Is HSP (hoog sensitief persoon) aanboren, of is het ontwikkelt in het leven?

Ik zelf beschouw me als een erg gevoelig persoon. Neem vele dingen waar, maar pik ook veel dingen op die ik eigenlijk niet zo willen.

Maar als ik goed naar mezelf kijk, en naar de omgeving waarin ik ben opgegroeid. Dan zie ik ook een moeder die erg gevoelig is. En zie ik ook de 'voorzichtigheid' tijdens de opvoeding.

Ik beschouwde het altijd als een aangeboren eigenschap. Maar ik begin ook meer en meer te geloven dat ik misschien met veel gevoeligheid en voorzichtigheid ben opgegroeid. Zou dat alleen me al gevoeliger gemaakt kunnen hebben en me tot een HSP hebben ontwikkelt?

Of misschien is die opvoeding ook wel een reactie op een eventueel van nature en aangeboren gevoeligheid? (actie is reactie).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat was er dan eerder, de gevoeligheid die eventueel aangeboren is, of de gevoeligheid tijdens de opvoeding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is verdwenen?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik zie dat ik hem als een reactie heb geplaatst
Stom zeg!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaat momenteel veel mis met gv. Maar troost je, hij is er ook echt niet geweest. Ik heb geen email gekregen van je antwoord.
Helaas dat je weer opnieuw moet beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus ++ voor de vraag

Antwoorden (7)

