Wat betekent kanji? En wat betekend ki?

Het gaat om het teken op de afbeelding. Ik heb de persoon gevraagd wat het betekent en hij zei dat er kanji ki staat of heb ik dat verkeerd begrepen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Weet niet of ik het goed heb.. maar wat ik uit kan maken bij mijn bron in Kanji de letter, het betekend lucht, atmosfeer of geest en spreek je het uit als Ki
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een Japans Kanji symbool voor Qi. Het betekent: energie, kracht. Kanji is één van de drie Japanse schriftsoorten.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nee, Kanji is de naam van het symboolsoort. Zeg maar zoals ook hiërogliefen en noten ook tekens zijn om iets uit te drukken. Het laatste klopt.
Kanji is één van de 3 japanse schriften en betekent: Tekens van Hanzien is overgenomen uit het chinees.
In de bron lees je er meer over.
Of je ki idd als ki schrijft,vraag ik me af en de betekenis daarvan weet ik niet. In het Nederlands kan het een afkorting zijn voor b.v. kadastraal inkomen of-kunstmatige inseminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ki schrijf je zo. Met een Q (qi) zie je ook weleens, volgens mij chinees. Het betekent inderdaad zoiets als innerlijke kracht, een japanse term. Het komt als onderdeel voor in bijvoorbeeld aiKIdo.
Ki is Japans, wat Qi of Chi in het Chinees is en wat Prana voor India geldt.
Het betekend 'levensenergie'. Een nog niet wetenschappelijk aangetoonde energie, waarvan men overtuigt is dat dit de oerenergie is die het lichaam en geest nodig hebben om te overleven.
Er is een gezegde: men kan 3 weken zonder eten, 3 dagen zonder drinken, 3 minuten zonder zuurstof, maar men kan nog geen seconde zonder levensenergie.

Er zijn vele boeken geschreven over dit fenomeen. Het is reeds meer dan 3000 jaar oud en nog steeds worden dezelfde principes doorgegeven.
Als je meer geoefend bent kan je de energie voelen en sturen. Zelf ben ik volgens de Chinese methoden onderricht via TaiChi, QiGong en meditatie. In India is er Yoga en andere varianten.
In Japan kent gevorderde Karate, Aikido en Zen de principes van Ki.

In China werden alleen de aller trouwste leerlingen onderricht in de Chi, en vaak alleen binnen de family van ouder op kind. Hedendaag zijn er vele westerse leraren die hier les in geven.

Kanji ken ik niet.hi in het Chinees is en wat Prana voor India geldt.
Het betekend 'levensenergie'. Een nog niet wetenschappelijk aangetoonde energie, waarvan men overtuigt is dat dit de oerenergie is die het lichaam en geest nodig hebben om te overleven.
Er is een gezegde: men kan 3 weken zonder eten, 3 dagen zonder drinken, 3 minuten zonder zuurstof, maar men kan nog geen seconde zonder levensenergie.

Er zijn vele boeken geschreven over dit fenomeen. Het is reeds meer dan 3000 jaar oud en nog steeds worden dezelfde principes doorgegeven.
Als je meer geoefend bent kan je de energie voelen en sturen. Zelf ben ik volgens de Chinese methoden onderricht via TaiChi, QiGong en meditatie. In India is er Yoga en andere varianten.
In Japan kent gevorderde Karate, Aikido en Zen de principes van Ki.

In China werden alleen de aller trouwste leerlingen onderricht in de Chi, en vaak alleen binnen de family van ouder op kind. Hedendaag zijn er vele westerse leraren die hier les in geven.

Kanji ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanji is een van de Japanse schriftsoorten waaronder ook Katakana. De Japanners gebruiken deze schriftsoorten trouwens onbekommerd door elkaar heen. Hoofdzaak en doel is dat de schrijver zijn bedoeling overbrengt.

Dan het tweede deel van je vraag Ki of Chi. Als deze woorden op zichzelf worden gebruikt (context en uitspraak bepalen alles) dan betekenen ze waarschijnlijk:

1. Universele levensenergie of -kracht die het heelal vervult. (analoog aan het Chinees) Deze wordt door de beoefenaar van Tai-Chi of Ai-Chi-Do (Aikodo) opgeroepen en toegepast voor wonderbaarlijke kracht en prestaties.

Of

2. Binnen "Godai", de theorie van de 5 elementen staat Chi of KI voor de stabiele aarde waar we op leven. Symbool is de harde, schijnbare eeuwige steen.

Volgens mij is gezien de foto de kans groot dat het gaat om betekenins 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kanji-alfabet is één van de drie Japanse alfabetten. Het teken op de afbeelding is zo'n kanji-teken. De uitspraak van het teken weet ik helaas niet. Omdat de persoon waarover jij het hebt het over 'kanji ki' heeft, vermoed ik dat de uitspraak 'ki' is, maar dat weet ik niet zeker.