Zijn er in Drenthe ook enge plekken?

Zoals Sas van gent. We doen dit niet voor de lol. Maar om te onderzoeken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor onderzoeken met paranormale dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Volksverhalen, sagen, over spokerij zijn er legio in de provincie Drenthe.

Kijk maar eens bij onderstaande linkjes voor verschijningen zoals: vuurmannen, witte wieven, spinwieven, kalven zonder kop etc.

http://www.encyclopediedrenthe.nl/Spokerij
http://www.encyclopediedrenthe.nl/Witte%20wieven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij/rond de Hunnebedden schijnt zich op dat 'vlak' weleens wat af te spelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in Drenthe zijn veel plekken met een bijzondere heel oude geschiedenis.
In de buurt van Orvelte heb ik wel eens meegedaan met een wichelroede tocht, door een gebied waarvan men nu weet, dat er heel lang geleden mensen woonden.
Nou die wichelroede ging alle kanten op, maar ik heb daar niets mee, geen idee of het wel iets zinnigs uitkwam.
Na een half uur, kwamen we bij een laaggelegen deel in het half open landschap, toen ik daar liep, werd ik overvallen door een erg sterk gevoel van kippenvel.
Dat was niet door het weer, want het was een warme zomerdag.
Ik ging wat van de anderen af staan en plotseling voelde ik een sterke emotie, in het lage gedeelte 'zag' ik in een soort van visioen, mensen zitten, rond een smeulend vuur.
het landschap zelf was heel open en kaal, met erg veel zand en weinig bomen.
Links voor me, zag ik een soort huisje'hutje, waar kinderen liepen en een oude vrouw, ik kon de kinderen horen spelen.
Ze lachten en waren erg druk.
Hierna ging alles langzaam weer weg.
Toen ik ging vragen over de geschiedenis van dit gebied, vertelde men, dat het lage gedeelte een plaats was, waar de mannen vergaderden, rond een vuur, vlak bij, had men resten gevonden van een simpel bouwwerk en potscherven, het hele gebied was vroeger een grote zandverstuiving, met maar heel weinig bomen.
Wat later was er een meisje van een jaar of 7 die ook dingen zag en ze beschreef, dingen die ik totaal niet zag, maar wel voelde.
Na afloop was er koffie en toen kreeg ik een boekje in handen, waar die streek beschreven stond, met simpele tekeningen er bij.
Vrijwel alles klopte, ook dat van het meisje.

