Hoe noemt men het verschijnsel waarbij men de geest ziet van een overledene en vervolgens het gevoel heeft dat deze geest in je eigen lichaam komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

Het is niet 1 verschijnsel, het zijn er eigenlijk twee. Het zien van een overledene noem je paranormale waarneming en het gevoel dat deze in je eigen lichaam komt noem je bezetenheid.

Maar persoonlijk noem ik dat 'verschijnsel' een te grote fantasie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar zo simpel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..en de min is niet van Ed, maar van moi...sollie :-)
Je beschrijft allemaal verschillende verschijnselen . waarnemingen / aannames en brengt die automatisch met elkaar in verband. Daar is ook wel een woord voor, maar niet wat jij bedoeld denk ik.

Het zien van geesten heet een waarneming. Wat er precies wordt waargenomen verschilt, en welk label men er aan hangt ook, maar het woord 'geest' duikt regelmatig op, voor waarnemingen die varieren van complete levensechte personen tot wazige rookachtige substanties of bibberende lucht.

Dat dat dan vervolgens de 'geesten '/ zielen (?) van overleden mensen zijn, is een aanname die vooralsnog niet aangetoond kan worden.

Het gevoel dat die geest vervolgens ook nog eens je lichaam overneemt heet 'bezetenheid'. Tegenwoordig weten we dat dat eigenlijk altijd psychische aandoeningen zijn die variëren van domweg (zelf)hypnose (waar geen kruid tegen gewassen is) tot extreme schizofrene paranoia (waar wel degelijk voor behandeld moet -en kan - worden.).