Uit onderzoek is gebleken dat hoogsensitiviteit sterk aangeboren en genetisch bepaald is.
Jouw moeder zal het aan jou hebben doorgegeven en dan ook onbewust misschien toch in jouw opvoeding hebben geïntegreert. Ik bedoel daarmee dat zij jouw dat heeft aangeboden waar zij zich ook prettig bijvoelt, zoals bijv. rust en weinig prikkels. Zij wist natuurlijk niet dat jij dat ook hebt, maar had waarschijnlijk vaak begrip voor jouw emoties, waarbij een niet HSPer anders zou hebben gereageerd, omdat zij dit ook zo voelt. Zij zal je niet gevoeliger gemaakt hebben dan je al bent. Het zit nu eenmaal in je.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genetisch gezien erven we heel veel eigenschappen van onze ouders/voorouders, zoveel zelfs, dat ze voor het allergrootste deel ons karakter en onze eigenschappen bepalen.
HSP is ook zo'n eigenschap die doorgegeven wordt door onze genen.
Mogelijk heb je het niet direct van je ouders, maar van een van je voorouders.
Maar bijna altijd direct van een of beide ouders.
Van vader op zoon, of van moeder op dochter komt het meest voor, maar ook niet altijd.
Van HSP kom je dus ook nooit meer af, wel heb je de keus het verder te gaan ontwikkelen, of het zoveel mogelijk te mijden.
De opvoeding heeft hier niet zo heel veel invloed op, ook de omstandigheden waarin je opgroeit.
HSP is een deel van je zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je hebt de keus om er mee om te leren gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genetisch gezien erven we heel veel eigenschappen van onze ouders/voorouders, zoveel zelfs, dat ze voor het allergrootste deel ons karakter en onze eigenschappen bepalen.
HSP is ook zo’n eigenschap die doorgegeven wordt door onze genen.
Mogelijk heb je het niet direct van je ouders, maar van een van je voorouders.
Maar bijna altijd direct van een of beide ouders.
Van vader op zoon, of van moeder op dochter komt het meest voor, maar ook niet altijd.
Van HSP kom je dus ook nooit meer af, wel heb je de keus het verder te gaan ontwikkelen, of het zoveel mogelijk te mijden.
De opvoeding heeft hier niet zo heel veel invloed op, ook de omstandigheden waarin je opgroeit.
HSP is een deel van je zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er blijft iets fout gaan, staat er nu twee keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jájaaa!
:OP
ik snap wel dat je gehoord wil worden hoor Ed :-) (ze zijn weer aan het klungelen geweest met onderhoudt aan de site, en dan loopt het nu en dan een beetje anders)
Zoals AMC al aangeeft: HSP is bewezen aangeboren te zijn.
Dat betekent denk ik, dat je gevoelige moeder (wat je zelf schrijft) jouw aangeboren HSP waarschijnlijk ook heeft versterkt: ze zal er zelf geen bewust weet van hebben gehad. HSP gaat vaak gepaard met angsten: onbewust kan zij die op jou hebben overgedragen.
Dus ik denk, dat je ermee wordt geboren en dat het tijdens je leven versterkt kan worden/ een eigen leven kan gaan leiden. Als je geen weet hebt van HSP-er zijn, dan kunnen angsten versterkt worden, juist omdát je er geen weet en dus begrip voor hebt, waardoor je er niet mee kunt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genetisch gezien erven we heel veel eigenschappen van onze ouders/voorouders, zoveel zelfs, dat ze voor het allergrootste deel ons karakter en onze eigenschappen bepalen.
HSP is ook zo’n eigenschap die doorgegeven wordt door onze genen.
Mogelijk heb je het niet direct van je ouders, maar van een van je voorouders.
Maar bijna altijd direct van een of beide ouders.
Van vader op zoon, of van moeder op dochter komt het meest voor, maar ook niet altijd.
Van HSP kom je dus ook nooit meer af, wel heb je de keus het verder te gaan ontwikkelen, of het zoveel mogelijk te mijden.
De opvoeding heeft hier niet zo heel veel invloed op, ook de omstandigheden waarin je opgroeit.
HSP is een deel van je zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adrem5
Door het gebrek aan inzichten en het totaal niet begrijpen kunnen er in de opvoeding zeker dingen verkeerd zijn gegaan.
Echter je ben en blijft een HPS er, zodra je daar bewust van bent, gaat je ontwikkeling en inzichten gewoon verder.
Iemand die spiritueel aangelegd is, zal het ook altijd blijven, ongeacht de opvoeding, maar zal pas later gaan groeien en het steeds beter begrijpen .
Aan die groei zal nooit een einde komen.
( gewoon jij hoor, geen u) :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem5: Volg je ook helemaal hoor en ben het met je eens! Sinds nog niet zo lang weet ik van mezelf dat ik een zelfs zeer HPS ben (daar zijn ook gradaties in!) en in mijn eigen opvoeding vroeger is erg veel verkeerd gegaan waar ik nu nog last van heb.
Mede door dit te weten helpt het me nu enorm om dingen voor mezelf op een rijtje te krijgen.
Wat Ed zegt, dat bewust zijn en begrijpen, is hartstikke belangrijk om op een nieuwe andere manier naar jezelf te kijken en vandaar verder te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te lezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist adrem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker je laatste zin ed!!!! +1 het is een onderdeel van jezelf en staat los van al het andere, ook van het verleden, opvoeding etd. het heeft een oorzaak die je niet kan veranderen dus de enige manier is omgaan 'met' het hoort bij je, je bent het of niet, je komt er niet van af (ik zou het niet eens meer WILLEN missen!) acceptatie, aanvaarding en je eigen grenzen leren kennen wat in welke situaties prettig is, en wat je zelf wel of niet wil. bij het verder ontwikkelen horen m.i. ook zeker de VOORDELEN die het met zich mee kan brengen (ik lees hier zo weinig over!) en deze optimaal te benutten. niet alleen het negatieve klapt er bij de HSP intensief in, maar ook de kleine mooie dingen kunnen iemand enorm op laten bloeien en een super bijdrage leveren aan het ervaren. heerlijk!!!!
eucje kijkt naar buiten en ziet de zon, voelt de warmte, hoort wat musjes wat keuvelen in de struiken, ziet de mooie kleuren van de beginnende herfst in het zonlicht en haalt zo samen met de hond de kids van school om aan een heerlijk weekend te beginnen. euca's dag kan NU al niet meer stuk, wat een cadeautje die HS!!!! juist DIT soort dingen neem ik op als een spons tja Ed......als ik dan toch HS ben, dan buit ik het gewoon lekker uit en geniet ervan met volle teugen!!! HEEEERLIJK!!! ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt nog heel veel mooi weer aan!
Waarschijnlijk weken lang, mogelijk wel 3 of 4 weken.
Dus genieten maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zekerrrrrr!!!!!
jullie ook hoor, met of zonder HS :)
Je groeit niet op met hsp, je wordt ermee geboren. Ik zelf ben ook hoogsensitief en ik weet hoe vervelend dat kan zijn, moeite met prikkels etc... maar het is zo dat je een gevoeliger zenuwstelsel hebt dan andere mensen. Erfelijkheid speelt ook heel vaak een rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hsp is aangeboren, zoals ik al eerder antwoordde op een andere vraag vandaag; door verschillende levens maken mensen zich gevoelskracht eigen, dit wordt vervolgens gevoeligheid (geestelijke gevoeligheid) wat in de wandelgangen vaak wordt aangeduid als hsp.

