Voor -en nadelen van heldervoelendheid?

Wat houdt het in; heldervoelend zijn?Welke voor -en nadelen heeft dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn de meest kreeften horoscoop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kezman: kan aan mij liggen, maar je reactie ontgaat mij totaal; kan/wil je dat uitleggen?

Het beste antwoord

Er zijn veel meer nadelen dan voordelen als je heldervoelend bent .
Voordelen zijn dat je vaak al aanvoelt dat personen te vetrouwen zijn ja of nee .
Je inschattingsvermogen is veel groter .
Jou mensenkennis wordt veel groter .
En de nadelen zijn .
Je gaat naar een feestje maar dan ga je zo weer weg als er een negatieve stemming is je wordt dan heel zenuwachtig en je maag begint te draaien en je voelt je dan heel ongemakkelijk en je denkt maar aan een ding ik wil naar huis .
Je gaat bepaalde personen ontwijken waar je altijd een slecht gevoel bij krijgt .
Je wilt mensen helpen maar dan geloven zij jou niet .
Maar je leert ermee te leven en die negatieve invloeden die je voelt probeer je dan te ontwijken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder en duidelijk en helemaal waar, het is vaak een straf om deze gave te hebben.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ed .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teun, op welke manier zou jij ze willen helpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de eerst zin ben ik het niet eens, maar spreek enkel uit mijn ervaring. stukje acceptatie een aanvaarding kunnen enorm helpen. er zijn ook feestjes waar je meer dan een ander van kan genieten, en zo zijn er duizende kleine dingen waar anderen aan voorbij gaan maar waar je jezelf (pos) in kan 'verliezen' personen ontwijken is niet erg, deze personen kloppen gewoon niet en niet voor niets (boeiend om eens nader te bedenken waarom, het schept inzicht) daar waar een ander naief is, daar ben jij al wakker dus het is (ook?) een voordeel. in eerste instantie kan je idd vreed overdonderd worden door een sfeer, maar je kan ook leven hoe je het loslaat als je niet blijft hangen in het gevoel. met oefenen kan je je ook op andere dingen focussen. je kan ook even naar buiten gaan om het even te bolwerken en meer voorbereid naar binnen gaan.
100% regie over wat je oppakt zal je nooit krijgen, maar dat is ook okay. het is wel degelijk te sturen als je maar niet tegen onmogelijkheden aan blijft trappen. nogmaals; dat is mijn persoonlijke ervaring dus wil je zeker niet tegenspreken. ik vind het jammer dat je het zo ziet, want er zijn zoveel voordelen uit te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met je eens Teun, dat het zeker niet makkelijk is. Maar ook zoooooo mooi!!! ;-) Deze zin van jou: "Je wilt mensen helpen maar dan geloven zij jou niet" intrigeert me: net als Lifehacker ben ik belangstellend naar wat je zou willen doen, maar ook HOE je dat dan doet.
Mijn eigen ervaring is, dat heldervoelendheid ook lessen in zich heeft voor jouzelf. Je kunt ontwijken en vermijden zoals je schrijft (dat doe ik ook geregeld), maar je kunt er ook iets mee doen, iets van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi lifehacker en wendy ik help mensen door met ze te praten en dan het probleem aansnijden wat de oorzaak is van hun probleem .
En dan laat ik het aan hun of zij het probleem willen aanpakken of niet .
Maar vele mensen willen niet geholpen wordenen en denken dan dat jij de oorzaak bent en dan gaan zij zich op jou afreageren .
