Als je misstappen bent begaan in het verleden, hoe kun je dat karmisch gezien dan nog rechtzetten als de persoon in kwestie niet(meer) in je leven is?

Dus als bijvoorbeeld de persoon in kwestie overleden is bijv. En zo ja, hoe kun je dat het beste aanpakken?

Weet jij het antwoord?

/2500

het is lang niet altijd mogelijk om zaken nog recht te zetten. het best mogelijke is om er van te leren, en het in het hier en nu beter proberen te doen. niemand is perfect.

Het heelal/universum gaat dit bepalen. Jij hebt er geen enkel invloed op. Toegevoegd na 17 uur: Sorry minners maar de vragensteller vraagt wat zij aan de karma van een overledenen kan doen. Niets! Dit heeft zij niet (meer) in handen. Het is nu in handen van een hogere macht. Best simpel, hoor. Toegevoegd na 6 dagen: Wie zijn die hoogst mysterieuze karmische middelaars of occulte middelaars in de natuur waaraan HPB de naam lipika’s* heeft gegeven, ontleend aan het Sanskriet? Zie bron. Karma kun je als iets heel simpels zien. Het snappen en gewoon denken "het is wat het is" of je kan de bron lezen en helemaal in de war raken. MVG Toegevoegd na 6 dagen: Wie zijn die hoogst mysterieuze karmische middelaars of occulte middelaars in de natuur waaraan HPB de naam lipika’s* heeft gegeven, ontleend aan het Sanskriet? Zie bron. Je kunt karma op de simpele manier bekijken zoals het is met de gedachten van "het is wat het is" of het nodeloos gecompliceerd maken. Wederom zie bron! Toegevoegd na 6 dagen: Oeps....de eerste keer 'pakte' het niet :-S

Bronnen:
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/...

Pay it forward. Als er echt niets meer aan de situatie is die je kunt verbeteren kan het helpen om te kijken wat je voor andere mensen nog wel kan doen. Als je serieus spijt hebt en je best doet om te wereld toch die positieve impuls te geven zal het goed komen. Ik probeer meestal, wanneer ik iets niet direct terug kan geven, dit te compenseren door drie anderen te helpen. Geen ideale oplossing maar ik denk dat dit redelijk karma-reinigend werkt

Het probleem heeft te maken met het geloof in karma. Jij bent ontstaan als gevolg van het functioneren van eenheid, dat geldt ook voor die persoon en voor wat er gebeurt is. Het hele leven is ontstaan als gevolg van het functioneren van eenheid. Jij hebt jezelf niet gemaakt. Als je alles ziet als uiting van het functioneren van eenheid dan valt het begrip persoonlijk karma weg. Immers alleen eenheid doet iets. Dat weten schept rust en ontspanning.

heb je het over eigen schuldgevoel, of 'karmische gevolgen'? want dit zijn wel verschillende dingen die je uit elkaar moet halen. Ervanuit gaande dat iedereen vanuit de intentie handelt wat voor hem/haar het beste is/was zijn 'misstappen' ook iets wat Bewustzijn zo wilde. 'Je' kunt dus niks meer rechtzetten, zoals een van de vorige schrijvers ook benoemde, dat 'beslist' het universum.

Ik denk, dat je het concept van "karma" nog niet helemaal hebt uitgeplozen. En je hoeft je geen zorgen te maken.... Een onderdeel van Karma, werkt als volgt. (is maar een voorbeeldje) Je geeft iets, aan een persoon. Dit 'geven' doe je onvoorwaardelijk, en zonder er iets voor terug te verwachten. (dit kan iets tastbaars zijn, of gewoon liefde) Jou karma, zorgt er dan voor, dat hetgeen je zo onzelfzuchtig hebt gegeven, automatisch bij je terugkomt, maar dit hoeft dus niet middels diezelfde persoon te zijn. Als ik 5 mensen help in het leven, kan ik van 5 totaal andere mensen, iets terugkrijgen...wie goed doet, goed ontmoet. Karma komt altijd bij je terug, al is het soms met vele of lange omwegen, en meestal nooit via dezelfde persoon. Het feit dat je misstappen hebt begaan, is geen zonde, we zijn allemaal mensen. Je erkent zelf dat je iets niet helemaal juist hebt gedaan, dat is al het begin van goede karma. Het feit dat je het niet meer met diezelfde persoon kunt goedmaken, is ook helemaal geen zonde of een ramp. Doe iets voor een ander, en doe het onzelfzuchtig, en zonder iets terug te verwachten, met je meeste eerlijkheid, en oprechte liefde. Je karma maakt het vanzelf goed met je ;-) De persoon die overleden is, kan je in een soort van "gebed" of mantra of chant, ook om vergiffenis vragen, hierdoor zul je je beter voelen. En bedenk bij je volgende onzelfzuchtige daad, aan die persoon. Je doet het voor hem/haar. Uiteindelijk, zal je rust vinden...en je geweten schoon. Heel veel succes ermee hoor. http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma Ik raad je ook aan, eventueel wat (pocket) boekjes te lezen, over karma, van verschillende schrijvers. Alhoewel ik moet zeggen, de Dalai Lama, kan het nog altijd als de beste uitleggen, met de mooiste woorden. http://www.spirituelewinkel.nl/contents/nl/d113_Boeken_karma.html