Het kan altijd zijn dat bepaalde karaktereigenschappen (elke karaktereigenschap heeft zijn eigen gevoeligheid), die gelijkwaardig zijn aan die van je moeder, elkaar versterken, of versterkt hebben waardoor deze gevoeligheid meer naar voren trad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het beide is, aanleg (aangeboren) en omgevingsfactoren.
Ik heb ook die gevoeligheid die zich vooral ontwikkelde in de band met mijn moeder.
De gevoeligheid voor mensen en wat iemand uitstraalt en dit kunnen 'lezen' is ook vooral ontstaan door 'leven in die sfeer', familie-verstrikkingen dus. Ik vraag me ook wel af of dit HSP is of een 'neurotische gevoeligheid'. HSP klinkt wel wat leuker ;-) Eigenlijk maakt t antwoord ook niet zoveel uit. Mij niet in ieder geval..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gevoelig mens is niet per definitie een HSP.

HSP ontwikkelt zich niet later in het leven (het zijn de neurotransmitters die het hem doen, hier verander je niets aan) het is aangeboren en komt zelden 'alleen'.
als je voor jezelf zoekt naar een antwoord zou je je hier eventueel ook in kunnen verdiepen.

iemand die niet lekker in zijn vel zit of dingen in het verleden niet goed heeft weet te verwerken kan gevoelig zijn, heel erg gevoelig. zowel voor prikkels van buitenaf, als voor prikkels die vanuit jezelf komen (emotionele reacties, onzekerheid etc)

feit is dat je dat je hiermee om leert gaan en het leert aanvaarden zonder dat het een belemmering voor je is, net zoals alle andere hobbels die men in het leven tegen kan komen, of tegen is gekomen in het verleden.
dan weet je wat van voorbijgaande aard is, en wat aangeboren is.

mijn ervaring is dat dit bij HSP goed te doen is als je je grenzen leert kennen, deze aangeeft naar anderen, en zorgt dat je niet over die grenzen heen gaat.

aangeboren gevoeligheid (karakter of HSP maakt niet uit op zich) is er uiteraard eerder dan gevoeligheid tijdens de opvoeding. de nasleep van laatstgenoemde kan je pos leren toepassen door het achter je te laten zonder dat het een belasting voor je is (zie dat je er regelmatig op terug komt, vandaar)

wat HSP zelf betreft: dit kan je niet achter je laten want de neurotransmitters bepalen dit voor je. dit is een kwestie van ermee om leren gaan, accepteren en een soort van compromis sluiten met de HSP ipv ertegen te strijden door niet te kunnen accepteren dat je overgevoelig bent voor elke prikkel die je opvangt (en dat zijn er wat bij de HSP, sommige dingen komen met geweld naar binnen en hier moet je je tegen leren weren)
;-)

persoonlijk denk ik dat het voor jou belangrijk is om hier de grens te zoeken. wat is het verleden, en wat is aangeboren/mogelijk HSP en zit dus in jezelf (wat BEN jijzelf)

echt GD, als je dit weet en er een vinger op kan leggen krijg je zoveel handvaten waar je verder mee kan werken.
alleen de herkenning en erkenning al kunnen zoveel goed doen! (ook dat is HSP, het kan een boost geven waar je U tegen zegt! dus doe er je voordeel mee) ;)

ik wens je dan ook heel veel succes met je zoektocht, want HSP is echt niet alleen negatief!!! beslist niet :)
mocht het idd HSP zijn hoop ik dat je er ook enorm van kan (leren) genieten!!! :))

