Is HSP (hoog sensitief persoon) aanboren, of is het ontwikkelt in het leven?

Ik zelf beschouw me als een erg gevoelig persoon. Neem vele dingen waar, maar pik ook veel dingen op die ik eigenlijk niet zo willen.

Maar als ik goed naar mezelf kijk, en naar de omgeving waarin ik ben opgegroeid. Dan zie ik ook een moeder die erg gevoelig is. En zie ik ook de 'voorzichtigheid' tijdens de opvoeding.

Ik beschouwde het altijd als een aangeboren eigenschap. Maar ik begin ook meer en meer te geloven dat ik misschien met veel gevoeligheid en voorzichtigheid ben opgegroeid. Zou dat alleen me al gevoeliger gemaakt kunnen hebben en me tot een HSP hebben ontwikkelt?

Of misschien is die opvoeding ook wel een reactie op een eventueel van nature en aangeboren gevoeligheid? (actie is reactie).

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat was er dan eerder, de gevoeligheid die eventueel aangeboren is, of de gevoeligheid tijdens de opvoeding.

Weet jij het antwoord?

/2500

Uit onderzoek is gebleken dat hoogsensitiviteit sterk aangeboren en genetisch bepaald is. Jouw moeder zal het aan jou hebben doorgegeven en dan ook onbewust misschien toch in jouw opvoeding hebben geïntegreert. Ik bedoel daarmee dat zij jouw dat heeft aangeboden waar zij zich ook prettig bijvoelt, zoals bijv. rust en weinig prikkels. Zij wist natuurlijk niet dat jij dat ook hebt, maar had waarschijnlijk vaak begrip voor jouw emoties, waarbij een niet HSPer anders zou hebben gereageerd, omdat zij dit ook zo voelt. Zij zal je niet gevoeliger gemaakt hebben dan je al bent. Het zit nu eenmaal in je.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

Zoals AMC al aangeeft: HSP is bewezen aangeboren te zijn. Dat betekent denk ik, dat je gevoelige moeder (wat je zelf schrijft) jouw aangeboren HSP waarschijnlijk ook heeft versterkt: ze zal er zelf geen bewust weet van hebben gehad. HSP gaat vaak gepaard met angsten: onbewust kan zij die op jou hebben overgedragen. Dus ik denk, dat je ermee wordt geboren en dat het tijdens je leven versterkt kan worden/ een eigen leven kan gaan leiden. Als je geen weet hebt van HSP-er zijn, dan kunnen angsten versterkt worden, juist omdát je er geen weet en dus begrip voor hebt, waardoor je er niet mee kunt werken.

Genetisch gezien erven we heel veel eigenschappen van onze ouders/voorouders, zoveel zelfs, dat ze voor het allergrootste deel ons karakter en onze eigenschappen bepalen. HSP is ook zo’n eigenschap die doorgegeven wordt door onze genen. Mogelijk heb je het niet direct van je ouders, maar van een van je voorouders. Maar bijna altijd direct van een of beide ouders. Van vader op zoon, of van moeder op dochter komt het meest voor, maar ook niet altijd. Van HSP kom je dus ook nooit meer af, wel heb je de keus het verder te gaan ontwikkelen, of het zoveel mogelijk te mijden. De opvoeding heeft hier niet zo heel veel invloed op, ook de omstandigheden waarin je opgroeit. HSP is een deel van je zelf.

Je groeit niet op met hsp, je wordt ermee geboren. Ik zelf ben ook hoogsensitief en ik weet hoe vervelend dat kan zijn, moeite met prikkels etc... maar het is zo dat je een gevoeliger zenuwstelsel hebt dan andere mensen. Erfelijkheid speelt ook heel vaak een rol.

Hsp is aangeboren, zoals ik al eerder antwoordde op een andere vraag vandaag; door verschillende levens maken mensen zich gevoelskracht eigen, dit wordt vervolgens gevoeligheid (geestelijke gevoeligheid) wat in de wandelgangen vaak wordt aangeduid als hsp. Het kan altijd zijn dat bepaalde karaktereigenschappen (elke karaktereigenschap heeft zijn eigen gevoeligheid), die gelijkwaardig zijn aan die van je moeder, elkaar versterken, of versterkt hebben waardoor deze gevoeligheid meer naar voren trad.

Ik denk dat het beide is, aanleg (aangeboren) en omgevingsfactoren. Ik heb ook die gevoeligheid die zich vooral ontwikkelde in de band met mijn moeder. De gevoeligheid voor mensen en wat iemand uitstraalt en dit kunnen 'lezen' is ook vooral ontstaan door 'leven in die sfeer', familie-verstrikkingen dus. Ik vraag me ook wel af of dit HSP is of een 'neurotische gevoeligheid'. HSP klinkt wel wat leuker ;-) Eigenlijk maakt t antwoord ook niet zoveel uit. Mij niet in ieder geval..

een gevoelig mens is niet per definitie een HSP. HSP ontwikkelt zich niet later in het leven (het zijn de neurotransmitters die het hem doen, hier verander je niets aan) het is aangeboren en komt zelden 'alleen'. als je voor jezelf zoekt naar een antwoord zou je je hier eventueel ook in kunnen verdiepen. iemand die niet lekker in zijn vel zit of dingen in het verleden niet goed heeft weet te verwerken kan gevoelig zijn, heel erg gevoelig. zowel voor prikkels van buitenaf, als voor prikkels die vanuit jezelf komen (emotionele reacties, onzekerheid etc) feit is dat je dat je hiermee om leert gaan en het leert aanvaarden zonder dat het een belemmering voor je is, net zoals alle andere hobbels die men in het leven tegen kan komen, of tegen is gekomen in het verleden. dan weet je wat van voorbijgaande aard is, en wat aangeboren is. mijn ervaring is dat dit bij HSP goed te doen is als je je grenzen leert kennen, deze aangeeft naar anderen, en zorgt dat je niet over die grenzen heen gaat. aangeboren gevoeligheid (karakter of HSP maakt niet uit op zich) is er uiteraard eerder dan gevoeligheid tijdens de opvoeding. de nasleep van laatstgenoemde kan je pos leren toepassen door het achter je te laten zonder dat het een belasting voor je is (zie dat je er regelmatig op terug komt, vandaar) wat HSP zelf betreft: dit kan je niet achter je laten want de neurotransmitters bepalen dit voor je. dit is een kwestie van ermee om leren gaan, accepteren en een soort van compromis sluiten met de HSP ipv ertegen te strijden door niet te kunnen accepteren dat je overgevoelig bent voor elke prikkel die je opvangt (en dat zijn er wat bij de HSP, sommige dingen komen met geweld naar binnen en hier moet je je tegen leren weren) ;-) persoonlijk denk ik dat het voor jou belangrijk is om hier de grens te zoeken. wat is het verleden, en wat is aangeboren/mogelijk HSP en zit dus in jezelf (wat BEN jijzelf) echt GD, als je dit weet en er een vinger op kan leggen krijg je zoveel handvaten waar je verder mee kan werken. alleen de herkenning en erkenning al kunnen zoveel goed doen! (ook dat is HSP, het kan een boost geven waar je U tegen zegt! dus doe er je voordeel mee) ;) ik wens je dan ook heel veel succes met je zoektocht, want HSP is echt niet alleen negatief!!! beslist niet :) mocht het idd HSP zijn hoop ik dat je er ook enorm van kan (leren) genieten!!! :)) hier een link waar je misschien wat aan hebt. (info, forums, boeken, sites etc)

Bronnen:
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/content...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100