Als je in een volgend leven stapt "herinner" je je dan eerder hoe je eigenlijk van binnen bent?

Ik zie dat veel jongeren rond 15-25 jaar spiritueel gezien wijzer zijn dan de generatie voor hen. Daarom worden zij onder andere ook nieuwetijdskinderen genoemd. Hoe is dat als 60érs bijv of 40's van nu in een volgend leven stappen? "Herinneren" wij ons dan eerder dan nu wie wij diep van binnen eigenlijk zijn? Worden wij dan geboren en niet meer door een keurslijf geduwd zoals nu? Komt het woord "Ego" dan nog voor in het woordenboek, in de betekenis die het nu heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"In een volgend leven stappen", ik neem aan dat je daarmee verwijst naar het feit dat enkele malen in het leven van de mens een periode is van herbezinning. Ik ben het helemaal met jouw zienswijze eens, dat de mensen van 25 jaar veel en veel verder zijn, dan hun ouders op die leeftijd waren. Maar daarvoor zijn wel allerlei verklaringen, en met de zoeksleutel van 'ego', zijn die gemakkelijk te vinden. Deze term van Freud komt uit de Victoriaanse tijd, waarin onderdrukking de gewoonste zaak van de wereld is. Het spitste zich zelfs toe op onderdrukking van primitieve behoeften van de mens. Die onderdrukking was al eeuwen aan de gang, en zaken als de komst van de pest, en de machtsuitoefening van de kerk, zijn daar zeker debet aan. Denk ook aan de Industriële Revolutie, toen het kapitalisme hoogtij vierde en de gewone arbeider soms 70 uur in de week moest werken. Voor persoonlijke ontwikkeling is dan echt geen ruimte. Persoonlijke ontwikkeling was van oudsher uitsluitend weggelegd voor de adel en hogere standen. Na de opkomst van de psychologie zo'n beetje in de jaren zestig, kwam het welzijn en het functioneren van de normale mens in beeld. Toen kwamen er T.A. assertiviteit, NLP, sensitivity en nog veel meer. Deze kennis, vaardigheden en aanpak is zich gaan verbreiden onder de gewone mensen. Ook de wetgever is zich hiermee gaan bemoeien. Er kwam de Universele verklaring inzake de rechten van het kind. Er is een verbod op het slaan van een kind. Er is een verplicht ouderschapsplan. Zeker nu de welvaart wat betreft eten en drinken wel snor zit, is er een neiging naar de hogere regionen in de piramide van Maslow. Het effect van is wat jij nu waarneemt. Het is onze sociaal-culturele ontwikkeling. Laat ik toch nog een precies antwoord geven op je vraag, anders wordt mijn uitleg misschien weer geschrapt. Ja, je herinnert je dat, en dat doe je met veel meer diepte.

Nee, dat hoeft helemaal niet. Je ziet nu veel jongeren die heel gevoelig zijn. Maar dat komt omdat jij nu zelf in een heel gevoelige periode zit. Die jongeren zijn er altijd al geweest en sommige jongeren zijn inmiddels alweer ouderen geworden:-) Wat jij wil leren voor het leven, is voor ieder nieuw leven verschillend. Elke keer weer een stukje en soms een verdieping van een ouder stukje. Soms herinner je iets, omdat je die nodig hebt voor hetgeen je wilt leren en doen in het leven. In een ander leven zal je helemaal niets leren. In mijn optiek zal je in 'dit' leven iets gaan herinneren als je met een 'laatste' verfijning bezig bent van dat specifieke onderwerp. Noem het maar het 'oogsten' van een aantal levens bij elkaar. Een volgend leven zal je weer met iets anders gaan bezig houden. Toegevoegd na 1 dag: @Forall, gezien dat je deze vraag stelt en hier je interesse ligt. Misschien ben je toe om dit boekje eens te lezen: spirituele psychologie.

Je kunt niet in een ander leven stappen. Dus kun je je ook niet herinneren hoe je eigenlijk van binnen bent. Je kunt overigens nooit weten hoe je van binnen bent, want je perceptie wordt altijd beinvloed door je zijn.

