In hoeverre is een spiritueel leven/groei naar jezelf te combineren met gezin/relaties/vrienden, en hoe pak je dat het best aan/deel je het in?

Hoe gaan mensen die werken aan hun eigen Ikje, spirituele groei hiermee om? Want door de vele (soms zware) hindernissen op je pad, en ook normaal al, ben je dagelijks soms best wel veel tijd kwijt om tot jezelf te komen. Met welke hooggevoeligheid dan ook is dat best lastig te noemen.

Toegevoegd na 2 uur:
Hoeveel ruimte blijft er over om met de stroom mee te gaan als je aan allerlei verplichtingen vastzit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zelf werk ik ook graag aan mijn eigen ''ikje'' en dit gaf mij in het begin aardig wat problemen omdat je als mens actief in de maatschappij nou eenmaal constant geconfronteerd wordt met andere mensen die bepaalde verwachtingen van je hebben.

Ik denk dat het heel belangrijk is om een scheiding te maken tussen dit publieke leven en een individueel leven. De zoektocht naar verlichting doe je voornamelijk alleen.

Om dit te bewerkstelligen ben ik begonnen met een nieuwe hobby, namelijk: wandelen. Met een rugzak gevuld met een boek, een schrijfblok en een pen bewandel ik de natuur en zoek ik mooie plekken waar ik rustig kan nadenken over het leven en mijn plek daar in.

Bij spirituele zoektochten is er altijd het gevaar dat je in aannames vervalt, dat je dingen die niet zeker zijn tot waarheid gaat beschouwen. Hier voor wil ik je waarschuwen en het is verstandig om altijd kritisch te blijven kijken naar alles, inclusief je eigen gedachten.

Persoonlijk lees ik heel graag filosofie, precies om bovenstaande aannames te voorkomen en kritisch en helder te blijven denken.

Veel filosofen waren hun tijd ver vooruit en werden door hun medemens afgeschreven, vaak pas vele jaren later drong hun innovatieve schrijven door tot de wereld. En dat is ook precies het punt wat ik probeer te maken met ''verlichting doe je alleen'' Mensen waarderen vaak het patroon waar in ze leven en willen helemaal niets anders.

Iemand die verlichting zoekt probeert juist buiten deze patronen te treden en plaatst zichzelf geestelijk buiten de maatschappij.

Er zijn natuurlijk meerdere mensen die hier graag mee bezig zijn en gedachten uitwisselen is altijd goed, maar vergeet niet dat je ook die tijd alleen nodig hebt om je eigen gedachten duidelijk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en sja telefoon uit laten wil ook weleens helpen. Elke dag even onbereikbaar zijn

Andere antwoorden (11)

Toch kijken of je een beetje tijd hiervoor kunt vrijmaken.

Erover lezen is al een begin. Zoveel boeken over dit onderwerp!

Meeschrijven op en leren van de kennis van forums/forumleden over dit onderwerp.

In groepsverband is dat vaak wat beter te doen omdat je dan ergens naar toe moet en dat moet plannen. Plus dat je je kunt optrekken en toetsen aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees wat boeken, surf wat rond op internet, zodat je weet wat de spirituele wereld zoal te bieden heeft.
Zoek een goede spiritueel coach. De spirituele kennis die je dan opdoet kan je goed gebruiken in het dagelijks leven. Op je werk, in je gezin: overal kan je spiritualiteit toepassen. Het zal het leven een klein beetje draaglijker maken.

Omdat deze maatschappij nou eenmaal niet gemaakt is op hooggevoeligheid/spiritualiteit vind je hieronder tien tips om het dagelijks leven wat te vergemakkelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt beginnen met elke dag een uurtje wat mediteren of oefeningen doen, en als je het echt wil, kan een uurtje per dag waarschijnlijk wel, je moet niet denken ik heb geen tijd, je moet tijd maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het voor een belangrijk deel in te bouwen in je leven, en het onderdeel van je leven te laten worden, zul je ernaar handelen, hoe druk je het ook hebt en hoeveel hobbels je ook zult tegenkomen in je leven.
Je innerlijke ik ( de Godsvonk) zal steeds meer naar buiten komen, en je leven beheersen, waardoor het makkelijker zal worden om het toe te passen.
Op een gegeven moment zal het je leven doordrenken, de oefeningen die je doet zullen je hierbij helpen, en zijn een handig middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vergt discipline en doorzettingsvermogen.
Het beste boek hierover is van Jack Kornfield en heet "Na het feest de afwas" (After the Ecstasy the Laundry).