Ha Forallweknow :) Het ligt er een beetje aan of je denkt dat de persoon verder leeft in een andere dimensie na het overlijden. Maar eigenlijk maakt het niet veel uit of je dat wel of niet gelooft. Wanneer je iets goed wilt maken, of om vergeving wilt vragen kan je daar een (kleine) ceremonie aan wijden. Het ligt eraan hoe zeer het je bezig houdt maar voel bij jezelf wat je zou willen doen. Je zou hem/haar bijvoorbeeld een brief kunnen schrijven waarbij je je inbeeldt dat hij/zij bij je is. Later kan je de brief, als hij af is, hardop voorlezen aan die persoon die bij je is. Je zou, als je je misstap heel groot vindt , zelfs een dag kunnen vasten (wel drinken) voor je de brief schrijft om het voor je gevoel nog intenser, echter te maken. Wel echt schrijven zou ik zeggen, omdat het dan meer van jou is, jouw papier wat je uitzocht, jouw handschrift etc. Daarna zou je de brief kunnen verbranden en kunnen opzenden naar je geadresseerde. Dit is maar één manier, misschien is er iets wat je meer aanspreekt, doe dat dan vooral. Het gaat erom hoe jij het meest intensief dat kan beleven en doen wat nodig is om iets recht te zetten naar die ander toe. En dan is eigenlijk het karmische deel niet meer zo belangrijk. Je zet de misstap eigenlijk recht omdat je oprecht vindt dat je die persoon iets aangedaan hebt wat je spijt. Niet om je karma te ontlopen... En dan daarbij... wie zegt dat je door jouw misstap niet een deel van zijn karma hebt ingelost? Hem hebt geholpen dus eigenlijk... Dat weet je nu eenmaal niet. En eigenlijk is dat dus ook niet echt belangrijk. (Hooguit kan het je soms helpen om je te bedenken, als iemand jóu iets aandoet, dat je iets aan het inlossen bent. Maar ook dat weet je niet zeker). Wanneer je toch daadwerkelijk je karma positief wilt veranderen is het antwoord van Lycia heel "werkbaar" Als het maar van binnen uit komt. ;-))

Ik denk dat het leven een ieder steeds leer ervaringen aanbied waarop jij naar waar je bewust op bent keuzes in maakt. Om deze rede denk ik ook dat je nooit bewust verkeerd kan kiezen. Je kan wel na je keuze erachter komen dat je beter anders had kunnen kiezen. Ik denk dat aan een ieder kosmisch gezien een leerweg wordt geboden en je jezelf mag vergeven voor wat jij denkt dat je een persoon hebt aangedaan. Het kan ook karma zijn voor die andere persoon om misstappen van een ander mee te maken. Voor die persoon in kwestie die bijvoorbeeld overleden is weet ik voor mezelf zeker dat deze begeleiding krijgt in de andere wereld en inzicht krijgt in waarom bepaalde situaties zo werden aangeboden op de aarde als onderdeel van zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Blijf niet met schuldgevoelens zitten. Deze persoon heeft jou waarschijnlijk allang vergeven. Het draait voor deze persoon niet om jou. Iedereen begaat misstappen maar wil het dan zeggen dat je hier schuld voor hoeft te dragen? nee dingen gaan zo. Er is volgens mij niet zoiets als straf. Wanneer je iemand bewust hebt pijn gedaan of lopen kwetsen. In dit geval is het karma zo dat je nu jezelf pijnigt en kwets met deze gedachten. Ik zou een moment voor mezelf nemen en een kaars aansteken ter nagedachtenis van deze persoon en terwijl de kaars brand een moment van stilte creeren en voor je uit te spreken van lieve X ik weet niet of je me hoort maar wat ik wil zeggen is dat ik je mis en van je houd en veel spijt heb van .... en als ik beter had geweten had ik anders gehandeld. Ik vergeef mezelf en laat het nu los. Doe een aantal diepe in en uitademingen en laat het gaan. Gebruik je eigen woorden. Heb vertrouwen dat er nieuwe leerervaringen naar je toekomen waarin je nu andere keuzes kan maken. Liefs,

