het word pas echt moeilijk als je een weg probeert te volgen die niet bij je past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zoek niets en vind steeds...
Toen ik zocht, vond ik niets...

Ik liet het zoeken achterwege en het vinden is mijn deel...

Ik geloof niet in een ziel...

Spirituele groei bestaat niet, of ZOEK je daar iets achter of VIND je van niet?

Hoe kan een zoeker nu een menig hebben over een vinder? Hoe kan een vinder nu een menig hebben over een zoeker?

Wat ik ben? Ik ben, dat weet ik, maar ik zoek het niet uit te vinden...

Ik weet niet wat ik ben, ik weet wel dat ik ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil mijn talenten inzetten om te groeien. Volgens jouw beschrijving ben ik dan een vindende zoeker.

Klinkt wel goed, eigenlijk. :-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik was een zoeker.
Nu ben ik een vinder.

Ik ben erachter gekomen dat als je zoekt, je nog niets hebt. Dus je kunt heel lang zoeken, zonder enig vorm van resultaat.

Terwijl vinden je direct een resultaat geeft.

Heleboel mensen zeggen: Ik zoek mijn sleutels.
Terwijl deze uitspraak beter tot ze recht komt: Ik wil mijn sleutels vinden.

Voor mij is de weg van vinder veel eenvoudiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen van beide, of juist beide in één.
Ik wil groeien en een beter mens worden, maar ook met mijn talenten aan de slag. Ik denk zelfs dat ik door mijn talenten kan groeien en een beter mens worden.
Ik geloof best dat je als ziel vooraf een keuze maakt, maar ik denk niet dat de keuze zo beperkt is als jij hier weergeeft. Ik denk dat je kiest voor bepaalde mogelijkheden, bepaalde mensen in je omgeving en een bepaald leefgebied. Ik snap dat mensen met dat laatste moeite hebben, want waarom zou je ervoor kiezen om in Afrika geboren te worden eventueel zelfs als aids-baby. Maar je kunt soms door maar kort aanwezig te zijn iets toevoegen aan het leven van vele anderen. Dat kan ook een keuze zijn. En dan ben je dus helemaal niet met de ontwikkeling van je eigen ziel bezig, maar met die van anderen. Maar goed, dat zou een heel andere discussie worden.

Ik geeft dus een kort antwoord: ik ben beide (of geen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we allemaal zowel zoekers al vinders zijn, en dat derhalve de beweringen in het boek voor iedereen toepasbaar zijn, eventueel met behulp van een beetje fantasie of suggestie. Eigenlijk net als met sterrenbeelden.
Omdat dergelijke (Barnum)beweringen voor mij nogal dubieuze waarde hebben, kan ik onmogelijk een serieus antwoord geven op de vraag wat ik zelf ben. Wat ik het liefst wil horen of het beste in mijn straatje past denk ik. Maar het klinkt allebei wel sympathiek. Misschien ben ik wel een zoekende vinder of een vindende zoeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de ervaring dat je jarenlang kan zoeken en dikwijls kan denken dat je het gevonden hebt, terwijl het dat eigenlijk toch niet was.Maar als je stopt met zoeken, valt er opeens zoveel op zijn plaats dat je je afvraagt waarom je dat inzicht jaren geleden al niet had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een vinder, ik herken mijzelf meer in jouw beschrijving daarvan. Ik ben inderdaad behoedzaam, zeker niet rusteloos. Mijn materialisme uit zich niet in dure kleding of auto, maar ik vind de spullen/meubels in mijn huis erg belangrijk, ik heb heel graag mooie dingen om mij heen waar ik me erg aan hecht, één kastje heb ik al vanaf mijn kindertijd!
Eigengereid ben ik ook, ik weet wat ik wil en wat ik mijn kop heb heb ik niet ergens anders en ik doe de dingen op mijn eigen manier.
Praktisch ben ik zeker, ik denk dat dat één van de meest kenmerkende eigenschappen van mij is.

