Hoe kun je je intuitieve ontwikkeling vergroten in combinatie met de' realiteit van alledag?'

Hoe kun je je dus meer open stellen voor je intuitie, maar daarbij wel met beide benen op de grond blijven staan?

Dus zonder al te zweverig te worden/alleen nog maar zweverig kunnen zijn;
Zo heb ik een baan bij een verzekeringsmaatschappij , lees; aléén dus gebruikmakend van mijn linkerhersenhelft, en twee schatjes van schoolgaande kinderen , een leuke hypotheek, een man die erg zijn best doet maar mij op een gegeven moment op dit gebied niet meer begrijpt (maarjaah, mannen...8-)
Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag is als je je écht wilt ontwikkelen op intuitief vlak, een baan waarin veel gewerkt wordt met structuur en regelgeving, eigenlijk wel blijft passen?
Gaat het éen ten koste van het ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Annswers
12 jaar geleden
Meer met intuitie doen is niet zweverig, juist meer in het hier en nu en dicht bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt er denk ik aan wat er voor een persoon onder intuitie wordt verstaan, en wat deze persoon ermee doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat versta je onder 'intuïtie' ?

Antwoorden (7)

Zelf denk ik dat je meer intuitief wordt door je ook meer met creativiteit bezig te houden.
Wie mag er nu niet een hobby hebben?
Dus of je nu punnikt, fotografeerd of schildert, je kunt daarmee je diepste zelf en emoties bereiken. En dat kan je alleen bereiken op gevoel/intuïtie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Creatief zijn, is juist je intuïtie volgen en ontwikkelen, ben het dus helemaal met je eens.
+
intuïtie en met beide benen op de grond staan : het zijn geen contradicties. Door intuïtie sta je juist meer "met beide benen op de grond". Intuïtie is je zg. "6de zintuig". Intuïtie is er gewoon, ongeacht je baan, gezinssituatie etc. . Als je het maar toelaat en het niet wegrationaliseert. Zo kan ik bv. in een supermarkt plots voortdurend de neiging krijgen om koffie te kopen en bedenken "wat is dat nu, ik heb toch nog koffie". Dan kom ik thuis en zegt mn vriend "ik heb de doos met koffie laten vallen, hebben we nog ergens andere koffie?". En dan denk ik "ok, dat was mn gids". Ik kan - als ik rustig ben in mijn hoofd - ook goed aanvoelen wat iemands bedoelingen zijn. Soms kan men hier "ruis" op hebben door iets uit het verleden. Bv. je denkt "mijn vriendin bedriegt me, ik voel het gewoon" en dan zie je overal 'bewijzen". Maar in feite heb je gewoon pijn opgelopen in het verleden (met een andere vriendin bv.) en dat projecteer je onbewust op het nu.
Wel is het natuurlijk zo dat je baan - zoals je ze beschrijft - wschl. vooral je linkerhersenhelft aanspreekt. Maar overschat dat ook niet. Een keuze maken tussen twee mogelijkheden en daarbij redeneren voorbij het "objectief meetbare", een onverwacht probleem oplossen bij een verzekeringcase, "aanvoelen" of iemand de waarheid vertelt over een ongeval of niet... dat zijn allemaal dingen waarbij je ook je creativiteit aanspreekt en dus je rechterhersenhelft in actie treedt. Creativiteit en intuïtie komen beiden vanuit de zelfde hersenhelft, maar zijn niet dezelfde dingen.
Ik lees tussen de regels door dat je vooral nood hebt aan wat geestelijke ruimte om andere delen van je persoonlijkheid aan te spreken. Maar om dit te bekomen is het nodig om ook deze ruimte even te maken voor jezelf. Ik kon bv. heerlijk genieten van samen met mijn dochter en/of ex-man te knutselen. We maakte zelf onze nieuwjaarskaartjes, bouwden een gekke sneeuwman die op Miss Piggy leek etc.. Misschien is dit in deze periode van je leven hetgeen je er kan uithalen op vlak van creativiteit. Of misschien is er meer mogelijk, dat hangt ervan af hoe het praktisch regelbaar is, en kan je echt een hobby doen die je aanspreekt op je "rechterhersenhelft".
Maar je intuïtie, die heb je dus gewoon nu al.
Als je als mens erin slaagt om even je denkmotor af te zetten en probeert niet alles in de hand te houden, is het een grote hulpbron in het leven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze snap ik niet helemaal: Door intuïtie sta je juist meer "met beide benen op de grond". Intuïtie is je zg. "6de zintuig". wat is voor jou intuïtie, en wat zie jij onder het '6e zintuig'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel mooi gezegd, je denkmotor even af zetten.
dikke plus!
liveisgreat
12 jaar geleden