er zijn meerdere redenen waarom er nu meer nieuwetijdskinderen zijn (het woord is uitgevonden maar wat valt hier nu precies onder, en is dat voor iedereen gelijk?) zo hebben we nu ook kristalkinderen, indigokinderen en de HSP'ers. voor mij persoonlijk is het 1 pot nat, met elke naam een andere invulling vanuit een andere invalshoek. het ligt er dus aan hoe je hierover denkt. of het wijsheid is, en met een leeftijd te maken heeft lijkt mij niet waarschijnlijk. hier kan een bepaald standpunt aan opgehangen worden (de noemer waar het onder valt dus) maar aan een persoonlijke mening of inzicht op zich veranderd het niets en is het niet bepalend m.i. het antwoord op je vraag: als je bij dit soort dingen stil staat ben je over het algemeen een 'gevoelsmens' en dat kan ervoor zorgen dat dit idd het geval kan zijn omdat men op zoek is naar antwoorden n.a.v. bepaalde vragen. gevoelsmensen staan vaker en intenser stil bij het hoe en waarom van hun belevingswereld waardoor je jezelf beter leert kennen. welke kant dit op gaat heb je zelf in de hand denk ik (sceptisch maar gevoelig, of spiritueel/paranormaal en gevoelig) er zijn bovendien genoeg andere generaties die dit zich kunnen 'herinneren' dus ook zonder een moderne naamgeving hieraan. het kan zijn dat je stelling waar is, maar het hoeft niet zo (of een uitgangspunt) te zijn. .....aldus mijn persoonlijke gedachte, omdat het nu eenmaal niet met wetenschappelijk bewezen is en het aankomt op meningen en persoonlijke ervaringen.

Ik ben zelf wel van mening maar dan geld ook niet voor iedereen dat wij wel die zich verontwikkelt heeft terug keer die gene die geleerd heeft van de fouten van zijn ouders bijvoorbeeld die dit verbetert heeft zal terug keren en ben er van overtuig zelf dat men licht nog dingen zal herinneren daardoor die terug keren zijn dan wat zelf aan geeft verder weer als die daarvoor waren ,Maar er zullen zielen zijn die zich niet ontwikkelen en die sterven en daarvoor komt ook weer nieuwe voor terug van daardoor toch niet de bevolking echt gehandhaafd is al ben van mening dat juist door die weer evolueren de bevolkeng op den duur zal gehandhaafd worden en er toch alleen dank nog niet op korttermijn de hele wereld verander gaat ,Eerst werkt er merendeels alles geleid door ik ik mensen en zal steeds meer en de gevoel mensen wat men dan anders denkers of lichtwerkers HSP nieuwetijds kinderen komen die Geloof en spiritueeltijd en gehele op veel hogen nivo zal brengen zal dat nu nog is Maar ja wie ben ik dit wat mijn gevoel me ingeeft en hoe ik om mijn heen ziet Toegevoegd na 1 uur: Ik ben zelf wel van mening maar dan geld ook niet voor iedereen. Dat wij wel ontwikkelt en terug keren . En die gene die geleerd heeft van de fouten van zijn ouders. Bijvoorbeeld die dit verbeteren heeft zal terug keren , En ben er van overtuig zelf dat men licht nog dingen zal herinneren . Daardoor die terug keren zijn dan wat verder weer als die daarvoor waren , Maar er zullen zielen zijn die zich niet ontwikkelen en die sterven . En daarvoor komt ook weer nieuwe voor terug. Vandaar dat toch niet de bevolking echt gehandhaafd is. Al ben ik van mening dat wij die door weer evolueren. De bevolkeng op den duur zal gehandhaafd worden . Alleen denk ik nog dat ditnog niet op korttermijn is, dat de hele wereld verander gaat , Eerst zal er nog steeds merendeels alles geleid door de ik ik mensen. (die alleen macht en geld als waarde tellen) En dit zal op den duur steeds meer door de gevoel mensen over genomen worden . Door die we anders denkers of lichtwerkers HSP nieuwetijds kinderen noemen. Komen er die het Geloof en spiritueeltijd in zijn gehele op veel hoger nivo zal brengen zal dat nu nog is Maar ja wie ben ik dit wat mijn gevoel me ingeeft en hoe ik om mijn heen ziet Hoplijk is nu wat duidelijker sorry voor te snel reageren net liet me gevoel gaan (;