Ja zeker wendy het is ook zo mooi maar als je sàvonds in de stoel zit en te trillen als een rietje en nergens geen zin in hebt en je loopt te ijsberen door het huis dan weet je dat je even jezelf in bescherming moet nemen .
En eucalypje ik ga wel naar vejaardagen van familie maar na 2 uurtjes klap ik helemaal dicht en krijg het gevoel van overgeven en dan moet ik weg .
Daarom ben ik er als eerste en als het voor mij te druk wordt dan ben ik weer weg .
En de familie zijn al blij genoeg dat ik er ben geweest .
En zij accepteren dat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken veel hoor! Overigens kunnen daar ook andere zaken oorzaak van zijn (van je reactie op feestjes, trillen en nergens zin in hebben), maar dit even terzijde.
Niet iedereen wil geholpen worden, zeker niet, als ze er niet om vragen. Het is een lastig punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi werk van je teun, we hebben veel gemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi,ik ga ook niet naar alle feestjes .knettergek werd ik er eerder van , maar heb het wel redelijk in de hand. alsnog ervaar ik het is intensief, overweldigend. bewust filteren (voor zover mogelijk) vreet ook energie en concentratie. ook al is het redelijk vol te houden, ik kan standaard 2 dagen van de kalender schrappen om weer bij de komen. mensen die me beter kennen accepteren dat ook gelukkig, voor de anderen voel ik me gewoon niet lekker in mijn vel. de onrust voel ik altijd wel door alles wat op me afgevuurd lijkt te worden kan me wel voorstellen dat mensen niet geholpen willen worden. ze weten dingen soms zo goed te verbergen dat ze hebben leren met het probleem (beter gezegd eromheen hebben leren leven) niemand valt het op, niemand ziet of merkt het, en dat komt er een of ander vreemde vogel (of zon, spinnenweb of heks) die 'uit het niets' er direct dwars doorheen prikt en meteen even de gevoelige snaar weet te raken (als je uitspreekt wat je waarneemt)
dat kan nogal als shocking en zeer confronterend ervaren worden.
Kristal
12 jaar geleden
Teun, je behulpzaamheid siert je. Toch is het belangrijk, mijns inziens, alleen mensen te helpen die jou daarom vragen (tenzij iemand echt in gevaar verkeerd natuurlijk). Op die manier geef je de mensen die geen hulp vragen ook het respect voor hun besluit geen hulp te willen ook al lijkt het jou wel nodig dat zij dat krijgen. Gun mensen hun eigen processen. Wanneer zij willen komen ze vanzelf bij je om hulp vragen. Dat is ook minder vermoeiend voor jou, want als zij het jou vragen staan zij er voor open. En hoef je niet tegen een muur van onwil aan te boksen als mensen je hulp niet willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedank ed een steuntje in de rug van iemand anders is altijd mooi en het geeft jou de extra kracht om door te gaan maar ik ben nog maar een klein stipje vergeleken met jou .
En wendy en kristal de mensen die grote problemen hebben of heel negatief zijn die kruizen mijn pad maar ik zoek zij niet op .
Maar als mensen echt helmaal verkeerd bezig zijn dan ga ik er wel heen en zoek ze op .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teun, hoe zo klein stipje, als je al veel meer kan en begrijpt dan de meeste anderen?
De mensen die op ons pad komen en waarbij wat/ iets/ veel mag gebeuren, worden immers ook niet door ons zelf bepaald/ gestuurd.
Zou wel graag van je vernemen hoe je dan werkt?
P.B.tje misschien, voor je weet wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.. voor je weet wel..? #shock#