hier een link waar je misschien wat aan hebt. (info, forums, boeken, sites etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MOOI Euc!!!! ++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) ik heb er altijd wat moeite mee als het een soort van 'hokjes' of 'label' ding wordt. HSP zijn iets anders, maar zeker niet bijzonder, of een andere groep. het is gewoon een van de vele gebruiksaanwijzingen waar elk persoon (dus ook zonder label) er velen van heeft. vaak lees is het dat lastig is, maar dit hoeft het zeker niet te zijn. het heeft ECHT geweldige voordelen!!! en vind dat dit niet vaak genoeg benadrukt kan worden.
ook de kleinste mooie dingen waar velen aan voorbij gaan zijn zo mega intens... (big smile hier van deze kant) :)))))) het kan even duren voor men weet ermee om te gaan.
eerder was ik een beetje aan het verzetten en aan het strijden tegen HSP, maar nu ben ik euc #MET# HSP, en is het een dierbaar onderdeel van mij waar ik gelukkig niet meer los van kan komen :) en ja, het blijft af en toe lastig als dingen met alle geweld waar worden genomen, maar geef mezelf de tijd om het te plaatsen, zodat het minder impact heeft dan het in eerste instantie had.
met simpele foefjes is het in veel gevallen te voorkomen. en zo niet: aanvaarding, want dit ben ik, zo ben ik en daar doet ik het mee. ik weet dat het vermoeiend kan zijn, en zorg er dan ook voor dat ik bv na een feestje, dagje uit in vreemde omgeving of andere situatie met veel impulsen NA die tijd de rust en mogelijkheid om het te laten bezinken. (parameters laten zakken)
ook dat heb ik moeten leren. (soms ook eisen van anderen en dus NEE durven zeggen) ik hoop dat dit voor GD ook haalbaar mag zijn op een manier zoals voor hem haalbaar is, als het idd HSP blijkt te zijn.
het is echt een extra'tje wat enorm in je voordeel kan werken op vele manieren. ik wil het niet HS niet meer kwijt, want tegen de voordelen wegen de minderen kanten ECHT niet af!!!!no way!!!!) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor mij een soort van openbaring was: het heeft een NAAM!!! Wauw!! Ik ben niet de enige, ik ben niet gestoord, doorgeslagen, ik heb geen afwijking of weet ik veel wat voor labeltjes ik er zelf aangehangen heb. Waardoor ik het heb geprobeerd weg te stoppen (LUKT NIET ;-)), waardoor het een hele negatieve lading heeft gekregen (depressies zelfs)
Ik BEGRIJP het nu, en dáárdoor kan ik het accepteren/ aanvaarden en er zelfs van genieten.
Misschien dat vele anderen dat ook zo hebben of hebben gehad.
Dus: ik ben het heeeeeeelemaal met je eens!!! Het is, ook voor mij, inmiddels een verrijking in plaats van een belemmering ;-) Ik hoop zo, dat ook anderen hier iets mee kunnen Euc!
Als je (algemeen bedoeld) het begrijpt, het kunt aanvaarden en je leven erop kunt inrichten, dan is het óók een verrijking (en niet altijd leuk!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar!! het was ook precies wat ik inmiddels over mezelf dacht, de depri toestand kwam voor mijn burn out, maar dacht zelfs dat dit ook aan mij lag en het niet zo was (tja, ik ervaarde wel meer dingen die volgens anderen simpelweg ONMOGELIJK of ongezond waren, dus waarom zou ik het daarmee dan wel goed hebben??) ik zit het weer eens een keer helemaal met je eens te zijn. know how, begrijpen, aanvaarden, en er gingen echt deuren voor mezelf open. gewoon dezelfde deuren daar waar ik eerder keihard en gefrustreerd tegenaan hebt getrapt, ontkent heb (tegen beter weten in!!) dat ze er waren, en zoo hard gewenst heb dat ze op een dag zouden verdwijnen.
en nu... ? :-))
ai, wat een verschil. ik hoop ook enorm met je mee dat anderen hier iets mee kunnen en hun leven erop in kunnen richten zodat de weegschaal niet enkel doorslaat naar het negatieve maar ook eens zwieper kan krijgen naar de anderen kant :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Shake hands* ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
en een high 5 met al je spinnenpootjes! (niet alle pootjes tegelijk, dat gaat niet goed....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grrrrrrrrkltompftsj.... ben net bezig het 1 na laatste pootknoopje te ontwarren... doe PIJN man...uh...vrouw!