Ik weet natuurlijk niet of het waar is wat in dat boek staat, maar voor mij is het gewoon makkelijker om een vinder te zijn, ik weet wat mijn talenten zijn en vind het fijn daarmee aan de slag te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, eesrt wil ik iets zeggen over de zuiel die van tevoren keuze maakt over het leven. wij zeggen het makkelijk zonder veel te denken, dat wat er na de dood komt moet nog gebeuren (toekomst) en dat wat er voor de geboorte plaats vond is al gebeurt (verleden) maar in feite is het niet helemaal zo. er moet niet vergeten worden dat wij hier spreken vanuit onze menselijke prisma waarbij wij te maken hebben met lineaire verloop van de tijd. terwijl voor de ziel die is niet beperkt door fyzieke materiele vormen, tijd kan totaal ander lopen. voor de ziel of bewustzijn, die bestaat gisteren en morgen en die is hier en daar, er is niet anders dan nu. nu is nu, wat er voor geboorte was is ook nu, en wat er na de dood komt is nergens anders dan nu

nu terug komend op je vraag, er is geen zoeker zonder vinder en er is geen vinder zonder zoeker. deze twee categorieën van mensen beide doen hetzelfde alleen de ene komt eerder aan de buurt dan de andere

maar in feite, ieder die het gevonden heeft weet dat het kan niet gezocht worden

men zoekt veel dingen en men vindt veel dingen, maar wat kan de ziel zoeken? wat kan de ziel vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zelf denk dat ik geen van beide ben. ten minste ik herken me niet de beschrijving. maar ik heb ook een andere voorbeeld, misschien dat is wat duideliker. in soefisme er zijn drie wegen naar god bekend: 1. The first is the way of ignorance, through which each must travel. It is like a person walking for miles in the sun while carrying a heavy load on your shoulder, who, when fatigued, throws away the load and falls asleep under the shade of a tree. Such is the condition of the average person, who spends ones life blindly under the influence of ones senses and gathers the load of their evil actions; the agonies of their earthly longings creating a hell through which one must pass to reach the destination of ones journey. With regard to this person the Qur'an says, 'One who is blind in life, shall also be blind in the hereafter.' 2. The next way is that of devotion, which is for true lovers. Rumi says, 'one may be the lover of people or the lover of God; after perfection one is taken before the Majesty of love.' Devotion is the heavenly wine, which intoxicates the devotee until the heart becomes purified from all infirmities and there remains the happy vision of the Beloved, which lasts to the end of the journey. 'Death is a bridge, which unites friend to friend' (Sayings of Mohammed). 3. The third is the way of wisdom, accomplished only by the few. The disciple disregards life's momentary comforts, unties oneself from all earthly bondages and turns their eyes toward God, inspired with divine wisdom. One gains command over ones body, thoughts and feelings, and is thereby enabled to create ones own heaven within oneself, that one may rejoice until they merged into the eternal goal. 'We have stripped the veil from thine eyes, and thy sight today is keen', says the Qur'an.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoekers en vinder horen bij de eerste pas All must journey along one of these three paths, but in the end they arrive at one and the same goal. As it is said in the Qur'an, 'It is God who multiplied you on the earth, and to God you shall be gathered.' Grades==Perfection is reached by the regular practice of concentration, passing through three grades of development: *Faná -fi-Shaikh, annihilation in the astral plane
**Faná-fi-Rasul, annihilation in the spiritual plane
and
***Faná-fi-Allah, annihilation in the abstract After passing through these three grades, the highest state is attained of Baqaa-bi-Allah, annihilation in the eternal consciousness. http://en.wikipedia.org/wiki/Fanaa_%28Sufism%29
Als je het beide bent?? ik ben een zoeker wil altijd groeien,maar ik wil ook altijd met mijn talenten aan de slag.Als ik dat niet zou doen groei ik niet.Dus kan ik daar nooit een keuze in maken,terwijl ik juist zo goed keuzes kan maken.Maar daarin niet.Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een zoeker & vinder..
Want als je niet zoekt, zul je waarschijnlijk ook niet vinden.!!
Iets die je wilt hebben komt niet zomaar voor je.!
Dat is 1 op de 10.000.