in het bijzonder naar 'velen weten wie je bedoeld' is het voor 'die ander' EN naar jezelf niet echt intergere opmerking. ik schrik hier echt van Ed. ook al snap ik dat je niet zit te wachten meningen die je kan opvatten als 'ruis', ontkenning of onbegrip.
het is logisch dat je wil praten met, en wil leren van een ander dmv van waardevolle gesprekken met mensen waarbij de meeste aansluiting vindt.
dat is je goedrecht en dat hoef je niet te verantwoorden naar wie dan ook. (begrijp me niet verkeerd) maar zo expliciet terwijl ieder hier vrij is een persoonlijk standpunt kenbaar te maken en te onderbouwen? ....tja....en hier is HSP weer een nadeel.
die eeuwige empathie (en compassie) naar 'beide partijen': ik vind het heel pijnlijk als een ander word buitengesloten of afgekeurd als persoon, puur om een persoonlijk inzicht/mening/kennis dat niet overeenkomt met een ander, maar hoop dat je me je reactie geen loyaliteitsconflict uitlokt Ed (hetgeen je juist wil ontwijken) en je geen afbreuk doet w.b. de normen en waarden die je hanteert. hoe dan ook, ik hoop dat veel aansluiting kan vinden en waardevolle ervaringen kan delen waarvan jullie kunnen leren van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc: .. voor je weet wel.. "weet wel" kan ook zijn "privacy".
Dus: voor je privacy. Is alleen geen echt nuttige toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc, de opmerking was juist bedoeld om geen onnodige discussies uit te lokken en het was al helemaal niet naar bepaalde personen bedoeld.
Ik heb al eens de zelfde reacties gehad, toen ik gewoon vroeg een p.b. tje te sturen. Het is dus een breed bedoelde opmerking.
Het moet toch niet nodig zijn, in een p.b.tje een p.b.tje te moeten vragen?
Zie het als een stukje openheid, dat willen we toch graag.
Ik zag elders ook iemand aanbieden een p.b.tje te sturen, we hoeven hier ook niet alles te delen.
Zo wil ik ook wel eens even "uit de wind staan". ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Teun, nogmaals, met alle respect voor je behulpzaamheid.
En toch vraag ik me af waarom je het volgende zegt:
***Maar als mensen echt helmaal verkeerd bezig zijn dan ga ik er wel heen en zoek ze op .*** Wanneer zijn mensen echt helemaal verkeerd bezig? Of zijn ze levenservaringen aan het opdoen, een proces aan het doorlopen waarvan ze kunnen leren. Hoe bepaal jij dat iemand fout bezig is Teun? Dit is geen kritiek hoor, en ik verwacht ook niet dat je mij antwoord geeft, want ik laat jou natuurlijk ook met alle respect jouw leerproces doorlopen. Ik geef alleen even aan dat het ook anders kan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi kristal ik grijp pas in als het echt niet anders kan .
En het zwaarste telt voor mij huiselijk geweld of verwaarlozing en als er ook kinderen er bij worden betrokken .
En als ziet dat iemand aan het afglijden is in de maatschappij dan kom je er snel genoeg achter of hij nog wel geholpen wil worden en of je nog wel kunt helpen .
Kristal
12 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg Teun. Ik kan echt waarderen wat je voor anderen doet. Zorg je ook goed voor jezelf?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi kristal ik zou willen zeggen : laten wij allemaal goed voor ons zelf zorgen ! groetjes .
Kristal
12 jaar geleden
Dat zou mooi zijn Teun, dan hebben we ook genoeg energie om anderen ter zijde te staan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist kristal ,dat is vaak het zwakke punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord want helder en duidelijk en in eigen woorden. Maar uiteraard ook nu weer; allemaal bedankt voor jullie antwoorden!