Hoi,forallweknow: Nou,ik denk zelf dat reïncarnatie bestaat,omdat het parallel zou kunnen lopen met de biologische evolutie weet je? Het is gewoon logisch en daarom denk ik ook,dat in sommige situaties iemand zijn of haar vorige leven kan herinneren (in trance of onder hypnose of onder hele zware stress misschien). Daarom denk ik ook dat t verkeerd is,om bv. een ongeboren leventje dood te maken of sowieso een ander mens of zelfs dier... dan bouw je gewoon slecht karma op = dus slechte gevolgen voor jezelf in dit of zelfs in een volgend leven (= een volgende * incarnatie*). Misschien zullen we ,als mensheid, zó ver ons ontwikkelen (spiritueel) dat we dan geen * ego* maar nodig hebben,omdat we dan écht een humane * éénheid* zijn. Een zus van m'n overoma (is dat een overoudtante? nou ja,goed..) weet hééééél veel van die dingen (het paranormale,geesten,spiritisme,helderziendheid en al die dingen ) heeft s vertelt dat je reïncarneert om dingen uit je vorige leven * recht* te zetten of een onafgemaakte ervaring en/of les (opnieuw) te leren of af te maken,weet je. Ze weet dr héél veel van en t klinkt ook allemaal héél erg logisch gewoon (vindt ik dan) ;-) En ze vertelde (nog niet zolang geleden) dat de mensheid eigenlijk uit een soort * wortelras* komt en dat er méér van die wortelrassen zijn (ik weet niet precies wat die wortelrassen zijn,maar is zoiets als een * oerrras* ofzo). Mischien komt er wel een nieuwe soort mensheid en zijn dr daarom zoveel Nieuwe Tijdskinderen? Ikzelf vindt alles war met spirituale dingen te maken heeft óók heel erg interessant... Ok,khoop dat je wat met dit antwoord kan doen,hoor.. groetjes

Op het moment dat we in een volgend leven stappen, zal ons bewustzijn voor een deel versluierd worden. Wij verliezen dan grotendeels de herinnering aan het vorige geleefde leven. Alleen hele kleine kinderen die nog puur zijn, hebben vaak wel een herinnering aan dit vorige bestaan. Veel ouders doen deze ervaringen af als fantasie, en zo langzamerhand gaan deze kinderen aarden, en verliezen ze langzamerhand de herinnering aan een vorig leven. Nu wil ik je graag het antwoord geven op je vraag of wij diep van binnen weten wie wij eigenlijk zijn. Het antwoord is ja, dat kunnen wij weten. Als we leren om echt stil te worden, en we stappen uit ons dagbewustzijn, en we zijn, dan is het mogelijk om laagje voor laagje af te pellen, en bewust te worden. We leven nu in een tijd waarin we versneld van ons karma moeten afkomen. Alle karma komt er nu uit, en zal worden getransformeerd tot een nieuw bewustzijn waarin oude zaken afgerond zullen zijn, en een nieuwe tijd zal aanbreken, waarin ons verstand zal worden verlicht, en ons innerlijke weten weer serieus genomen zal worden. Vele verlichte zielen die uit het rad van reïncarnatie zijn gestapt, zullen ons helpen om ons klaar te maken voor deze nieuwe tijd. En ik kan je vertellen, er worden er steeds meer. Deze nieuwe tijd komt, en het is aan ons de keuze of wij ons bewust willen transformeren, zodat het jasje zal passen, of ons willen blijven verzetten. De keuze is vrij. Er is op het moment duidelijk een toename en acceptatie van paranormale activiteiten, en dit zal steeds meer geaccepteerd worden. Het ego van ons zal meer een groepsego gaan worden, en de gesproken taal zal meer omgevormd gaan worden in telepathie. Een nieuwe periode breekt aan, en de morgenster zal haar stralen gaan verspreiden. Laten we ons koesteren en meevoeren in die stralen.

Even in stukjes, want het zijn verschillende vragen : Jongeren rond 15-25 jaar spiritueel gezien wijzer dan de generaties ervoor ? Da's maar net onder welke jongeren je je begeeft ; de generatie 'nix' komt ook niet uit de lucht vallen. Sommige jongeren zijn al heel wijs, anderen bakken er niets van ; die zijn vooral druk met pillen slikken en comazuipen. Dat ze veel gevoeliger zijn danvoor indrukken is volslagen logisch : elke generatie krijgt er meer, en er worden steeds hogere eisen aan ons gesteld. Zou je iemand uit pakweg de 17e eeuw hierheen halen, dan zou die binnen 10 minuten waarschijnlijk knettergek, horende dol en ziende blind zijn van de vele indrukken om ons heen - een ' nieuwetijdskind' pur sang - maar dan van 400 jaar geleden. Dat wij onszelf eerder realiseren wie we diep van binnen zijn' heeft alles te maken met de enorme luxe waarin we leven, waarin eerste levensbehoeften geen strijd meer zijn, en iedereen bijna fulltime aan de slag kan met de bovenste laagjes van de Piramide van Maslov. (Zelfverwezenlijking ; zoeken naar geluk) We MOETEN wel op zoek naar ' wie we echt zijn' , want simpelweg het einde van de dag halen en alle magen om je heen voedden is geen (bevredigende) dagtaak meer. We zijn bijna ' verplicht' de bovenste laagjes van de behoeftepiramide te vervullen, en beschikken ook over zo ongeveer alle denkbare informatie daarover. Al zijn er hele legers mensen die zich daaraan onttrekken. Het keurslijf waaraan iedereen zich denkt te onttrekken - terwijl nog 90 % van de mensen vrolijk met de 'unieke' kudde meedraaft, zoals op elke middelbare school eenvoudig is waar te nemen (vooral als je inderdaad NIET in de kudde past) is nog steeds de norm, al is de norm nu 'zo individualistisch mogelijk mits wij het ook leuk vinden'. (Dus wel een onderbroek van Bjorn Borg boven je heupbroek uit, maar vooral geen ouderwets mantelpakje, om maar een voorbeeld te noemen). Het woord EGO zal in de huidige psychoanalytische betekenis in het woordenboek blijven staan, zolang men zich Freud nog (vaag) herinnert. Heel lang dus. Op korte termijn verwacht ik daarbij wel de nieuwe betekenissen van 'eigendunk' en 'egoistisch zijn' zoals ze veelal door jongeren gebezigd wordt. Of alle pseudo-spirituele / neopsychologische definities de Van Dale gaan halen betwijfel ik, want die wisselen te snel en spreken elkaar te vaak tegen. Een woord moet een aantal jaren meegaan en breed begrepen worden om die stap te maken.