het zesde zintuig is datgene wat je aanvoelt zonder te weten waarom. zoals bv. mijn vriend als hij klein was op een dag wakker werd en zei "opa is dood". En dat bleek ook zo te zijn : de man was naast zijn bed gevallen met het raam open en dood gevroren.
Ik wil hier niet overgaan tot goedkope spiritualiteit, maar even heel concreet : wij gebruiken slechts een heel klein deel van onze hersenen. In het ongebruikte deel zit een groot potentieel dat nu niet wordt aangesproken. Volgens mij geeft het zesde zintuig ons een kleine blik op het ongebruikte potentieel.
Je ziet bij mensen die een groter potentieel gebruiken ongelofelijke dingen gebeuren. Kijk maar naar Leonardo Da Vinci, die totaal buiten de context van zijn tijd redeneerde en hierbij enorm visionair was. Of Einstein die zich losmaakte van de toenmalige kennis en van daaruit zijn relativiteitstheorie kon ontwikkelen.
Jammer dat in het huidige Westen het "intuïtieve" niet naar waarde geschat wordt. Dat is wel wat vreemd. Als je biografieën leest, zie je dat "grote" mensen vaak refereren naar hun intuïtie als ze een belangrijke beslissing hebben genomen. Zij volgden de weg die volgens hen het beste was, ook al zeiden anderen misschien om dat niet te doen. Natuurlijk is "intuïtie" slechts één stap in de goede richting, ook de inspanning, het geloof in jezelf etc leiden naar het doel.
liveisgreat
12 jaar geleden
In ons Westen geldt het axioma : alles wat wij niet met wetenschappelijke bewijzen kunnen aantonen, is onwaar. Je kan het mensen niet kwalijk nemen, maar aan de heftigheid van reacties van mensen die de wetenschap verdedigen (en hun neiging om alles wat er niet in thuishoort de grond in te boren) zie je dat het ook maar een beetje relativeren van dit kader vaak tot (erge) angst leidt. Daaraan heb ik wellicht ook het minnetje te danken :-)?
En toch : wetenschap is maar één kader, in het verleden bestonden er andere kaders die toen even heilig werden beschouwd als nu de wetenschap. Kaders, die je op de brandstapel deden terechtkomen (ik heb de indruk dat sommige wetenschapaanhangers dit ook nog wel zouden zien zitten voor mensen die hun kader in vraag stellen :-)))))Hoe dan ook : alles verandert en evolueert, dus ooit zal ook onze moderne wetenschap beschouwd worden als oudekoek.
in dat "ooit" zullen er nieuwe kaders gecreëerd zijn die ons nieuwe interpretaties van de werkelijkheid geven.
Ik zeg hier zeker niet dan wetenschap geen nut heeft. Ik zeg wel dat het niet het einde van het verhaal is, niet het summum van waarheid.
Hopelijk is in dat "ooit" terug meer ruimte voor intuïtie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd zeg! Helemaal mee eens.
Weet je ik denk zeker dat mensen die zo fanatiek tegen dit soort zaken ingaan, heel erg angstig zijn.
Geen rook zonder vuur nietwaar. Het zou je hele wereld zoals hij hem graag ziet, op z'n kop zetten.
En eigenlijk weten ze diep van binnen dat er waarheid in deze andere visie zit (deze dingen die niet altijd wetenschappelijk te verklaren is, intuitie en meer zulke zaken). Want wat zou het anders voor nut hebben om er tegenin te gaan. Als je zéker weet dat iets niét waar is, is het onzinnig om ertegenin te gaan, want dan neem je 't gewoon niet serieus! Dat doe je enkel als je ergens diep vanbinnen gelooft dat het waar is.
Het ene hoeft niet ten koste van het andere te gaan. Al is het wel zo dat als je je intuitie meer ontwikkelt en jij andere inzichten gaat krijgen, dat er steeds minder mensen zijn die jou begrijpen.
Dat betekent dus, dat je in je werk en gezin mee blijft gaan met het begrip dat je gezin en je je collega's hebben. Want die worden op bepaald moment kriegelig als je steeds praat over de dingen die jij ervaart. Dus je blijft vanzelf wel met beide benen op de grond, doordat je met anderen omgaat die hier niet mee bezig zijn. Dus gewoon je werk blijven doen, is heel normaal.
Het is niet anders, dat moet je accepteren.
Als jij behoefte hebt om je op spiritueel gebied te ontwikkelen, moet je je door niemand laten tegenhouden. Niemand heeft hier het recht toe! Maar het betekent niet dat je iedereen gek moet maken met jouw belevenissen en inzichten op spiritueel gebied. Ook hier heeft iedereen het recht om op zijn eigen manier en tempo te ontwikkelen, of zich helemaal niet te ontwikkelen op dit gebied.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel hier dat je spiritualiteit zich ontwikkelt vanuit intuitie. (voor ik weer allerlei reacties hierover krijg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar!
Dikke plus
euca's #persoonlijke gedachte/idee#:

