Jung de leerling van Freud geloofde in een collectief bewustzijn. Wat is een collectief bewustzijn?

Ook zijn er tegenwoordig veel wetenschappers en artsen die het collectief bewustzijn onderzoeken en deze theorie aanhangen. Jung was een pioneer op dit vlak en heeft zelf na een BDE ervaring hier onderzoek na gedaan, ook Pim van Lommel die onderzoek heeft gedaan na patienten met een BDE kwam tot de conclusie dat er een collectief bewustzijn is. Wat is nu precies een collectief bewustzijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

Iedereen heeft bepaalde oerdrangen, iedereen verlangt naar aandacht, godsdienst, enz. Dit heten archetypen. Dit is het collectief bewustzijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
collectief bewustzijn: de resultante der bewustzijnsprocessen van alle individuen in een groep.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zou je dit in eigen bewoordingen uileggen?
Een collectief bewustzijn is niets anders dan een plek waarin alle ervaringen, en gedachtes van iedereen liggen opgeslagen, en dit vanaf het begin van de oprichting van de aarde.
Zo kan er groepskarma onstaan, doordat gedachtes en handelingen kracht hebben, en hele groepen met elkaar kunnen verbinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies is lastig !maar een voorbeeld .een groep vissen ,die snel en heel dicht bij elkaar zwemt .vogels in een vlucht.of mieren maar dan lijkt het of het 1 centraal commando systeem is en toch meer fysieke lichamen ook bijen .misschien ook wel mensen een btj ook al denken wij zelf niet ! Gevoelens en emotie 's zijn heel overdraagbaar !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is bijvoorbeeld beinvloeding door anderen, met zijn allen ineens op de vlucht slaan. Ook wat voetbalsupporters hebben, en door de politiek. Gebeurt ook door ingekapselde invloeden voortvloeiend uit de opvoeding door ook school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het collectief bewustzijn is een bewustzijn dat het individuele bewustzijn overstijgt en verbindt.

Het is de collectieve bewustzijn van de mensheid in een bepaalde fase in de tijd. Deze fase is een momentopname waaraan je kan zien waar de mensheid zich bevindt in haar bewustzijnsevolutie.

Het menselijke bewustzijnscollectief bestaat uit beelden of archetypen die verbonden zijn aan een betekenis.
Uit deze beelden worden nieuwe werkelijkheden gecreëerd waaruit de collectief de werkelijkheid kan ervaren.

Dit alles heeft met menselijke evolutie en de ervaring van de realiteit te maken, want tenslotte wat is de realiteit dan een de weerspiegeling van een bepaalde tijdsgeest en de betekenissen die de individuen van die tijdsgeest geven aan de realiteit.

Een andere woord voor het collectief is de wereldziel of de anima mundi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het collectief bewustzijn zou een soort extra geheugen buiten je eigen hersens zijn waarin het volledige weten van de mensheid (en wellicht ook nog wel het dierenrijk) zou zijn opgeslagen. Zo zou je toegang hebben tot kennis die buiten je eigen ervaringen ligt.
Rupert Sheldrake is een bekende voorvechter van dit idee, Hij heeft veel experimenten gedaan met duiven die door middel van dit collectieve bewustzijn de weg terug zouden kunnen vinden. Inmiddels is bekend dat duiven zintuigen hebben waarmee ze het elektromagnetische veld van de aarde kunnen waarnemen en dat dit hen helpt bij het vinden van de weg naar huis. Je zou dit paranormaal kunnen noemen omdat mensen deze zintuigen niet hebben. Maar dan zijn bijen ook paranormaal omdat ze licht in het ultraviolette spectrum kunnen waarnemen en wij niet.