Als je bent ingeschreven en gedoopt dan betaal je aan de kerk. Verder heeft de kerk ook inkomsten uit schenkingen, collectes, en erfenissen.
Als je ooit gedoopt bent en zoals ik bent uitgeschreven hoef je niet meer te betalen aan de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerk en diaconie krijgen geld
- van kerkleden
- van de mensen van nu, via collectes, giften, acties als Kerkbalans
- van mensen van vroeger: via legaten en nalatenschappen, stichtingen en belegd vermogen en uit verhuur van (delen van) gebouwen.
13 jaar geleden
Niet bij alle kerken moet je betalen voor de doop,omdat de ouders over het algemeen al een vergoeding aan de kerk betalen als lid.
Na de doop word je lid van de kerk en word er meestal een (kleine) vergoeding betaald door de ouders

Sommige kerken vragen wel een doopvergoeding
Deze parochie vraagt als vergoeding voor de doop 35 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerk krijgt geld van de mensen die 'lid' zijn van die gemeenschap. Mensen die gedoopt worden, betalen vaak zelf, of hun ouders, omdat ze daarmee lid worden van de kerk. Maar het is niet zo dat iedereen die ooit word gedoopt, betaalt aan de kerk.
Je kan ook nog lid zijn, zonder ooit gedoopt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo als je gedoopt bent ,moet je daarvoor betalen.Betaal je niet meer dan word de doop niettig verklaard.Heb ik zelf met mijn kinderen meegemaakt.Ik moest iedere maand betalen ,maar ik had toen het geld er niet voor .Ik denk niet dat god dit zo bedoeld zal hebben,want hier kunnen kinderen uiteindelijk niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Bizar, wat een boeven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemde kerk en zeker geen katholieke....
een doop nietig verklaren heb ik nog nooit eerder van gehoord. ps Vaste kerk bezoekers en leden van de parochie wordt NIET gevraagd extra te doneren bij een doop. Mensen die alleen voor een doop naar de kerk komen en zich verder daar nauwelijks laten zien wordt WEL een bijdrage gevraagd. (Geldt in iedergeval bij de parochie waar mijn kinderen zijn gedoopt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad heel bizar, wat was dat voor kerk?
De kerk moet zelf aan haar geld zien te komen en probeert dit op vele manieren. Sommige kerken vragen geld voor een doopplechtigheid, maar het wordt niet overal gedaan. Het antwoord luidt dus : Nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is er door bovenstaande antwoorden een beeld ontstaan alsof je zou moeten betalen om lid te worden van een kerk. In de kerkelijke gemeente waar ik lid van ben is mijn ervaring heel anders.

Een kerklid kan helemaal GRATIS naar de kerk. Ook gasten die (nog) geen lid zijn of willen worden hoeven geen enkele financiele bijdrage te doen om naar de kerk te "mogen". Wel worden er tijdens de dienst collecten gehouden, vaak voor een goed doel of voor bestrijding van de onkosten (onderhoud gebouw, etc.) maar je bent niet verplicht daar wat in bij te dragen.

Maar...de kerk wil er ook graag zijn voor die mensen die het financieel of materieel moeilijk hebben. Daarom wordt er van gemeenteleden een VRIJWILLIGE bijdrage gevraagd. En dat is niet om de kerkkas te spekken, maar om de armlastigen te helpen en ervoor te zorgen dat het gemeenteleven kan draaien. Net zoals in iedere organisatie zijn er namelijk vaste lasten. Die bijdrage is altijd inkomensafhankelijk en als je niet kunt betalen hoeft dat ook niet. En daar zitten verder ook geen consequenties aan. Dus het verhaal dat je zou worden uitgeschreven omdat je niet kunt betalen lijkt mij bijna te bizar om waar te zijn. Je wordt uitgeschreven als je dit zelf aangeeft en/of als je je al een aantal jaren niet meer hebt laten zien en niks meer van je hebt laten horen.

"Kerken" die geld van mensen vragen (en anders mag je geen lid worden) verdienen de naam kerk niet. De kerk is er voor iedereen, arm en rijk, jong en oud.

Toegevoegd na 5 minuten:
Uiteraard mag de kerk wel een vergoeding vragen voor geleverde diensten, bijv. zaalhuur voor bruiloften etc.