Andere antwoorden (4)

Heldervoelendheid betekent dat je uitermate gevoelig bent voor indrukken, voor emoties, voor sfeer, enzovoort.

Heldervoelende mensen kunnen een kamer binnenkomen, en daar veel sneller dan anderen invoelen hoe de sfeer is. Als ze een gesprek aanknopen, voelen ze al heel snel hoe de ander zich voelt, vaak al voordat het gesprek is begonnen.

Het voordeel is dat je heel snel kunt inspringen op de situatie. Het nadeel is dat die gevoelens heel intensief zijn, de heldervoelende wordt erdoor overspoeld, en dat is vaak heel inspannend.

In dit geval zou je kunnen zeggen: "zalig zijn de onwetenden". Want een ander persoon kan gewoon een kamer binnenlopen, wat drinken, een gesprekje aanknopen - alles heel gemakkelijk en ontspannen. De heldervoelende kan dat niet, die wordt overweldigd door een kakafonie van gevoelens en emoties.

Toegevoegd na 1 minuut:

Heldervoelendheid is nauw gerelateerd aan hoogsensitiviteit. Zoek maar eens op HSP (hoog-sensitief persoon, of highly sensitive person) voor meer informatie.

Volgens sommigen zijn heldervoelendheid en hoogsensitiviteit precies hetzelfde, volgens anderen zijn die twee dingen weliswaar gerelateerd, maar zitten er toch verschillen tussen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet je eigen mening wel een plus.
Cryofiel
12 jaar geleden
??? Het IS zelfs geen mening, het is een beschrijving van wat dit inhoudt. En ik sta volledig achter die beschrijving, anders had ik dit zo niet opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Cryofiel!
Cryofiel
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW ....
dikke + !!!!
Kristal
12 jaar geleden
Helder beschreven. +1
Heldervoelend zijn is ,eerder en sterker (dan de meeste anderen) waarnemen ,van een bepaalde sfeer, van een situatie of een persoon.
Heldervoelend is op verschillende manieren uit te leggen.
Voor een deel is het mogelijk een sterke empathie voor de ander.
Voor een deel ervaringen uit vorige vergelijkbare situatie's.
Voor een deel je eigen gevoel op dat moment.
Voor een deel, het oppikken van een negatieve/ positieve energie, maar juist dit deel is erg omstreden, omdat het niet uit te leggen is, om welke energie het dan gaat.

Meestal zal het een optelsommetje zijn, van alles bij elkaar.

Het voordeel is een betere inschatting in een bepaalde situatie.
Een nadeel, is ongewild, bepaalde zaken waarnemen, die niets met je zelf te maken heeft en voor je zelf mogelijk erg belastbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw en Wendy's antwoord vullen mekaar prima aan! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
belastbaar #kunnen# zijn als je er mee kan (leren) gaan is mijn ervaring
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Wat houdt heldervoelendheid in, info van internet:

- Het voelen van bepaalde energieën met de hand
- Het voelen van energie ergens anders
- Kleuren kunnen gebruiken in de communicatie
- Het kunnen voelen dat iemand dood gaat
- Het kunnen voelen van emoties of gevoelens van andere mensen
- Schulpen: er als het ware een wezen door je lichaam heen. Dit zou bijvoorbeeld een lichtbol kunnen zijn of een andere vorm van licht.
- Voelen van een verwante ziel
- Automatisch schrift
- Elektronsensibel

http://www.leerwiki.nl/Heldervoelendheid

Dit is dus "gekleurde" algemene informatie, niet mijn mening.

