Deze zal nooit uitsterven. Religie is er altijd geweest en zal er altijd ook zijn. Het spirituele zal de mens altijd blijven boeien en dat is ook juist religie. Niet meer en niet minder. Veel mensen zijn tegenwoordig niet meer gelovig maar vinden spirituele zaken wel heel spannend, zonder in de gaten te hebben dat ieder geloof dat ook is! Maar gewoon in de kerk zitten vinden ze niets, maar als ze echt in nood zijn leren ze bidden en smeken ze om hulp. Wij gaan pas geloven als het met ons niet goed gaat, gaat het wel goed dan is het leve de lol en vergeten ze de kerk. Maar uitsterven zal het nooit. Goede vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stanv
een jaar geleden
Religie is er helemaal niet altijd al geweest, het bestaat hoogstens een paar honderdduizend jaar (op de 4,5 miljard van de aarde). Daarnaast zal religie er ook niet altijd zijn in de toekomst. Wanneer de mensheid een keer uitsterft sterft religie gewoon mee.

Andere antwoorden (12)

ongeveer tegelijk met de mensheid waarschijnlijk jammergenoeg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang er nog mensen zijn, zal religie blijven bestaan. Mensen hebben nu eenmaal houvast nodig in hun leven, en religie kan die houvast bieden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er nog 1 mens die het religie aanhangt en overlijd is het religie uitgestorven, maar er kunnen gegevens opgeslagen worden en door andere mensen weer opnieuw opgepakt worden. dus hangt er van af of iemand een religie weer op wil pakken de ja of de nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk wel dat de mensen steeds nuchterder worden. vroeger waren veel mensen bang voor de kerk en dat is nu veel minder en zo gaat het ook bij andere geloven, maar religie zal er inderdaad altijd blijven zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als we socioloog Max Weber mogen geloven worden wij steeds meer verlicht en wordt de samenleving dus steeds minder religieus. Persoonlijk denk ik echter dat we nooit echt van religie af zullen gaan. Als we kijken hoe verlicht we nu zijn en hoeveel mensen nog steeds vasthouden aan religie tegen alle bewijzen van de wetenschap in. Dan vraag ik mij af of er ooit een religie loze maatschappij zal zijn. De vraag is ook meer willen we dat. Ik denk dat een heleboel mensen veel aan religie hebben. Al zijn er mensen die religie misbruiken om geweld te plegen. (bijvoorbeeld het opblazen van abortusklinieken) Er zijn ook mensen die veel goed halen uit religie. Het leger des heils doet bijvoorbeeld hun werk omdat ze denken dat dit hun plicht van god is om goed te doen. Ik denk dat religie iets is dat altijd zal blijven bestaan. Sterker nog Atheïsme wordt kleiner op dit moment. Dit terwijl we via de wetenschap steeds beter in staat zijn de wereld te verklaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het persoonlijk eens met deze uitspraak:

Religie verdwijnt wellicht niet meteen, maar door gebrek aan constituties zal de gelovige wel minder dogmaties worden wat resulteerd in een vrijere interpretatie en invulling van het geloof en uiteindelijk tot verwatering van een religie als verbindend element.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik ben bang van niet. Religie is er altijd geweest sinds dat wij bestaan. (Denk maar aan de Germanen met hun goden zoals Wodan etc.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het christendom zal waarschijnlijk ooit verdwijnen ook de andere religies zullen ooit vervangen net zoals deze ook andere religies vervingen. De vraag is echter of het gene wat het vervangt ook onder jou idee van religie zal vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Waarschijnlijk"? Het tegendeel is waar: het aantal christenen in de wereld groeit nog altijd. Op basis van de cijfers zou het dan 'waarschijnlijker' zijn dat het a-theïsme ooit verdwijnt...
ik denk dat er wel een tijd komt dat religies uitsterven, maar dan is het welvaartspeil zo hoog dat men niet meer in levensbehoefte kan voorzien, dus sterft.De vraag die je hieromtrend ook kunt vragen, is of en wat voor religies ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloven is aangeboren. Er is inmiddels bekend dat er twee soorten mensen zijn. Gelovigen, deze mensen willen hoe dan ook iets geloven. Maakt niet uit wat en geloven het ook echt. En je hebt de niet gelovigen, deze mensen willen soms wel geloven maar kunnen niet geloven!

Dus geloof en religie sterven nooit uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangeboren? Toch wel benieuwd waar jij deze uitspraken op baseert (ik neem aan niet op fantasie?).
Op het moment dat ALLE mensen zo slim zijn om in te zien dat sinterklaas, de paashaas, Paul de Leeuw en god dezelfde persoon zijn dan zal het zover zijn... Dus nooit. Dom volk lijkt wel een virus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als God bestaat, dan nee, zal de religie (dienst aan God) natuurlijk niet uitsterven.

Gezien het aantal mensen dat in een God gelooft, zowel vroeger als nu, is het bovendien onwaarschijnlijk dat er géén God zal zijn. Althans, voor wie waarde hecht aan statistieken.