Toegevoegd na 1 minuut:
En oh ja...niet teveel doorzeuren over hooggevoeligheid, daar help je jezelf niet mee.
Doen wat gedaan moet worden, houthakken en waterhalen, na het eten je kom afwassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben allemaal 24 uur in een etmaal: het is een kwestie van bewust keuzes maken!
Heb je een druk leven, dan zal je moeten gaan plannen en schiften: wat is belangrijk en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
strak plan(nen) :) +1
Ja dit is een moeilijk gedeelte van de spirituele groei.
Spirituele groei is meer dan alleen een boek lezen natuurlijk. Spirituele groei is vooral het loskomen van het opgebouwde ego. Het ego- persoonlijkheid- ontwikkeld zich om 'in de wereld te staan' zeg maar. Op gegeven moment ontstaat er een verlangen om 'vrijer te leven'.. de patronen en rollen die uit de lagen van het ego bestaan te willen blootleggen. Dit is een proces. Het proces van spirituele groei.. De een begrijpt dit veel meer dan de ander. Als bij de ander dit verlangen minder speelt, of niet zo begrepen word, kan dit lastig zijn.
Voor jezelf heb je stappen gezet waaruit je niet meer terug wil (en kan) , en de ander ziet je veranderen.
Of spirituele groei of leven te combineren is met gezin relaties vrienden is dus van veel dingen afhankelijk.
Ik denk dat openheid, eerlijkheid acceptatie en begrip hierin sleutelwoorden zijn.
Dus ook openheid/eerlijkheid in de vraag of je relaties nog wel bij je passen. Dit kan pijnlijk zijn.
Blijf hierin delen denk ik. (ik zeg het ook tegen mezelf;-)
Het kan heel goed zijn dat je hierin inspireert, en ook je nieuwe 'Ik' heel goed in staat is om je opnieuw te verbinden met hen en anderen die je ontmoet.

Toegevoegd na 1 week:
En qua tijdsindeling?
ja, dit gaat toch vanzelf?
als je de vraag zo stelt maak je blijkbaar een scheiding in 'niet-spiritueel' en 'spiritueel- bezig zijn'.. als een soort hobby..
Bewustwording is een proces die -als dat eenmaal op gang gebracht is- niet meer te stoppen is, en je in alles mee neemt.

Toegevoegd na 1 week:
Ook de verplichtingen horen bij die 'stroom'.. omdat ze plaatsvinden binnen jouw Bewustzijn, dus ook van jou zijn..
Zowel stromen , als verplichtingen voelen vind plaats in Jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schijnbaar, niet blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag ook..
werken aan je eigen ikje is een doodlopende weg en leidt uiteindelijk alleen maar naar navelstaarderij die niets oplevert. Beter kun je elke dag wat tijd reserveren om in de Bijbel te lezen hoe God jou ziet en welke mogelijkheden Hij je voor je leven wil geven om echt de mens te worden die jij mag zijn! Dat is geen doodlopende weg, maar een weg van echt, eeuwig leven!
Gerbrig Arends
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoord volgens het boekje....