door dingen niet ingewikkelder te maken dan ze zijn (hersenhelften, mannen, kinderen, hypotheken, structuur, mate van zweverigheid etc) ;-)) zit je al in de goede richting. je staaft dingen namelijk aan de 'realiteit' van alledag, terwijl je je intuitie duidelijker wil hebben/verder ontwikkelen.

wat mij van belang lijkt:
wat valt voor jou onder de noemer intuïtie?

laten we ff uitgaan van het volgende:
een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft. (wiki) dat is 1 ding.

kopt je interpretatie van hetgeen je waarneemt zodat je zeker weet dat het geen persoonlijke zienswijze is omdat wat je voelt, ziet, denkt, etc (on)bewust staaft aan allerlei factoren waardoor de interpretatie vervormd/gevormd wordt.

je zou dus moeten verdiepen in je persoonlijke perspectief, moeten weten hoe dit tot stand komt, wat heeft hier invloed op, hoe wordt het veroorzaakt, en waardoor wordt dit veroorzaakt, zodat je waarnemen niet hieraan spiegelt.

als je dit kan denk ik persoonlijk dat de kans groot is dat je intuïtie kan vergroten. puur om het feit dat je weet hoe dit tot stand komt, weet waar je op moet letten en zo eerder 'direct weet' of een 'ingeving' krijgt.

alle andere factoren staan hier los van (eerste alinea) het gaat erom wat je met die intuitie doet (is het enkel iets wat je weet) welke waarde je eraan hecht (het is zo, het klopt altijd en hier is niet meer aan te tornen) in welke invloed het heeft op je handelen (bv je werk)

