Als je niet droomt tijdens je slaapt waar is je geest dan?

Ik droom haast nooit dus daarom vraag ik mij af waar mijn geest dan is. Ik herinner mij dan niets, is mijn geest dan een soort van dood?

7.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je droomt wel maar je weet het niet meer maar soms weet je het wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee!!! waar is je geest als je wel droomt dan eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ed???? Hellup, we hebben je nodig!!!!!" :)

Antwoorden (12)

Dat van die geest heb ik ook geen idee van maar wat ik wel weet is dat je wél veel droomt, maar dat je dat gewoon niet beseft. Meestal ben je die droom ook snel vergeten hé (: Misschien kan je slaap ook vergelijken met als je gwn zit te dromen ? Ben hier ook geen expert in éh (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geest rust en droomt zacht zodat jij het niet merkt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wat doet je geest dan eigenlijk als ie wakker is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op goeievraag.nl zijn? :)
Die rust dan uit en verwerkt de dingen van de dag er voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan Max
als je de hele week nog niet de kans hebt gehad om te slapen waarschijnlijk? +1 Clev
Dat bestaat niet. Elk mens droom minstens 5 keer per dag. Alleen vergeet je de meeste dromen en lijkt het alsof je hebt geslapen zonder dromen en dat je zwart ziet voor je. Je droomt dus gewoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens gelezen dat de menselijke geest voor zo'n 98% uit stilte bestaat.
Je kan de geest zien als een heel groot leeg voetbalstadion waar alleen in een hoekje een klein radiootje of tv'tje aanstaat die overdag je complete aandacht opslokt.
Als je slaapt en droomt kijk je als het ware naar de "dream channel" op dat tv'tje en dat helpt dan om je mentale processen en ervaringen van overdag een plekje te geven.
Als het dromen stopt ervaart je geest stilte en is je lichaam bezig met herstellen en nieuwe energie opdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Staat het tv'tje dan uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
98% uit stilte, interessant! waar las je dat?
het lijkt wel of onze geest 98% druk is, uiterlijk vertoon wellicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag. misschien wel, misschien ook niet, en zit je zover van dat tv'tje vandaan dat je em niet hoort of ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt uit "the highest level of enlightenment" van dr. David Hawkins.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eleo: als je geest voor 98% druk is bestaat je hele leven uit dat ene tv'tje en ben je je niet bewust van de stilte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm.... ik zal toch eens kabel gaan nemen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij nog steeds je tv op je ketel aangesloten en ruisbeeld kijken? Wel nostaligisch! Ik weet nog (ja, daar ga ik) dat ik soms euforische kreten op zolder maakte waneer ik met mijn zelf inelkaar geprutste antenne Duistland en piratenstations in de omgeving kon oppikken, mijn ouders helemaal gek makende met niet naar bed gaan en op zolder naar een z/w toestelletje kijkende. Dan kon je ook maar op 1 plek gaan zitten (ja ja, à la Mr. Bean!) om te kijken... Mooie verklaring, Toerist, van mij een puntje voor originaliteit - ik voel er ook een kern van waarheid in zitten. Er zit zoveel meer potentie in dat we gebruiken.
Wat stel jij je dan voor bij "je geest"?

Er is niet zoiets als een geest.

Je hebt je hersenen en die hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen, en iedere zenuwcel staat met soms honderden andere zenuwcellen in verbinding. Die cellen sturen electrische signalen naar elkaar.
Als de hersenen aan het werk zijn, dan produceren al die zenuwen samen electrische golven. Deze hersenactiviteit kan gemeten worden met een electro-encephalograaf, oftewel een EEG-apparaat.

Met die hersenen doe je je denkwerk.

Er zit niet een soort geest in jouw lijf die dat voor je doet.