tijd vrijmaken voor jezelf die je denkt nodig te hebben. dus een situatie creëren waardoor je jezelf kan ontwikkelen.
tussen de dingen door waarin je doet wat je moet doen (productief zijn zeg maar)

praktijk ervaring.... met HSP en ADD komt er geen fluit van terecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol ja dat probleem heb ik dus ook... ben vaak een duizendpoot en met tien dingen bezig. Hoewel het al wat rustiger is dan voorheen... Als moeder moet je ook vaak multitasken... En daar wil ik juist vanaf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan gaan we samen wachten op die gouden tip!!! hahah
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koffie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat lust ik niet, mag het ook een van je brouwsels zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai meiden ;-)
Met een eigen brouwsel onder de snavel zit ik me suf te piekeren over die gouden tip.... meestal is die simpel, zeggen ze.... dus:
Je doet toch ook iedere dag wat je MOET doen? Jullie kunnen me niet wijsmaken (ben al wijs genoeg kuchkuch....), dat daar geen fluit van terecht komt????
Als je vindt, dat je dit (spiritueel groeien, even kort gezegd) moet doen, dan doe je dat dus ook.... Zo.... opgelost....klaaaaaaaaaar ;-)))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nja gewoon DOEN dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yepz!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sja kort maar krchtig... en veel schoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo schoppen dan????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meelf, onder mijn kont :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O hahahahahaha, ja, die ken ik ook van het ouderlijk huis uit langngngng geleden.... prima als je dat wilt meis, maar doe het dan wel liefdevol ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg mij maar eens dat ik niet liefdevol ben... Ik moet mezelf wel liefdevol schoppen, want ik heb aambeien, dus met fluwelen pantoffeltjes aan...
(Dat zou kunnen verklaren waarom er soms geen moer van terecht komt:P )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, ik zie opeens een lampje boven je hoofd aanflitsen..... is vast een ingeving geweest ;-)))
Dus: geen fluwelen schopjes meer uitdelen.... maar misschien met iets stoppen wat je niet leuk vindt en daaroor in de plaats iets doen wat je wèl wilt?
'T is maar een ideetje: geheel gratis en vrijblijvend advies ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo simpel he :P kun je nie bij me komen wonen, zon wandelende encyclopedie is best handig, steek ik de bbq aan (eindelijk) k*t je hebt gelijk ;-) maar beetje discipline is soms ook heel goed....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, ik vrees dat ik in het eggie errug tegenval...
Kijk, ik líjk aardig, meelevend, meedenkend...en dat IS ook zo....BOOOOOOOOOOOOOOOORINGNGNGNGNG!!! waaaaaaaaahahahahahahaha
Kristal
12 jaar geleden
maf mens :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dènk...... (en daar heb ik effe tijd voor nodig....)...denkdenkdenk.... dat ik dat opvat als een compliment Kristal ;-)))))))
Kristal
12 jaar geleden
zou ik maar doen ja :-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jemig ik hoor het hier kraken
coffee anyone?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor het harde kraken.... erg hè?
Lekker, met en beetje melk graag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kraken met melk klinkt me niet echt gezond Wendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee? Voor de broodnodige doorspoeling? Wat dat brood er dan weer mee te maken heeft is me ook een raadsel hoor....
Uh.... sowieso alles hahahahahahaha.
Allereerst zou je wat meer kunnen gaan lezen over spirituele onderwerpen die je interesseren, ook zijn er informatieve dvd's en natuurlijk hier op het internet zijn er legio sites te bezoeken. Je zou hiervoor een vast moment op de dag kunnen kiezen, of in ieder geval een half uurtje voor jezelf inplannen.

Je kunt eens een lezing bezoeken, een workshop of een cursus gaan volgen.

Wanneer je je meer bewust wordt van je spirituele pad zul je je dagelijks leven gaan ervaren als deel van datzelfde pad en zal de spiritualiteit vanzelf een onderdeel worden van je leven en je dagelijkse activiteiten. Kortom, je groeit erin!

Heel veel plezier en heel veel inspiratie toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat probleem herken ik ook. Probeer me altijd dagelijks even een kwartier of een half uurtje terug te trekken voor meditatie of Yoga. Vaak voordat ik naar mijn werk ga en heb gedouched pak ik dat moment echt voor mezelf. Daarna met aandacht mijn ontbijt eten en kan de hele wereld wel weer aan. Als je interesse hebt kijk dan ook eens op mijn Hyves.
http://ayur-veda.hyves.nl