Iedereen maakt in zijn of haar leven fouten. Ook fouten waar ons geweten ons op wijst en moeilijk te verwerken zijn. Helemaal als het gaat om een fout die je niet meer recht kan zetten omdat deze persoon er niet meer is. Dit is een situatie waarin je een enorm rot gevoel kan opbouwen, we blijven er maar mee rondlopen en ergens hopende dat het weg gaat. Zo'n rotgevoel kan alleen maar verdwijnen op het moment dat je je fouten accepteert en hier van wil leren. Verzetten tegen deze situatie heeft geen enkele zin omdat het buiten jou invloed ligt. Accepteer de gebeurtenis en je gevoelens, deze gevoelens mogen er ook gewoon zijn, je bent tenslotte ook gewoon mens. Op het moment dat jij dit accepteert kom je in een gemoedstoestand van vrede en rust. Betekend niet dat je er niet meer aan mag denken, maar je verzet je er niet meer tegen.

Karma is niet 'betalen' aan het slachtoffer. Het is 'boete' doen voor je daden. Jij hebt door je misstappen er wel voor gezorgd dat de persoon in kwestie zijn/haar karma deel hebt kunnen inlossen. Dus in feite heb jij diegene al geholpen!!! Maar niet op een hele nette manier en daarom heb jij dan ook nieuwe karma opgedaan. Die mag jij weer inlossen als jouw iets 'naars' overkomt en je daarmee op een goede wijze mee omgaat. Je kunt bijvoorbeeld aangereden worden, maar als jij dan helemaal gaat schelden op de chauffeur, dan bouw je weer net zo hard nieuwe karma op. Jij kiest niet welke karma je 'mag' oplossen. Het 'leven' selecteert dit voor jou en ook op de momenten die je niet kan uitkiezen. Soms neem je het ook mee naar een volgend leven. Toegevoegd na 1 uur: Misschien wordt het voor jou tijd om dit 'boek' eens te lezen. Het is erge hoge en moeilijke stof waarbij je toch al een redelijk spiritueel niveau moet hebben. Op blz. 72 en verder vind je een heel stuk over Karma... http://www.falundafa.org/Dutch/boeken/zfl_dutch.pdf Ik vond het erg leerzaam.

Bronnen:
http://www.falundafa.org/Dutch/boeken.htm

eerst jezelf vergeven... verbreek de karmische banden met behulp van het zwaard van H Michaël.

Ik weet dat zelfs dan je gewoon kunt vragen om vergeving, maar dan tja krijg je dat meestal op de 1 of andere manier terug, niet altijd. Maa rik he ooit gedreigd mezelf wat aan te doen, toen die jongen me verliet. Die jongen doet nog steeds alsof ik dood ben, 2 jaar later kreeg ik dezelfde situatie omgedraait terug. Ik ben er zelf goed mee omgegaan en hierna was het vergeven, al was het maar omdat ik kon zeggen wa tik wou, ik niet meer die persoon was, ik er echt spijt van had en alles eraan had gedaan het op te lossen.

Karmisch gezien kun je dit niet rechtzetten. Wellicht ken je de uitdrukking; wie zaait die oogst. Je kunt de overleden persoon in kwestie altijd om vergeving vragen. Ik denk dat dat voor jullie beiden belangrijk is en een voorwaarde voor jou om het verleden te kunnen afsluiten en om verder te kunnen gaan met je eigen leven. Alleen op die manier kun je het achter je laten.

Je kan een brief schrijven naar de bewuste persoon en die brief op het graf leggen. Je kan er niks meer aan doen, maar zo is het voor jezelf wel fijner.

Nu sta ik zelf agnostisch in veel van dit soort grote zaken, maar stel dat ik erin zou geloven: ik neem aan dat berouw genoeg is.