De combinatie van de drie (geesten waarnemen EN denken dat het overleden personen (of ook wel : demonen) zijn EN het gevoel dat die controle over je hebben is de laatste tijd weer erg populair , en moderne 'exorcisten' (die bij sommige mensen bijna wekelijks ook telefonische 'uitdrijvingen' doen) spinnen er fantastisch garen bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen ik reageer weer eens door te zeggen dat je het uitstekend hebt omschreven, maar dat het voor een deel wel bestaat.
Jij houdt je alleen bezig met de theoretische kant, maar er is ook een praktijk kant, als je die kant mee maakt, dan bestaan er ineens voor sommige zaken geen verklaarbare oplossingen meer ( klein deel)
En als je slechts aan een voorval twijfelt, moet je aan alle voorvallen gaan twijfelen ( wetenschappelijk gezien)
De hele media echter heeft er een totaal verkeerd beeld van gemaakt, een beeld dat verkoopt, maar weinig tot niets met de werkelijkheid te maken heeft
Zo ontstaan er drie werelden op dit gebied, de wetenschappelijke ( erg belangrijk) de gecreëerde illusie ( door de media) en het echte verschijnsel ( niet te bewijzen deel)
Toch geef ik je een plusje voor je goede uitleg, laat ze maar met de beentjes op de grond blijven, het meeste is uitstekend uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens, Ed. Ik denk dat de media de kern van de zaak - daar waar echt nog wel degelijk moeilijk verklaarbare of tot op heden niet verklaarde verschijnselen spelen zijn - in zijn algemeenheid niet goed heeft gedaan. Zo heb ik vandaag weer een prachtig programma gezien over ook zo'n fenomeen : graancirkels, waarin makers uitlegden hoe ze het doen, en hoe snel, en hoe makkelijk, en waar pseudowetenschappers zonder de juiste middelen als een gek op zoek gaan naar onverklaarbare 'verklaringen' voor allang begrepen fenomenen. Die overigens op geen enkele manier het onderscheid tussen 'nep' en 'echte' cirkels kunnen onderscheiden. (Echte cirkels : cirkels die niet zijn geclaimd door de kunstenaar (dat schijnt ook een stukje van de lol te zijn) of waarvan de makers niet betrapt zijn. ) Dat ging zelfs zo ver, dat een groep makers bekogeld werd (eerst met scheldwoorden, toen met stenen !) toen ze ' betrapt' werden door een groep daarheen uitgenodigde gelovers. Zo sterk is het willen geloven in buitenaardse of goddelijke verklaringen, dat zelfs het recht onder je neus zien gebeuren en bewijzen van menselijke activiteit niet wordt geaccepteerd, met agressie en woede als gevolg. En het dan raar vinden dat je niet serieus genomen wordt. Tja..... En ik denk dat het altijd gezond is om aan alle voorvallen te blijven twijfelen, om ze pas overeind te laten als alle twijfel ongegrond blijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel, wel, wat zijn we het met elkaar eens!
ja de mens wil gewoon iets bijzonders zien, ook als het er niet is, de mens wil gewoon iets bijzonder voelen, ook als dit er niet is.
Hun eigen brein vormt een verwachting van wat er kan gaan gebeuren, maar ook al zien ze dat hun verwachting niet is wat ze denken dat het is, zelfs dan nog blijven ze er in geloven.
Het is zoiets als het zien van een mooie vrouw, je ziet alleen de achterkant, je brein gaat de rest van het beeld vanzelf invullen en zo ontstaat de verwachting van de voorkant, maar bij het omdraaien van de vrouw, blijkt ze een oerlelijk gezicht te hebben, maar door de optimale verwachting, gevormd door hun brein, zien ze dit amper en blijft het in hun ogen een bloedmooie vrouw.
Mensen zijn altijd op zoek naar het bijna onmogelijke en een graancirkel is zo iets, ze staan hierdoor op de grens van ontkennen of geloven.
Maar hun brein heeft de verwachting al ingevuld, dus slaat de weegschaal door naar geloven.
de andere, goede uitleg ,is saai.
een channeling
je raakt in een soort trance...
sommige mediums doen dit om een boodschap op te kunnen schrijven, voor de nabestaande!... het is een klein gedeelte wat "overgenomen" wordt...
het gaat nooit om een gehele overname...
(je bent er nog altijd zelf bij)
alleen kan het soms zijn dat het roer wordt " overgenomen" waardoor je ff geen controle hebt over je lichaam!
gelukkig heb je een gids, die daarbij een oogje in het zeil houdt ;) want dit kan niet zomaar...
het gaat altijd in overleg, met je gids!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer iemand de geest van een overledene ziet noemt men dat helderziendheid. Wanneer je het gevoel hebt dat deze geest in je eigen lichaam komt kán dat betekenen dat de geest bezit van je lichaam neemt, men noemt dat dan ook bezetenheid. "Bezeten zijn" wordt ook vaak gebruikt wanneer je aan wilt geven dat iemand gek geworden is. Over het algemeen wordt bezetenheid dus gezien als negatief.
Vroeger zag je ook mediums die in bezit genomen waren door geesten (bedrog of niet) die het lichaam van het medium gebruikte om van zich te laten horen. Vaak was het medium zelf dan buiten bewustzijn. Tegenwoordig is het mediumschap wat veranderd. Een geest, spirit, die vanuit het licht komt zal niet zo omgaan met het lichaam van het medium. Het medium blijft gewoon bij bewustzijn en krijgt intuitief boodschappen door. Een spirit vanuit het licht zal "zijn" medium nooit overbelasten.
Wanneer je het gevoel hebt dat een geest bezit van je neemt kan dat a. verbeelding zijn en b. werkelijk zijn. Hoe dan ook, het maakt niet zoveel uit of het echt is of niet want als jij dat zo ervaart is het zo.
Ik hoop dat het een geest vanuit het licht is :-)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker duidelijk uitgelegd!
+
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Ed :)
Dat heet "in trance gaan". Je gaat dus in trance als een geest in je eigen lichaam komt en je dit (meestal) bewust toestaat. En jij dingen zegt en doet die je in je dagelijkse leven niet weet of kunt weten. Soms wordt er zelfs een voor de persoon zelf onbekende taal gesproken. Lichaamshouding en zelfs de stem kan veranderen.

De andere benaming heet "lichaam in bezit nemen". Meestal denken veel mensen dat er dan een slechte geest jou in "bezit" heeft.

Toevallig vond ik eeen vraag die hierover ging. Hier wordt het mooi uitgelegd:"

http://www.goeievraag.nl/vraag/trance-raken.5464

En op deze site staat in het kort uitgelegd wat het ongeveer is.
http://www.mariannezwaneveld.nl/faq.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem dat vooral 'gebrek aan realiteitszin'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo hard zou ik het niet willen uitdrukken. Het *zien* van een geest is heel goed mogelijk. Natuurlijk *is* er geen geest, maar je kunt wel degelijk dingen levensecht *zien*, ook als ze er niet zijn. Ook het *gevoel* dat die geest dan in je lichaam komt, kan heel echt zijn. Ik zou dus liever zeggen dat het eerder een gebrek aan verder denken (en zelfcontrole) is, dan een gebrek aan realiteitszin. Dus:
--  Ik ZIE een geest. Dan moet je niet meteen zeggen: "dus is er een geest". Stap 1 van het verder denken is: --  ZIE ik hem echt?
--  Ja, ik zie hem echt. Ook dan mag je nog niet zeggen dat er "dus een geest is". Stap 2 van het verder denken is: --  IS die geest er dan ook echt? Daar moet je achter zien te komen.