Hebben emotionele spanningen een relatie met jouw organen?

Zo heb je bijv. hartelijke, zeikerige, gallige mensen. Betekent dat dat bij gallige energie de galblaas harder werkt dan normaal, dat zeikers een verhoogde urineweg werking hebben en hartelijke mensen een 'groot' hart hebben ( of iets in die geest),of heeft die benaming er niets mee te maken? Waar vandaan komen die benamingen anders?

12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, leuke vraag +
Ik ga je volgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook met dieren te maken hebben, of met voorwerpen. zo kan iemand enorm 'kwallen' of de 'zeurzak' kapot hebben ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus! +

Het beste antwoord

Deze benamingen komen uit vroegere gedachten over de werking van lichaam en geest.

Gal smaakt bitter. Iemand die een "bittere stemming" heeft, zal "dus" wel een probleem hebben met zijn galproductie - wellicht produceert zijn lichaam te veel gal.

Het hart is de bron van emotie, zo dacht men, vooral van positieve emoties zoals liefde. Iemand die liefdevol is, heeft "dus" 'een groot hart', we noemen zo iemand 'hartelijk'.

Zo ook bij de overige emoties.

De huidige inzichten zeggen dat een 'bittere' of 'gallige' stemming slechts analogieën zijn. Net als een "donker gemoed" (oude uitdrukking) - dat wil niet zeggen dat zo iemand slechte ogen heeft en daardoor minder licht opvangt dan de normale mens, het is slechts een analogie, een "bij wijze van spreken".

De werking van lichaam en organen heeft wel degelijk invloed op iemands stemming en gedrag - maar dan op veel ingewikkeldere manieren, vaak veel indirecter. Dus niet zo simplistisch als "het lichaam produceert teveel van een bittere stof, en 'dus' krijgt die persoon een 'bittere' stemming".

Toegevoegd na 57 seconden:

Lees vooral ook de uitleg in onderstaande Bron.

Cryofiel
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dank je voor jouw antwoord. Interessant om te lezen!
Ik dacht er zelf aan dat het erfelijk verankerd was. Mijn moeder was bijv. een hartelijke vrouw en ik heb dat weer geërft van haar. Een vriendin van mij is weer, net als haar moeder, behebt met een 'zwartgallige'humor. Een vriend van mijn man is weer een echte zeikerd, net als zijn vader.
Vandaar mijn vraag. Ik dacht namelijk ook altijd dat het een analogie was, maar bij doordenken ging ik twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 cryo
lekker duidelijk en volledig
Cryofiel
12 jaar geleden
@amc, je karakter wordt zowel door je brein als door je opvoeding bepaald. Je brein, dat is onder andere de concentratie van bepaalde stoffen - bekend is bijvoorbeeld dat een tekort aan bepaalde neurotransmitters de kans op depressiviteit flink vergroot, dat andere stoffen de mens meer openstellen voor anderen en meer extravert maken, enzovoort. Hoeveel van welke stoffen jij in je brein hebt, is voor een groot deel erfelijk bepaald. Je karakter wordt ook bepaald door je opvoeding. Ook zo is het mogelijk dat je van jongs af aan een bepaalde levenshouding aanleert, of een bepaalde vorm van humor.
amc
12 jaar geleden
Heel duidelijk Cryo, dank je wel.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! + Cryo, als je karakter wordt bepaald door zowel de genen als de opvoeding, kan je karakter dan deels veranderen in de loop van je leven naar jouw idee?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat je karakter kan veranderen. Wie kent niet de bullebak die jaren later een vriendelijk en sociaal persoon is geworden. Of juist de vriendelijke, open persoon die op latere leeftijd star en zelfs ronduit bot wordt. Ik ben zelf ook veranderd. Mijn zelfvertrouwen is toegenomen, en ik ben 'sociaal opener' geworden. Dat is niet alleen in mijn eigen visie zo, maar ik hoor nu ook heel andere terugkoppeling over 'mij' dan vijftien jaar geleden. Ben jij nog dezelfde Wendy als vroeger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gelukkig niet zeg hahahaha! Wat ik vaak lees op GV is, dat gezegd wordt dat je karakter aangeboren is / genetisch is bepaald en dat er weinig tot niets aan te veranderen is....
Wat ik me dan afvraag is: blijft je karakter hetzelfde, maar verandert je gedrag?
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, da's een moeilijke. Ik denk dat het een kwestie van definitie is. Je karakter blijkt door / uit je gedrag. Als je karakter verandert, verandert je gedrag. Als je gedrag verandert, is dat ofwel toneelspel, ofwel zelfbeheersing, ofwel een verandering van karakter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedrag is aangeleerd.... dat lijkt mij dan niet te kloppen.
Maar dit is off topic :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kan iemand dan milder worden door de jaren heen bv Wendy? aangeleerd kan miss ook zijn 'eigen gemaakt'? als iemand een opvliegend karakter heeft kan deze hier wel manieren voor vinden om hier mee om te gaan, en dit toe te passen dmv ander gedrag zodat de opvliegendheid niet meer zo heftig is, maar nog wel aanwezig (aard van het beestje blijft denk ik)
Cryofiel
12 jaar geleden
Mildheid heeft onder andere te maken met hormonen, en met de ontwikkeling (of aftakeling) van bepaalde hersengebieden. Beide veranderen gedurende het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook Euc: gedrag is aangeleerd en dus te veranderen. Waarmee ik niet zeg dat dit simpel is. En dan uitgaande van het idee, dat je met een bepaald karakter wordt geboren: is opvliegendheid dan gedrag, of karakter?