Uit onderzoek is gebleken dat die hersenen 's nachts soms nog drukker aan het werk zijn dan overdag.
Dus er is helemaal niets een soort van dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
als het wat te maken heeft met de dood zou je de geest kunnen geven. dan weet je wel waar ie is, maar of je er wat aan hebt is natuurlijk een 2e
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en zo is het! (totdat iets anders wordt aangetoond tenminste...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, -1
Er is onderzocht of het menselijk bewustzijn in alle zenuwcellen waar je mee rondloopt past.
Daarbij is een groot probleem ontstaat, het blijkt nl. niet allemaal in die massa te passen.
Iemand met een waterhoofd en een uiterst kleine herseninhoud van maar een 1/6 deel van een normaal mens maar een perfect werkend bewustzijn bevestigde nog eens deze stelling.
De hersenmassa is wel geschikt voor alle 'bestuurlijke' taken en er zijn op het mentale vlak allerlei processen gaande in die zenuwcellen, waar enigszins aan gemeten kan worden (nog zeer beperkt overigens). Al met al weten we nog steeds maar heel weinig het totale plaatje, in tegenstelling tot de visie van momopoyolo, die aardig compleet lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momo...
Ik zal de laatste zijn die je betoog tegenspreekt.
Maar.. Is dit nu een spiritueel antwoord (categorie: spiritualiteit)
als je geest 'een soort van dood' is. spreek je dan over een zombie-geest?

naar mijn idee zijn meer mogelijke verklaringen hierbij.

A
het kan zo zijn dat de geest een blokje om gaat als jij niet droomt en bij thuiskomst de sleutel vergeet maar op de deur klopt, en hier het woord klop-geest vandaan komt

B
je droomt altijd maar je kan het je dus niet herinneren.
als men denkt met zijn geest te dromen zou het mogelijk kunnen zijn dat de geest nooit rust heeft en overdag slaapt

C
je geest komt juist tot rust als je slaapt omdat je ontspant

D
geesten hebben helemaal geen invloed op slaap want dit is een proces die zich in je hersenen afspeelt dmv een ingewikkeld proces waarbij stofjes en hormonen, waarbij Alfa-, Beta-, THeta-, én Deltagolven je slaap regelen en sturen.

E
de combinatie tussen C en D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt de 1waaktoestand (waar ik nu inzit nu ik deze letters typ) overdag dus.
en de 2droomtoestand, s nachts , hierin speelt mijn persoontje nog een rol, maar dan in een droom.
en de 2droomloze slaap. Hier ben ik niet in aanwezig, er is geen persoon dan.

dit zijn de 3 (bewustzijns)toestanden
in de droomloze slaap ben je er dus niet.. maar niet dood!
waar je geest dan is? geen idee, hangt af wat je onder 'geest' verstaat.
Maar jij bent in ieder geval, daarvoor hoef je niet 24 uur per dag je 'persoonlijkheidsrol te spelen'...

Gelukkig mag af en toe alles even 'uit' staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Zal dit niet een soort van bewijs zijn dat je geest/ziel niet bestaat maar een product is van de hersenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee , daar heeft bovenstaand verhaal helemaal niets mee te maken.

En geest/ziel is ook een concept, een begrip he? waaraan iedereen wel weer een andere betekenis geeft.
Wat bedoel je met 'geest' , wat bedoel je met 'ziel'?
Drepolli
12 jaar geleden
Daarmee bedoel ik een soort besturende hogere macht van het lichaam die onsterfelijk is en zal doorleven na de dood, maar toch al jouw gedachten en ervaringen meeneemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar dat is ook maar een idee. Bestuurd? door wie hoger? dan wat
Had ergens iets gelezen over slaap. Daarin zeiden ze dat de slaap eigenlijk een soort onvolmaakte dood is. Dat zou inhouden dat de wereld waar je op dat moment bent en waar alles in feite kan gebeuren de wereld is waar je na je laatste puf heengaat. Alleen met slaap blijf je daar niet maar word je weer wakker. Ik denk dat je ziel daar wel is maar bij terugkomen alles vergeet. Soms weet je later ineens weer iets, maar omdat het dan zolang geleden is twijfel je of het een droom was of dat je het echt meegemaakt hebt.

Dromen doe je best veel in je slaap maar idd herinner je soms helemaal niets. Maar verwerken doe je sowieso daar. Een soort rustpunt eigenlijk om weer nieuwe energie te krijgen voor de dag erop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je graag een matrix antwoord? :)

De vraag is ook, hoe beperkt zie jij je eigen bewustzijn?
Koppel je je bewustzijn aan je lichaam, ben jij je lichaam?

En tenslotte op welk niveau wil jij een antwoord?

Voor je aardse bewustzijn ben je gewoon aan het slapen, en is je bewustzijn in diepe rust.

Dat deel van je bewustzijn dat je fysieke lichaam overstijgt is echter steeds in contact met niet-fysieke sferen. De reden dat je dit niet weet, is omdat het zeer moeilijk is om deze te herinneren in je waakbewustzijn.

