Wat zal de Dalai Lama nu gaan doen?

Er is een vervanger beëdigd als politiek opvolger. Wat zal de Dalai Lama nog zelf gaan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet onaardig bedoeld:maar is dit geen meningvraag,die bovendien ook niet beantwoord kan worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karena, nee ik denk het niet, want het zou toch medegedeeld kunnen zijn wat hij wel gaat doen.
Het is een groot publiekelijk figuur. Dus geruchten, roddels en nieuwsberichten gaan de gehele wereld door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh,oke!
Maar vindt je niet dat de goede man inmiddels rust verdiend?;-)
Hij is al heel oud toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, op zich wel. Maar er komt pas een volgende Dalai Lama als hij dood is (dat is dan ook zelf weer:-). Dus ik denk niet dat hij het geluk heeft om met pensioen te gaan. Net zoals de Paul, alhoewel die gekozen is/heeft. Zijn ziel is al door de eeuwen heen de Dalai Lama. Dus ook al gaat hij met pensioen, in is onvermijdelijk dat hij later toch weer die functie (opnieuw) uitvoert. Hij is niet voor het leven 'verdoemd', maar voor eeuwig:-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paul = Paus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdoemd?
Wat klinkt dat akelig!
Ik heb er niet veel verstand van,maar die man heeft zo'n lief, vriendelijk gezicht,je kan je gewoon niet voorstellen dat hij ooit 1 slechte gedachte heeft.Onzin natuurlijk,hij is ook maar een mens.
Maar ik heb volgens mij wel eens een artikel gezien over een jochie dat z'n opvolger zou moeten worden.
Kristal
12 jaar geleden
wat kijk je daar negatief tegen aan GD, of vergid ik me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal, dat valt wel mee hoor. Ik kon niet zo snel een ander woord vinden. 'gezegend' heeft ook een nare bijsmaak. Evenals 'bestemd' Ik heb juist enorm veel respect voor de man. Hoewel hij over zichzelf spreekt als een 'gewone monnik'. @Karena, Het jochie moet nog geboren worden hoor. En die zal geboren worden als de Dalai Lama al dood is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou veroordeeld tot een bruikbaar alternatief zijn?
Kristal
12 jaar geleden
Of gaat roeping meer in de richting van het werk dat de Dai Lama doet?
Het is zijn roeping tot in de eeuwigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym
Heb je al een goed antwoord gekregen?gew. nieuwsgierig.
Ik zie net dat 20.30 op rtl8 "Seven years in Tibet" komt.
'Waargebeurd verhaal over een nazi die in het vreedzame Tibet zijn ziel terug vindt'( staat in de beschrijving)
Over een man die de jonge Dalai Lama ontmoet.
Iets zegt me dat jij deze film vast wel gezien hebt.
Is het de moeite waard om te kijken?
Laat ff weten,please.....!!!^^
Want m'n broer zegt dat het een saaie film is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een lange film (3uur), en gaat vrij langzaam. Dus ik kan me voorstellen dat hij saai wordt gevonden. Maar wel interessant als je van de dalai lama houdt. Het is voor mij alweer een tijdje geleden dat ik hem heb gezien.

Het beste antwoord

Al in 1990 heeft hij zijn politieke macht overgedragen aan het Tibetaans parlement in ballingschap, dat rechtstreeks gekozen wordt.
Hij had dus al bijna geen bestuurlijke of politieke invloed.

In maart 2011 stemde het Tibetaans parlement in met zijn definitief neerleggen van zijn politieke taken.
Hij heeft ook nog geprobeerd te voorkomen dat Peking na zijn dood een kind uit China zou kiezen als zijn reincarnatie.
Maar je weet nooit wat die Chinezen nog gaan doen.

De Daila Lama blijft natuurlijk ook nog de spiritueel leider van de Tibetanen, en eigenlijk van alle Boeddhisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk kan de Dalai Lama daar als grensloos denkend mens zelf ook geen antwoord op geven, hij doet wat hij het moment goedacht, volgens mij dan toch, want ik ben geen Dalai Lama, maar probeer een grensloos vrijdenkend mens te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nobel streven...
hij zal de dalai lama blijven tot zijn dood alleen zal hij geen politieke functie meer vervullen. De rol van religieusleider is meer dan genoeg.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het boeddhisme, is geen religie, ik neem aan dat je spiritueel leider bedoelt?
Ongeacht de veranderingen die zullen plaatsvinden in zijn politieke rol in ballingschap, zal de Dalai Lama door het Tibetaanse volk altijd als hun vrije spreekbuis worden gezien.

Zijn rol als de morele autoriteit over de Tibetaanse kwestie zal niet afnemen. In dat opzicht is het voor de Dalai Lama onmogelijk om met pensioen te gaan. Hij zal een kracht blijven waar rekening mee moet worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord siska.