Andere antwoorden (3)

Vroeger had je de indeling cholerische, sanguinische, melancholische en flegmatische mensen, een indeling die nog wel eens de kop opsteekt.
Daarbij werd de cholerische mens als zwart gallig gezien, deze stond dan onder invloed van de gal, de sanguinische mens onder invloed van bloed en was dan een levendige, extraverte persoon.

Dat waren ook kruisingen in mogelijk.

Toch is het wel zo dat bepaald gedrag niet zozeer door organen bepaald wordt, maar wel op organen in kan grijpen, de maarzweer van gestreste mensen en van angst in je broek doen (verhevigde darmperistaltiek) zijn daat bekende voorbeelden van.

Toch hoeft iemand met een groot hart geen fysiek vergroot hart te hebben. dat komt nog uit de tijd dat we dachten dat het hart de zetel van onze persoonlijkheid en gevoel zou zijn.

Op de hersenen na bepalen de organen niet wie/hoe we zijn, ze kunnen ons wel beperkingen opleggen, zoals een kleine blaas, kortademigheid, een prikkelbare darm, hoofdpijn ed. waardoor indirect wel invloed op ons gedrag is.

Daarbij kun je je afvragen og gedrag veroorzaakt wordt door een dysfunctie of een gevolg daarvan is.

Toegevoegd na 13 minuten:
Daarmee bedoelend dat bepaald gedrag symptomen op kan wekken maar ook dat symptomen een bepaald gedrag op kunnen wekken, iemand met een kleine blaas zal rustiger zijn in de buurt van een toegankelijk toilet om maar een voorbeeld te noemen, iemand die kortademig is zal zich niet snel te buiten willen gaan aan sport of andere fysieke inspanning.

Beperkingen die door orgaandysfunctie veroorzaakt worden zullen dus wel degelijk aangepast gedrag veroorzaken.
Daarvan is een overactieve schildklier een sterk voorbeeld van.
De gejaagdheid die hierdoor veroorzaakt kan worden verdwijnt na herstel van de schildklier, het gejaagde gedrag kwam dus niet voort uit het (echte) karakter van die persoon.

Toch zijn we in ons bestaan en beleven afhankelijk van ons lichaam en zal een goed functionerend lichaam ons in staat stellen meer onze werkelijke persoonlijkheid te tonen.

Toegevoegd na 4 uur:
Dat laatste betekent niet dat dat een voordeel hoeft te zijn, de vijl die ons karakter nodig heeft om bijgeschaafd te worden, ontbeert dan wel eens.
We leren immers meer van onze fouten en beperkingen dab van hetgeen wat we al goed kunnen/doen.
(Bedankt voor de aanwijzing Wendy)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze benamingen zijn vaak vanuit iets wat zich in het lichaam ook tekent, maar dan meer vanuit het spreekwoordelijke. 'Je poot stijf houden' , 'Hardnekkig zijn',
'zwartgallig' (boosheid/galblaasmeridiaan) last op je schouders (verantwoordelijkheden)
dit soort spanningen- en onderspanningen uiten zich in het fysieke lichaam.
Dus het werkt wel zeker op organen, lijf , weerstand..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens: geestelijke spanningen en emoties werken in op je organen. Liefdesverdriet bijvoorbeeld kan je op harthoogte voelen in het lichaam, iets adembenemend mooi voelen kan je ervaren op de longen (diepe zucht) etc. +
Het lichaam van een mens, kan je zien als een geheel met zijn geest en een groot deel van zijn karakter.
Zijn karakter bepaalt voor een deel, welke emotionele problemen je zal kunnen krijgen.
Deze problemen hebben invloed op de voor jouw kwetsbare plaatsen in je lichaam.
Deze kwetsbare plaatsen, lijken ook erfelijk bepaald en horen mogelijk ook voor een deel bij je karakter.

Voorbeeld, iemand is van nature erg nerveus en gehaast, ergert zich aan onnozele dingen en is gauw van slag.
De kans dan is groot, dat hij gal-maagproblemen gaat krijgen.
Bijna zeker had zijn vader dit ook en ook weer de vader van de vader.
Zo zie je vaak in een bepaalde fam. de zelfde lichamelijke problemen/ karakters.
Migraine is daar ook een goed voorbeeld van.
Vroeger wist men dit natuurlijk ook al en ontstonden er zo spreekwoorden die soms wel soms totaal niet klopte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dank je Ed voor je duidelijk antwoord en vanuit jouw invalshoek bekeken (ontstane spreekwoorden door overlevering) zou het ook nog eens zomaar kunnen. Zo had ok het nog niet bezien.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanuit de natuurgeneeskunde bestaan er verschillende typen mensen, b.v. kleur haar, kleur ogen, huid , lichaamsbouw en de daarbij behorende medische klachten en karaktertrekken.
Of wel, ze kunnen vaak zeggen, als je dit en dat al mankeert, dan heb je ook daar en daar last van.
Het is dus een soort van bestandje dat bij ieder mens past.
Een mens is vaak als een bepaald type auto, met de bij het type auto bijhorende klachte.