Toegevoegd na 3 minuten:
Enge plekken bestaan niet, ook al krijg je kippenvel van een plaats, het enge gevoel maak je zelf, wel zijn er plekken waar het onaangenaam kan voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En zie, mijn voorspelling over de oncontroleerbare anecdotes is uitgekomen! Ben ik nu paranormaal omdat ik de toekomst voorzie? ;-) (Zie de achtste reactie onder de vraag voor mijn voorspelling dat dit antwoord zou gaan komen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb de reactie gezien (kom er nét vandaan) :) heel bijzonder Cryo!! ben je 'om' ?? :OP
Cryofiel
12 jaar geleden
De vraag is niet of ik 'om' ben, de vraag is of jullie 'om' zijn. Geloven jullie nu eindelijk eens in mijn voorspellende gaven? Toen ik mijn reactie schreef, begreep ik niet wat mij overkwam. Ik voelde slechts een diepe, intense energie die van schuin achter mijn rechterschouder de ruimte vulde, mijn lichaam binnenkwam, en naar mijn handen vloeide. Mijn handen werden zwaar, loodzwaar. Warme en koude tintelingen in mijn vingers, tegelijk, heel raar. Volkomen onverklaarbaar, dit kon helemaal niet. Met moeite tilde ik mijn handen boven het toetsenbord. Plotseling kwamen de letters er als vanzelf uit, gedreven door die allesoverheersende, onbegrepen energie die de ruimte vulde en mijn lichaam gebruikte om een boodschap door te geven. Ik heb geen idee hoe lang ik heb zitten typen. Het voelde als tien seconden, maar dat is onmogelijk. Misschien waren het wel 30 minuten. Ik was leeg, uitgeput. Toen ik de tekst teruglas, begreep ik er niets van. Waren dat echt mijn woorden? Had iemand mijn wachtwoord geraden, was mijn account misschien gehackt? Het waren toch echt mijn woorden. Al begreep ik niet waar ze vandaan kwamen. Ik besloot mijn zinnen te verzetten, en een paar andere vragen te beantwoorden. Na een tijd kwam ik terug bij deze vraag - en ik zag het antwoord van Ed. Ineens begreep ik alles. Tranen overspoelden mijn ogen, alle kwartjes vielen op hun plaats. Vrijwel alles klopte, het was precies zoals ik had voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie ervaring, Ed.
Dank je voor het delen.
Ook mooi van de bevestiging voor je, achteraf. Natuurlijk heeft de rest hier helemaal niets aan. En dat maakt ook niet uit, want dat is het principe van de unieke waarneming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Bas, ha, ha, de rest ja, ach ze lezen wel alles, alle reacties en antwoorden, maar ze kunnen er niets mee, maar dat houdt de discussie op gang.
Ja het was een uitzonderlijke ervaring, vooral van dat kleine meisje, dat zo maar met die volwassenen mee liep en daar even een beschrijving gaf van dingen die er vroeger waren.
Zeer indrukwekkend.
Kippenvelgevoel
Alleen die wichelroede, ja die deed van alles, maar ik heb daar niets mee, meer iets voor die toeristen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijzonder... Ja, wichelen bij hunebedden is leuk voor iemand die het nog nooit hebt gedaan. Probeer ze maar eens tegen de houden, ze zwiepen er alle kanten op in de handen van mensen die ze voor het eerst vasthouden. Ik heb er standaard een stuk of 10 bij me bij zo'n happening, voor als mensen het ook leuk vinden even vrolijk mee te zwiepen. Echt iets meten is een ander ding, natuurlijk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's enorm interessant, bas. Wat jij beschrijft is een heel duidelijk, overtuigend bewijs dat de wichelroede echt iets doet. Toch is het bewijs dat een wichelroede ook maar iets doet, nog nooit geleverd. Hoe kan dat, denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
basmeyer, vorig jaar was ik bij een hunnebed, waar ik niets 'voelde' dat vond ik zeer vreemd.
Later bleek dat het hunnebed verplaatst was voor de aanleg van een weg ;-)
Dus.....................
Cryofiel
12 jaar geleden
Da’s enorm interessant, Ed. Wat jij beschrijft is een heel duidelijk, overtuigend bewijs dat de je echt iets kunt voelen. Toch is het bewijs dat je echt zulke dingen kunt voelen, nog nooit geleverd. Hoe kan dat, denk je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik niet snap is hoe wichelroedes werken.
er wordt gezegd dat ze werken, maar vervolgens heeft het niets te betekenen bij de hunnebedden ook al ziepen ze alle kanten op.
huh?? idd, ik kan hier dus niets mee (met het andere wel, maar geheel volgens eigen opvatting die niet altijd met dat van andere overeen hoeft te komen) en hoop dat de wichelroede vraag de discussie ook echt in gang houdt en hoop dus op een verklaring/antwoord/reactie etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca, wat bedoel je met het andere wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik 10 willekeurige mensen een wichelroede in hun handen duw, lopen 9 mensen na 5 minuten wichelroede. De roede(s) slaan uit ongeacht de persoon en of deze nou paranormale, abnormale, buitenzintuiglijke of helderziende gaven heeft. Deze test is op afroep te herhalen, dat is al veel gedaan naar mijn weten en hier is niet veel bijzonders aan. Dat wil nog niet zeggen dat de mensen in staat zijn om bepaalde subtiele energievelden te meten. De wichelroedes geven een uitslag, zonder dat de personen dit bewust doen. Maar ja, een skepticus zal deze bevinding niet graag willen registreren en uiteindelijk nog liever denken dat er in de bosjes verborgen mannetjes met dunne draadjes zitten. Ik leg het nog een keer met alle plezier uit: met je spieren ben je in staat om, na deze in balans gebracht te hebben, hele subtiele bewegingen te produceren. De wichelroede versterkt deze bewegingen en maakt ze zichtbaar.
Voorwaarde is dus eerst de onderarmspieren in balans te krijgen en daarbij de handpalm verticaal te houden. De L-vormige staafjes, die vrij kunnen bewegen en zo horizontaal mogelijk gehouden worden, wijzen dan vooruit. Als je dan begint met lopen draaien de staafjes naar binnen bij bevestiging en naar buiten bij ontkenning. Dit laatste is de eerste 'afstemming' die je met jezelf afspreekt. Begin maar eens met het meten van een deurkozijn, die meestal in nieuwbouwhuizen van metaal zijn. Maar het werkt ook als je tussen 2 personen loopt en die een denkbeeldige verbindingslijntje tussen elkaar vasthouden. Tip voor iedereen: eerst proberen, dan jammeren dat het niet werkt en zeggen dat het allemaal onzin is. Ik heb in het begin genoemd dat er altijd 1 persoon is die niet in staat is om het te doen, wat verschillende reden kan hebben. Misschien kan hij zijn armen niet in balans houden b.v. of gelooft hij niet dat hij het kan of denkt dat het maar allemaal duivelswerk is. En dat is het natuurlijk ook. :o)
nee, enkel bezienswaardigheden.