Voordelen: door heldervoelend/hoogsensitief te zijn kan je heel snel situaties/mensen inschatten en daar eventueel op inspelen (positief bedoeld).
Nadelen: je pikt ook informatie/sfeer op, die niet voor jou is of lastig te interpreteren/verwerken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, mooi antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanaf 'schulpen....' kan ik het niet meer volgen (te veel kleur?) maar vanaf de link is het weer herkenbaar voor mij persoonlijk (ben dan ook niet helderziend, dus dat zal het wel zijn :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is de kleur zwart van internet geen kleur....uh...???
;-)
Thanx.
Kristal
12 jaar geleden
+1 Soms is ook niet te onderscheiden of bepaalde emoties die je voelt nu van jou of van een ander zijn, kan heel verwarrend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Voor mezelf ben ik daar nog niet helemaal uit. Het kan ook zijn, dat het inlevingsvermogen enorm groot is en dat daarom de emoties wel van jezelf zijn, alleen geprojecteerd. Dus dat je (onbewust) dènkt, dat een ander zich zo moet voelen. Het voelen is daarmee in gevoel/ervaring wel heel echt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed gezien, WendyH. Ik denk zelf dat het is zoals jij het beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn alleen situaties, ook zelf ervaren, waarbij ik twijfel, omdat wat ik voelde juist was (heb ik dus kunnen checken) en niet te verklaren voor mezelf, (vooralsnog) ook niet als projectie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat begrijp ik. Mijn idee over zulke situaties is, dat je *onbewust* signalen hebt opgepikt. Die kleine trilling in iemands pink. Een pauze tussen twee zinnen - normaal 0,9 seconden, nu 0,85 seconden. Hoeveel mensen van een gezelschap elkaar recht aankijken. Iemand die altijd met de benen over elkaar zit, maar normaal wijzen zijn tenen omlaag, nu wijzen ze omhoog. Allemaal dingen die je oppikt, zonder dat je dat merkt, en dus zonder dat je dat weet. Maar je hebt er zelf geen idee van dát je zulke signalen oppikt. Toch verwerk je ze wel. De uitkomst is een gevoel - en aangezien dat gevoel is gebaseerd op concrete aanwijzingen (ook al heb je dat niet door), zal het gevoel juist zijn. -- Een lang verhaal wellicht, maar ik wil maar zeggen: op die manier krijg je precies de ervaring die je beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Dit weet ik inderdaad, dat zijn dus ervaringen, die toch wel op die manier te verklaren zijn. Het grappige is, dat als je de onbewuste dingetjes bewust wordt, en dat kán soms, dan is het interessant om daarmee te experimenteren. Ik bedoel, om dat bewuster uit te bouwen.
Maar bijvoorbeeld bij wildvreemden twijfel ik daarover en zeker met ervaringen, die ik daarmee niet kan verklaren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt jezelf inderdaad trainen door goed op zulke dingen te letten. Jij doet dit nu op de bewuste manier. Je weet waar je op kunt letten, je let daar op, en je legt verband tussen je waarnemingen en je gevoel. Een ander doet hetzelfde, maar dan op de onbewuste manier. Die zal overtuigd raken van zijn "speciale gaven". Mijn idee is dat de verklaringen die jij niet kunt verklaren, op dezelfde manier ontstaan. Met als enige verschil dat je dan dingen nog onbewust waarneemt. Je bent je bijvoorbeeld al wel bewust van de stand van de pink, of de richting waarin iemands tenen wijzen, maar nog niet van de tijd tussen het jou aankijken en het einde van iemands tekst, om maar eens iets te noemen. Ervaringen die voortkomen uit stand van pink en richting van tenen kun je dan verklaren. Ervaringen die voortkomen uit de tijd tussen aankijken en einde tekst kun je nog niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan heel goed zo zijn!
Blijf ik toch nog met heel veel ervaringen zitten, die ik niet begrijp en ook niet kan verklaren met deze "techniek" zal ik maar zeggen. Maar dat hoeft ook niet, dat komt wel of niet.
Kristal
12 jaar geleden
Dat is zéker allemaal mogelijk, goede redenaties.
Voor mijzelf weet ik dat ik pijnen en beklemmingen van anderen over kan nemen. Dat is makkelijk na te vragen bij de persoon, vooral als het om pijn gaat.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er meerdere oorzaken kunnen zijn om andermans emoties etc. te voelen of dat het in andere gevallen projecties kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is veel verklaarbaar, en heel veel (nog) niet en misschien wel nooit denk ik. Gelukkig is veel in het leven ongewis ;-)
Kristal
12 jaar geleden
hmmmm, life is exciting :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Bij heldervoelen neem je buitenzintuigelijk waar. Je voelt een stemming of de gevoelens van anderen op een manier aan die niet te verklaren is met de bekende zintuigen die ieder mens heeft. Dit gaat zelfs buiten je eigen gevoel, die beperkt is in het hier en nu. Het heldervoelen kan zich dus vrij bewegen in de tijd en ruimte en daarmee onderscheid het zich van het 'normale' voelen.