als je dit helder hebt weet je hoe je het moet combineren met de 'realiteit' van alle dag. combineren is m.i. niet eens van toepassing omdat het o.a. los staat van structuur en regelgeving, en heb het dan enkel over intuitie zoals ik het persoonlijk zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca, je verrast me weer eens met je antwoord, helder , duidelijk, en overzichtelijk, en helemaal waar.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je ed. jij verrast me met je nieuwe vervoersmiddel
;-)) staat je goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sneeuwt 't in je park, Ed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, had nog een baar bussen instandsneeuw staan, doe je 10 m2 mee mee per bus, net genoeg voor de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel alles netjes weer opruimen he, denk aan 't milieu! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ed :)))))) @widar
Ed kennende zal het goedje milieuvriendelijk zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is alles weggewaaid, maar een andere ( spannende) avatar gemaakt.
Lang leven de computer en de webcam.
De basis van het ontwikkelen van je intuïtieve vermogens begint met *aandachtig* zijn.

Zonder de aandacht kun je het vergeten. Dus heb aandacht voor het moment, voor je lichaam, je adem, voor de dag van vandaag, de plek waar je je bevindt, wat je al hebt meegemaakt zonder daar verder over na te denken, ...
Deze aandachtsoefeningen zijn heel belangrijk.

Daarnaast luister je met intuïtie niet met je hoofd, maar met je hart. Als je daar moeite mee hebt, leg bijvoorbeeld maar eens bij het luisteren als je je iets afvraagt je hand letterlijk op je hart. Probeer maar eens of dat help - zonder dat je collega's denken dat je wat aan je hart hebt ;-)

En het ene gaat niet ten koste van het andere. Sterker, het logische denken en je intuïtie vullen elkaar perfect aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Bas, leren bewust te worden van je zelf.
Lijkt zo makkelijk, is zo moeilijk!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, Ed.
Ik dacht, ik noem het even als basis, waar anderen al hele uitgebreide antwoorden gegeven hebben miste ik deze essentiële bouwsteen wanneer je werkt aan je intuïtie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is je grote vertrekpunt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd!
Wow dat is een mooie foto, je avatar, kerstbalperspectief lijkt het wel.
Apart is het dat mensen vaak intuïtie koppelen aan zweverigheid. Ontwikkelen van intuïtie is juist vanuit meer aarding, hoe steviger, hoe meer verbonden met gevoel, dus hoe meer intuïtiever.
Je zou t ook zo kunnen zien;
de realiteit van alledag, zoals in deze tijd en maatschappij is vooral een 'mind' realiteit, hoofdwerk, rationeel,
tegelijkertijd geeft dit veel spanning, klachten, op zowel mentaal, fysiek maar ook spiritueel gebied.
Door meer te gaan voelen, in het lichaam te komen is dat juist beter handelbaar, en het vergroot je intuïtieve vermogens. Waardoor je beter en makkelijker in kunt springen (in die 'mind' maatschappij) op wat er om je geen gebeurt.
Vanuit je hoofd doe je dit ook wel, maar dan vaak vanuit het idee.
Juist het integreren van intuïtie met de realiteit van alledag is de uitdaging. Maak het niet als een drempel om intuïtie te kunnen ontwikkelen, maar neem het juist mee in die dingen die 'on- intuïtief' lijken.
Dat is ook wat die realiteit veel interessanter maakt.

warme groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar welkom, eigenlijk is juist je intuïtie glashelder en helemaal niet zweverig.
+
Intuitie heeft volgens mij te maken met zelfkennis en met spiritueel evenwicht.
het druist bijvoorbeeld tegen mijn intuïtie in om mijn verantwoordelijkheden niet na te komen.
het is leven vanuit dat speciale plekje in je hart, dat je vertelt wat je moet weten en doen.
intuitie betekent innerlijk weten en heeft in mijn opvatting niets te maken met zweverigheid, omdat intuitie van voor mij bewezen zielskennis uitgaat.
De Rozenkruisers noemden deze Zielskennis Gnosis.
Tip: lees bijvoorbeeld een paar boeken achter de bronlink
begin met het bestandje met de naam Gita.pdf.
Hierin wordt de kernleer van de wegen van de ziel onderwezen.