Ik weet niet of dat zo, dat jongeren van tegenwoordig 'spiritueel wijzer' zijn. Waar en hoe zie jij dat dan? Ik denk ook niet dat je kan stellen dat 'je' in een ander leven stapt. Wie/ wat is die 'je' dan? Het is niet zo dat je als je persoontje zo in een volgend leven stapt. Dat is echt te simpel bekeken. Dat van dat keurslijf en ego zal afhangen van o.a conditioneringen en ontwikkeling van dat persoontje, en ook interesses en omgeving. Helaas, dit zal altijd blijven bestaan, en spirituele groei zal toch afhankelijk blijven van een proces. Toegevoegd na 13 minuten: 'nieuwetijdskinderen' is ook een concept he? door ons een naam gegeven..

Als je bedoelt met "in een volgend leven stappen" dat je reincarneert, dan zou dat mogelijk zijn. Ik heb begrepen dat, wanneer jij in een bepaald vorig leven, of aantal vorige levens, geestelijk bent gegroeid dat je dan diezelfde groei een volgend leven ook weer meemaakt maar dan versneld. Dus je komt in jaren eerder aan bij een bepaalde wijsheid als de levens daarvoor, toen je daar veel langer over deed. Het hangt schijnbaar wel nauw samen met je geestelijke ontwikkeling die je al had in vorige levens. En ja, dat zeg je mooi, dan herinner je je dus eerder diep van binnen wie we eigenlijk zijn. Het keurslijf kan wel degelijk nog aanwezig zijn maar zal sneller herkend en afgeworpen worden. En een ego zal op aarde nog wel even nodig zijn om te kunnen aarden, om hier te kunnen functioneren, ook als je geestelijk ver ontwikkeld bent. Maar dan heb ik het niet over een negatief of overontwikkeld ego. Maar meer over het bewust zijn van je bestaan hier. Toegevoegd na 22 minuten: Voor de duidelijkheid, ikzelf herinner me een aantal vorige levens. En ik ben persoonlijk van mening dat mijn antwoord klopt, voor zover als ik het nu kan bevatten, en laat tegelijkertijd ieder graag in zijn/haar waarde die er anders over denkt :-)

Het onderwerp van een volgend of vorig leven is er een met velen soorten van antwoorden en reacties. De mens is wat dat betreft maar zeer beperkt om te kunnen begrijpen hoe het nu eigenlijk zit. Of het hele leven is een klote klucht, vol tegenslag en ellende en als het over is, is dat het einde, verders niets. Of het leven is een grote les, een spirituele ervaring om verder te kunnen groeien en dat bij de dood niet stopt, maar op een andere manier door gaat. Begrijpelijk dat dit altijd zal botsen, net zo lang dat er wat bewezen kan worden. Maar soms geeft het leven zelf wel summiere aanwijzingen, die je kan beschouwen als bewijs, maar op het moment dat je er over gaat praten, blijft er weing meer over dan, wat niet uit te leggen, vage, toevallige voorvallen. Dan ben je weer terug bij af. Voor me zelf heb ik bewijs genoeg dat wat je in vorige levens heb meegemaakt, ook nu nog invloed heeft. Uit te leggen? nee niet echt, begin ik ook niet aan, is ook zinloos. De tegenstanders zullen het toch nooit geloven. De voorstanders weten het gewoon.

Nou, dat denk ik niet. Jij,ik en iedereen zou zich dan toch iets moeten herinneren. Hoe het met jou zit, weet ik niet maar van de mensen die ik ken en gekend heb is er niet één, die zich ook maar iets van een vorig leven herinnert. M.i. zegt dat genoeg.