iets kan eng lijken door je eigen ervaring, niet door verhalen van een ander.
.....tenzij je erin geloofd natuurlijk dan kan je zelfs de plaatselijke markt als eng gaan ervaren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het centrum van Assen, na winkelsluitingstijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel vertel vertel..... :)
w'rom??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ie d'r wel iens west, dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ander dialectje heb ik) ikkenieh, ik kum hier 't durp nie ens uut als de buut'n licht'n an bin't. na de papklok ziej me niet meer buut'n op de stroate. daarumme vroeg ik oe juust waarumme 't zo enge mot wez'n doar toch.....ie zegt't , ikke neejh!
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papklok? Luid die altijd als er pap te verkrijgen is bij je? Hmmm, gek op havermout... (met een kloktje boter)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het centrum van Assen is na winkelsluitingstijd een guur en naargeestig oord. Ik vind het unheimisch.
Bovendien kan ik overal ter wereld de weg vinden, behalve in Assen.
Volg op de fiets ook nooit de ANWB paddestoelen naar b.v. Groningen. Je krijgt geen directe route, maar sturen je helemaal rond de stad en door het enge Asserbos.
Creepy!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bas :))) (als het maar om eten gaat he?) haha Papklok
In vroeger tijden luidde men 's avonds de papklok.
Dit was voor de mensen die op het land werkten het teken dat het werk er op zat. Zodra de papklok luidde, ging men naar huis om een bord warme pap te eten, vandaar de naam.
In sommige plaatsen wordt de papklok uit cultuur-historisch besef nog steeds geluid, onder andere in de Gelderse dorpen Zelhem, Ede en Putten, in de Achterhoekse stadjes Doesburg en Terborg, Culemborg in de Betuwe, Rijssen in Twente, en in Gramsbergen, Overijssel.
In Eenrum heet dezelfde klok de zoepenbrijklok (zoepenbrij = karnemelksepap). ik ben niet zo gek op pap, okay okay er staat brinta in de kast, maar die was voor de baby hamsters die inmiddels zonder kunnen. :) @sherpa
nu snap ik je reactie, op die manier hoeft het idd niet aantrekkelijk te zijn :)
de bossen van westerbork!!!
toen ik daar doorheen liep tijdens m'n pieterpad tocht vond ik het behoorlijk 'eng', voelde daar enorm veel...
er hebben daar behoorlijk veel mensen zich schuil gehouden tijdens en na de oorlog...
heb je hier iets aan??