Hoe kom je er nou écht achter welk geloof/levensovertuiging/enz. bij je past?

Ik ben al eigenlijk jaren 'op zoek' maar vind het niet echt. En toch denk ik wel dat ik behoefte heb om mijn geloof / manier van leven een naam te geven.
Mijn moeder was katholiek, mijn vader jood. Mijn beste vriendin is moslima en mijn beste vriend atheist.

Ik probeer me in te lezen, maar er zijn er zo veel! Wicca, islam, taoisme, enzovoorts.

Ik denk dat mijn vraag vast wel tegenvragen gaat opbrengen, de gv'ers een beetje kennende ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

je kan zoveel horen of lezen als je wilt. en nog harder zoeken van wat past er nou bij mij. maar pas op het moment dat iets echt een klik maakt in je hoofd en hart weet je DIT is het. DIT geloof ik echt en is voor mij de waarheid.

mijn eigen ervaring....ik ben totaal niet gelovig opgevoed. in de loop van mijn leven hoorde ik veel en zag veel over religies, spiritualiteit etc. bij sommigen had ik zoiets van nee, dat doet me helemaal niks, dat vind ik totale onzin. bij vele anderen dacht ik tja, zou kunnen, maar ik voel er niks bij ben niet overtuigd.
ik veroordeelde niets en niemand maar had ook nergens een klik bij. inmiddels heb ik het gevonden en dat kwam op een totaal onverwacht moment toen ik er helemaal niet mee bezig was. opeens was het er en ben ik me nog meer gaan verdiepen, lezen en bestuderen om mezelf te overtuigen, luisteren. en niet naar menselijke kerkelijke leiders ofzo, want mensen maken allemaal maar hun eigen ding en het enige waar het om draait is uiteindelijk macht. ik loop er niet mee te koop, ga zeker niet mijn religie promoten, maar zeg wel wat ik denk en geloof nu als daar reden voor is. en ik ben degene die het van mezelf het minst had verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het net zoals de liefde is. Hoe harder je zoekt, hoe minder kans je hebt om het vinden.
Zoiets moet komen aanwaaien. En als het niet komt aanwaaien dan heb je niet persé pech. Je hoeft dat soort zaken niet altijd een naam te kunnen geven. Het is niet zo dat je dan pas 'compleet' bent.
14 jaar geleden
Dan doe je toch gewoon wat iedereen tegenwoordig doet ? Klei je eigen Godsdienst, noem iet Ietsisme of Spiritualiteit, en klaar ben je.

Lid van een geloof of kerkgenootschap wordt je vaak omdat je er bij toeval mee in aanraking komt en het je aanspreekt. Een bewuste keuze maken is bijna onmogelijk; daarvoor zijn de overeenkomsten EN de verschillen te groot, en de vaagheden eigenlijk idem dito.

Als je je thuisvoelt bij een dergelijk genootschap, blijf je vaak wel hangen en slik je de volledige leer uiteindelijk voor zoete koek, als je dat kunt. Ook daarbij staat e ene stroming meer vrijheden toe dan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat je open staat voor zoveel religies en levensovertuigingen geeft eigenlijk al aan dat er geen enkele religie bij je past. Immers, als je de een beschouwt als 'die van jou' dan moet je de rest verwerpen... Zo blijft uiteindelijk een areligieuze levensovertuiging over als humanisme. En als je daar ook niet mee kan vinden, wat is er eigenlijk mis met de term 'mens'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben vaak een aantal goede vrienden/vriendinnen met verschillende karaktereigenschappen en om verschillende redenen. Met de een praat je over problemen, met de ander kun je lachen, en met weer een ander sporten.
Zo kun je het ook in al die verschillende levensovertuigingen geloven zien. Haal het beste uit elk ervan en maak dat je eigen. Dan haal je namelijk ook het beste uit jezelf, en gelukkig zijn met jezelf is de beste levensovertuiging die er is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen wij je niet in raden. Alle godsdiensten hebben iets in zich dat de moeite waard is, maar mijns inziens zijn het allemaal intepretaties van levenservaringen van mensen door de eeuwen heen. Pik eruit wat je fijn vind en leef je leven daar naar. Al doet het er niet toe Ikzelf ben een overtuigd niet gelovige. Het woord 'geloof' geeft al aan waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je dat van je geboorte meekrijgt.

ik ben opgegroeid in een "nuchtere" familie waarin niemand gelovig is. ik heb een tijdje aan wicca gedaan maar ondanks dat ik het heel erg interessant en fijn vind om zo te leven werkt het toch niet. ik ben al te lang tegen geloof om er nu voor te zijn.

ik denk dat als je wel gelovig bent dat je dan gewoon iets moet vinden dat bij je past ben je een vredelievend mens word dan een zehnboedhist en als je erg van de natuur bent word dan wicca (ietsjes overdreven maar zo ongeveer).