Ik denk dat we Karma moeten zien als weegschaal, wat je slecht doet komt er eerder of later aan de goede kant bij, tot evenwicht is bereikt. Als je iets fout hebt gedaan, kun je bijvoorbeeld, ongeveer hetzelfde goed doen, als je iets verliest zul je iets krijgen, en andersom. Dat gaat helemaal vanzelf, ik raad iedereen aan gewoon een goed mens te zijn, misstappen maakt iedereen!

Dat de persoon in kwestie niet meer in leven is staat eigenlijk los van het karma waar afbreuk aan is gedaan. En de overleden persoon heeft het je al vergeven, het is nu aan jezelf om het te vergeven - zo simpel is het. Je kunt jezelf helpen door symboliek: plant een boom, doe een gulle gift, help een andere levende persoon met een goede daad. Je kunt je laten helpen door je fantasie.. Doe het namens jou en de overleden persoon en let goed op wat er innerlijk gebeurt. Nodig de intentie vooral eerst uit.

Je zal het innerlijk moeten afsluiten en hier vrede mee moeten krijgen.

Ik ben niet zo'n karmisch persoon, hoor. Maar ik las een keer dat wanneer je iets slechts is overkomen in het verleden, dat je nog een kans (of meerdere) krijgt toegeworpen om deze 'recht te zetten'. Ik zeg nogmaals dat ik er zelf niets van weet en het alleen maar gelezen heb. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Je kunt het verleden niet veranderen, alleen accepteren dat het zo is, hiervan leren, en er je voordeel voor de toekomst mee uit halen. Het leren accepteren van de dingen hoe ze nu eenmaal zijn is het rechtzetten van je "fout"

misstappen kun je volgens mij, als je geen goed argument hebt, niet rechtzetten... je moet voor alles boeten wat je verkeerd hebt gedaan. als je bij zinnen was en er anderzins geen verzachtende omstandigheden zijn te noemen.. you will pay :) Toegevoegd na 1 dag: Ik krijg allemaal negatieve reacties op mijn antwoord. Waarschijnlijk zijn die van mensen die weten dat ze het een en ander op hun kerfstok hebben en dit uitermate slecht nieuws is. Als je iemand bewust en met voorbedachten rade benadeelt, vermoordt, schade berokkent, discrimineert moet je daarvoor boeten. Dat geldt ook voor (niet-schadelijke) dieren en planten..vergeet niet dat er iets als een ether is die alles opvangt...niet alleen de daden zelf maar ook de gedachten achter een daad hebben een bepaalde energie... kijk, als je nu eenmaal een persoonlijkheidsstoornis hebt of schizofreen bent en dan iemand iets aandoet, is dat wat anders... maar als je bv. dondersgoed weet dat iets niet mag/verkeerd is en het toch doet zonder geldige reden... dan moet je ervoor boeten...dat je er spijt van hebt is een twedde maar goed komt het pas nadat je ervoor geleden hebt... niet blij met het antwoord? jammer dan

Is absoluut wel mogelijk om hieraan te werken. Het probleem is de overtuiging die veel mensen hebben wat het betekent als iemand dood is. Dood is niet weg. De menselijke ziel is onsterfelijk. Zelf opgeleid door mensen als Henri de Vidal. Misschien een idee zijn boeken eens te bekijken (makkelijk leesbaar!), bijv. Spectrum achter regressie en reïncarnatie. Middels een dergelijke sessie is het mogelijk de balans te herstellen. Dus doen, stilzitten en niets doen, meegaan met de overtuigingen van anderen dat er niets meer aan te doen is, levert zeker niets op. Daarbij geloof ik dat werkelijk niets statisch is, dus ook hierin blijft een stroom aanwezig, en dus mogelijkheden. Succes. N.B.: Je intentie is overigens al een deel van het werk.

Karma is de sleutel tot bewustwording. Als je je bewust bent van een negatieve daad in het verleden dat kan deze symbolisch oplossen met een ritueel. Het belangrijkste is, dat je visualiseert dat je deze persoon om vergiffenis vraagt en elkander terug de vrijheid geeft om niet meer in dit negatieve verbinding te staan. Toegevoegd na 3 minuten: Even nog, karma is geen boemerang effect van actie is gelijk aan reactie. Karma is de reflectie van het bestaan zodat jij bewust kan worden van wie jij bent en hoe jou gedachtes en gevoelens vibreren. Karma is een werkmiddel tot evolutie. Daarom is karma ook liefdevol en is vergeving en liefde de snelste vorm van karma-ontbinding met mensen.