Je kan jezelf hierop trainen, hier bestaan boeken over;
zie lucid dreaming.

Als je slaapt verlaat je bewustzijn je lichaam, maar is dan nog steeds aan haar verbonden dmv de levenskoord die zich rond je navel bevindt.

Je bewustzijn gaat dan op avontuur in de astrale werelden, die etherische werelden die afgeschilderd worden als dromen, fantasie etc.

Het is een wereld van de geest, waar alles uit geest bestaat en vormen die je daar tegenkomt enkel bestaan omdat je geest voor die vorm gekozen heeft.
Het is dus een plastische wereld dan de vorm aanneemt zoals die weerspiegelt wordt door de bewoners of bezoekers.

In de hogere sferen kan je bewoners vinden die hoogontwikkeld zijn in hun bewustzijn. Deze sfeer kan als heel stralend ervaren worden.

Gelijkaardig concept voor lagere sferen.

Aangezien de mensheid op dit ogenblik zich enkel bewust is van hun leven hier in de fysieke wereld, wordt de verkenning van de astrale wereld grotendeels onbewust gedaan, wat vaak als dromen geinterpreteerd wordt.

Geen dromen herinneren is het gevolg van het onvermogen om je nachtelijke avontuur in je fysieke geheugen te kunnen printen. Je kan je hier echter op trainen, lucid dreaming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Kun je andere mensen tegenkomen in een droom?
Volgens mij zijn je zintuigen gewoon op een laag pitje,zeg maar.En je bent tijdens je slaap niet meer bewust bezig met denken enzo.Dus komt je onderbewustzijn " in actie" of wordt ahw geactiveerd.

Nou,en wanneer je héél erg diep slaapt,dan ben je je zelfs in je slaap niet meer bewust van je dromen,dus pik je de beelden van je onderbewustzijn ook niet meer op.

Dat is volgens mij dan ook de reden dat je dan dus je droom niet kunt herinneren,maar dromen doe je volgens mij altijd,ook in je diepste slaap hoor.

Je hebt ook bepaalde slaapfases,zoals de REM-slaap waarbij je ogen héél snel bewegen,doordat je onderbewustzijn enorm actief bezig is.

Ok,hopelijk heb je er iets aan?
Doei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst rijst bij mij de vraag: Waar is je geest werkelijk als je wél droomt?

Als transpersoonlijk therapeut werk ik met mensen in een lichte trance, met hun onderbewuste. Je zou dit een soort droom kunnen noemen. Fysiek blijven ze aanwezig in mijn kamer, maar hun geest maakt een flinke reis. Na een sessie zijn mensen vaak aardig moe, wat niet vreemd is, want de reis gaat werkelijk over tijd en ruimte heen.
Je kan je afvragen wat er dan werkelijk gebeurt: Maken mensen contact met delen in hun hersenen die bepaalde informatie (herinneringen bijvoorbeeld) bezit, of gaat een energetisch deel van hen, wat je bijvoorbeeld 'geest' kan noemen, werkelijk naar die plekken toe?
Uitgaande van dat deze wereld gemaakt is door mensen die, om bewust te worden van hun 'zijn', tijd en ruimte (dit is in feite hetzelfde) nodig hebben, is er, kosmisch gezien, niet iets van een andere plaats of tijd en is de geest tegelijk hier (in de hersenen) als daar. Steiner heeft ook over dergelijke dingen geschreven, meen ik. Ik wil het nog wel nazoeken (wil je het weten, neem gerust contact op). Is interessante materie. Goede vraag dus!

Ook als je niet droomt (vaak herinner je het je gewoon niet, dat kan natuurlijk ook) is er inderdaad activiteit te meten in de hersenen, dus vindt er een proces plaats. Net als bij mijn sessies, kan dit op een ander niveau als beeldend liggen. Je droomt misschien alleen in gevoel, of in geluid, bijvoorbeeld. Er zijn dan gewoon geen plaatjes. In sessies die ik doe, kan het bijvoorbeeld zijn dat de indrukken juist te heftig zijn voor iemand. Naar mijn idee is er in de hersenen eenzelfde proces gaande als wanneer je wel droomt. Of, zoals je het ook kan zien, is je geest nog steeds op reis, maar gebruikt niet de visuele zintuigen.

Heb je hier iets aan?