Net nadeel is dat het, voor iemand die over deze gave beschikt en hier (nog) niet mee om kan gaan of het nog niet heeft benoemd als een speciale gave, verschillende stemmingswisselingen kan veroorzaken en het dagelijkse leven van een persoon die daarover beschikt enorm negatief kan beïnvloeden. Het er goed mee om kunnen gaan is dan essentiëel voor een goed functioneren en een goede omgang met andere mensen, anders men je gedoemd om je af te zonderen, wat niet juist is.

Als voordeel kun je deze gave gebruiken om andere mensen te helpen. Je hebt die gave immers niet voor niets gekregen, met als uitdaging om er achter te komen wat je er mee kunt gaan doen. En mocht je er achter gekomen zijn dat je deze (of ieder andere) gave hebt kun je jezelf afvragen of je hem op eigen kracht gaat ontwikkelen om ten goede te gebruiken of dat je op zoek gaat naar iemand die je hiermee kan coachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar zijn de meningen dus sterk over verdeeld. Zelf zie ik bijvoorbeeld geen enkele reden om uit te gaan van buitenzintuiglijke waarneming.
Kristal
12 jaar geleden
Goed beschreven Bas!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal, welkom terug van even weg geweest.
Bas....+
Kristal
12 jaar geleden
dank je Ed! :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plusjes! :-) Cryofiel, is het niet essentiëel om het bestaan van buitenzintuiglijk waarnemen aan te nemen om heldervoelen juist te kunnen omschrijven?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie geen enkele reden om uit te gaan van buitenzintuiglijk waarnemen. Neem iemand die buitengewoon sterk heldervoelend is. Zorg ervoor dat zijn zintuigen geen informatie krijgen van de mensen in een kamer. En zie: de heldervoelendheid verdwijnt meteen! Voorbeeld:
Zet twee geliefden in een kamer die samen bespreken hoe ze een liefdadige aktie kunnen organiseren. Heel positief dus.
Laat dan de heldervoelende de kamer binnenkomen. Zet een scherm tussen de heldervoelende en de twee weldoenende geliefden. En zie: de heldervoelende voelt niets.
Doe daarna hetzelfde, maar nu met een paar aartsvijanden in de kamer die gigantische ruzie maken, elkaar uitschelden, en waar sterke helpers nodig zijn om te voorkomen dat er een vechtpartij ontstaat.
Laat iedereen dan stilzijn en laat de heldervoelende de kamer binnenkomen. Ook nu weer met het scherm. En zie: de heldervoelende voelt niets. Vergelijk dit met de situatie zonder scherm. De geliefden cq de ruziemakers moeten naast elkaar op een stoel zitten, ze mogen niet bewegen, en ze moeten recht voor zich uit staren. Als de heldervoelende op dat moment binnenkomt, zal hij direct aanvoelen hoe de sfeer is. Kortom: de heldervoelende is afhankelijk van zijn normale zintuigen. HOE hij iets zo snel doorheeft is niet altijd aan te wijzen. Maar dat hij niets paranormaals kan, is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo.
Voor een groot deel heb je gelijk, het is ook met allemaal met elkaar verweven, voor een ander deel, is hiermee niet alles zo maar te verklaren.
je reactie daagt ' ons' weer uit te reageren.
Maar ' wij' kennen je standpunt, dan doe je dit misschien voor de meelezers en dat is prima.
De manier waarop, wanneer en hoevaak, vertelt veel over je zelf, waarvoor dank.
Zelf ben ik er van overtuigd, dat de ons bekende wereld en de wereld van het paranormale/ spirituele door elkaar heen lopen en eigenlijk een geheel zijn.
Er is geen enkele grens te trekken.
Het is maar net, welke kant je opkijkt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp je reactie niet, Ed. Ik begrijp met name niet hoe je je "uitgedaagd" kunt voelen. basmeyer, je stelde een vraag, en ik heb die vraag naar beste kunnen beantwoord. Voel jij je nu ook uitgedaagd?
