Met diepgang geef je eigenlijk letterlijk aan in welke mate je wederzijds bereid bent er voor elkaar te zijn in de vriendschap.

Toegevoegd na 20 minuten:
Juist die wederzijdsheid bepaalt de diepgang.
In welke mate en je bereid elkaar te begrijpen,
te vertrouwen,
te verdragen(!),
te helpen
voor elkaar in te staan
dag en nacht
in goede en slechte tijden.

Het lijkt haast wel een soort huwelijksbelofte!!

Toch kan vriendschap heel diep gaan , zelfs dieper (in sommige aspecten) dan het huwelijk.

Dat heeft te maken met het feit dat je in een hechte vriendschap elkaar onvoorwaardelijk accepteert,
wat in een partnerrelatie toch wat anders ligt.
Daar kan de veroordeling tot elkaar (vanwege de belofte)
een rol spelen, als je bijvoorbeeld uit elkaar groeit en daardoor niet meer een goede aansluiting op elkaar vindt.

Bij diepe vriendschap is er een genegenheid die niet verstoort wordt door claims op elkaar.

Je bepaalt zelf de diepgang en daardoor kan die heel groot worden, het kan uitgroeien dat je er voor elkaar wilt zijn, hoe dan ook.

Soms hebben vriendschappen een beperkte houdbaarheidsdatum en varieert in de tijd de diepgang.

Toch kennen veel mensen een of enige vrienden die
als bijvoorbeeld een soulmate en soms haast parralel door het leven gaan.

Je ziet dat ook bij collega's bij bijvoorbeeld politie en andere situaties waar je een vaste maat hebben.

Het maakt niet uit of die vriend van hetzelfde of van het andere geslacht is.
Het vreemde is dat er veelal geen enkele fysieke aantrekkingskracht tussen de vrienden bestaat, juist niet.
Dat biedt ruimte om over gevoelige zaken te praten zonder dat dat relationele consequenties heeft.

Bij zo een vriend voel je je nooit eenzaam.
Natuurlijk bestaat bovenstaande in vele gradaties.

Als je echt goede vrienden hebt, weest daar dan zuinig op, ze geven heel veel kleur aan je leven, je staat immers niet alleen maar accepteer als ze je af en toe eens flink de waarheid zeggen, zwijgen is vaak gemakkelijker maar" een goede vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.( Toon Hermans(?))
Dieper kun je niet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat je niet alleen praat over het bezoekje aan de kapper,maar ook serieuzere zaken bespreekt.Elkaar helpt als het nodig is. Er bent bij fijne en nare gebeurtenissen. Dat je samen kunt lachen huilen en mopperen.
Samen kunt praten over dingen die je echt raken of bezighouden
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd! +
Dat de omgang met elkaar zich niet beperkt tot oppervlakkige gesprekjes,maar dat je ook je diepste zieleroerselen met elkander deelt.
Dat betekent dus ook, dat je elkaar vertrouwt en dat de uitlatingen die je doet onder de eigen pet blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door dieper in te gaan op onderwerpen, jezelf te zijn en aan te geven wat er in je omgaat, breng je meer diepgang in je vriendschap. Zo komen jullie dichter tot elkaar. Vermijd oppervlakkige gesprekken. Er kan anders een soort gewenningsproces optreden en hoewel dat heel veilig kan voelen, kan het ook saai worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Openheid en eerlijkheid over allerlei zaken, en niet bang zijn afgewezen te worden als je het niet eens bent met diegene. En inderdaad niet alleen over koetjes en kalfjes lullen maar ook over angsten, verlangens, verdriet en pijn.

Ervaren dat jij helemaal jij mag zijn met alle mooie en minder mooie dingen, en vice versa.

Als een vriendschap diepgang heeft, dan kun je zelfs nadat je iemand jaren niet gezien hebt, diezelfde vriendschap weer ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boven zijn al mooie antwoorden gegeven.
Ik wil hier nog iets aan toevoegen, en wel 'Stilte'.

Niet de stilte (zwijgen is vaak gemakkelijker) die Bastanovum hierboven omschrijft, maar dat je bij elkaar kunt vertoeven, zonder het gevoel te hebben een woord te moeten spreken. Er hoeft niet altijd gesproken te worden om diepgang te ervaren. Juist niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een vriend waarmee ik volgens sommige een bijna zieke relatie heb. Een vriend waarmee ik in een jaar lang door de diepste dalen ben gegaan, de gekste dingen heb meegemaakt. We hebben mekaar verschrikkelijk goed leren kennen in een jaar tijd. Individueel ontmoeten we niet zulke interessante mensen, maar als duo komen we de meest interessante, extravagante personen tegen. Elk met een afwijkend karakter, en een prachtige visie op het leven. We voelen mekaar aan in alles wat we doen. Ik weet wat hij denkt, en hij weet wat ik denk. Ook onze levensvisie, en manier van beredeneren is bijna exact hetzelfde.

Ik heb ook een vriend waarmee ik soms een biertje drink, en waarmee ik ouwehoer.

Ik hoop dat je het nu begrijpt.