Is er ooit onderzocht of tijdens reincarnatietherapie het geheugen of de fantasie wordt gebruikt?

Je hoort wel, dat mensen die zo'n therapie volgen nadat ze tot rust zijn gebracht vanuit het niets een heel verhaal kunnen vertellen, en zich daar ook helemaal bij in kunnen gaan leven. Is het onderzocht of de hersenfuncties dan op "fantasie" staan of op "geheugen" ? (Als dat verschil heeft?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

bij mijn weten is het alleen wetenschappelijk (sorry) bewezen dat onder hypnose de frequenties van de hersengolven veranderd. het onbewuste kan naar boven komen, maar omdat men niet filtert is het ook heel goed mogelijk dat de fantasie geprikkeld wordt. er zit dus wel degelijk een verschil in. echter 'een' hypnose bestaat niet. hiervoor is de wisselwerking van de hersengolven niet 'standaard' optimaal genoeg. soms komen er fantasieën naar boven die zeer beangstigend zijn (de persoon is wel degelijk onder hypnose) onbewuste 'herinneringen' (als zodanig geïnterpreteerd) kunnen berusten op pure fantasie. iets wat onbewust is, kan ook een vervorming zijn van eerdere ervaringen die uiteindelijk nergens op gestoeld zijn, en enkel suggesties zijn. de theta golven worden geassocieerd met fantasie, creativiteit, het denken in beelden. zal men dit intrepeteren/plaatsen/herinneren als een opgedane ervaring kan het intuïtie zijn/een buitenzintuiglijke waarneming etc. de alpha golven zorgen ervoor dat je je aandacht naar binnen richt (de beleving/ervaring 'van') maar ook hierbij zijn de filters in mindere mate aanwezig of zelfs afwezig. dit komt omdat de beta golven in mindere mate aanwezig zijn waardoor het logisch denken/berdeneren op een (te) laag pitje staat. kortom: men kan ervaringen herbeleven, maar men kan ook de deksel van het blik gevuld met fantasie verwijderen. uiteindelijk blijft het m.i. een interpretatie van het geheel het is te vergelijk met een trip LSD. waarheid verdwijnt, de hersenen filteren helemaal niets meer. alles is mogelijk want realiteit bestaat niet meer, verbanden met het logische worden niet meer gelegd. hersenen zijn als het ware 'blanco' alles is nieuw, alles ervaart men als bijzonder. ook hier zit men dan helemaal in de beleving, maar met logisch denken en met de werkelijkheid heeft het niets te maken. toch is kan het beïnvloeden van hersengolven (hypnose of welke ook op een andere manier dan ook) effectief gebleken bij o.a. het beredeneren op een laat pitje te zetten. hierdoor kan men eerdere ervaringen als het ware 'overschijven' of 'updaten'. traumatische ervaringen kunnen hierdoor bv en minder beperkende impact hebben. maar mijn ervaring is dat dit zonder hypnose ook mogelijk is gebleken voor mij. dat wil niet zeggen dat het voor anderen geen goed hulpmiddel of optie kan zijn om de eerder opgedane ervaringen af te zwakken wat betreft de impact hiervan. de ene doet dit middels therapie, de andere met b.v. reiki

Als ik mij goed herinner is daar zeker wel onderzoek naar geweest, maar net als met meer van dit soort zaken, is het belangrijk met wel doel en intentie de onderzoekers aan het werk gaan. Zijn het onderzoekers die bewijzen willen hebben dat reïncarnatie bestaat, dan zullen deze inderdaad menen bewijzen te hebben gevonden. Maar zijn het onderzoekers van de ' tegenpartij' dan zullen ook zij bewijzen vinden dat het niet mogelijk is. In onze huidige maatschappij weet je zodoende niets meer zeker. Zelf heb ik grote moeite met alles wat met reïncarnatie te maken heeft, zo maar in de prullenbak te gooien en als onzin te bestempelen. Dit komt vooral door een aantal ervaringen. Maar voor onze brein, lijkt niets onmogelijk te zijn. Of wel, alles is misschien mogelijk en onmogelijk tegelijk. Ook de resultaten van een behandeling gaan van zeer goed tot totaal niets.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100