Kristal
12 jaar geleden
Ed:
***Zelf ben ik er van overtuigd, dat de ons bekende wereld en de wereld van het paranormale/ spirituele door elkaar heen lopen en eigenlijk een geheel zijn.
Er is geen enkele grens te trekken. *** Voor mij werkt dat ook zo Ed.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met jullie eens. De wereld is een eenheid zonder grenzen. @Kristal, nu je hier toch reageert - zie jij mijn antwoord op basmeyers vraag als een uitdaging richting "de andere kant"? Ik had namelijk helemaal niet de bedoeling om wie dan ook uit te dagen, ik wilde slechts een zo goed mogelijk antwoord geven op basmeyers vraag.
Kristal
12 jaar geleden
Cryo, ik kan alleen vanuit mijzelf spreken, en nee, ik voel mij niet uitgedaagd door jouw reactie. Maar misschien heeft dat meer met mij te maken als met jouw reactie. Ik láát mij in het algemeen niet uitdagen omdat ik al lang de ervaring heb dat dat een soort strijd in zich heeft. En dat ga ik alleen aan als het volgens mijzelf echt moet. En dat is niet vaak.
Ik negeer liever een uitdaging en ga verder op datgene waar het inhoudelijk om gaat.
Maar ieder mens is anders en elke andere reactie als de mijne, op een wel of niet vermeende uitdaging, kan waardevolle inzichten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. je bent het helemaal met ons eens, dat de wereld een eenheid is, zonder grenzen.
Maar dat wordt hier niet bedoeld.
Met ' ons' ben je het helemaal niet eens, of je mening moet ineens verandert zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Kristal. Ik stelde deze vraag om voor mezelf te ontdekken of ik mij misschien verkeerd uitdrukte. Zelf weet ik slechts wat ik *wilde* overbrengen. Als er bij de lezer iets anders aankomt dan wat ik wilde overbrengen, zou dat aan mijn schrijfstijl kunnen liggen. Dat probeerde ik te ontdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel,
Over het uitgedaagd zijn, het is gewoon netjes om te reageren. En de ene keer kan het best een uitdaging zijn om eens van wal te steken en een standpunt proberen te verdedigen. Een andere keer kan het voor iemand ook wel eens welletjes zijn. Ik beide gevallen is het voor mij van belang de vrijblijvendheid in het oog te houden. In dit geval wil ik noemen dat het begrip heldervloedend voor mij meer omvat dan de door jou neergezette definitie, omschreven met de gegeven voorbeelden van experimenten.
Wat er in de experimenten gebeurt kan ik overigens prima volgen. Bij heldervoelen gaat het om veel meer dan van personen die je voor je ziet voelen in wat voor een stemming ze zich bevinden en de verstandhouding op dat moment tot elkaar.
Heldervoelen gaat ook over voelen hoe een andere persoon zich gisteren of een jaar geleden voelde, of het voelen van de gesteldheid van een persoon op een andere plek dan je eigen, waar dan ook op aarde. Of een begrip als helderdromend bestaat weet ik niet maar een paar dagen geleden stuitte ik op het feit dat ik en de jonge buurjongen naast me in dezelfde nacht exact (!) dezelde droom hadden, met zeer veel overeenkomstige details. We hadden mekaar wel een week niet gezien en gesproken, dus het kon niet een overeenkomstig gesprek zijn en ook geen film (ik kijk praktisch geen tv) die we alletwee keken. Statistisch gezien is het nagenoeg onmogelijk. Via zijn moeder hadden we per toeval kenbaar gemaakt wat we hadden gedroomd, het was namelijk een zeer indrukwekende droom om te delen. Dus het eerst na mekaar delen was ook geen sprake van. Wonderbaarlijk niet?